چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

آیا می دانست موفق نمی شود


آیا می دانست موفق نمی شود

نخستین گزارش غیر رسمی كارشناسان درباره پرش فالیزوانیان

قرار دادن لاستیك ها و بسته های كاه در اطراف و انتهای پیست زمانی تدابیر ایمنی محسوب می شدند كه موتورسوارپس از سقوط روی زمین لیز می خورد و با كناره های پیست برخورد می كرد. وقتی از بلندگوهای پیست اعلام شد كه موتورسوار قصد پرش دارد، او چند بار تا فاصله نزدیكی از سكوی پرش پیش آمد، اما ناگهان مسیرش را عوض كرد و از گوشه پیست به راه خود ادامه داد. چند دقیقه قبل از پرش، وقتی می خواست خودش را گرم كند، دو بار با موتور به زمین خورد.فالیزوانیان عصبی بود و تمام طول آن روز نباید می پرید. او تا نیمه شب گذشته در پیست، روی سكوی پرش كار می كرد. كسی نمی داند كه فالیزوانیان در خانه به استراحت پرداخت یا روی تختخواب دراز كشید و در فكر فرو رفت. او از ماه قبل بارها سرزنش های كسانی را شنیده بود كه می گفتند موفق نمی شود بپرد. فالیزوانیان صبح روز بعد به پیست رفت تا كارها را به اتمام برساند. او تا لحظات آخر، روی سكوها و اتوبوس ها نظارت كرد. محمد جواد فالیزوانیان تا حدی درگیر مسائل مختلف بود كه از موتورسیكلت خود غافل شد. وقتی به او گفتند كه باید بنزین موتور را تعویض كند، موتورسوار قبول نكرد. لحظاتی بعد موتور روی پیست خاموش شد. فالیزوانیان آن را دوباره روشن كرد، اما هنوز به ضرورت تعویض بنزین اعتقادی نداشت. آدم ها هنوز روی پیست بودند و با التماس از او می خواستند كه از پریدن منصرف شود. در این میان نایب رئیس فدراسیون جلو آمد و گارد های روی لباس موتورسوار را محكم كرد.

موتورسیكلت

موتورسواران حرفه ای كه در پیست حضور داشتند، با مشاهده وضعیت موتورسیكلت سوزوكی RM۲۵۰ مدل سال ۲۰۰۲ به موتورسوار هشدار دادند كه باید گلگیر موتورسیكلت را بردارد. زیرا وجود گلگیر هنگام سرعت باعث می شود سر موتورسیكلت به طرف بالا برود، اما فالیزوانیان گفت كه با گلگیر عادت دارد بپرد. اتفاقی كه پیش بینی شده بود، رخ داد و هنگام پرش، پس از اوج ارتفاع پرش، سر موتور به سمت بالا رفت. جایی كه موتورسوار باید موتور را رها می كرد، اما نمی دانست. او باید موتورسیكلت را دستكاری می كرد. صفحه خورشیدی باید كوچكتر می شد تا سرعت موتور بیشتر شود. كمك فنرهای WP می توانند تا ۸۰ متر پرش موتور را ساپورت كنند، اما فالیزوانیان حتی فرصت نكرده بود كه موتورسیكلت خود را سرویس كند. در واقع نه موتورسوار و نه موتورسیكلت، هیچ كدام برای پریدن آمادگی نداشتند.

اتوبوس های كرایه ای

وضعیت قرار گرفتن اتوبوس ها، تاكنون پرسش برانگیزترین موردی بوده كه درباره برنامه فالیزوانیان مطرح شده است. طبق قرارداد منعقد شده میان فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری و شركت واحد گشت، فردی به نام ف از سوی فدراسیون، مسئول هماهنگی اتوبوس ها با تیم اجرای برنامه بوده و نماینده شركت واحد هیچ دخالت و اعمال نظری در چیدمان اتوبوس ها نداشته است. با نظر گروه فالیزوانیان، موانع همیشه از سكوی فرود به سمت سكوی پرش چیده می شود، زیرا احتمال فرود موتورسوار از سمت سكوی فرود به طرف سكوی پرش كمتر است. از آنجایی كه عرض پیست برای اتوبوس ها بسیار كم بوده است، وقتی اتوبوس ها از سمت سكوی فرود وارد جایگاه می شوند، به انتهای آن می روند و چیدمان از مقابل سكوی پرش آغاز می شود. پس از اینكه جای یك اتوبوس در وسط موانع خالی می ماند، اتوبوس ها كه به علت فضای محدود مقابل، پشت و كنار خود قدرت مانور ندارند، بعد از مدتی طولانی، جا به جا می شوند. در طول این مدت، تماشاگران علاوه بر گرمای هوا، دود اتوبوس ها را نیز تحمل می كنند.پس از تغییر جای اتوبوس ها، میان اتوبوس های ۱۴ و ۱۵ خالی می ماند كه به علت تاخیر بیش از اندازه برنامه و زمان بردن جا به جایی مجدد اتوبوس ها، تغییر آرایش اتوبوس ها متوقف شده و موتورسوار، آماده پرش می شود. تا امروز در خبرها مطرح شده كه خانواده فالیزوانیان باید ۵ میلیون تومان بابت اجاره اتوبوس ها به شركت واحد اتوبوسرانی تهران بپردازد. این در حالی است كه چك ضمانت از سوی فدراسیون و به مبلغ ۵ میلیون تومان بوده است. همچنین هزینه واقعی اجاره، یك میلیون و ۱۵۰ هزارتومان است كه به گفته رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری، این مبلغ به وسیله فدراسیون پرداخت خواهد شد. خسارت وارد شده به اتوبوس ها نیز ۲۴۴ هزارتومان اعلام شده كه از مبلغ ضمانت كسر می شود.

محاسبه پرش

برابر گزارش ها نخستین اشتباه فالیزوانیان این بود كه بر خلاف دستورالعمل های فنی، ابتدا سكوی فرود را نصب كرد. او باید پس از تمرین، نقطه فرود را كشف می كرد، اما هرگز یك بار هم نپرید. این در حالی است كه مسئول موتورسواری فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری قبل از پرش گفته است كه اگر خودش قرار بود از روی اتوبوس ها بپرد، حتما چند بار آن را تمرین و آزمایش می كرد. مشخص نیست چرا هیچ یك از مسئولان فدراسیون، نظارتی بر فعالیت فالیزوانیان نداشته اند و او را مجبور به آزمایش سكوها نكرده اند. چوب هایی كه روی سكوی پرش بود، ناهمواری داشت. قبل از انجام پرش، مسئول اتومبیلرانی این فدراسیون در پاسخ به این پرسش كه آیا وجود این ناهمواری ها سرعت موتورسیكلت را كاهش نمی دهد، گفته است كه این پستی و بلندی ها برای موتو كراس مشكلی ایجاد نمی كند. اما در حقیقت عكس این فرضیه صادق است. سكوی پرش باید كاملا صاف باشد. فالیزوانیان باید از ورقه آهن عاج دار استفاده می كرد. همیشه در دنیا سكوهای پرش و فرود برای هر برنامه خاص، سفارشی ساخته می شوند. تیم همراه فالیزوانیان كه بهتر است تیم فنی نامیده نشود، نه از جنس مناسب استفاده كردند و نه طبق اصول پیش رفتند. برنامه ریزان حرفه ای با استفاده از فرمول های ساده فیزیك، با مشخص كردن زاویه پرش، محاسبه می كنند كه موتورسیكلت با چه قدرت و سرعتی باید از روی سكوی پرش بپرد تا موانع را پشت سر بگذارد. پس از بررسی نتایج، سكوهای پرش و فرود طراحی و ساخته می شوند. در برنامه فالیزوانیان هیچ چیزی حساب شده نبود. حتی دوربین خانگی كه جلو موتورسیكلت نصب شد، بر وزن آن تاثیرگذار بود. دوربینی كه در اینگونه مواقع از آن استفاده می شود به اندازه یك قوطی كبریت است كه تصاویر را با امواج به دستگاه ریكوردر ارسال می كند.

موتورسوار

موتورسواران حرفه ای، هنگام گذراندن دوره های آموزشی فرا گرفته اند كه وقتی كنترل موتورسیكلت را از دست دادند، آن را رها كنند. آنها پس از تمرین های بسیار، یاد گرفته اند كه چگونه پس از سقوط، روی زمین غلت بزنند، اما فالیزوانیان هیچ كدام از اینها را نمی دانست. او در واپسین گفت وگوی خود با ایران منش خبرنگار شبكه خبر، درباره پرش های قبلی خود گفت: من تاكنون در ۸۷ شهر، ۱۵۷ برنامه پرش از روی اتومبیل، كامیون و تریلی، عبور از حلقه و دیوار آتش داشته ام و با فعالیت هایم مردم را سرگرم كرده ام و بیشترین پرشی كه داشته ام از روی رودخانه كر بوده است . فالیزوانیان دو ماه قبل، از روی رودخانه كر پریده بود، ولی كسی نگفته است كه موتورسوار پس از فرود، سرش محكم به فرمان خورده و سپس به زمین افتاده است. فالیزوانیان نمی دانست روز جمعه چه خواهد كرد و تنها می خواست ركورد را ثبت كند. او ۱۰ سال از اینكه فعالیت هایش مورد توجه رسانه ها قرار نمی گرفت، ناراحت بود. فالیزوانیان مدعی شكستن ركورد جهانی بود و حالا كه دوربین های تلویزیونی برای مخابره پرش او آنجا بودند، نمی توانست براحتی از اجرای پرش خود منصرف شود.روز ۴ شهریور، محمد جواد فالیزوانیان به اندازه محمد جواد فالیزوانیان پرید. جایی كه موتورسوار فرود آمد، درست همان نقطه ای بود كه قبلا در رودخانه كر به همان اندازه پریده بود.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.

Fatal error: Allowed memory size of 268435456 bytes exhausted (tried to allocate 10502144 bytes) in /var/www/vista/web/fp.php on line 93