جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
نسل جدید رنو لوگان, با کلاس و ارزان
در نمایشگاه خودرو پاریس که اخیرا به کار خود خاتمه داد؛ در کنار انواع سوپراسپورتهای چند صد هزار دلاری، یک محصول ارزانقیمت هم بود که میتواند برای ما ایرانیها جذاب باشد؛ نسل جدید رنو لوگان.
ژانویه ۱۹۹۹، سن پطرزبورگ. بازدیدی از بلوک شرق اروپا توسط تیم بلندپایه مسئولان رنو با هدف بررسی بازار اروپای شرقی صورت میگیرد. مدیران وقت کمپانی رنو در این بازدید با بررسی تمامی جوانب موجود در بازار به نکتهای قابل تامل برمیخورند. خودروهای ساخت اروپای شرقی و به خصوص کشور روسیه با تکنولوژی چندین سال قبل و با کیفیتی پایین و چهرهای نهچندان جذاب اما با قیمت تقریبی ۶ تا ۱۰ هزار دلاری در این منطقه از فروش بالایی برخوردارند، در صورتی که خبری از فروش مطلوب محصولات اروپای غربی با قیمت کمیبالاتر نیست.
این مسئله تیم بازدیدکننده و مسئولین رنو را به فکر فرو برد و در همان زمان مسئولان ارشد کمپانی رنو تصمیم میگیرند که خودرویی ساده، مدرن و ایمن اما اقتصادی برای بازار هدف اروپای شرقی و کشورهای در حال توسعه طراحی و عرضه کنند.
تیم مهندسی و طراحی کمپانی رنو پس از اشراف کامل به استراتژی کمپانی و آگاهی از وظیفه خود، دست به کار شده و کار نهچندان آسان خود را برای رسیدن به خودرویی ارزانقیمت اما بر اساس استانداردهای فنی و ایمنی روز آغاز کردند. پس از گذشت پنج سال از شروع این پروژه و صرف هزینه ۴۸۹ میلیون یورویی، در سال ۲۰۰۴ خودرو لوگان با قیمت پایه هفت هزار یورویی معرفی و پس از آن تولید این خودرو به صورت مشترک در رنو و داچیا (زیرمجموعه رومانیایی شرکت رنو) آغاز شد. این محصول همان خودرویی است که بعدها با جار و جنجال فراوان و با نام وطنی «تندر۹۰» روانه خیابانهای ایران شد.
● بیوگرافی
تندر۹۰ یا همان رنو لوگان که در بازارهای جهانی با اسامی دیگری همچون داچیا لوگان یا «ماهیندرا لوگان» نیز عرضه میشود، یک سدان ناچ بک در کلاس B بوده که روی پلتفرم مشترک با خودروهای رنو کلیو، تویینگو و برخی خودروهای نیسان چون نیسان میکرا و نیسان ورسا طراحی و ساخته شده است. بنابر اعلام شرکت رنو این خودرو در هشت کشور جهان تولید شده و در ۵۹ کشور به فروش میرسد.
شرکت رنو برای نسل نخست لوگان ۹ پیشرانه مختلف را در نظر گرفته است. پیشرانههای استفاده شده در لوگان از انواع یک لیتری، ۱.۲ لیتری و ۱.۶ لیتری دیزلی و بنزینسوز تشکیل شدهاند که قدرتی مابین ۷۰ اسب بخاری تا ۱۱۰ اسب بخاری دارند اما نکته قابل توجه این است که بهرغم اینکه پیشرانه و قوای محرکه لوگان شباهت بسیاری به دیگر محصولات رنو (به خصوص خودروی رنو کلیو) دارد و این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک نیز عرضه میشود، اما شرکت رنو و داچیا نسل نخست لوگان را تنها با جعبه دنده دستی عرضه کردهاند.
جالب آنکه خودروی لوگان که برنامه تلویزیونی پربیننده «Top Gear» آن را به فندک یک بار مصرف تشبیه کرده، در بازارهای پرتنوعی همچون بازار آلمان و فرانسه نیز با قیمت حدود ۱۰ هزار یورویی عرضه شده و یکی از عمده دلایل موفقیت گروه «رنو- نیسان» در سالهای اخیر و اصلیترین دلیل احیای کمپانی داچیا به شمار میرود. خودرویی که علاوه بر گونه ناچ بک ۴در، در مدلهای ون، خودروکار استیشن و وانت تککابین نیز عرضه میشود. البته از همان نخستین روزهای ورود لوگان به ایران (با نام تندر۹۰) صحبت از عرضه نسخه وانت و ون این خودرو در کشور نیز به گوش میرسید که این مسئله به دلیل سهمخواهی سازندگان وطنی (که گاه منجر به درگیری لفظی سازندگان داخلی تندر با یکدیگر نیز میشد!) برای همیشه به بایگانی خاطرات صنعت خودروسازی کشور فرستاده شد.
حال پس از گذشت نزدیک به پنج سال از عرضه تندر ۹۰ در کشورمان، شرکت رنو و زیرمجموعه آن یعنی «داچیا»، نسل جدید لوگان را در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کردند. محصولی که قرار است تعریف جدیدی از یک خودرو اقتصادی ارزان قیمت در بازارهای نوظهور داشته باشد.
● این بار رنگ رخساره خبر نمیدهد از سر درون!
اپیزود دوم: سپتامبر ۲۰۱۲، سالن اصلی نمایشگاه خودرو پاریس. در میان موجی از نورپردازی زیبا و دود غلیظی که غرفه شرکت «داچیا» را دربرگرفته پارچه سرخرنگی که روی محصول جدید این شرکت کشیده شده، کنار رفته و لوگان جدید متولد میشود؛ با چهرهای متفاوت نسبت به اسلاف خود. با نیمنگاهی به چهره ظاهری لوگان ۲۰۱۳ درمییابیم که طراحان رنو برخلاف روند طراحی نسل پیشین لوگان متوجه این امر شدهاند که در روزگاری که «عقل مشتریان در چشمشان است»، طراحی ظاهری و زیبایی بصری نقش غیرقابل انکاری را در موفقیت یک محصول ایفا میکنند. پیکره کلی و استایل بدنه لوگان جدید، در عین سادگی، گیرا و چشم نواز ساخته و پرداخته شده است.
به گونهای که شاید در برخورد نخست لوگان جدید هیچ نشانی از یک خودرو ارزان قیمت و اقتصادی نداشته و حتی از این حیث میتواند برای خودروهای گرانتر خط و نشان بکشد. جلوپنجره حجیم با نوارهای آبکاری شده به همراه چراغهای مجهز به فناوری Day Light و رینگهای آلیاژی اسپورت (در نسخه فول آپشن) را میتوان از مهمترین عناصر طراحی لوگان جدید دانست. ضمن آنکه طراحی داخل کابین خودرو نیز بسیار شکیلتر و مدرنتر از مدل پیشین آن به نظر میرسد.
البته با توجه به اینکه طراحی داخلی نسل پیشین لوگان یکی از بزرگترین نقاط ضعف این خودرو به شمار میآمد، اعمال تغییرات چشمگیر و زیباسازی فضای داخل کابین در مدل جدید موضوعی است که چندان هم دور از انتظار نبود. نمایشگر لمسی سامانه ناوبری، غربیلک جدید فرمان و نشاندهندههای اسپورت با رنگ پسزمینه سفید، اِلمانهایی هستند که به جذابتر جلوه دادن فضای داخلی لوگان ۲۰۱۳ کمک شایانی کردهاند. بنابر اعلام شرکت رنو، این بار نیز قرار است لوگان در سه گونه با سطح تجهیزات مختلف عرضه شود که از مهمترین تغییرات ظاهری آنها میتوان به رینگهای آلیاژی، چراغ مهشکن جلو، سپرهای همرنگ بدنه و جلو پنجره آبکاری شده در نسخه فول آپشن اشاره کرد که این تجهیزات در مدلهای پایه به چشم نمیخورند.
● قوای محرکه
با آنکه مدل پیشین لوگان با بهرهگیری از طیف وسیع پیشرانههای کوچک و پربازده توانسته بود نظر بسیاری از دارندگان این خودرو و حتی منتقدان نشریات معتبر تخصصی را به خود جلب کند اما مهندسان رنو برای ماندن در کورس رقابت، پیشرانههای جدیدی را برای محصول تازه به دنیا آمده خود تدارک دیدهاند. جدیدترین این پیشرانهها، یک قلب تپنده دیزلی به حجم ۱۱۴۹ سیسی بوده که توانایی تولید ۷۵ اسب بخار (۵۵ کیلووات) قدرت را داراست.
بنابر اعلام شرکت رنو، این پیشرانه با تولید ۱۳۷ گرم گاز سمی دی اکسید کربن در هر کیلومتر از مسیر پیمایش دارای استاندارد Euro۵ بوده و کم آلایندهترین پیشرانه این سگمنت از خودروهای سواری به شمار میآید. علاوه بر این دو پیشرانه بنزینی ۱/۶ و ۱/۵ لیتری نیز برای لوگان جدید در نظر گرفته شده که قدرت تولیدی آنها با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به مدل پیشین میتواند بازه ۹۰تا ۱۲۰ اسب بخاری را تحت پوشش قرار دهد اما موضوع جالب توجه در این خصوص این است که مدیران ارشد شرکت داچیا در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودرو پاریس اعلام کردند طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار است برای نخستین بار نسخه سه سیلندر لوگان با پیشرانه ۰/۹ لیتری روانه بازارهای جهانی شود.
اقدامیکه هرچند در ظاهر عجیب به نظر میرسد اما با نگاهی به بازار خودروهای کممصرف قاره اروپا که این روزها پای برندهای پرسابقهای همچون «فورد» و «فولکس واگن» نیز به آنجا باز شده است، اهمیت این موضوع بیش از پیش برایمان روشن میشود.
شرکت رنو اعلام کرده که متخصصان این شرکت جهت کسب موفقیت محصول جدید خود، در بازارهای جهانی، لوگان مدل ۲۰۱۳ را در بیش از ۱/۹ میلیون کیلومتر از جادههای سرتاسر جهان تست کرده و مورد ارزیابی قرار دادهاند. از قیمت احتمالی و زمان عرضه لوگان جدید هنوز اطلاعاتی منتشر نشده اما پیشبینی میشود که پروسه تولید انبوه آن از نیمه دوم سال ۲۰۱۳ آغاز شود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا سیل آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی دولت سیزدهم حراج سکه قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون خواب کبد چرب بیمه کاهش وزن دیابت داروخانه