دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
مجله ویستا

جای پای جادو در شهر


جای پای جادو در شهر

جادو، سحر، رمالی و فال بینی مسائلی است که از زمان های بسیار دور با بشر همراه بوده و هرگاه انسان به طرق علمی و عادی قادر به انجام کاری نبوده به جادو و سحر پناه برده و در طول تاریخ …

جادو، سحر، رمالی و فال بینی مسائلی است که از زمان های بسیار دور با بشر همراه بوده و هرگاه انسان به طرق علمی و عادی قادر به انجام کاری نبوده به جادو و سحر پناه برده و در طول تاریخ با وجود پیشرفت های فراوان علمی و تکنولوژی هیچ گاه این امر به طور کامل ریشه کن نشده است.همه ما دانسته یا ندانسته در طول زندگی خود بارها برای رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ خود دست به دامن خرافات شده ایم، خرافه هایی که آن قدر در روح جامعه نفوذ کرده و نهادینه شده اند که گاهی نه تنها متوجه خرافه بودن آن ها نیستیم بلکه آن ها را اموری لازم و مطلوب می دانیم.

اگر هزاران سال پیش بشر به خاطر عدم شناخت درست از پدیده های طبیعی و برای ادامه حیات به جادو و سحر پناه می برد، امروز در شهرهای جدید و مدرن مردم برای زیاده خواهی و دست یافتن به اموری که از راه قانونی و منطقی قابل دست یافتن نیستند به خرافات، جادو و رمالی دست می زنند.

ما هم در شهری زندگی می کنیم متشکل از اقوام گوناگون با پیش زمینه های فرهنگی متفاوت که با توجه به زندگی سنتی در قالب زندگی شهری و وجود مشکلات عدیده ناشی از شهری شدن و عدم بسترسازی مناسب برای خرافه زدایی، مردم در موارد مختلف به خرافات پناه می برند و با آشنایی با جنبه های خرافی یکدیگر به بقا و تداوم آن ها کمک می کنند.

یکی از اساسی ترین مواردی که به بقا و نهادینه شدن خرافه پرستی در میان مردم کمک می کند کم سوادی و آگاهی نداشتن مردم از پدیده های طبیعی، علمی و حتی دینی است.

بسیاری از مردم برای آگاهی از جنس بچه ای که قرار است به دنیا بیاید، پول یا مالی که گم شده، انتخاب همسر و ... به رمالی و آیینه بینی می پردازند و حتی گاهی با عوام زدگی دین در مواردی با به خرافه کشیده شدن امور دینی مواجهیم.جادو عملی است که با هدف تاثیرگذاری بر طبیعت با استفاده از ابزارهای غیبی و با اتکا بر حضور ارواح یا نیروهای خارق العاده انجام می گیرد که گاهی برای انجام یک امر خیر و گاهی با هدف نفرین کردن، طلسم کردن و به بدبختی کشاندن دیگری انجام می شود.رمال ها و کف بین های فراوانی در شهرهای مختلف وجود دارند.گروهی درخیابان ها با اصرار، فال شما را از روی خطوط کف دست و صورت می گیرند و گروهی هم آن قدر سرشان شلوغ است که برای ملاقاتشان باید از مدت ها قبل وقت بگیرید!

این ها تقریبا برای هر امر غیر ممکن یک نسخه اسرارآمیز دارند و اگر از افاقه نکردن دعا و جادوی آن ها شکایت کنید شمارا به بی اعتقادی و ناپاکی متهم می کنند.

فال گیری و رمالی مختص شهر ما نیست و تقریبا تمام شهرهای بزرگ جهان نیز با این معضل دست به گریبانند.در تمام جهان جادوگران و رمال ها هستند وگروه زیادی از مردم با اعتقاد به جادو و سحر آن ها باعث تداوم و بقای آن ها می شوند.

با این که شهر و فرهنگ شهرنشینی توانسته با تکیه بر علم تکنولوژی بخش قابل توجهی از اقبال به سحر و جادو را بکاهد اماهیچ گاه نتوانسته آن را به طور کامل ریشه کن کند و با وجود مخالفت ادیان بزرگ با جادو و خرافات، رمالان و فال گیرها توانسته اند در مواردی با لباس مذهبی پوشاندن به برخی از کارهای خرافی، آن را در قالب دین و فرهنگ شهری حفظ کنند.

دین یک برنامه راه گشا و زندگی بخش است و نباید اجازه داد که جادوگران و رمال ها باسوء استفاده از آن به خرافه گرایی های خود مشروعیت بخشند.همیشه جادو و گرایش به خرافات به نزول فرهنگ می انجامد و از گذشته های بسیار دور مخالف با خرافه پرستی بوده و اصولا خرافه گری هیچ سنخیتی با فرهنگ بارز شهری ندارد و یکی از ویژگی های تمدن و شهری بودن عدم گرایش به خرافه پرستی است و فردی که به خرافه گری اعتقاد دارد اگر چه در تمام عمرش در شهر زیسته باشد نمی تواند یک شهروند باشد بلکه تنها یک شهرنشین غیر شهری است.

رضاپور