شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
اتحاد بین مذاهب اسلامی و دیگر ادیان

همیشه اندیشه وحدت بین مذاهب اسلامی به عنوان حل مشکل تفرقه بین مسلمین یکی از دغدغههای اصلی علمای روشنفکر اسلامی و اندیشمندان بزرگ بوده و هست .
دانشگاه جامع الازهر مصر ، به دلیل قدمت تاریخی و عوامل محیطی و ظهور عالمانی چون سید جمالالدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده و شاگردان آنان که همگی منادی وحدت بین مسلمانان بودند و نیز حضور طلاب این مدرسه در جنگهای با اسرائیل و نزدیکی به سرزمین فلسطین ، پیش از سایر مراکز علمی جهان اعلام ، ندای وحدت سر داد . این خواسته از سوی بسیاری از عالمان جهان اسلام مورد حمایت و تأیید قرار گرفت . ۱
از جمله این علما و بزرگان حضرت آیت الله بروجردی بودند.
ایشان از آغاز مرجعیت خویش به مسأله وحدت میان مذاهب اسلامی توجه خاصی داشتند و معتقد بودند که سامان دادن به این موضوع ، از وظایف هر عالم شیعی است . ایشان طرح بعضی از مباحث از جمله اینکه « چه کسی خلیفه بود و کدا م بر حق است و کدام باطل » ، را برای امروز جامعه اسلامی ، بحثی بی فایده است ، و خطاب به عالمان شیعه میگفت :
« مسأله خلافت امروز مورد نیاز مسلمانان نیست که ما با هم دعوا کنیم ، هر که بود ، امروز چه نتیجهای به حال مسلمانان دارد ، آنچه که امروز به حال مسلمانان مفید است ، این است که بدانند احکام را باید از چه مأخذی اخذ بکنند .»۲
آیه الله شهید مطهری می فرمود :
از حسن تصادف ، چند سال قبل از زعامت و ریاست آیه الله بروجردی که هنوز ایشان در بروجرد بودند، « دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه » به همت جمعی از روشنفکران سنی و شیعه تأسیس شده و معظم له در دوره زعامت خود تا حد ممکن با این فکر و با این مؤسسه کمک و همکاری کرد.
برای اولین بار بعد از چند صد سال ، بین زعیم روحانی شیعه و زعیم روحانی سنی شیخ عبدالمجید سلیم و بعد از فوت او شیخ محمود شلتوت مفتی حاضر و رئیس جامع الازهر ، روابط دوستانه برقرار شد و نامه مبادله گردید ..... معظم له عاشق و دلباخته این موضوع بود و مرغ دلش برای این موضوع پر میزد ، عجیب این است که از دو منبع موثق شنیدم که در حادثه قلبی اخیر که منجر به فوت ایشان شد ، بعد از حمله قلبی اول که عارض شد ،مدتی بیهوش بودهاند بعد به هوش آمدند ، قبل از آنکه توجهی به حال خود بکنند و در این موضوع حرفی بزنند ، موضوع تقریب مذاهب و وحدت مسلمانان را مطرح میکنند و میگویند من آرزوها در این زمینه داشتم .» ۳
آیتالله بروجردی از تأسیس و توسعه دارالتقریب حمایت کرد ، ایشان در درس خارج فقه خود در بعضی مواقع ، فتاوی علمای عامه را بیان میکرد و میفرمود سیر تاریخ فقه اسلامی با مطالعه در فتاوی علمای عامه روشنتر میشود . به همین منظور حاج شیخ محمدتقی قمی را به عنوان نماینده خود به مصر فرستاد به عنوان یک عالم شیعی در مرکز علمای اهل سنت مصر با رؤسای الازهر ارتباط داشتند و نامهها مبادله میکردند.۴
اما آنچه مهم است که به آن توجه شود اینست که :
وحدت واقعی ( نه اعتباری و سیاسی ) بین همه مسلمانان جهان ، ممکن نیست ؛ مگر آنکه علمای دو فرقه ( سنی و شیعی ) بتوانند در یک اجتهاد فقهی شجاعانه جدید و بدور از حب و بغض های فرقه ای تاریخی ، اعلام کنند که :
" هر یک از سنی و شیعه اگر به وظایف شرعی که برای او از روی اجتهاد یا تقلید ثابت می شود عمل کنند نزد خدا ماجورند و مورد قبول ."
در این راستا قدمهای زیر برداشته شده که قابل تحسین بوده و بایستی پیگیری شود :
● قدم اول : فتوای شجاعانه شیخ شلتوت :۵
شیخ محمود شلتوت که خود ازمنادیان وحدت اسلامی بود درسال ۱۳۷۸ هجری قمری(۱۳۳۷ شمسی) درمقام رئیس دانشگاه " الازهر" قاهره ، اولین قدم را دراین مورد برداشت و فتوای شجاعانه ای صادرکرد که دارای سه عنصراصلی بود بدین شرح :
اول : هیچ مسلمانی ملزم نیست که حتما تابع یکی ازمذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت(مذهب حنفی ، شافعی ، مالکی وحنبلی ) باشد بلکه هر مسلمانی در انتخاب هر یک از مذاهب فقهی ، آزاد است .
دوم : انتقال از یک مذهب فقهی به مذهب فقهی دیگر، جایز است .
سوم : هر مسلمانی اگر چه سنی باشد می تواند به فقه شیعه امامیه عمل کند .
● قدم دوم : فتوای شجاعانه فقیه بزرگ صالحی نجف آبادی ۶
حاج شیخ نعمت الله صالحی نجف آبادی صاحب کتاب های ارزشمند " شهید جاوید " و " پژوهشی جدید در چند مبحث فقهی " ، در سال ۱۳۶۳ فتوا و نظر زیر را صادر کرد :
اول : عمل به فقه اهل سنت برای آنان مجزی است و نزد خدا ماجورند .
دوم : اگر مجتهد شیعی در مواردی فقه اهل سنت را صحیح تر تشخیص دهد باید در آن موارد به فقه اهل سنت عمل کند .
● ادیان دیگر از نطر اسلام
۱- " در صورتی که پیروان ادیان سابق ، به رغم آمدن دین جدید ، همچنان بر عقیده خود اصرار بورزند و پایبندی خود را بر آن اعلام کنند ، دو صورت برای آن قابل تصور است :
یکی این که واقعا به آن اعتقاد دارند و آن را از جانب خداوند میدانند و حقانیت دین جدید برای آنان ثابت نشده است ،
و دیگر این که از سر لجاجت و عناد و با علم به حقانیت دین جدید آن را نمی پذیرند .
در صورت اول ، ایمان آنان پذیرفته است و اسلام هم آنان را به رسمیت میشناسد . (لیسوا سواء من أهل الکتاب أمة قائمة یتلون آیات الله آناء اللیل و هم یسجدون ( سوره آل عمران ، آیه ۱۱۳) ) " همه اهل کتاب مساوی نیستند ; گروهی از آنان در دل شب ایستاده آیات خدا را تلاوت میکنند و سجده مینمایند ."
گروه دوم که در برابر دین حق سرسختی نشان میدهند و آن را نمی پذیرند و حاضر نیستند تعصب و سرسختی بی دلیل خود را کنار گذاشته و دین حق را بپذیرند، همانند کافرانی اند که حاضر نمی شدند در برابر پیامبران الهی تسلیم شوند : (یا أهل الکتاب لم تکفرون بآیات الله و أنتم تشهدون (سوره آل عمران - آیه ۷۰ ) ) ؛ " ای اهل کتاب ! چرا به آیات خدا کافر میشوید، در حالی که خود شاهد آن هستید . ۷
۲- " بهشت برای تمامی نیکان و پاکان و مومنان است و ۳ شرط اساسی زیر را دارد :
۱- ایمان بخدا
۲- ایمان به قیامت
۳- کردار شایسته ( عمل صالح )
حال می خواهد مسلمان باشد ( یا نباشد ) ، مسلمانش شیعه باشد یا سنی باشد . شیعه ها ۱۲ فرقه اند که یکی از آنها دوازده امامی است که ما هستیم . همه اینها اگر این ۳ شرط را داشته باشند ، به بهشت می روند . آیه اش اینست :
" آنهایی که مسلمانند ، یهودیند ، نصرانیند و آنهایی که صائبین اند ( فرقه های دیگرخداپرست مانند زرتشتیان ) ، اگر این سه شرط را داشته باشند ، اهل بهشت اند . سوره بقره، آیه ۶۲ و سوره مائده، آیه ۶۹ " ۸
محمد صالحی
منابع و زیر نویسها :
۱ - حسینیان ، روحالله ، بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران ( ۱۳۲۰ – ۱۳۴۰ ) ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، تهران ، ۱۳۸۱ ، ص ۳۹۰
۲ - مجله ۶ ، حوزه ف شمارههای ۴۴ و ۴۳ – ص ۱۵ ۰ اباذری ، عبدالرحیم ، آیتالله بروجردی ( آیت اخلاص ) ، معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، تهران ، ۱۳۸۳ ، ص ۶۵
۳ - مطهری ، مرتضی ، تکامل اجتماع ، انتشارات صدرا ، تهران ، ۱۳۷۲- صص ۲۰۵-۲۰۴
۴- دوانی ، علی ، خاطرات و مبارزات حجهالاسلام فلسفی ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، ص۱۸۸
۵ و ۶ - کتاب مجموعه مقالات – مقاله وحدت اسلامی – صالحی نجف آبادی
۷- کتاب : اسلام دین فطرت ص ۶۴ تا ۶۷ – آیه اله منتظری
۸- کتاب : قضاوت زن در فقه اسلامی – مقاله اپوزیسیون در اسلام " - ص ۶۲ – مرحوم آیه اله صالحی نجف آبادی
http://mahsan.parsiblog.com/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست