دوشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 10 March, 2025
مجله ویستا

بی مهری به عقاب مشرق و تمدن ۷۰۰۰ ساله ایران


بی مهری به عقاب مشرق و تمدن ۷۰۰۰ ساله ایران

اگر این فیلم بر اساس استنادات تاریخی ساخته شده است پس چگونه دراین فیلم در تحریف واقعیت ها به حدی ناشیانه عمل شده که در صحنه ای از آن برای نشان دادن سنن ایرانی , عده ای برای خشایارشاه قلیان چاق می کنند در حالی که در آن زمان چیزی به نام قلیان در دنیا وجود نداشته است

در یكی از روزنامه های صبح كشورمان دوستی دارم كه پیارسال ، آن هنگام كه كارتونهایی در اهانت به رسول اكرم(ص) در یكی از نشریات دانماركی چاپ گردیده بود از من خواست تا در مورد این اسائه ادب و بی احترامی به پیامبر یك میلیارد و دویست میلیون مسلمان ، یادداشتی بعنوان سرمقاله جهت چاپ در آن روزنامه ارائه دهم . در پاسخ این دوست عزیز تاكید نمودم تا زمانی كه تمام ۱۲ كاریكاتور آن روزنامه را نبینم هرگز نمی توانم مطلبی در نقد و محكومیت آن بنویسم و صرف نقل قول دیگران نمی تواند حجتی تمام شده جهت قضاوت نهایی باشد لذا پس از رؤیت كارتون ها یادداشتی تهیه كردم و اینك برغم گذشت چند ماه از تولید و اكران فیلم ضد ایرانی ۳۰۰ یا۳۰۰ سرباز ، فیلمی که از روی کتاب مصوری نوشته فرانک میلر به همین نام توسط شرکت "برادران وارنر" و به کارگردانی زاک اسنایدر (Zack Snyder) به موضوع نبرد ترموپیل بین سپاه ایران در زمان خشایارشاه هخامنشی فرزند كورش كبیر با سپاه یونان در زمان لئونیداس در سال ۴۸۰ پیش از میلاد پرداخته وبه ادعای داستان و فیلم نبرد فوق در تنگهٔ ترموپیل در نزدیکی آتن رخ داده و وانمود شده‌است که در آن ۳۰۰ نفر از رزم آوران اسپارت در برابر سپاه یک میلیونی خشایار شاه مقاومت كرده و در این نبرد که حدود سه روز به طول انجامیده ، ارتش امپراتوری هخامنشی در برابر ۳۰۰ رزم آور اسپارتی در تنگهٔ ترموپیل متوقف می شود و تنها زمانی می تواند آنها را شکست بدهد که در اثر خیانت یک یونانی راه دیگری برای دور زدن آنها و محاصره اسپارتی ها می یابد.لذا از آنجایی كه تاكنون موفق به دیدن فیلم نگشته بودم بر خود اجازه هرگونه قضاوت و پیشداوری در مورد این فیلم را نمی دادم لذا با عنایت به آن لازم می دانم نكاتی را در حاشیه ساخت و نمایش این فیلم متذكر گردم:

۱) در اینكه در این فیلم ، هویت ملی و چندین هزار ساله كشورمان مورد هجمه و تاخت و تاز رسانه ای هالیوود قرار گرفته شكی وجود ندارد ولی خدا وكیلی كلاهمان را قاضی كنیم و به این سؤال پاسخ دهیم كه تابحال چه قدمی در عرصه شناسایی و شناساندن تاریخ تمدن ۷۰۰۰ ساله كشورمان برداشته ایم كه اینك با پخش فیلمی مجعول و غیر واقعی به یكباره همچون اسب لگام گسیخته ای شاكی زمین و زمان شده و به جای پاسخی معقول از جنس سینمایی در فكر ایجاد هیاهویی رسانه ای گردیده ایم. جای بسی تاثر و تاسف است هنوز هم كه هنوز است مرجع و رفرنس تاریخ تمدن كشورمان كتاب ویل دورانت می باشد كه به جهت تعصباتی گاه كوركورانه سعی در تحریف تمدن درخشان ایران آریائی نموده است.ایرانیان فاتح، هیچ‌گاه همچون اسكندر مقدونی به اقوام مغلوب، خدایان و عقاید آنان بی‌احترامی روا نداشتند، شهرها را غارت نكردند و به آتش نكشیدند ، مردم آن سرزمین‌ها را به اسارت و بردگی نبردند، بلكه برعكس به آبادانی هرچه بیش‌تر سرزمین‌های مفتوح پرداختند و همواره ایران‌زمین پناهگاه اقوام ستمدیده و پیامبران آنان بوده است چنانچه در ابتدای فیلم و در سكانسی از این فیلم به عمد یا غیر عمد آن سان كه لیئونیداس ، پیک ایران را به چاه پرت می‌کند، پیک ایرانی می‌گوید :« در هیچ جای دنیا رسم نیست ، پیک را بکشند»، لئوندایس می‌گوید :« اینجا اسپارتا است و نه جهان»! این امر هویدا می گردد . وطبق اسناد موجود داریوش کبیر در بخشی از وصیت خویش به فرزندش خشایارشاه دلیل اصلی حمله به یونان را مجازات خاطیان و ظالمان بیان می کند چنانچه می نویسد:« با یک ارتش نیرومند به یونان حمله کن و به یونانیان بفهمان که پادشاه ایران قادر است مرتکبین فجایع را تنبیه کند ». و هیچ نوع سند و مدركی به‌طور مطلق وجود ندارد كه نشان دهد، در ایران نظام برده‌داری اقتصادی وجود داشته است و برده داری لایق همان كسانی است كه سعی در متهم كردن ایرانیان دارند. متاسفانه در فیلم ۳۰۰، ایران ، نمادی از دیکتاتوری و بی خردی و توحش است و یونان( غرب) سمبل دموکراسی و مبازره با آدم کشی و تجاوز و به عبارت دیگر ، ۳۰۰، فیلمی است هدفمند که در آن تقابل تاریخی هیولا و فرشته ( شر و خیر ) ، به نمایش در می آید و در این میان ، نقش هیولا متوجه ایرانیان است . این درحالی است که به روایت تاریخ ، در آن مقطع زمانی ، ایرانیان به آزادی های فردی و حقوق اقلیت ها و زنان و ... رسمیت داده بودند ولی در یونان و کل اروپا ، برده داری و بدوی گرایی ، مشخصه ای بارز به شمار می رفت .

۲) اگر این فیلم بر اساس استنادات تاریخی ساخته شده است پس چگونه دراین فیلم در تحریف واقعیت ها به حدی ناشیانه عمل شده که در صحنه ای از آن برای نشان دادن سنن ایرانی ، عده ای برای خشایارشاه "قلیان" چاق می کنند در حالی که در آن زمان چیزی به نام قلیان در دنیا وجود نداشته است . با این حال از آنجا که در میان مردم امروز ایران ، قلیان رواج دارد ، سازنده فیلم ناشیانه از آن استفاده کرده است!

۳) سرزمین ایران قبل از ورود آریائیها هم دارای تمدن بوده است.حتی بعضی از تاریخ نگاران مانند دکتر سیاوش اوستا تاریخ تمدن ایران را بیش از ۷۰۰۰ سال دانسته اند.که از جمله این تمدنها میتوان به تمدنهای آشور، بابل و ایلام اشاره کرد که بقایای تمدن ایلامی را اکنون نیز میتوان در شوش و شوشتر مشاهده نمود.و باید اذعان نمود كه نزدیک به ۳۰۰۰ سال قبل كه قوم آریایی از استپ های روسیه مهاجرت كرده بود اولین انتخابات تاریخ بشر را در ایران اجرا کرد و اولین پادشاهان ایرانی منتخب مردم بودند و اجداد ایرانی در مدتی به درازای نصف تاریخ بر نصف بیشتر دنیا حكومت كرده اند اما هیچ وقت جنایات غربی های به ظاهر متمدن در ۱۰۰ سال اخیر در جنگ جهانی دوم، بمباران هسته ای ژاپن، نسل كشی در یوگسلاوی در دهه۹۰ ،عراق ، فلسطین ، افغانستان و ... را مرتكب نشدند. تاریخ به صلح طلبی، هوشمندی، نجابت،انسان دوستی، پاكی و جوانمردی ایرانیان گواهی می دهد، كه منشور حقوق بشر كوروش كبیر و وصیت نامه داریوش كبیر به پسرش خشایارشاه گواه این ادعاست. كورش بنیانگذار چیزی است كه امروز به آن حقوق بشر می گوییم.وی در منشور خود، علاوه بر اعلام تبارنامهٔ شاهی و ذكر اعمال و فتوحات خود، آن چنان كه در میان كشورگشایان رسم است، سیاست های خود در برخورد با اهالی شهر مغلوب را به روشنی بیان كرده است . مطالبی كه او در این قسمت از منشور خود آورده، قدیمی ترین سند حقوق بشر است: « ... بی شمار سپاهیانم به صلح در بابل گام برداشتند. روا نداشتم كسی وحشت را بر سرزمین سومر و اكد فرو آرد. من برای صلح كوشیدم در بابل و در همهٔ شهرها. نیازمندی های بابل و تمامی پرستشگاه های آنان را پیش دیده داشتم و در بهبود زندگی همگان كوشیدم. همه یوغ های بردگی را از مردمان بابل برداشتم. خانه های ویرانشان را آباد كردم و به تیره بختی هایشان پایان دادم. هر كس آزاد است هر دینی را كه میل دارد، بپرستد و هر جا كه میل دارد، سكونت كند. من تا روزی كه خدا زنده ام بدارد، نخواهم گذاشت مردان و زنان را به اسیری بفروشند. دین و آیین همه را محترم خواهم داشت و نخواهم گذاشت زیردستان من آیین و رسوم ملت هایی را كه من پادشاهشان هستم، تحقیر نمایند. خدا مرا یاری كند و پسرم را ... ».

۴) متاسفانه عادت كرده ایم تا زمانی كه بیماریی مبتلا نشده ایم به دنبال تهیه و كشف داروی آن بیماری نگردیم و تا موقعی كه ارزشی از باورهای ملی و دینی مان مورد تخریب بدخواهان واقع نشده است نسبت به معرفی و شناسایی آن اقدامی درخور صورت نداده ایم و باید بگویم كه اینبار نیز مشمول این بند گردیده ایم.

۵) در كمپانی های سینمائی كشورها كمتر مشاهده شده است كه فیلمی ساخته شود و در آن هویت و باورهای تاریخی آن كشور زیر سؤال رود و حتی كارگردانان كشورهای متجاوزی كه اقدام به ساخت فیلم جنگی می نمایند هرگز در آن فیلم ، حكومت كشورهایشان به عنوان متجاوز شناخته نشده و معمولاٌ سعی می شود ضمن تطهیر ، از حاكمان مستبد و خونریز آن كشور رفع اتهام گردیده واز آنها به عنوان الگوهایی از شجاعت و پایمردی سربازان در دفاع از خاك وطن به بینندگان معرفی شود و در مقابل از دشمن ، چهره ای كریه و زشت و خشونت طلبی به نمایش گذاشته شود كه در فیلم ۳۰۰ نیز این بینش حكمفرما بوده است.از مشخصه های بارز این فیلم اغراق در توانایی افراد و بزرگنمایی كاراكترها و مؤلفه های اصلی داستان بوده چنانچه افراد و نیروهای خودی را دارای افكاری پاك و منزه و آشنا به حقوق كامل خانواده قلمداد نموده و در هیبتی زیبا و موزون و در مقابل افراد دشمن را همچون ددان و دیوهایی خون آشام و خارج از هیبت انسانی و با روحیاتی خشن و خون آشام و بدون رعایت مرزبندی های اخلاقی و خانوادگی و هوس آلودو كثیف معرفی شده است ، چنانچه اینگونه اغراق در اوایل به سینمای دفاع مقدس نیز رسوخ كرده بود.

وحید كاظم زاده قاضی جهانی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.