یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
رادیو اینترنتی؛ فناوری نوین ارتباطی
اینترنت تاکنون تأثیر بسیار عمیقی بر خبررسانی رادیویی داشته است. ایستگاه های رادیویی در حال یادگیری انتشار مجدد به صورت آنلاین هستند و «دات کام» های جدید از اینترنت به عنوان یک محیط قابل دسترس و تا حدی خالی از قوانین و مقررات سود می برند.
رادیو اینترنتی یا به اصطلاح پخش شبکه ای از جمله فناوریهای نوین ارتباطی است که می توان از آن به عنوان پدیده ای در حال رشد با هزاران ایستگاه رادیویی در آن سوی دنیا که از طریق مودم های رایانه در دسترس قرار می گیرد، نام برد.
حامیان رادیوی اینترنتی ادعا می کنند این رسانه ای جدید است که می تواند موانع ورود به پخش برنامه رادیویی را برطرف کند، زیرا وابسته به مجوزهای قانونی نیست و برپا کردن آن نیز نسبتاً ارزان تمام می شود؛ اما مخالفان آن معتقدند مانند سایر جنبه های اینترنت این پدیده هم بدون قاعده و خارج از کنترل است و می تواند باعث ترغیب مخاطبان به عنوان مثال به راهزنی موسیقی شود، زیرا به راحتی می توان موسیقی را روی CD پیاده کرد و برای کاربردهای آینده ذخیره نمود.
کاربری سایتهای رادیویی در اینترنت فقط گوش دادن به برنامه های زنده یک ایستگاه از طریق رایانه نیست، بلکه این سایتها اطلاعات زمینه ای در مورد برنامه ها و مجریان را هم ارائه می کنند، به کاربران امکان می دهند به اطلاعات مربوط به سفر و اخبار دسترسی پیدا کنند، برای آنها امکان دیدار از ایستگاه تورهای مجازی عرضه می کنند و همچنین امکان ارتباط مستقیم از طریق پست الکترونیکی را نیز فراهم می سازند.
طرز کار رادیوی اینترنتی
این نوع رادیوها از سه بخش اصلی به نامهای رمزگذار، سرور و پخش کننده تشکیل شده اند. رمزگذار صدا را به حالت پیوسته تبدیل می کند. سرور وظیفه ارسال صدا را به کاربران بر عهده دارد و پخش کننده برنامه ای است که کاربر، برای شنیدن اصوات دریافتی از آن استفاده می کند.
مدیر سایت با استفاده از نرم افزارهای استودیو رایانه ای برای ضبط و ویرایش صدا، برنامه خود را ساخته و آن را در قالب دو فایل به فرمت mp۳ یکی برای کاربران با سرعت کم ( Dial up ) و دیگری برای کاربران اینترنت پرسرعت ( ADSL ) روی سایت آپلود می نمایند.
«ایران صدا»، نخستین رادیوی اینترنتی ایرانی
رادیو اینترنتی رسمی کشور با عنوان «ایران صدا» بهمن ماه ۱۳۸۶ راه اندازی شده است. در این رسانه نوین محدودیتهای جغرافیایی پوشش فرکانس، ارتباطات محدود، هزینه های سنگین اضافه نمودن کانال، عدم دسترسی مخاطب به محتوای آرشیوی که موجب از دست دادن برنامه در زمان خاص می شود و بسیاری دیگر از ضعفهای رسانه های سنتی رفع شده و جای خود را به ارتباطات و تعاملات نامحدود، جامعیت زمان و مکان ارائه و حتی تولید توسط تعداد نامحدود عوامل داده است.
شبکه رادیویی اینترنتی «ایران صدا» در اولین سال فعالیت خود توانسته است ده کانال پخش ۲۴ ساعته رادیو اینترنتی ایجاد نماید که به طور همزمان با عناوین، نمایش، گفتگو، قرآن، نغمات موسیقی، سخنرانی، کودک، تاریخ، طنز و ادبیات برنامه پخش می کند که این نوع پخش به عنوان پخش خطی انجام می شود و جدول پخش آن تنها بر اساس زمان ارائه می باشد.
محوریت برنامه ها صوت می باشد، اما تصویر و متن نیز به کمک صوت، پیام برنامه را به مخاطب به صورت وسیع تر و جذاب تر ارائه می دهند.
رادیو اینترنتی «ایران صدا» جزو رادیوهای اینترنتی ترکیبی با قابلیت پخش زنده و آفلاین محسوب می شود.
زهره مولوی
کارشناس ارشد ارتباطات
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان ایران سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قالیباف حمید نوری علیرضا زاکانی محمدباقر قالیباف مصطفی پورمحمدی
تهران هواشناسی شهرداری تهران سیل وزارت بهداشت قتل جاده چالوس آموزش و پرورش قوه قضاییه سیلاب سازمان هواشناسی چالوس
قیمت دلار دولت سیزدهم قیمت طلا خودرو همستر کامبت بورس ایران خودرو قیمت خودرو قیمت سکه یارانه مسکن چین
روز عرفه کربلا سینمای ایران فضای مجازی رسانه ملی موسیقی دفاع مقدس سینما تئاتر سریال بازیگر جواد عزتی
وزارت علوم ایکس دانش بنیان جهاد دانشگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی
عید قربان رژیم صهیونیستی روسیه اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا اوکراین حزب الله لبنان عراق جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال یورو 2024 سپاهان مس رفسنجان باشگاه پرسپولیس جام حذفی لیگ برتر فدراسیون فوتبال جام ملت های اروپا جواد نکونام
هوش مصنوعی اینترنت مهاجرت مایکروسافت ایلان ماسک ناسا گوگل اپل سامسونگ فناوری
سازمان غذا و دارو دیابت کاهش وزن سنگ کلیه ویتامین چاقی فشار خون پیری