دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

۱۰ ژانویه ۲۰۰۸ ـ پارسیان هند یک اتومبیل پنج ـ نفره، چهار در و ۴ ویل ـ درایو «دو هزار و پانصد دلاری» ساختند که پدیده ای تازه در جهان است


۱۰ ژانویه ۲۰۰۸ ـ پارسیان هند یک اتومبیل پنج ـ نفره، چهار در و ۴ ویل ـ درایو «دو هزار و پانصد دلاری» ساختند که پدیده ای تازه در جهان است

دهم ژانویه ۲۰۰۸ شبکه های تلویزیونی آمریکا در اخبار مشروح شبانه خود گزارش از ساخت یک اتومبیل پنج ـ نفره، چهار ـ در و ۴ ویل ـ درایو «دو هزار و پانصد دلاری» در هند داده و گفته بودند …

دهم ژانویه ۲۰۰۸ شبکه های تلویزیونی آمریکا در اخبار مشروح شبانه خود گزارش از ساخت یک اتومبیل پنج ـ نفره، چهار ـ در و ۴ ویل ـ درایو «دو هزار و پانصد دلاری» در هند داده و گفته بودند که ارزانترین اتومبیل موجود در جهان است. به گزارش این شبکه ها، این اتومبیل که در کارخانه های «تاتا»، بزرگترین تاسیسات صنعتی هند، تولید شده است «نانو Nano» نام دارد و مصرف سوخت آن هر ۶۰ کیلومتر یک گالون بنزین و سرعت اطمینان بخش (سیف) آن تا صد کیلومتر در ساعت است.

تلویزیون های آمریکا این اتومبیل را به عنوان یک پدیده تازه بمانند ساخت فولکس واگن در آلمان در سال ۱۹۳۶ و اتومبیل فورد مدل «تی» در سال ۱۹۰۸ توصیف کرده و آن را «اتومبیل مردم عادی» خوانده و پیش بینی کرده بودند که این اتومبیل می تواند همه را در کشورهای کم درآمد، اتومبیلدار کند.

طبق این گزارش ها، در روز نمایش این اتومبیل «راتان تاتا» مدیر ۷۱ ساله تاسیسات صنعتی تاتا (پسر هرمز، نوه جمشید و نواده نوشیروان تاتا) از پارسیان معروف هند آن را رانندگی کرد. نوشیروان تاتا که یک موبد زرتشتی بود پسرش جمشید را تشویق به صنعتی کردن هند کرد و جمشید شهر «جمشیدپور» را ساخت و کارخانه ها و انستیتوی تکنولوژی خود را در آنجا تاسیس کرد. این تاسیسات که از لحاظ بزرگی در هند یک میلیارد و یکصد میلیون نفری در ردیف اولند این کشور را در میان ممالک صنعتی و تکنولوژیک جهان قرارداده اند. در تاریخ صنعت، خاندان ایرانی تبار تاتا موسسان پولادسازی هند خوانده شده اند. این خاندان علاقه ویژه به سرزمین نیاکان خود «ایران» دارند و موسسات فرهنگی متعدد از جمله دبیرستان انوشیروان دادگر را ساخته و به ایران هدیه کرده و در صنعتی کردن وطن نیاکان و به ویژه در بندرعباس مشارکت دارند.