یکشنبه, ۳ تیر, ۱۴۰۳ / 23 June, 2024
مجله ویستا

رتبه بندی بانک ها از منظر اطلاع رسانی به جامعه


رتبه بندی بانک ها از منظر اطلاع رسانی به جامعه

مردم و رسانه های گروهی می خواهند بیشتر بدانند بنابراین کسب اطلاعات بیشتر نیازمند برقراری ارتباط دو سویه است زیرا هم اکنون عصر ارتباطات و اطلاع رسانی است و مردم آنقدر آگاه هستند که به تشخیص خود بهترین ها را انتخاب کنند

از زمان تاسیس اولین بانک در ایران، تا کنون بانک ها جایگاه ویژه و خاصی در بین مردم ایران پیدا کرده اند و طی سال های اخیر این گستردگی و نیاز بیش از هر زمان دیگری به چشم می خورد، به خصوص اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تبلیغات تلویزیونی مختص به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری است.اما نکته قابل اهمیتی که باعث نگارش این گزارش شد اینست که آیا مردم فقط به تبلیغات بانکی نیاز دارند؟ آیا لازم نیست که مردم از طرح ها، سود و زیان و مشکلات احتمالی بانک ها با خبر باشند؟ آیا نباید مدیران بانکی را بشناسند و با آنها تعامل برقرار کنند؟ آیا فقط افزایش شعب و پرداخت جوایز قرض الحسنه برای مردم کفایت می کند.

مردم و رسانه های گروهی می خواهند بیشتر بدانند بنابراین کسب اطلاعات بیشتر نیازمند برقراری ارتباط دو سویه است زیرا هم اکنون عصر ارتباطات و اطلاع رسانی است و مردم آنقدر آگاه هستند که به تشخیص خود بهترین ها را انتخاب کنند.در این میان رسانه های گروهی از برقراری ارتباط با برخی از بانک ها دل خوشی ندارند و گاهی اوقات گرفتن یک خبر برایشان طاقت فرسا و غیر ممکن می شود در حالی که کسب اطلاعات و ارایه آن به صورت شفاف به جامعه از جمله وظیفه رسانه ها است و هیچ دلیل قابل قبولی برای عدم همکاری مسئولین بانکی با رسانه ها وجود ندارد.

به همین دلیل با توجه به مشکلاتی که وجود دارد جامع نیوز اقدام به نظر سنجی از خبرنگاران حوزه بانکی کرده که در این نظرسنجی بانک ها از نظر ارتباط با رسانه ها به ۳ دسته تقسیم می شوند.دسته ای از بانک ها که ارتباط بسیار خوب و گسترده ای با رسانه های جمعی دارند اخبار و طرح های نوین خود را مرتبا در اختیار رسانه ها قرار می دهند.نشست های هفتگی و ماهانه با مدیران بانکی برگزار می کنند خبرنگاران برای دریافت اطلاعات و انجام مصاحبه هیچ مشکلی با این دسته از بانک ها ندارند و هر زمان که لازم باشد روابط عمومی ها ارتباط لازم را با حوزه مربوطه برقرار می کند تا هیچ سوالی بی پاسخ نماند. همچنین مدیر عامل بانک هر چند ماه یک بار در جمع خبرنگاران حاضر می شوند تا ارتباط صمیمانه تری را با رسانه ها برقرار کنند و از نزدیک پای صحبت آنها بنشینند.

این گروه از بانکها در واقع بدون هیچ واهمه ای از ارایه اطلاعات خود به ضربالمثل معروف "آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است "تکیه کرده اند و به شفاف سازی اطلاعات می پردازند.در این نظرسنجی بانک های کشاورزی،اقتصاد نوین،، ملی و ملت در گروه نخست بهترین ها از نظر اطلاع رسانی جای می گیرند در واقع آنها توانسته اند خبرنگاران را از نظر خبری و ارتباطات متقابل به اغنای کامل برسانند.گروه دوم بانک هایی هستند که از نظر ارتباط با رسانه و اطلاع رسانی به مردم در میانه جدول قرار گرفته اند که روابط عمومی ها و مدیر عاملان نقش کمرنگ تری در ارتباط با رسانه ها دارند و خبرنگاران برای دریافت خبر و ارایه آن به جامعه باید زمان بیشتری را صرف کند تا به پاسخ نهایی برسند. در این گروه مدیران بانکی فرصت کمتری را در اختیار رسانه های گروهی قرار می دهند و البته نکته قابل تامل این است که خبرنگاران شاید! به جواب های خود برسند اما دیرتر از زمان عادی، و این مسئله مغایر با اصل سرعت در انجام اطلاع رسانی است. در این گروه بانک سرمایه ، سامان، صنعت و معدن، توسعه صادرات و تجارت قرار دارند.بانک ها جزو آن دسته از مراکزی هستند که برای مردم اهمیت فراوانی دارند زیرا هر گونه تغییر و تحولی که در این حوزه به وجود آید تاثیر گذار بروی درآمد و سپرده های بانکی سپرده گذاران است شاید بهتر باشد بگوییم بانک ها به نوعی مسئولیت حل مشکلات مالی مردم را بر عهده دارند چه در زمینه پس انداز کردن سرمایه ها و چه در قسمت اعطای تسهیلات، بنابراین بانک ها دارای جایگاه ویژهای بین مردم هستند و جزو مردمی ترین سازمان های هر جامعه ای به شمار می آیند.

با این اوصاف برخی از بانک ها فقط به همان تبلیغات تلویزیونی که صرفا ارایه اطلاعات فیلتر شده است اکتفا کرده و از دادن هرگونه اطلاعات دیگر شانه خالی می کنند و برخی نیز هم که فقط در حد یک اسم از خود رد پایی بر جای گذاشته اند و هیچ خبری از آنها نیست، نه طرح و ایده جدیدی ابداع می کنند و نه در اندیشه پیشرفت و رقابت سالم هستند و مردم فقط می دانند که تعدادی شعبه از چنین بانک های وجود دارد.گروه سوم که جزو بانک های ضعیف از نظر خبری و اطلاع رسانی محسوب می شوند دارای چنین ویژگی های هستند به طوری که برخی از خبرنگاران اذعان می دارند که تا کنون مدیران آنها را از نزدیک ندیده اند، و حتی نتوانسته یک مصاحبه از مسئولین این بانک ها داشته باشند.این گروه از بانکها تنها به ارسال چند نمابر خبری در سال اکتفا می نمایند.در دل گروه سوم بانک هایی هستند که عمر طولانی از حضور آنها در کشورمان می گذرد و مردم به خاطر قدمتی که این بانک ها دارند به آنها مراجعه می کنند اما نباید توقعات مردم را در تبلیغات تلویزیونی و جوایز قرض الحسنه گنجاند، زیرا این وظیفه هر بانکی است که تا حد امکان نیازهای اطلاعاتی مردم را برآورده کند و این میسر نمی شود مگر در اثر ارتباطی که می توانند با رسانه ها داشته باشند ارتباطی دو سویه و پر بار; تا جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذارد به همین دلیل انتظار می رود بانک های سپه، صادرات، رفاه، مسکن و حتی بانک مرکزی ارتباط بهتر و مثمرثمری را با رسانه های گروهی برقرار کنند.

بانک هایی که سال هاست به مردم خدمت رسانی کرده اند اگر به همان مشتریان قدیمی خود اکتفا کنند و نخواهند که حضور پررنگ و شایسته ای در جامعه داشته باشند قطعا به مرور زمان از قافله عقب می مانند و دیگر بدست آوردن جایگاه اولیه سخت و غیر ممکن خواهد بود.بانک ها قبل از هر چیزی باید مورد اعتماد مردم باشند و رسانه ها هم گروهی از مردم همین جامعه اند که نباید نسبت به بانک ها بی اعتماد شوند. مدیر عاملی که از پاسخ دادن به هر سوالی طفره رود و مدام پاسخ به سوالات و شفاف سازی اطلاعات را به زمان دیگری موکول کند چگونه می تواند در جامعه ای که همه به دنبال بهترین ها هستندجایگاهی برای خود داشته باشد.

رسانه ها وظیفه سنگینی برعهده دارند و نمی توانند فقط از طرح ها و ایده ها نو بنویسند و از حرکت های خوب و ماندگار استقبال کنند چرا که همانطور که می دانیم انتقادها در بیشتر مواقع سازنده تر است و این خرده ای هم که به بانک ها گرفته شده نه در جهت خدشه دار کردن اعتبار آنها بلکه نقدی است بر آنها تادر عصر رقابت و سازندگی از قافله رقبا عقب نمانند و همیشه پیشتاز و موثر باشند.هر چند ممکن است برخی از بانک ها به این گزارش خرده بگیرند و خبرنگاران را مقصران اصلی بدانند اما آنچه که پر واضح است این است که اگر موسسه ای عملیات شفاف و روشنی داشته باشد هیچ دلیلی برای فرار از مصاحبه و برقراری ارتباط وجود ندارد.امیدواریم در گزارش های بعدی تمام بانک ها جزو بهترین ها باشند.