پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
پیشرفت اسلام در ایران
![پیشرفت اسلام در ایران](/web/imgs/16/152/8neoh1.jpeg)
● شبه جزیره عربستان پیش از اسلام
شبه جزیره عربستان را به لحاظ ویژگیهای طبیعی میتوان به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم كرد. در نواحی شمالی ویژگیهای جغرافیایی مناطق بیابانی حكمفرماست و در نواحی جنوبی به علت وجود آب فراوان، شرایط آب و هوایی معتدل وجود دارد.
تاریخنگاران نیز در نوشتههای خود پیرامون شبه جزیره عربستان، تاریخ قسمت جنوبی را بر بخش شمالی مقدم میدارند، زیرا این منطقه از هزاره دوم پیش از میلاد تا ظهور اسلام، از نظر تحولات سیاسی همواره دستخوش دگرگونی بوده، در حالی كه در بخش شمالی تحولات سیاسی كند و اندك بوده است.
از قرن پنجم میلادی اوضاع اجتماعی شبه جزیره عربستان دچار تحولاتی شد و به دنبال آن گروهی از مردم جنوب به شمال مهاجرت كردند و در مكانهای مناسب مستقر شدند. شهرهایی در مسیر جاده كاروانرو شمال به جنوب و شرق به غرب ایجاد شد و تعدادی از مردم جنوب و شماری از چادرنشینان صحرا بتدریج در این شهرها ساكن شدند و سرانجام دولتهای «غسانیان»، «لخمیان» (۱) و «آل كنده» در سرتاسر این مسیر پدید آمدند. هر یك از این حكومتهای محلی به یكی از سه قدرت بزرگ آن زمان، «ایران»، «روم» و «حمیر» وابسته بودند.
● روابط ایران با دولتهای عربی پیش از ظهور اسلام
به دلیل همجواری ایران با سرزمینهای عربنشین، از زمانهای قدیم میان عربها (۲) و كشور ما روابطی گوناگون برقرار بود و گروههایی از مردم عرب برای اسكان و زندگی بویژه در شرایط نامساعد طبیعی و سیاسی به سوی ایران مهاجرت میكردند. تا قبل از ظهور اسلام، عربهای مهاجر كمتر به داخل ایران میآمدند و عمدتا در نواحی تحت نفوذ و سیطره حكومتهای ایرانی مستقر میشدند.
«حیره» و سرزمینهای مجاور آن - سرزمین كنونی «عراق» - از مراكز عربنشین بود كه بیشتر سكنه آن را عربهایی تشكیل میدادند كه پس از فروپاشی حكومتهای ناحیه جنوبی «جزیرهٔالعرب» به آن سرزمین مهاجرت كرده بودند و بعدها نیز گروههایی از سایر نقاط شبه جزیره عربستان به آنها پیوستند. زمانی كه «ساسانیان» در قرن سوم میلادی در ایران به حكومت رسیدند این ناحیه كه تحتحاكمیت لخمیان بود، تحت نفوذ دولت مذكور قرار گرفت و دولتحیره به تحكیم منافع ایران در ناحیه همت گماشت. به طوری كه نه تنها همچون سدی محكم از هجوم و ورود قبایل مهاجم عرب به ایران ممانعت میكرد، بلكه در جنگهای ایران و روم، به عنوان متحد ایران در نبردها شركت میجست. (۳) آنان همچنین آداب و رسوم و تمدن ایرانی را به عربستان منتقل میكردند. (۴) «خسرو پرویز» حكومت «آل لخم» را از میان برد و بنابراین دیگر مانعی در برابر نفوذ قبایل عرب به داخل ایران برجای نماند.
در سال ۶۲۲ میلادی «حضرت محمدصلی الله علیه وآله» ، به پیامبری مبعوث شد و رسالتخویش را در ابلاغ احكام و فرامین الهی آغاز فرمود، در همان دورهای كه آن حضرت در عربستان مردم را به یكتاپرستی دعوت میكرد و اجرای عدالت اجتماعی در حكومت اسلامی را نوید میداد، سرزمین پهناور ایران كه از شرق به «رود سند» و از غرب به «رود فرات» محدود میشد (نقشه شماره ۱)، در تكاپوی رفع مشكلات اجتماعی و ایجاد ثبات و امنیتسیاسی بود و از تحولات شگرفی كه در همسایگی آنها به وقوع میپیوست، غافل بود.
در سال ششم هجری، نمایندگانی از سوی پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله برای ابلاغ رسالت وی به ایران آمدند، اما دربار ساسانی از قبول این دعوت در گرویدن به دین اسلام و دوری از شرك امتناع كرد.
با فراگیر شدن آیین اسلام در عربستان و پذیرش آن از سوی مردم، مسلمانان عرب درصدد نشر اصول اعتقادی خود در میان جهانیان و گسترش قلمرو اسلام برآمدند. بدیهی است كه این مهم جز با تصرف كشورهای دیگر امكانپذیر نمیبود. ایران و شام كه نزدیكترین كشورها به شبه جزیره عربستان بودند، بیش از سایر نقاط مورد توجه عربهای مسلمان بودند.
● فتح ایران توسط مسلمانان
همزمان با گسترش اسلام در عربستان، وضعیت داخلی ایران دچار اغتشاش و بحران بود. اخبار مربوط به نابسامانی وضع داخلی ایران و ناتوانی پادشاهان ساسانی در اداره كشور به خارج از مرزهای ایران رسید. «مثنی» رئیس قبیله «بكربن وائل» ضمن گزارش اوضاع ایران به «ابوبكر»، از او اجازه خواست تا به نواحی تحت تصرف ایران حمله برد. ابوبكر لشكری را به فرماندهی «خالدبن ولید» به نزد مثنی فرستاد و این لشكر به عنوان اولین قوای اسلام به سوی ایران روانه شدند.
سپاهیان اسلام به سوی عراق حركت كردند و نخستبه حیره وارد شدند. آنان ابتدا با نبردی كوچك و سپس با انعقاد قرارداد صلح حیره را فتح كردند. گفته میشود نخستین مال المصالحهای كه در اسلام از ایرانیان گرفته شد، مبلغ نود هزار درهم بود كه حاكم شهر حیره به مسلمانان پرداخت. (۵) فتح حیره در سال دوازدهم هجری روی داد و از آن پس فتوحات مسلمانان در ایران ادامه یافت. اما این سرزمین وسیع یكباره تحت فرمان مسلمانان درنیامد و حاكمیت ایشان بر ایران تدریجی، ولی با موفقیت صورت پذیرفت.
با فتح حیره كلید تصرف «بینالنهرین» در دست مسلمانان قرار گرفت. (۶) به طوری كه پس از آن شهرهای دیگر ناحیه مانند «انبار»، «ابله» و «عین التمر» یكی پس از دیگری در مدت كوتاهی تسخیر شدند. (۷) از آن پس تا زمان جنگ «قادسیه»، چند درگیری میان ایرانیان و مسلمانان رخ داد. در نبرد «جسر» (پل) كه به «قس الناطف» نیز مشهور است ایرانیان پیروز شدند اما در سایر نبردها از جمله نبرد «مهران» یا «نخیله» برتری با مسلمانان بود. (۸)
جنگ مهم قادسیه كه مورخان آن را به اختلاف در سالهای۱۳ تا ۱۵ هجری ذكر كردهاند، (۹) در محل قادسیه رخ داد و با پیروزی سپاه عرب به سركردگی «سعدبن ابی وقاص» شكست قطعی ایران در سرزمین عراق مسلم شد. این كشور جزء متصرفات مسلمانان درآمد، راه ورود آنان به شهر «تیسفون» پایتخت زمستانی ساسانیان هموار گردید و پایان امپراتوری ساسانی و تصرف كامل ایران را نوید داد. (۱۰)
پس از فتح قادسیه در سال۱۶ هجری مسلمانان «مدائن» را به راحتی تصرف كردند (۱۱) و در اندك زمانی پس از آن ابتدا «جلولا» و سپس «حلوان» را گشودند (۱۲) و به سوی «نهاوند» حركت كردند. همزمان با این فتوحات بخشی از سپاه عرب از طرف جنوب و از طریق «بحرین» به «اهواز» آمد و «خوزستان» را فتح كرد. (۱۳)
پیكار «نهاوند» در سال ۲۲ هجری بقایای توان سیاسی ایرانیان را درهم شكست. این پیروزی كه زمینه تصرف تمامی نقاط ایران را فراهم كرد، از سوی عرب «فتح الفتوح» نام گرفت. (۱۴)
پیروزی جنگ نهاوند با تصرف «همدان» كه در همان سال (۱۵) و پس از نبردی كوتاه رخ داد، به كمال رسید، زیرا با فتح همدان و استقرار نیروهای مسلمان در این شهر تسخیر دیگر شهرها و مناطق سهولت و سرعتبیشتر یافت، چنان كه در همان سال «آذربایجان» را تصرف كردند (۱۶) و در سال۲۳ هجری «اصفهان» (۱۷) و «ری» (۱۸) و در سال ۲۴ هجری «سواحل خلیج فارس» و تا سال ۲۸ هجری تمام «فارس» گشوده شد. سراسر «خراسان» تا سواحل «آمودریا» نیز تا سال ۳۱ هجری از هر جهتبه تصرف مسلمانان درآمد. (۱۹)
با وجود پیشرفتسریع مسلمانان در ایران، برخی از نواحی كشور از جمله «گیلان»، «مازندران»، «تغارستان»، «بلخ» و نواحی دیگر آن خطه و سرزمین كوهستانی «غور» تا اواخر قرن اول هجری كمابیش استقلال خود را حفظ كردند و خیلی دیر تحت پوشش حاكمیت «امویان» قرار گرفتند (۲۰) (نقشه شماره ۲).
● عوامل مؤثر در پیروزی مسلمانان و شكست ایرانیان
مورخان و محققان اسلامی راجع به علل این پیروزی و شكستسخن بسیار گفتهاند، عوامل مؤثر در پیروزی اعراب را میتوان به اختصار در دو بعد مادی و معنوی برشمرد:
۱) عوامل معنوی، عبارت بود از وجود نیروی ایمان و علایق عمیق مذهبی; ایمان به پیروزی به هر صورت (شكستیا پیروزی) در مقابله با غیر مسلمانان و كفار; و روحیه دلاوری و جنگجویی.
۲) عوامل مادی، عبارت بود از كسب غنایم جنگی و دستیابی به اراضی حاصلخیز و سایر منابع اقتصادی.
شكست ایرانیان در مقابل مسلمانان نیز معلول عوامل متعددی بود كه از آن میان میتوان موارد زیر را ذكر كرد:
خستگی ایرانیان در اثر نبردهای بیستساله با امپراتوری روم; انحطاط و ضعف حكومت چهارصد ساله ساسانی; فقدان اقتدار حكومتی و بیثباتی امور مملكت (به طوری كه پس از مرگ «خسروپرویز» تا زمان «یزدگرد» در طی چهار سال یازده نفر به سلطنت رسیدند); سركوب دولت عربی آل لخم در حیره در اواخر حكومتساسانیان (این دولتسالها حتحمایت ایران بود); نارضایتی مردم از اوضاع اقتصادی و اجتماعی موجود; عدم حمایت مردم از حكام ساسانی; و سرانجام روح عدالتخواهی و مساواتطلبی موجود در قوانین اسلام (این موضوع نقش مهمی در جذب مردم ایران به سوی مسلمانان داشت، زیرا دربار ساسانی میان توده مردم و قشر برگزیده بسیار تبعیض قائل میشد). (۲۱)
بنابراین عربها با انگیزههای قوی به سوی ایران روی آوردند و ایرانیان بدون انگیزه و با دلسردی به مقابله با آنان پرداختند. در همان نخستین نبردها، مسلمانان به این واقعیت پی بردند كه برخلاف تصورشان پیروزی بر ایرانیان چندان دشوار نیست و ایرانیان دریافتند كه كوچك شمردن اعراب ساده، بیتكلف و بدون تجهیزات و تداركات نظامی، تفكری نادرست است و مقابله با مسلمانان مستلزم داشتن اعتقاد قوی و عزم راسخ است كه به دلیل حاكمیتشرایط نامساعد اجتماعی و سیاسی، در ایرانیان وجود نداشت.
● دلایل ماندگاری مسلمانان در ایران
در سالهای نخست ورود مسلمانان به ایران و در زمان خلفای اموی برای اداره امور متصرفات چنین عمل میشد كه از سوی والی مستقر در «كوفه» یا «بصره» حكام یا سردارانی انتخاب میشدند و به نواحی مختلف اعزام میگردیدند، این افراد كه معمولا سردار سپاه بودند، در نواحی تحت فرمان خود امور مختلف حكومتی و اداری را نیز انجام میدادند. پس از فتح كامل ایران و گسترش قلمرو مسلمانان، خلفا دریافتند كه حكومت مركزی باید از مسائل مختلف نواحی تحت تصرف خود آگاهیهای كافی داشته باشد. این موضوع به همراه مشكلات ناشی از اداره امور مالی و دیوانی نقاط دوردست مانند خراسان سبب شد كه اولا خلفا راسا به انتصاب حكام و فرمانروایان ولایات مختلف دست زنند، ثانیا روش حكومت كردن به طریق خشونت و جنگ را كنار گذارند و سیاست كوچ و اسكان به نواحی جدید را در پیش گیرند. كوچانیدن اعراب و استقرار آنها در ایران برای مسلمانان مزایایی چند دربرداشت:
۱) از لحاظ نظامی، نفوذ عربها را تقویت میكرد و در مواقع مورد نیاز، نیروهای پشتیبانی آمادهای را در اختیار آنها میگذاشت. لازم به ذكر است كه گرچه ورود و اسكان عربها در نواحی مختلف ایران سبب شد كه از هماهنگی و یكپارچگی ایرانیان كاسته شود و بر اقتدار عرب افزوده شود، اما این رویداد در همان حال خود سبب ایجاد اختلاف میان آنها شد، به طوری كه در شرق ایران، بویژه در خراسان رویاروییها و اختلافهای گروههای عرب، اداره حكومت اموی را با مشكلات متعدد روبرو كرد. (۲۲)
۲) از لحاظ فرهنگی با اختلاط و آمیزش ایرانیان و مسلمانان زمینه مساعد رواج و انتشار اسلام فراهم شد. اما برخلاف برخی از كشورها، مانند «مصر» كه علاوه بر پذیرش دین اسلام، فرهنگ و سنن عربی نیز پذیرفته شد و حتی زبان عربی زبان رسمی مردم شد، در ایران با آن كه اسلام بسرعت در میان اقشار مختلف گسترش یافت و حتی در اوایل ایرانیان در نشر اسلام سعی وافری كردند، اما فرهنگ و رسوم عربی نتوانست جایگزین فرهنگ و تمدن ایرانی شود و ایرانیان بسختی و به شكلهای گوناگون در حفظ و حراست از فرهنگ و آداب و رسوم خود كوشیدند و حتی بر عربها نیز تاثیر گذاشتند. بطوری كه حتی سختگیریها و مخالفتهای حكومت مركزی نتوانست عربها را از یادگیری زبان فارسی و انتخاب پوشش ایرانی و ... بازدارد. (۲۳)
نسرین احمدیان شالچی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست