چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
شركتهای توزیع گام های محكم در جهت بهینه كردن كیفیت خدمات
آییننامه اجرایی قانون استقلال شركتهای توزیع نیروی برق در استانها به وزارت نیرو ابلاغ شد. در این آییننامه كه دارای ۴ فصل و ۲۰ ماده است نحوه انتقال داراییها (ثابت مشهود،نامشهود و جاری) حقوق، بدهیها،تعهدات و حقوق عمومی برقهای منطقهای در بخش توزیع مشخص شده است. ضمناَ در این آییننامه نحوه انتقال مشتركان و متقاضیان برق به شركتهای توزیع نیروی برق مشخص شده و كارهای نظارتی بركیفیتارایهخدمات به مشتركان و متقاضیان برق تعیین شده است. نحوه انتقال نیروی انسانی شركتهای برق منطقهای مرتبط با بخش توزیع به شركتهای توزیع نیروی برق نیز براساس این آییننامه تعیین گشته است.
با اجرای آییننامه استقلال شركتهای توزیع در چارچوب قانون این شركتها نقش مهـم و اساسـی خود را در پیشبرد اهداف و مسوولیتهای خویش دنبال میكنند. كارشناسان معتقدند مدیریت در بخش توزیع تنها مدیریت بر یك سازمان با گرایش اصلی فنی- مهندسی نیست، بلكه در این نوع مدیریت دیدگاههای گوناگون اقتصادی فنی، مدیریتی، حقوقی و اجتماعی مطرح است. به عبارت دیگر مدیریت بخش توزیع مدیریتی چندبعدی است كه مسایل اجتماعی- اقتصادی و حقوقی به ویژه در ارتباط با مشتركان در آن از اهمیت خاصی برخوردار است. بهمین دلیل آییننامه اجرایی قانون استقلال شركتهای توزیع نیروی برق در استانها به مدیران شركتهای توزیع كمك میكند كه مدلهای مناسب استانداردها از جمله مدل EFQM را به ویژه از دو دریچه و دیدگاه زیرساختارها و نتایج مورد ارزیابی قرار دهند.
شركتهای مدیریت توزیع، با توجه به استقلالی كه به دست آوردهاند در سه محور اصلی كه قبلاً نیز در این ستون به آن اشاره شد فعالیت میكنند كه این محورها شامل محور اساسی ارتقای رضایت مشتركان، ارتقای بهرهوری اقتصادی و ارتقای پایداری فنی است. این شركتها با ایجاد ساختار سازمانی پویا و متناسب با ماموریتها و تعهدات این بخش میتوانند گذر از سازمانهای عملیاتی توزیع را به سازمانهای مدیریتی توزیع به انجام برسانند. استفاده منطقی و اقتصادی از نوآوریها و فنآوریهای جدید بخش توزیع و راهاندازی مراكز متمركز ارتباط با مشتركان به منظور كنترل و نظارت بر نحوه ارایه خدمات جزو فعالیت این شركتها خواهد بود. ضمناً توسعه نظامهای مهم مدیریتی شامل مدیریت كیفیت، مدیریت ایمنی، مدیریت بهرهوری و مدیریت منابع انسانی در سازمانها و ... از جمله وظایفی است كه برای شركتهای توزیع درنظر گرفته شده است.
یكی از مهمترین وظایف شركتهای توزیع در چارچوب قانون جدید استقلال آنها، ارتقای كیفیت خدمات به مشتركان و متقاضیان برق است.
در حال حاضر با افزایش تعداد مشتركان و نقش همهجانبهای كه شركتهای توزیع در توجه به منافع و خواستها و نیازهای مشتركان دارند شناخت و به كارگیری روشهای نوین برای كاهش بوروكراسی غیرضروری و افزایش سرعت پاسخگویی به خواستهای قانونی مشتركان برای شركتهای توزیع بسیار مهم است. در این ارتباط كارشناسان، استقرار نظام كارآمد نظارتی در سیستم مشتركان، توسعه و ارتقاء سیستم مكانیزه در زمینه پذیرش متقاضیان و توسعه لوازم اندازهگیری چندتعرفه در بین مشتركان با مصارف سنگین و ... را پیشنهاد میكنند.
در زمینه نظامهای برنامهریزی فنی و مالی و فراگیری مهندسی توزیع، بسیاری از موارد دیگر است كه باید مورد توجه و نظر شركتهای توزیع و مدیریتهای آنها قرار بگیرد.
در شمارههای آتی نشریه درمورد وظایف بنیادی و اساسی شركتهای توزیع نكاتی را مطرح خواهیم كرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست