سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
خانه, مدرسه و حقوق كودك
((به شما درباره نوجوانان به نیكی سفارش می كنم زیرا آنها دلی رفیق تر و قلبی فضیلت پذیر تر دارند.زمانی كه خداوند مرا به پیامبری برانگیخت تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم , جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند ولی پیران از قبول دعوتم سرباز زدند و به مخالفت برخاستند.))
پیامبر اكرم( ص) كتاب شباب قریش
طبق اصل دوم اعلامیه جهانی حقوق كودك و نوجوان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال ۱۹۵۹ كودك باید از حمایت ویژه برخوردار شود و لوازم و ضروریات پرورش بدنی ,فكری ,اخلاقی و اجتماعی وی به نحوی سالم و طبیعی در محیطی آزادو محترم توسط قانون یا مراجع ذیربط تامین گردد. در وضع قوانینی بدین منظور منافع كودكان باید بالا ترین اولویت را داشته باشد . براساس اصل هفتم همین اعلامیه كودك باید از آموزش رایگان و اجباری حداقل در مراحل ابتدایی بهره مند شوند تا در شرایط مساوی بتوانند استعداد ,قضاوت فردی , درك مسئوولیت اخلاقی و اجتماعی خود را پرورش داده و فردی مفید برای جامعه شوند . كلاس و مدرسه این آمادگی را فراهم می سازد تا كودك به سرعت در نگرشها ,ارزشها و رفتار خود تغییرات زیادی را به وجود آورد .
ویژگیهای دوره ابتدایی
▪ آموزش مقدماتی و یادگیری اصول و مبانی علم ودانش
▪ در این دوره كه یك دوره مهم و حساس برای میل به فعالیت و پیشرفت در فرد می باشد ,عادت به كم كاری و یا پركاری در كودك به وجود می آید .
▪ در این دوره است كه معلوم می شود كودك دنباله رو است یا دست به كارهای جدید و خلاق می زند.
▪ در این دوره همانند سازی با همسالان انجام می شود . كودك تلاش بسیاری
می كند تا خود را از نظر ظاهر ,گفتگو و رفتار با همسالان خود تطبیق دهد .
▪دوره كودكی و نوجوانی بحرانی ترین دوره های زندگی می باشد , گاهی اوقات گذشتن از مرز كودكی و رسیدن به قلمرو بلوغ با نابسامانیها و مشكلات فراوان توام می باشد . در این دوره نوجوان نه دیگر كودك است و نه هنوز به درستی بالغ شده است و فرد در مرز بین این دو مرحله ( كودك و بزرگسالی ) قرار
می گیرد و با فشارها و انتظارات خاص هر دوره رو به رو می شود .
دوره نوجوانی مرحله انتقال از كودكی به بزرگسالی است كه تقریبا از ۱۲-۱۰ سالگی تا پایان۲۲-۱۸ سالگی ادامه دارد . نوجوانی با تغییر سریع بدنی آغاز می شود ,خصایص جنسی ظاهر می شوند و نوجوان دوران استقلال از والدین را شروع می كند . تفكر او بسیار منطقی و انتزاعی و آرمانی است . بیشتر اوقاتش را در خارج از خانواده صرف می كند.
نوجوان در یك وضع روحی بسیار مبهم و پیچیده به سر می برد ,او به درستی نمی داند چه باید بكند. نوجوانی دوران مهمی از زندگی انسان را شامل می شود و حدود سنی بین ۱۲ تا ۱۸ سالگی را در بر می گیرد .
۱- مرحله قبل از بلوغ
۲- مرحله بلوغ
۳- مرحله بعد از بلوغ
مرحله قبل از بلوغ به آخرین سالهای دوره دبستان ارتباط پیدا می كند . در این دوره فرد هنوز كودك است . مرحله بلوغ دو مرحله كودكی و نوجوانی را از هم جدا می سازد و مرحله ایی است كه در خط تقسیم بین این دو مرحله كودكی و نوجوانی قرار می گیرد.
در مرحله بعد از بلوغ ( جوانی ) فرد تا حدودی مشكلات جسمی و روانی احتمالی دوره بلوغ را پشت سر گذاشته است . قرنها پیش افلاطون دوران بلوغ را به یك نوع (( شراب زدگی روان )) تشبیه كرده است كه در آن احساسات و عواطف بر رفتار و اندیشه فرد چیره می شود. اسلام هم به دوره نوجوانی توجه مخصوص داشته و این دوره را از ابعاد مختلف آن مورد نظر قرار داده است . امروزه در جامعه باید با تكیه بر شیوه های علمی قابل قبول به بررسی مسائل مختلف كودك و نوجوان در محیط خانه , مدرسه و اجتماع پرداخت و بر اساس شناخت دقیق و صحیح از وضعیت فرد اعم از استعدادها ,تواناییها ,مشكلات گوناگون اقتصادی ,فرهنگی ,اجتماعی و غیره با در نظر گرفتن نیازهای اجتماع آن را برطرف نمود . با توجه به این موارد تهیه فهرست كامل از حقوق طبیعی و فطری دانش آموزان ( كودكان و نوجوانان ) كار ساده ای نیست : اما مواردی كه شناسایی شد عرضه می گردد.
۱- یادگیری مهارتهای جسمانی لازم برای انجام كارهای معمولی و بازی
( مهارتهای زندگی)
۲- یادگیری تعامل با گروههای همسالان
۳- رشد نقش های مناسب جنسی و اجتماعی ( مردانه یا زنانه )
۴- یادگیری مهارتهای اصلی خواندن , نوشتن و حساب كردن
۵- رشد مفاهیم لازم برای زندگی عادی روزمره
۶- رشد وجدان ,اخلاق و معیارهای ارزش
۷- رشد نگرشها نسبت به گروهها و نهادهای اجتماعی
۸- نیل به استقلال شخصیت
۹- تربیت مذهبی و اخلاقی در نوجوان
۱۰- بهداشت و سلامت روان
۱۱- هویت یابی دوره جوانی در خانواده و مدرسه
۱۲- مشاركت اجتماعی نوجوان و دسترسی به اطلاعات اجتماعی
۱۳- ایجاد فضای مناسب در جامعه برای گذراندن اوقات فراغت
۱-یادگیری و مهارتهای جسمانی برای انجام كارهای معمولی و بازی
( مهارتهای زندگی )
همه انسانها توانایی فطری حل مسائل زندگی را دارند ,لیكن این توانایی باید مطابق با شرایط و مسائل جاری پرورشی داده شود تا جایی كه به عنوان مهارتهایی كارآمد در آنها درونی شود. متاسفانه طبق بررسیهای به عمل آمده توانایی ها, مهارتهای علمی و سازش بسیاری از كودكان ,نوجوانان و جوانان كشور ما برای حل موثر مسائل زندگی فردی و اجتماعی كفایت نمی كند. از این رو آموزش مهارتهای زندگی با تاكید بر مهمترین مسائل فردی و اجتماعی كودكان و نوجوانان نظیر دوست یابی , گفتگو و تعامل با دیگران , تصمیم گیری , روشهای صحیح برخورد با عصبانی دیگران و مقابله با هیجانات و . اهمیت زیادی دارد.
۲- یادگیری تعامل با گروههای همسالان
مطالعات مختلف نشان داده اند كه در دوره نوجوانی سه عامل مهم همسنی ,همكلاسی و همسایگی نقش اساسی را در تشكیل گروههای بازی دارد . در مرحله سنی ۶ تا ۱۱ سالگی روابط اجتماعی كودك بسیار گسترده می شود . در این دوره بتدریج از اهمیت بازی كاسته می شود و به جای آن نیاز زیادی به یادگیری از بزرگسالان و همسالان فرد احساس می شود .این نیاز نقش مهمی در رشد اجتماعی كودك دبستانی دارد . اثرات همسالان در دوره دبستان شامل موارد ذیل می باشد:
۱- همسالان زمینه های استقلال دانش آموز را از بزرگسالان به تدریج فراهم می نمایند.
۲- گروه همسالان همكاری و تعاون با دیگران را به دانش آموزن آموزش
می دهد.
۳- گروه همسالان رقابت سالم با دیگران را به دانش آموزان یاد می دهد .
۴- گروه همسالان پذیرش مسئوولیت و انجام آن را به دانش آموزان یاد
می دهد .
۵- گروه به دانش آموزان یاد می دهد كه چگونه در رفتار با دیگران دخالت كند و آنها را اصلاح نماید. موریس دو بس استاد روانشناسی تعلیم و تربیت تعبیر جالبی در این رابطه دارد , او می گوید : (( در كلاس كه خود یك گروه اجتماعی زنده است , نوعی روح صنفی میان نوجوانان به وجود می آید )). روح همبستگی كه شاگردان مدرسه را با هم متحد كند می تواند هم بر ضد معلم به كار گرفته شود و هم بر ضد یك شاگرد تازه وارد یا ((دوست بد )). گروه همسالان برای نوجوانان این فرصت را فراهم می سازد تا آنها فراتر از محیط خانوادگی و در محیط اجتماعی مورد حمایت قرار گیرند و هم به آنها این فرصت را می دهد تا آنها نیز حمایت كردن را دریك محیط اجتماعی تجربه كنند.
۳-رشد نقش های مناسب جسمی و اجتماعی ( مردانه یا زنانه)
سازگاری یك پسر با همسالان و همكلاسانش معمولا بستگی به رابطه او با پدرش دارد . دختران بیشتر تحت تاثیر روابط با مادرشان قرار دارند . این مساله هم كه فرهنگ یك جامعه , جوانان را چگونه می پذیرد و تا چه حد به آنها آزادی می دهد در شخصیت آنها تاثیر دارد . افزایش استقلال طلبی چه در عمل و چه در اندیشه , تنها یك رفتار مخالفت آمیز ویژه جوانی نیست , بلكه دقیقا نشانه ای از سلامت شخصیت جوان است . متاسفانه برخی از پدرومادرها اجازه رشد به فرزندان خویش نمی دهند . جوانانی كه از این گونه خانواده ها هستند حتی در سنین دبیرستان هم به مراقبت نیاز دارند . افرادی كه در نوجوانی فرصت كافی برای یادگیری ,تفكر و تصمیم گیری صحیح نداشته اند . در بزرگسالی با اشتباهات مكرر ( كوشش و خطا ) راه سختی را در زندگی می پیمایند.
۴- یادگیری مهارتهای اصلی خواندن , نوشتن و حساب كردن
تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی باید مانند دوران خردسالی به نیازهای كودك پاسخ دهد و معلمان همیشه در نظر داشته باشند كه برنامه های درسی ابتدایی و
فعالیت های این دوره باید با نیازهای كودكان متناسب باشند . دبستان , را نباید تنها مرحله آماده ساختن كودكان برای ورود به دوره راهنمایی و دبیرستان تصور كرد بلكه باید نخستین كوشش دستگاه تربیتی این باشد كه بین ۱۲-۶ سالگی همه آنچه را كه برای رشد سالم و طبیعی كودكان لازم است در مدرسه فراهم كند , زیرا زندگی در حقیقت , یك فرآیند رشد و تكامل است كه در مراحل پی در پی انجام می گیرد . برنامه درسی و روش تدریس معلمان با طرز تفكر ایشان درباره استعداد حفظ كردن و اهمیت آن بستگی دارد . بدین معنا كه هرگاه معلم حافظه كودك را همچون انبار یا مخزنی بداند كه باید معلومات در آن انباشته شوند, روش تدریس او بر اصل فعالیت معلم , و تماشا كردن و پذیرش دانش آموزان مبتنی خواهد شد و برنامه درسی نیز مقداری مطالب غالبا از هم گسیخته و پراكنده خواهدبود . ولی اگر معلم هدف آموزش را استفاده از تجربه های قبلی برای سازگاری و حل مسائل روزانه زندگی و آماده شدن برای آینده بداند, در این صورت برنامه و روش تدریس او به دانش آموزان كمك خواهد كرد كه از طریق كسب تجربه های تازه با شرایط مختلف زندگی رو به رو شوند و قدرت سازگاری ایشان با شرایط متحول اجتماعی در حال و آینده افزایش پیدا كند . در این صورت اصل فعالیت محصل ( شاگرد محوری ) جانشین اصل فعالیت معلم (معلم محوری ) خواهد شد.
منابع:
۱- روان شناسی تربیتی – تالیف: رضا كرمی نوری و علی رضا مرادی
۲- روان شناسی رشد – تالیف: علی اكبرشعاری نژاد
۳- ریشه روان شناسی جلد اول – انتشارات رشد تالیف : رتبال اتكینسون , ریچارد اتكینسون , ارنست هیلگارد .
۴- برنامه های بهداشت روان مدارس – تالیف: رابرت هندرن – جان ارلی روانا بیرل
۵- مراحل رشد و تحول انسان – تالیف: دكتر محمد رضا شرفی
۶- رشد شخصیت و بهداشت روانی – تالیف :
Dr .W,Meninger.Dr Elias Whitesman –Dr J,Mayer
۷- حقوق كودك جلد اول نگاهی به مسائل خصوصی كودكان ایران – اعلامیه جهانی حقوق كودك, شیرین عبادی
۸- خانواده و فرزندان در دوره راهنمایی تحصیلی – تالیف : استادان طرح جامع آموزش خانواده
۹- جوانان و تجربه زندگی و اوقات فراغت – دبیرخانه شورای عالی جوانان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست