چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
بازاریابی سوپرمارکت های زنجیره ای مواد غذایی
تاریخچه سوپرمارکتها نشان میدهد که آنها در آمریکا ابداع و به سراسر جهان گسترش پیدا کردند. سوپرمارکت درواقع یک بقالی یا فروشگاه عظیم با بخشهای مختلف است که تنوع وسیعی از مواد غذایی، لوازم و خدمات لوازم خانگی را ارائه میدهد.
نکات برجسته در مورد سوپرمارکت این است که اولا عرضهکننده مواد غذایی هستند و ثانیا در آمریکا از لحاظ مالی باید سالانه ۲ میلیون دلار درآمد داشته باشد تا آن را سوپر مارکت بنامند.
در حال حاضر ۳۴۰۰۰ سوپرمارکت در آمریکا وجود دارد که سالانه فروشی برابر با ۴۸۰ میلیارد دلار درآمد دارند و تنوع محصولات آنها به ۴۵۰۰۰ محصول میرسد. وقتی وارد سوپرمارکت میشوید مانند این است که شما نوک کوه یخ را میبینید و از عملیات پشت آن بیخبر هستید.
Safe Way یکی از بزرگترین سوپرمارکتهای آمریکا است. آنها با بیش از ۱۷۰۰ فروشگاه در آمریکا و کانادا فعالیت میکنند. Safe Way در سیستمهای وسیعی از توزیع و حملونقل سرمایهگذاری کرده تا از فروشگاههای خود که دارای ۴۵۰۰ تریلر و دوازدهمین ناوگان خصوصی در آمریکای شمالی است حمایت کند تا بهطور مستمر به شعب خود در آمریکا و کانادا جنس برسانند. این ناوگان تقریبا در سال ۱۳۰ میلیون کیلومتر سفر میکند. تریلرها دارای سیستم سرد کننده هستند که قادرند محصولات را در دمای ۲۰ - درجه سانتیگراد نگه دارند. Safe Way ۱۳ مرکز انبار در آمریکا و ۴ واحد انبار در کانادا دارد.
صاحبان سوپرمارکتها سعی میکنند تا مردم را به فروشگاههای خود بکشانند و آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کنند. اولین اقدام قطعا اولین فاکتور بوده و بعد از آن هم قیمتهای مناسب و ارزان مهمترین نکات هستند.
دو استراتژی مهم قیمتگذاری در سوپرمارکتهای زنجیرهای Safe Way :
۱ - استراتژی قیمت پایین هر روزه
۲- استراتژی عرضه محصولات با ارزش بالا ولی با تخفیف و ارائه مشوقهایی برای خرید بیشتر ولی با پرداخت کمتر تحقیقات زیادی در مورد نحوه قرار گرفتن اجناس جهت فروش بیشتر صورت گرفته است.
نکات بازاریابی برای قرارگیری محل اجناس در سوپرمارکتها :
۱- قراردادن شکلات و آبنبات در سطحی که بچهها ببینند، چون بچهها نیز در خرید نقش دارند.
۲- گذاشتن وسایل مورد نیاز برای خرید خانمها در ارتفاع حدود ۱۴۰ متناسب با قد خانمها
۳- گذاشتن وسایل مورد نیاز برای خرید آقایان در ارتفاع کمی بالاتر
۴- گذاشتن دپارتمانهای غذای آماده
۵- نقطه خوب برای دید بهتر برای برندهای معروف آخرین ردیف هر راهرو و چیدن روی هم جهت نشان دادن عظمتشان
۶- مشتریان موقع پرداخت پول زمانی را صرف میکنند، پس به اطراف خود نگاهی میاندازند تا سرگرم شوند برای همین محصولاتی در آنجا قرار میدهند که بهصورت ناگهانی خریداری شود؛ بنابراین در آنجا هم محصولاتی کوچک و مفید گذاشته میشود مانند شکلات، طعمدهنده غذاها و...
۷- قراردادن نانوایی در سوپرمارکتهای زنجیرهای، دو امتیاز ویژه محسوب میشود. اول جهت فروش نان در فروشگاه و دوم پخش عطر نان در فروشگاه و ایجاد احساس گرسنگی در مشتریان و خرید بیشتر.
۸- ثابت شده است پخش موسیقی آرامش بخش، باعث میشود مردم وقت بیشتری را در فروشگاه صرف کنند.
۹- نورکم باعث میشود مشتریان بیشتر در فروشکاه بمانند، نورهای زیاد مشتریان را از فروشگاه میراند.
۱۰-رنگهای آبی دل انگیزترند، مردم در محیطهایی با رنگ آبی بیشتر میمانند و بیشتر خرید میکنند؛ برخلاف رنگ قرمز مک دونالد که باعث دوری میشود که سریع بخرند و از آن محیط بروند.
۱۱- در حالی که هدف، ایجاد محیط آرامشبخش است، ولی ایجاد سوپرمارکتهایی شبیه بازار مکاره مفید است. ایجاد محیطهایی شبیه بازارهای سنتی در بخشی از سوپرمارکتها جوابگو بوده و باعث فروش بیشتر میشوند. در واقع مردم هنوز خاطره خوبی از یکشنبه بازار و بازارهای سنتی مواد غذایی دارند. شاید بتوان در یکی از شعبههای فروشگاه یا قسمتی از فروشگاه چنین محیطی را برایشان فراهم کرد.
۱۲- قسمت مواد غذایی تازه در جلو ورودی فروشگاه است و در قسمت موادغذایی تازه بهجای لامپ فلورسنت از تنگستن استفاده میشود؛ چون باعث میشود میوه و سبزی تازهتر بهنظر بیاید.
۱۳- قراردادن مواد غذایی یخزده نزدیک در خروجی تا میزان آب شدن به حداقل برسد.
۱۴- مواد غذایی فاسد شدنی اطراف فروشگاه و مواد غذایی خشک در مرکز فروشگاه چند دلیل دارد: یخچالهای سرد ساز باید نزدیک تجهیزاتی باشند که آنها را بهکار میاندازد.
۱۵- یکی از دلیلهایی که محصولات پرفروش مانند شیر و... را در پشت فروشگاه قرار میدهند، استراتژی بازاریابی جهت به حداکثر رساندن فروش است. مالکان سوپر مارکت این محصولات را در انتهای مسیر قرار میدهند تا مشتریان تعداد محصول بیشتری را ببینند و مشتری ترغیب به خرید بیشتر شود.
نویسنده: خدایار عبداللهی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست