دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
تاریخ رقص ایران
![تاریخ رقص ایران](/web/imgs/16/164/87ra31.jpeg)
آدمیان از نهاد خود و بر پایة سرشت طبیعی خویشتن، هنگام احساس شادی و خوشحالی فراوان، در اندمهای خود حرکت و جنبشی حس می کنند و بی اختیار به جست و خیز می پردازند و فریادها و قهقهها شادمانه از ته دل بر می کشند.
نه ما، نه نیاکان ما و نه آن آدمیان نخستین که دربن غارها می زیستند، هیچگاه از این یادگار ( عکس العمل) طبیعی و سرشتی، بی بهره نبودهایم ، و آدمیان در هر جا و در هر سان، بهنگام احساس خوشی و لذت فراوان به جنبش و چرخش و جست و خیز برخاستهاند.
گروهی از دانشمندان رشته مردم شناسی و دانشهای اجتماعی، همین جنبشها و جست وخیز های سرشتی و انفرادی را تبدیل به پایکوبی و دست افشانیهای موزون دسته جمعی و فریادهای ناشی از نشاط و سرور را تبدیل بآواز و سرود کرده است.
گرداوری محصول، آماده کردن و بدست آوردن فراوردههای گوناگون، همواره برای مردم ، چه شهر نشین و چه بیانگرد وحشی، از روزگاران بسیار باستان،دارای ارج فراوانی بوده و هست، و آدیمان نخستین و دورههای پیش از تاریخ ، بر بنیاد نیازها و چگونگی سرزمینهایی که در آنها بسر می بردهاند، چه شکار کنندگان ، چه کشاورزان ، در آن هنگام که شکاری کلان و فربه به چگ بر می داشند،آن چنان ، شادی و خوشی به تک تک افراد قبیله و خاندانها روی می اورد که همگی، خواه نخواه،بجست و خیز برخاسته، دست بدست یکدیگر داده، بگرد آنچه بدست آورده بودند ، به پایکوبی و دست افشانی می پرداختند، و در همین جست وخیزها و پایکوبیها همگانی بود که از یک نواختی جنبشها و جستن آنها «ضرب» و « وزن» ( ریتم) پدیدار گردیده،دوباره برای یکی ساختن جنبشها و پایکوبی ها بکار گفته شد.
ضرب و وزن را نخست با چپه زدن ( کف زدن) نواختن دستها به تن ورنها و کوبیدن دو چوب بیکدیگر و سراناجم با زدن کندههای توخالی و طبل و دهل، نگاهداشته،توالی و توازن دست افشانیها و پایکوبیها را حفظ می کردند.
باپدیداری « ریتم» رقص و پایکوبی، شامل جنبشهای موزونی شد که در آن اندامهای گوناگون تن آدمی ،هم آهنگ با یکدیگر،بحرکت درآمده ، خواستها و هیجانهای ویژهای را بازگویی و حالهای روحی معینی را بیان می کردند، از اینرو رقص و پایکوبی در میان مردمان باستانی و نوین، معنی و مفهوم و صورتهای گوناگونی از : ورزشی و جنگی، جذبهییو مذهبی، تقلیدی و نمایشی ، تفریحی و شهوانی، بخود گرفته و کم و بیش درمیان همه مردمان جهان این دوره های دگرگونی و تکامل را پشت سر نهاده است.
درمیان روزگاران باستان ، دامنه حرکتهایی که در رقص بکار گرفته می شد، بسیار فراخ بود،آنچنانکه ،همه بخشها و اندامهای تن آدمی،از سر و گردن و سینه پشت و سرین و پاها و بازوان و دستها و انگشتان و عضلههای چهره و چشم و ابرو و مو، همه ببازی گرفته می شد و با در آمدن هر یک از آنان بنوبت درمیدان رقص، منظور و معنیهای ویژهیی نمایانیده می شد.
عنوان | فایل | |
---|---|---|
تاریخ رقص ایران | message/rfc822 1.mht 208 KB |
دانلود |
تاریخ رقص ایران | message/rfc822 2.mht 113 KB |
دانلود |
ذکاء، یحیی. "تاریخ رقص درایران". دوره۱۶، ش۱۸۸ (خرداد۵۷): ۲-۱۲، تصویر، طرح.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی پزشکیان دولت رهبر انقلاب مجلس محمدجواد ظریف رئیس جمهور انتخابات
قتل قوه قضاییه شهرداری تهران هواشناسی پلیس سازمان هواشناسی تهران اربعین تب دنگی پشه آئدس وزارت بهداشت گرمای هوا
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو واردات خودرو قیمت طلا ایران خودرو بازار خودرو مالیات حقوق بازنشستگان برق سایپا بانک مرکزی
سعید راد سینمای ایران دفاع مقدس فضای مجازی سینما بازیگر تلویزیون کربلا عاشورا محرم تئاتر موسیقی
دانشگاه فناوری دانش بنیان شرکت دانش بنیان حوزه علمیه شیر دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی
جو بایدن رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ یمن آمریکا روسیه فلسطین غزه ترامپ جنگ غزه چین ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران المپیک 2024 پاریس نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک سپاهان
سامسونگ ایلان ماسک سرعت اینترنت تلفن همراه فیلترینگ گوگل ویندوز
تغذیه فشار خون خواب رژیم غذایی بیماری دیابت استرس افسردگی ویتامین چای بارداری