سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

ترتیب خلقت موجودات عالم هستی


ترتیب خلقت موجودات عالم هستی

صاحب مرصاد العباد مرحوم نجم الدین رازی برای تقریب به ذهن بودن این امر بسیار پیچیده متوسل به مثال ملموسی برای مردمان عصر خود که بیان آن برای انسانهای امروز هم خالی از لطف نیست …

صاحب مرصاد العباد مرحوم نجم الدین رازی برای تقریب به ذهن بودن این امر بسیار پیچیده متوسل به مثال ملموسی برای مردمان عصر خود که بیان آن برای انسانهای امروز هم خالی از لطف نیست شده است . چنانچه کسی از حرفه قنادی خبر نداشته باشد فکر می کند قناد اشیاء مختلفی را بوجود می آورد . این در حالی است که او از یک چیز به نام نیشکر طی چند مرحله موادی گوناگون بدست می آورد . که عبارت است از :

مرحله اول ) از نیشکر بی هیچ واسطه ای ---------------- قند که در نهایت سفیدی است بدست می آورد .

مرحله دوم ) قند را می جوشاند ---------------------------- شکر سفید بدست می آورد .

مرحله سوم ) شکر را می جوشاند ------------------------------- نبات بدست می آورد .

مرحله چهارم ) نبات را می جوشاند ---------------------------- شکر سرخ بدست می آورد .

مرحله پنجم ) شکر سرخ را می جوشاند --------------------------- طبر زرد بدست می آورد .

مرحله ششم ) طبر زرد را می جوشاند -------------------------- قوالب سیاه بدست می آورد .

مرحله هفتم ) قوالب سیاه را می جوشاند ------------ قطاره ، دردی ( ته نشین ) به غایت سیاه بدست می آورد .

با کمی دقت مشخص می شود از قندی که نهایت سفیدی را داشت و هیچ لکه سیاهی درآن مشاهده نمی شد با چند بار جوشاندن چیزی از آن به دست آمد به نام قطاره که بی نهایت سیاه است . همچنین خلقت موجودات عالم مطابق مثال فوق و طی مراحل هفتگانه ذیل صورت پذیرفت ؛

مرحله اول ) از حق تعالی بی هیچ واسطه روح پاک محمدی صلوات الله و سلامه علیه بوجوجود آمد . همچنانکه خود حضرت فرموده اند ؛ اول ماخلق الله روحی - اول ما خلق الله نوری - اول ما خلق الله العقل - اول ما خلق الله القلم .

مرحله دوم ) در مرحله دوم حق تعالی به حضرت نظری افکند ، حیا بر وی غالب شد و از آن ارواح انبیاء الهی خلق شدند . از اینجا سرّ این روایت معلوم می شود که فرموده اند ؛ الحیاء کلّ الدین . تمام و حقیقت دین حیاء است .

مرحله سوم ) از ارواح انبیاء الهی ، ارواح اولیاء الهی خلق شدند .

مرحله چهارم ) از ارواح اولیاء الهی ، ارواح مؤمنان امّت خلق شدند .

مرحله پنجم ) از ارواح مؤمنان امّت ، ارواح عاصیان امّت خلق شدند .

مرحله ششم ) از ارواح عاصیان امّت ، ارواح منافقان و کفّار خلق شدند .

پیامبر (ص) می فرماید : خلق الله الکافر من ذنب المؤمن . خداوند متعال کفار را از گناهان امت خلق می فرمایند .

مرحله هفتم ) از صافی ارواح منافقان و کفّار ، ارواح حیوانات و از درد ، عناصر اربعه ( آب ، خاک ، آتش و هوا ) خلق شد .

این بود ترتیب صدور مخلوقات عالم . اشکالی که بر این سخن وارد شده ، این است که با این بیان شما روشن می شود که نعوذاً بالله در حق تعالی هم می توان ( نظیر لکه های سیاهی که در قند به ظاهر سفید یافت می شود ) مواردی از این قبیل مسایلی که گفتی پیدا می شود ؟ نا گفته نماند نجم رازی از این مبحث به طور جدی دفاع می کند . ایشان در پاسخ به این شبه می فرماید خداوند متعال دارای صفاتی است ؛ نظیر رحمان ، رحیم ، کریم ، قهّار و جبّار و ... که هر یک از این صفات وقتی متجلی گردد ، آثاری خواهند داشت . از این دسته صفات است که می تواند ، ارواح کفار و عناصر اربعه خلق شود . ( چنانچه کسی خوشحال باشد علاوه بر خندان بودن دست به اعمالی می زند که معمولاً از انسانهای خوشحال انتظار می رود در مقابل کسی که عصبانی است ، دست به اعمالی می زند که مخصوص انسانهای عصبانی است . عرفا بر این باورند که هریک از موجودات عالم تجلی اسم ربّ است . در پایان شما را توجه می دهم به روایتی که از رسول اکرم صلوات الله علیه نقل شده است که فرمودند : از گناه مؤمنان امّت ، گروه کافران خلق می شود .