پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
Tachograph
تاخوگراف یا سرعت سنج وسیله ای است که در اغلب کشورهای توسعه یافته و قاره اروپا یکی از لوازم اجباری هر ماشین تجاری اعم از مسافربری یا باربری است. با نگاهی به تاریخ حمل و نقل متوجه می شویم که کشور آلمان در دسامبر سال ۱۹۵۲ استفاده از آن را اجباری کرد و از سال ۱۹۸۵ هم در اروپا اجباری شد.
خوشبختانه در کشور ما هم این وسیله خصوصاً برای اتوبوسهای مسافربری مورد استفاده قرار می گیرد. هم اکنون پس از چندسالی بحث و جدل GPS و تاخوگراف بالاخره استفاده از تاخوگراف تصویب شد و به تازگی هم پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده از آن را برای کلیه مسافربرها و وسایل حمل و نقل و خودروهای سنگین اجباری اعلام کرده است.
متأسفانه آموزش خاصی در مورد استفاده از این وسیله به رانندگان داده شده است و اغلب رانندگان از مزایا و امکانات این دستگاه اطلاعاتی ندارند و حتی برخی اصلاً نمی دانند چیست و در دوران کاری خود هیچ گاه از آن استفاده نمیکنند، در ادامه به تشریح وظایف و طرز کار با آن می پردازم. تاخوگرافهای فعلی که در ایران استفاده می شود از نوع آنالوگ و برای ثبت اطلاعات از یک دیسک کاغذی یا همان صفحه سرعت استفاده می کنند اما شرکت آلمانی زیمنس با عرضه محصول جدید خود که یک تاخوگراف دیجیتالی است به جای دیسک از کارت های هوشمند راننده استفاده می شود و همینطور قابلیت چاپ اطلاعات روی کاغذ را نیز دارند.
تاخوگراف آنالوگ
این دستگاه تشکیل شده است از یک جعبه به عنوان هسته مرکزی، سنسور سرعت و دیسک کاغذی، اکثراً قابلیت استفاده دو راننده را دارند. این دستگاهها می توانند سرعت خودرو را در ۲۴ ساعت ثبت کنند. دارای ۴ حالت استراحت، رانندگی، توقف و کار تعمیراتی می شود. بر روی دیسک سرعت شما وضعیت فعالیت شما و تعداد کیلومتری که طی می کنید ثبت می شود. دو نمونه بارز وجود دارد که یکی همان جعبه منتقل است و دیگری در زیر صفحه کیلومتر قرار دارد.
ویژگیهای دیسک یا صفحه
دیسک های جدید در هر دو طرف جایی برای ثبت اطلاعات دارند. صفحه اصلی که همان بخش ثبت سرعت است در اطراف دایره مرکزی تعدادی علائم اسم خودتان را به عنوان راننده بنویسید. علامت فلش به طرف جلو برای مبدأ و فلش به عقب جهت مقصد به کار می رود یا جایی که صفحه را تعویض می کنید. Data اول برای ثبت تاریخ شروع کار هنگامی که اطلاعات را می نویسید و قصد حرکت دارید و تاریخ دوم مربوط به اتمام کار است که ممکن است رسیدن به مقصد باشد یا تعویض صفحه. کلمه no جایی برای یادداشت پلاک است. در علامت فلش محل حرکت را ثبت میکنیم. در خط آخر هم کل مسافت طی شده را اندازه گیری کرده و ثبت می کنیم. در پشت صفحه هم سه محل برای ثبت اطلاعات تعبیه شده برای رانندگانی که در طول روز ماشین خود را چندین بار تعویض می کنند مثل رانندگان رزرو که در ایران فعلاً استفاده نمی شود. در مکانها باید به ترتیب ساعت تحویل ماشین جدید کیلومتر پایان، کیلومتر شروع و کل مسافت طی شده را ثبت کنید و کلمه no هم برای ثبت شماره ماشین است. در قسمت بالای صفحه هم نموداری قرار دارد و زمانهای کاری شما در ۲۴ ساعت را ثبت می کند.
نویسنده : محسن معظمانی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل مجلس شورای اسلامی روز معلم دولت نیکا شاکرمی رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی خلیج فارس شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس زلزله پلیس راهور قتل شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی سلامت
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی عفاف و حجاب تلویزیون جواد عزتی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا غزه جنگ غزه حماس چین نوار غزه انگلیس عربستان اوکراین یمن
پرسپولیس استقلال فوتبال سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول واکسن فرودگاه تبلیغات ناسا پهپاد
سرطان فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت مسمومیت