پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
خودروی دوستدار محیط زیست
خودروهای درون شهری که در صنعت خودروسازی از آنها به عنوان خودروهای فشرده (Compact) یاد میشود، یکی از خطوط اصلی تولید در بسیاری از شرکتهای خودوسازی شناخته شده جهان به شمار میآیند. اینها محصولاتی هستند که نه تنها سوخت کمتری مصرف میکنند، بلکه قیمت کمتری نیز در مقایسه با بسیاری از خودروها داشته و در عین حال مراقبت و استفاده از آنها در محیطهای شلوغ شهری نیز به مراتب سادهتر است. Pininfarina Nido EV محصول همین استراتژی است که اکنون از مرحله ایده به یک واقعیت تجاری تبدیل شده است.
پینینفرینا یکی از برندهای کمتر شناخته شده در صنعت خودروسازی جهان است که این روزها مدیرانش هشتادمین سالگرد حیات آن را جشن میگیرند. این جشن با ارائه پینینفرینا همراه بوده است، خودرویی به معنای واقعی درون شهری که اگر فاکتورهای تعیینکننده در انتخاب خودروهای برتر در زمینه محصولات درون شهری و کممصرف را در نظر بگیریم، بدون شک یکی از شانسهای اصلی خواهد بود. این خودرو سرآغازی نسبتا امیدوارکننده برای پروژهای تحت عنوان برنامه توسعه Nido به شمار میآید، جایی که قرار است طیفی از خودروهای کوچک الکتریکی و کم مصرف طراحی و تولید شود.
این برند ایتالیایی از ۳ سال پیش رشته تحقیقات گستردهای را روی طراحی و ساخت خودروهایی کوچک و الکتریکی آغاز کرده، اما نکته جالب توجه این است که در این رهگذر تمرکز محققان آن تنها روی کاهش مصرف سوخت نبوده است بلکه تلاش شده تا از مواد مختلف بسیار سبک و تجدیدپذیر در قسمتهای مختلف خودروهای تولیدی به کار گرفته شود. تمام این فاکتورها زیر چتر بزرگی به نام امنیت راننده و سرنشینان قرار گرفته، اما اینها فقط یک روی سکه است.
محققان این شرکت تلاش کردهاند تا محصولات جدید خود و از جمله Pininfarina Nido EV را به نوعی به عنوان یک خودروی هوشمند و مبتنی بر تازهترین دستاوردهای فنی در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات روانه بازار کنند. این بدان معنی است که این خودرو قابلیت به کارگیری در سیستمهای مدیریت شبکه هوشمند ترافیکی را خواهد داشت.این خودرو ظاهر نسبتا زیبایی نیز دارد به طوری که چندی پیش که نخستین مدل ابتدایی آن رونمایی شد جایزه زیباترین خودروی جهان در رده خودروهای درون شهری را نصیب خود کرد.
دریافت جوایزی همچون کمپاسود?اورو در سال ۲۰۰۸ و همچنین موما نیویورک از جمله این موفقیتها بوده است. در کنار تمام تلاشهایی که برای بهبود وضعیت ظاهری تازهترین نسخه این ماشین شده اما در قسمت داخلی خودرو تفاوت قابل توجهی نسبت به نخستین مدل آن دیده نمیشود. در حقیقت برخی کارشناسان امور خودرو این کمکاری در قسمت داخلی را یکی از ضعفهای این خودرو عنوان کردهاند.
برخی معتقدند محصول جدید این برند ایتالیایی آزمایشگاهی کوچک، اما واقعی است برای ساخت طیف گستردهای از خودروهای برقی متناسب با شهرهای شلوغ و مملو از خودرو. چارچوب اصلی نسخه ابتدایی این خودرو از فولاد لولهای شکلی ساخته شده بود که در چند سال اخیر و با اصلاحات مختلفی که در آن اعمال شده است اکنون کار به مرحلهای رسیده که از نوعی فولاد مستحکم و البته سبک برای چارچوب اصلی آن استفاده شده است.
ابتکار عملی که در این زمینه به خرج داده شده این است که این ساختار کلی را میتوان برای ۴ نوع خودروی متفاوت که در آینده تولید تجاری آنها آغاز میشود به کار گرفت: خودروی کاملا برقی یا دوگانهسوز دو نفره، چهار نفره، پیکاپ (خودروهای نیمه سنگین دارای محفظه مخصوص حمل بار) و ون سبک.
مدیران ارشد برند پینینفرینا در نظر دارند تا در یک دهه آینده از این چارچوب کلی برای ساخت حداقل ۴ مدل از خودروهای خود استفاده کنند. با این حال برخی فاکتورها و بخشهای اصلی در تمام این خودروها مشترک خواهند بود. به کارگیری موتوری مغناطیسی در قسمت عقبی خودرو یکی از این بخشهای مشترک است که گفته میشود تاثیر قابل توجهی در توان حرکتی خودرو خواهد داشت. ساختار کلی این خودرو به گونهای است که امکان توزیع مناسب کل بار خودرو وجود دارد.
● چه فکری برای باتری شده است؟
در یک خودروی برقی یا دوگانهسوز، باتری به عنوان قلب خودرو در نظر گرفته میشود. طول عمر بالای باتری در چنین خودروهایی همواره به عنوان یکی از برگهای برنده در نظر گرفته میشود و برای اینکه Pininfarina Nido EV نیز از این قافله عقب نمانده باشد از باتری موسوم به Zebra Z۵ Ni-Na Cl استفاده شده است. طول عمر بالا، امنیت تضمین شده و اطمینانی که میتوان به این باتری کرد موجب شده تا محققان این برند در استفاده از آن برای خودرویی که قرار است مدلهای مختلفی از آن در سالهای آتی تولید شود نگرانی به خود راه ندهند.
خودرو با استفاده از این باتری تا ۱۴۰ کیلومتر قابلیت حرکت خواهد داشت و گذشته از آن تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت برای آن تعریف شده است که میتوان آن را یک رکورد مناسب در نظر گرفت. اما شتاب اولیه هر خودرو یکی از نقاط عطف و فاکتورهای جذاب برای هر علاقهمندی است. این مشخصه حتی در خودروهای برقی و دوگانهسوز که این رقم همواره چنگی به دل نمیزند نیز به دقت مورد بررسی قرار میگیرد. Pininfarina Nido EV صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۷/۶ ثانیه طی میکند. با در نظر گرفتن فاکتورهایی از جمله برقی بودن خودرو، میتوان نمره خوبی به این رقم داد.
این خودرو از حیث رعایت استانداردهای زیست محیطی نیز به عنوان یک محصول موثر شناخته میشود. باتری خودرو که در آن خبری از ترکیبات شیمیایی آلاینده و خطرناک نیست نقش مهمی در قرار گرفتن خودرو در سطوح بالای رعایت معیارهای زیست محیطی دارد. گذشته از تمام این موارد باید به این نکته هم توجه کرد که باتری خودرو ۱۰۰ درصد تجدیدپذیر است و پس از پایان عمر مفید آن نگرانی از بابت دور انداختن آن و لطمات احتمالی به محیط زیست وجود نخواهد داشت. بر اساس برنامهریزیهایی که از پیش صورت گرفته میتوان از این باتریهای دور ریز در تاسیسات مخصوصی برای تولید فولاد ضدزنگ استفاده کرد.
سری هم به تایرهای خودرو میزنیم. تایرها که به وسیله شرکت پیرلی ساخته شدهاند از نوع تایرهای سبز هستند که در ارائه آنها به ۳ فاکتور امنیت، پایداری زیست محیطی و مقرون به صرفه بودن توجه شده است. مطالعات نشان میدهند در شرایط آب و هوایی مختلف مصرف سوخت در خودروها تغییر میکند. در این خودرو و زمانی که کنترل آب وهوایی خودرو مورد نگرانی قرار میگیرد میتوان حساب ویژهای روی برنامه توسعه Nido باز کرد. در این فناوری از یک دستگاه متراکمکننده برقی AC و گرمکننده الکتریکی ولتاژ بالا استفاده میشود که کنترل خودکار و تکمیلی خودرو را در هر نوع شرایط جادهای فراهم میکند و این یعنی کاهش قابل توجه و مدیریت شده مصرف سوخت.
پینینفرینا برنامههای زیادی برای سالهای پیشروی دارد و در نظر دارد تا با ارائه این خودروی جدید و نسخههای تکمیلی و متنوع آن در سالهای آینده یکی از قطبهای اصلی خودروسازی ایتالیا و حتی اروپا در زمینه تولید خودروهای سبز لقب گیرد و اینگونه به نظر میرسد که معرفی این نمونه در هشتادمین سالگرد حیات آن شروع مناسبی بوده است.
چارچوب اصلی نسخه ابتدایی این خودرو از فولاد لولهای شکلی ساخته شده بود که در چند سال اخیر و با اصلاحات مختلفی که در آن اعمال شده است اکنون کار به مرحلهای رسیده که از نوعی فولاد مستحکم و البته سبک برای چارچوب اصلی آن استفاده شده است
در قسمت داخلی خودرو تفاوت قابل توجهی نسبت به نخستین مدل آن دیده نمیشود. در حقیقت برخی کارشناسان امور خودرو این کمکاری در قسمت داخلی را یکی از ضعفهای این خودرو عنوان کردهاند.
تایرهایی که به وسیله شرکت پیرلی ساخته شدهاند از نوع تایرهای سبز هستند که در ارائه آنها به ۳فاکتور امنیت، پایداری زیست محیطی و مقرون به صرفهبودن توجه شده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست