چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
آرت تیتوم
آرت تِیتوم (۱۹۰۹ - ۱۹۵۶) از نوازندگان پیانوی جاز امریکا بود.
آرت در شهر تولدو ایالت اوهایو امریکا بدنیا آمد و با این که یک چشمش نابینا و چشم دیگرش کم سو بود به نظر بسیاری بزرگترین پیانو نواز موسیقی جاز به شمار میرود. اگر چه آموختن موسیقی را در خانواده هنرمند خود شروع کرد و در مدرسه موسیقی تولدو ادامه داد، عمدتاً خود آموخته بود. آموزگارانش که استعداد او را میدیدند کوشیدند که او را به سمت موسیقی کلاسیک ببرند ولی او به موسیقی فتس والر علاقه نشان میداد و تأثیر این علاقه در آثار او محسوس است. بعدها خودش گفت: «من از فتس شروع کردم و آقا عجب جائی برای شروع کردن بود.»
او گروه سه نفری خود را تشکیل داد و به اجرای موسیقی در ایالتهای امریکا پرداخت. در سال ۱۹۳۳ نخستین صفحه خود را ضبط کرد که آهنگ «تایگر رگ» هم در آن بود. اجرای آرت تیتوم از این آهنگ، که ضرب بسیار تند و شیرینکاریهای مشکل دست چپ و دست راست دارد، حیرت دیگر پیانونوازان را برانگیخت. رسم اشاره به آهنگهای معروف دیگر در قطعه را او به جاز آورد. آسکار پیترسن در نخستین بار که اجرای او را شنید فکر میکرد که دونفر پیانو میزنند. او بعدها گفت که آرت تیتوم بزرگترین نوازنده جاز است.
نیویورک، سکوی پرتاب
در سال ۱۹۳۲ کار او توسط آدلئید هال شنیده شد و مورد توجه قرار گرفت. او خوانندهای بود که آرت را به نیویورک آورد تا در بعضی اجراها وی را همراهی کند. یکسال بعد آرت اولین صفحه موسیقی اش را ضبط کرد که قطعه «تایگر رگ» هم درمیان آن بود. این ترانه به سرعت مورد توجه موزیسینها و علاقمندان به موسیقی جاز قرار گرفت و با سرعتی بی نظیر در امریکا منتشر شد. اجرای این قطعه به قدری پیچیده و استادانه بود که همه پیانیستهای کشور از تردستی و مهارت او در نواختن متحیر و شگفت زده شدند. در همین هنگام در نیویورک آوازه شهرت و همراهیش با پیانیستهای بزرگ پیچیده بود.
وی سپس برای مدت چند سال به نواختن پیانو در کلیولند، شیکاگو، نیویورک و لس آنجلس گذراند و در سال ۱۹۳۸ نیز برای مدتی به انگلستان رفت، در همین دوران بود که خود را به عنوان یکی از پیانیستهای مطرح و مستعد این حرفه معرفی کرد.
در اوایل دهه ۱۹۴۰ با دو تن از مطرحترین نوازندگان امریکا اسلم استوارت، نوازنده بیس و تاینی گرایمز نوازنده کوس (درامز)، تشکیل یک گروه سه نفره را داد و خیلی زود در تمام امریکا محبوب شد.
طی سالهای پس از آن بیشتر وقتش را صرف تورهای امریکای شمالی کرد و در سال ۱۹۵۳ با نورمن گرنتز، یکی از تهیه کنندگان موسیقی قراردادی امضاء کرد و با کسانی مثل بنی کارتر، بادی دی فرانکو، روی الدریج، لاینل همپتن، بن وبستر و دیگران همکاری داشت.
استعداد افسانهای و باور نکردنی او باعث شد تا به طور چشمگیری در عرصه موسیقی فعالیت کند و قطعات به یاد ماندنی زیادی بنوازد. سرگئی راخمانینوف وقتی کار او را شنید گفت: «آرت تیتوم بزرگترین نوازنده پیانو در هر سبکی است.»
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست