دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

گرافیک در تئاتر


گرافیک در تئاتر

زمانی که از میشل بووه Michel Bouvet طراح وگرافیست مشهور فرانسوی خواسته شد تا یکی از پوسترهای خود را به عنوان انتخاب اول معرفی کند, پوستری «سیاه و سفید» به اسم ارواح, را که جهت مرکز تئاتر ژمو طراحی کرده بود انتخاب کرد

زمانی که از میشل بووه (Michel Bouvet) طراح وگرافیست مشهور فرانسوی خواسته شد تا یکی از پوسترهای خود را به عنوان انتخاب اول معرفی کند، پوستری «سیاه و سفید» به اسم ارواح، را که جهت مرکز تئاتر ژمو طراحی کرده بود انتخاب کرد و در توضیح این پوستر چنین نوشت «سیاه و سفید بودن پوستر باعث می‌گردد تا شما همه چیز را ساده و واضح ببینید و در نظر بگیرید.

در طراحی عنوان پوستر سعی کردم تا قدرت وضوح آن به قدری باشد که در خیابان و ایستگاه مترو به راحتی خوانده شود.»

طراح فرانسوی، در توضیح پوستر خود به دو موضوع مهم و اساسی در طراحی پوستر اشاره می‌کند یکی سادگی و دیگری خوانا بودن نوشتار پوستر که توسط مخاطب در کمترین زمان ممکن خوانده شود.

پوسترهایی که جهت نمایشهای در حال اجراء مجموعه تئاتر شهر به چاپ رسیده است از این دو اصل مهم طراحی پوستر فاصله گرفته‌اند و صرفاً به یک ذهنیت مفهومی نمایش بیشتر نزدیک شده‌اند درحالی‌که پیام نمایش می‌تواند دستمایه‌ای باشد جهت ساخت پوستر و زمانی‌که فاکتورهای طراحی پوستر فراموش شود پوستر تئاتر به سمت داستان سرایی می‌رود که این مقوله با پوستر نسبتی ندارد.

پوستر نمایشی «خانه» که به صورت تک‌رنگ (قهوه‌ایی) ارائه گردیده دارای قطعی خشتی بود و طراح پوستر معنی لاتین عنوان نمایشی را لازمه کار خود دیده و تصویر دو بازیگر زن نمایش خانه به صورت مدور جای یکی از حروف لاتین را پر کرده است.

لوگوی فارسی نمایش «خانه» با لوگوی لاتین آن «لی‌اوت» شده است و باقی نوشتار پوستر در قسمت بالا و پایین پوستر قرار گرفته است.

فکر طراح پوستر به دلیل پراکندگی عناصر پوستر در صفحه و از طرفی نوع رنگ انتخابی، چندان به چشم نمی‌آید و به نوعی پوستر به یک پراکندگی و شلوغی رسیده است و مخاطب از دیدن پوستر به خط بصری نائل نمی‌شود و پوستر در حد یک اطلاع‌رسانی باقی مانده است.

چهار پوستر نمایشی «دن کیشوت» به دلیل سادگی تا حدودی خود را به استانداردهای یک پوستر موفق نزدیک کرده است.

فیگورهای شناخته شده «دن کیشوت» به صورت مشکی با زمینه خاکستری یک دست پوستر که کل فضای پوستر را در برگرفته، ترکیب‌بندی منطقی دارد، اما لوگوی پوستر با رنگ سفید و حاشیه قرمز ترکیب شده است، پوستر را از لحاظ ترکیب‌بندی رنگی، خنثی جلوه داده درحالی‌که پوستر موفق از لحاظ رنگبندی می‌تواند از رنگهای درخشان استفاده کند.

پوستر نمایشی «ژولیوس سزار» از فکر و ایده خوبی جهت طراحی سود جسته و نسبت به پوسترهای گذشته طرحی نو و بدیع است.

لوگوی نمایشی با توجه به تم نمایشی، دارای طراحی حروف قوی و جا افتاده از لحاظ طراحی است، اما نوع «لی‌اوت» مابقی نوشتار پوستر به دلیل اندازه حروف و چیدمان آن چه زیبایی لوگوی نمایشی را ندارد و کمی بزرگ جلوه می‌کند.

بافت پوستر که از تکرار لوگوی پوستر تشکیل شده است بیش از اندازه فضای پوستر را پوشانده و در کل فکر جالب طراح، در ترکیب‌بندی چندان محکم و هنرمندانه نیست و جذابیت بصری لازم را ندارد.

پوستر نمایش «قوانین پنج قلعه» از ترکیب دو رنگ قرمز و مشکی است.

پوستر از لحاظ فرم و فیگورهای به کار رفته کاملاً قرینه‌سازی شده است و باند قرمز رنگ وسط پوستر این امر را شدید کرده است.

تعداد کم ‌رنگ در پوستر مذکور یکی از نکات مثبت آن به شمار می‌رود. فیگورهای سفید بر روی زمینه مشکی به نمایان شدن فیگورها کمک شایانی کرده است اما باند قرمز وسط پوستر، اثر را کاملاً به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است که این اتفاق خوشایندی محسوب نمی‌شود.

طراح بر روی «لوگوی» پوستر تعمق کرده است و به یک ترکیب‌بندی نسبتاً موفقی دست پیدا کرده است.

طراحی پوستر تئاتر در ایران کماکان مشکلات خاص خود را دارد از جمله زمان کم، طراحی توسط افراد متخصص و نکتة از همه مهم‌تر عدم شناخت بعضی از کارگردانان تئاتر، نسبت به مقوله پوستر، که این نکته آخر حائز اهمیت بیشتری است چرا که در یک گروه نمایشی این کارگردان است حرف آخر هر مرحله از تولید یک اثر نمایشی از جمله «پوستر تئاتر» را می‌زند.