شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا

گردشگری، پایه‌ای در اقتصاد تجاری جهان


گردشگری، پایه‌ای در اقتصاد تجاری جهان

اقتصاد گردشگری ، در حال تبدیل شدن به یکی از پایه های اساسی اقتصاد تجاری جهان است و افزون بر این خیلی از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه نیز از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی …

اقتصاد گردشگری ، در حال تبدیل شدن به یکی از پایه های اساسی اقتصاد تجاری جهان است و افزون بر این خیلی از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه نیز از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند. یکی از زیربناهای توسعه پایدار در هر جامعه ای، صنعت گردشگری است.کسانی هم در امر صنعت گردشگری موفق هستند که با به کار بردن راه های مختلف و نوین این صنعت را توسعه دهند.صنعت گردشگری یکی از ارزشمندترین بخش های خدماتی به شمار می رود تا جایی که گردش مالی این صنعت در حال حاضر از دیگر صنایع فزونی یافته است تا جایی که اگر تنها یک درصد از گردش مالی صنعت گردشگری به این بخش اختصاص یابد سالانه می توان به۲۰ میلیارد دلار دست یافت.

صنعت گردشگری در عصر کنونی به شهادت آمارها از جمله پر در آمدترین فعالیت ها در کشورهای مختلف محسوب می شود که البته به رغم روند رشد ناباورانه آن در دهها کشور ، سهم کشورمان در این خصوص بسیار اندک است.کم بودن سهم گردشگری ایران در میان کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بخصوص در بین کشورهای همسایه بویژه ترکیه نیز به نوبه خود علت و عللی دارد که این علت ها نیاز به شناخت، ریشه یابی و برنامه ریزی درست و دقیق دارد.گردشگری پایدار ، رهیافت جامعی است که خواهان رشد بلند مدت صنعت گردشگری بدون ایجاد آثار مخرب بر زیست بو م های طبیعی است . به همین خاطر در طول سالهای گذشته ، مفهوم گردشگری پایدار تا حد نسبتا زیادی پیشرفت کرده و جا افتاده است تا بتواند پاسخگوی تهدیدات گردشگری نابسامان باشد، گردشگری پایدار، گردشگری را در قالب مرز ها بررسی کرده و رابطه مثلث وار میان جامعه میزبان و سرزمین آن را از یک جهت و جامعه میهمان ، یعنی گردشگران را از سویی و با صنعت گردشگری برقرار ساخته است .در گذشته صنعت گردشگری در این رابطه مثلث وار حرف اول را می زد.از آنجا که میهمان نوازی ایرانیان به عنوان یک سنت حسنه در بین تمامی جوامع شناخته شده است لذا اگر بخواهیم سهمی از این درآمد گردشگری را داشته باشیم باید زیرساخت های لازم را همچون اماکن و هتل های بیشتر را فراهم کنیم و آماده پذیرایی شویم.یکی از دلایل عدم جذب گردشگر در سفرهای تفریحی تفاوت در کیفیت هتل های داخل کشور در مقایسه با هتل های خارج از کشور است.

برای اینکه در بازارهای جهانی در بخش صنعت گردشگری سهمی داشته باشیم بایستی در بخش گردشگری تصمیم گیری های جدیدی را در این راستا اتخاذ کنیم.همچنین در این راستا باید بر کاهش دغدغه های بخش خصوصی، برنامه ریزی برای جذب گردشگران، و آموزش نیروهای متخصص با استفاده از فناوری نوین مورد تاکید قرار گیرد تا در این راستا صنعت گردشگری کشورمان بیش از پیش توسعه یابد.یکی از راهکارهای اساسی برای دستیابی به رونق و توسعه هر چه بیشتر صنعت گردشگری اتکا به بخش خصوصی است.

رشد صنعت گردشگری در هر کشور و فرهنگی تابع ضوابط و مقرراتی است و نباید این گونه تلقی شود که دست اندرکاران گردشگری اعم از دولتی یا خصوصی در کشورمان به عمد یا از سر ضعف کوتاهی کرده اند، اما باید گفت ، حرکت و تلاش در این مسیر یک اصل مسلم است و باید تلاش بیشتر و بیشتری شود.گردشگری با شعار و تبلیغات غیر واقعی و به دور از واقعیت های موجود، کار به جایی نمی برد ، بلکه باید در عمل زمینه گردشگری را تقویت کرد و این مهم نیز روش های خاص خود را دارد.