چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
MG۶ خودرو چینی با ته لهجه انگلیسی
پس از عرضه موفقیت آمیز نخستین محصول شرکت خودروسازی MG در ایران، اکنون واردکننده وطنی این شرکت، مدل جدیدی را در سبد محصولات خود جهت عرضه در بازار ایران قرار داده است.
برند انگلیسی چینی MG که نخستین بار با مدل MG۵۵۰ و با نام ایرانی «ام جی شوالیه» اسفند سال ۱۳۸۸ وارد بازار ایران شد چند صباحی است قصد گسترش طیف محصولات خود در کشورمان را در ذهن می پروراند.
به همین منظور این خودروساز در نظر دارد در آینده ای نزدیک دو مدل MG۶ توربو و MG۳۵۰ را روانه بازار کند.
● قصه MG، از غرب تا شرق
پیش از پرداختن به محصول جدید کمپانی MG در بازار ایران بد نیست نگاهی گذرا داشته باشیم به تاریخچه شرکت MG و وضعیت فعلی برند خودروسازی. شرکت MG در سال ۱۹۲۴ میلادی به منظور تولید خودروهای سواری اسپورت در شهر آکسفورد انگلیس تاسیس شد.
این شرکت که از بدو تاسیس به دلیل تولید و عرضه بهترین خودروهای کروکی زمان خود شهره آفاق بود در بازه های مختلف زمانی به تولید انواع خودروهای کوپه و سدان نیز پرداخت اما این کارخانه خودروسازی به دلایل متعدد در طول حیات خود با فراز و نشیب های بسیاری روبه رو بوده است به طوری که از سال ۱۹۵۲ میلادی به بعد مالکیت این شرکت هشت بار دست به دست چرخید تا در نهایت در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۰۵ شرکت خودروسازی Nanjing Automobile چین مالکیت MG را خریداری کرد.
جالب است بدانید در آغاز هزاره سوم و با به اوج رسیدن مشکلات صنعت خودروسازی انگلیس که خودرسازان این کشور را یکی پس از دیگری زمین گیر می کرد شرکت MG همکاری خود را با شرکت «روور» انگلیس آغاز کرد و با ادغام این دو کمپانی، شرکتی جدید تحت عنوان MGROVER فعالیت خود را آغاز کرد که این شرکت نیز نتوانست از پس مشکلات پیش رو برآید تا در نهایت مالکیت این شرکت به کشور چین برسد.
● خودرو MG۶
پس از انتقال امتیاز و مالکیت خودروساز قدیمی انگلیس به چین، مالک جدید MG با دیگر خودروساز بزرگ چین یعنی SAIC ادغام شدند و از آن پس تولیدات این شرکت با نام SAIC شناخته شد.
کمپانی SAIC نیز گروهی از محصولات تولیدی خود را با نام MG و بخشی را تحت برند Roewe به بازار عرضه می کند. حال پس از گذشت نیم دهه از خریداری یکی از باسابقه ترین و محبوب ترین برندهای خودروسازی انگلستان توسط چینی ها، این برند امیدوار است که سال های سخت و بی رونق گذشته را به باد فراموشی سپرده و به کمک سخت کوشی چینی ها و تولید محصولات جدید به جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی دست یابد.
● MG۶ محصولی با بازار هدف رانندگان جوان
ام جی ۶ جدیدترین محصول ارائه شده از سوی شرکت ام جی است. این خودرو نخستین بار آوریل سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه بین المللی شانگهای به معرض نمایش درآمد.
ام جی ۶ از جمله محصولاتی است که به طور همزان در خطوط تولید MG در چین و انگلیس به مرحله تولید می رسد. تولید این خودرو از سال ۲۰۱۰ در چین و پس از آن از آوریل ۲۰۱۱ در شهر Longbridge انگلیس آغاز شد.
این خودرو که روی پلتفرم مشابه پلتفرم مدل ۵۵۰ MG ساخته شده در دو نوع پنج در فست بک و چهار در سدان تولید و عرضه می شود که گونه انتخابی برای واردات به ایران در فاز اول از نوع فست بک است. چهره ظاهری ام جی ۶ را می توان الگویی جوان پسند و طراحی متکی بر قوائد عامه پسند دانست.
هر چند که در نخستین برخورد با این خودرو میخکوب نخواهید شد اما استایل متفاوت این خودرو در بازار ایران و پرداخت دقیق طراحان به عناصر جزئی، سبب شده نگاه گرم و مثبتی به این خودرو داشته باشید.
الهام گیری انکارناپذیر طراحان این خودرو از فورد «فوکوس Zetec» گرافیک چراغ های جلو و استفاده از چراغ های اصطلاحا یخی (همچون چراغ های عقب لکسوس RX) در نمای پشت و در نهایت زاویه خمش ستون C، از ام جی ۶ خودرویی جوانپسند ساخته است که پدران مشتریان جوان این خودرو نیز از نشستن در پشت فرمان این خودرو ابایی نخواهند داشت!
طراحی داخلی ام جی ۶ نیز همان زبان طراحی برادر بزرگتر خود یعنی مدل ۵۵۰ را دنبال می کند که فضایی گرم را در داخل کابین خلق کرده است. هر چند رنگ پردازی نه چندان اسپورت و استفاده از مواد نامرغوب در ساخت برخی قسمت ها در داخل کابین حسابی توی ذوق می زند اما با توجه به کلاس خودرو و برچسب قیمت آن در بازارهای جهانی نمی توان انتظار بیشتری را از سازندگان این خودرو داشت.
● وضعیت MG۶ روی جاده
جدیدترین محصول شرکت ام جی در بازار ایران با پیشرانه چهار سیلندر ۱/۸ لیتری توربوشارژ عرضه خواهد شد که این پیشرانه با حجم دقیق ۱۷۹۶ سی سی توانایی تولید بیشینه قدرتی معادل ۱۶۰ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه داراست.
همچنین ۲۱۵ نیوتن متر رقمی است که این پیشرانه توانایی تولید این میزان گشتاور را دارد. پیشرانه توربوشارژ ام جی ۶ که هر اسب بخار قدرت را به ۹/۰۶ کیلوگرم از وزن اختصاص می دهد، می تواند به کمک جعبه دنده پنج سرعته تیپ ترونیک که امکان تعویض دنده را به کمک شیفترهای پشت فرمان مقدور می سازد، در عرض ۹ ثانیه سرعت خودرو را از صفر به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسانده و پس از آن ام جی ۶ را به بیشینه سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت (محدود شده) برساند.
بنابر اعلام رسمی شرکت MG، این خودرو در هر کیلفومتر از پیمایش ۱۸۴ گرم گاز دی اکسید کربن تولید کرده و موفق به دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۴ شده است. علاوه بر آن مجموعه سیستم ترمزگیری ام جی می تواند این خودرو ۱۴۵۰ کیلوگرمی را در عرض چهار ثانیه از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حالت ایستا برساند. این خودرو دارای ابعادی معادل ۴۶۵۱ میلی متر طول، ۱۸۲۷ میلی متر عرض و ۱۴۷۲ میلی متر ارتفاع است که برای خودرویی در این کلاس کاملا مناسب به نظر می رسد. این مسئله زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که بدانید این خودرو با داشتن فاصله محوری ۲۷۰۵ میلی متری، فاصله محوری طویل تری را نسبت به رقبایی چون مزدا ۳ و تویوتا اکرولا داراست.
● سخن پایانی
ام جی ۶ در آزمایشات ایمنی نیز موفق به دریافت پنج ستاره کامل از موسسه معتبر EURO NCAP شده است که نشان از توجه ویژه چینی ها به حفظ پرستیژ و اعتبار برند MG و دستیابی به بالاترین میزان ایمنی در این خودرو دارد. از ویژگی های ایمنی و رفاهی این خودرو می توان به شش عدد ایربگ، سامانه ترمزگیری ABS به همراه سامانه کنترل پایداری الکتریکی (EBD) و همچنین تجهیزاتی چون استارت دکمه ای، سیستم صوتی حرفه ای با هشت بلندگو و سیستم Hifi مجهز به ترمینال های ورودی USB و Memory Card، صندلی برقی شش جهته راننده و سرنشین جلو، رینگ های اسپورت ۱۷ اینچی، سامانه کنترل کروز، سامانه Auto Light، حسگر پارک، دوربین عقب به همراه مانیتور رنگی و در نهایت سانروف اشارره کرد. ام جی ۶ فست بک در بازار بریتانیا با قیمت پایه ۱۵ الی ۱۹ هزار پوند عرضه می شود که این رقم در بازار کشورمان به برچسب قیمت ۵۶ الی ۵۹ میلیون تومانی تبدیل شده است.
جالب آنکه ۶ MG زمستان گذشته با قیمت تقریبی ۴۸ الی ۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد دست به دست می شد که با توجه به کلاس این خودرو رقم منطقی تری به نظر می رسید. به هر شکل ما که هر چه گشتیم تناسبی میان قیمت امروز این خودرو با توانایی های حرکتی و یا حتی ابعاد آن نیافتیم اما وقتی بدانیم که اوضاع قیمت ها در میان رقبای کره ای و ژاپنی MG از این نیز بدتر است می توانیم با روی گشاده تری به استقبال ۶ MG برویم!
از جدی ترین رقبای این تازه وارد چینی انگلیسی، می توان مزدا ۳، کیا سراتوسدان، تویتا کرولا و حتی حریف تازه نفسی چون رنو اسکالا را نام برد. رقبایی پرادعا که باید دید آیا ۶ MG با استفاده از برگ برنده خود یعنی استایل ظاهری متفاوت و تجهیزبات بیشتر می تواند بر آنها چیره شده و همچون مدل ۵۵۰ MG به موفقیت نسبی دست یابد یا اینکه اعضای کهنه کار باشگاه ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومانی های بازار ایران اجازه خودنمایی به این دورگه مرموز را نخواهند داد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست