دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
روشهای تربیت, ارج گزاری به ارزشها
در نوشتار پیش به موضوع «بیان» به عنوان وسیلهای مهم در امر دیگرسازی و تعلیم و تربیت پرداختیم و اکنون در این خصوص به یکی دیگر از این روشها میپردازیم.
● ارجگذاری به ارزشها
از مؤثرترین ابزار و شیوهها در امر تعلیم و تربیت، چه در سطح خرد و چه در سطح کلان، ارج نهادن به ارزشها و فضیلتهای اخلاقی و انسانی است.
انسان موجودی است که در فطرت و طبیعت خدادادی خود، کمالخواه و فضیلتطلب است و وقتی کمالی را پیش روی خود ببیند، به سوی آن میرود. خطری که بر سر راه او وجود دارد، این است که شیاطین اغواگر، با تبلیغات فریبنده و دعوت پیگیر خود، او را به اشتباه و انحراف، دچار ساخته و ارزشها و مکرمتهای حقیقی و اصیل را در نظرش کمرنگ جلوه داده و اموری ضد آن را در دیدگاهش بزرگ و ملاک امتیاز بنمایانند.
قرآن کریم در موارد متعددی، بدین خطر بزرگ اشاره فرموده و به آن هشدار داده است و کار کافران و فاجران را در چشم آنان زینتیافته و قابل افتخار معرفی فرموده است.
برای نمونه میفرماید:
«زیّن للّذین کفروا الحیاة الدّنیا و یسخرون من الّذین آمنوا و الّذین اتّقوا فوقهم یوم القیمة و اللّه یرزق من یشاء بغیر حساب»
زندگی دنیا ـ و مظاهر فریبنده آن ـ برای کافران، زیبا جلوهگر شده است. و آنان، اهل ایمان را ـ کوچک شمرده و ـ به تمسخر میگیرند. در حالی که در روز واپسین، انسانهای باتقوا از آنان برترند. و خداوند هر کس را بخواهد روزی بیحساب خواهد بخشید.(۱)
باز میفرماید: «أفمن زیّن له سوء عمله فراه حسنا فإنّ اللّه یضلّ من یشاء و یهدی من یشاء ...»
آیا کسی که رفتار بدش، در نظر او خوب نمودار گشته و آن را نیک میپندارد ـ مانند کسی است که این گونه نیست؟ ـ پس همانا خداوند، هر کس را بخواهد ـ با سلب توفیق خود از او ـ گمراه کرده و هر کس را بخواهد هدایت میکند ... (۲)
در آیه دیگر، مسؤول این زینت ظاهری و نمایش پرفریب را، شیطان معرفی کرده و آن را از عملکردهای او برشمرده است، و میفرماید:
«قال ربِّ بما اغویتنی لأزینّن لهم فی الارض و لأغوینّهم أجمعین»
شیطان گفت: پروردگارا! به خاطر اینکه مرا از پیشگاه خود مطرود ساخته و از رحمت خود دورم کردی، برای آنها باطل را در زمین، زیبا و دلفریب نمایش داده و از این راه، تمامی آنان را از طریق بندگیات گمراه خواهم ساخت.(۳)
بر این اساس، کار شیطان زینت دادن و فریفتن است و با همین وسیله میتواند انسانهای ضعیف و بیمایه را در دام خود گرفتار ساخته و به ضلالت بکشاند و به فرموده قرآن، او به غیر از این، بر بشر سلطهای ندارد.(۴)
تهاجم فرهنگی اردوگاه استکبار، بر جوامع اسلامی نیز به همین صورت است. دشمن با استفاده از امکانات بالا و گوناگون خود، در زمینههای مختلف تلاش میکند تا ارزشهای والا و حقیقی دین را، در دید مردم و بویژه جوانان که از تأثیرپذیری بیشتری برخوردارند کمرنگ و بیاهمیت جلوه داده و در مقابل، فرهنگ مبتذل و فاسد خویش را، برتر و با قیافهای زیبا و پرجاذبه معرفی کند، و از این راه به مقاصد پلید خود، و انحراف امت از مسیر حق، دست یابد.
رسالت عظیم متولّیان امور فرهنگی این است که در عمل و گفتار، جوّ ایجاد شده توسط دشمنان را در هم بشکنند و با تحقیر فرآوردهها و واردات فرهنگی دشمن و زنده نگه داشتن و تعظیم و ارج نهادن به ارزشهای الهی و دینی، راه کمال را همچنان به روی بندگان حق باز نگه دارند و عرصه را به سود انسانهای مؤمن بر شیاطین و استکبار جهانی تنگ سازند.
● قرآن و ملاک ارزشگذاریها
قرآن کریم با صراحت، از برتری صاحبان فضایل اخلاقی و انسانی بر فاقدان آن، سخن گفته و بر آن تأکید ورزیده و اموری را به عنوان ملاک ارزشگذاری معرفی کرده است.
▪ تقوا:
در این باره میفرماید:
«یا ایها النّاس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا إنّ أکرمکم عنداللّه اتقیکم انّ اللّه علیم خبیر»
ای انسانها! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و در تیرهها و قبایل مختلف قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. همانا گرامیترین شما پیش خداوند باتقواترین شماست و خدا دانا و آگاه است.(۵)
▪ علم:
در این خصوص نیز میفرماید:
«قل هل یستوی الّذین یعلمون و الّذین لا یعلمون»
ای پیامبر! بگو آیا آنهایی که عالمند با کسانی که فاقد علمند یکسانند؟(۶)
▪ جهاد:
در این زمینه میفرماید:
«لا یستوی القاعدون من المؤمنین غیر أولی الضّرر و المجاهدون فی سبیل اللّه بأموالهم و أنفسهم فضّل اللّه المجاهدین باموالهم و أنفسهم علی القاعدین درجة و کلاًّ وعد اللّه الحسنی و فضّل اللّه المجاهدین علی القاعدین أجرا عظیماٌ»
رتبه قاعدان از مؤمنان که مرض یا عذر دیگری ـ برای شرکت در جهاد ـ ندارند، با مجاهدان با مال و جان در راه خدا، یکسان نیست و خداوند این مجاهدان را بر قاعدان، یک درجه فضیلت داده و همگان را وعده نیک داده است و او مجاهدان را بر قاعدان با پاداشی بزرگ برتری داده است.(۷)
▪ سبقت در عمل به ارزشها:
در این مورد میفرماید: «... لا یستوی منکم من أنفق من قبل الفتح و قاتل أولئک أعظم درجة من الّذین انفقوا من بعد و قاتلوا و کلاًّ وعد اللّه الحسنی و اللّه بما تعملون خبیر.»
آن کسانی که پیش از فتح ـ مکه، در راه خدا از مال خود ـ انفاق کردند و با مشرکان به نبرد برخاستند، با دیگران یکسان نیستند. آنها از کسانی که پس از آن، انفاق و جهاد کردند، مقامی عظیمتر دارند و خداوند به همگان وعده احسان داده است و خدا بدانچه عمل میکنید آگاه است.(۸)
البته موارد دیگری هم در آیات شریفه ذکر شده و ملاک برتری شناخته شده است(۹) که به نظر میرسد به آنچه گفتیم برگردند.
● اهتمام به ارزشها در سیره پیامبر(ص)
از خصوصیات بارز رسول گرامی اسلام(ص)، اهتمام شدید آن حضرت، بر روی صفات و اخلاق کریمه و سجایای عالی انسانی بود، و آنچه شخص را در منظر پاک آن حضرت، بزرگ و قابل تحسین مینمود، تنها فضایل و اوصاف انسانی بود، بیآنکه در این خصوص کوچکترین توجهی به نژاد و تیره و رنگ چهره و موقعیت اجتماعی و یا اقتصادی او داشته و آن را در نظر آورده باشد.
آن حضرت با برخورد قاطع و با صلابت خود پس از فتح مکه، تمامی تفاخرهای پوچ و بیارزش دوران جاهلیت را مردود و محکوم شمرد و در برابر دید سرکردگان قریش، که عمری را با همین نخوتها و فخرفروشی به یکدیگر، به سر برده بودند، همه آنها را بیاعتبار اعلام کرد، و تنها تقوا و بندگی خدا را ملاک برتری دانست.(۱۰)
در ذیل آیه ۱۱ سوره مجادله گفتهاند: در جمع یاران خود، «صفّه» نشسته بودند. مکان تنگ بود و جا برای همه واردان کافی نبود. در این هنگام، عدهای از مجاهدان جنگ بدر، وارد
▪ کار شیطان زینت دادن و فریفتن است و با همین وسیله میتواند انسانهای ضعیف و بیمایه را در دام خود گرفتار ساخته و به ضلالت بکشاند و به فرموده قرآن، او به غیر از این، بر بشر سلطهای ندارد.
شدند تا در آن جمع حضور یابند، ولی بر اثر کثرت جمعیت و ضیق مکان، جایی برای نشستن نیافتند. آنان به پیامبر گرامی صلی اللّه علیه و آله سلام کرده و در برابر آن حضرت روی پای خود ایستادند. حضرت هم به خوبی پاسخ آنان را داد. سپس به دیگران رو کرده و به آنها نیز سلام گفتند. آنان هم جواب سلامشان را دادند، ولی همچنان جا برای نشستن نبود. انتظار این بود که با ورود این عزیزان مجاهد، اصحاب تکانی به خود داده و جایی برای آنان نیز باز کرده و در کنار خود بنشانند، ولی در عین حال کسی چنین کاری نکرد. رسول خدا صلیاللّه علیه و آله بر اساس شیوه خود که از مجاهدان بدر، تجلیل و احترام میکرد، از این موضوع، ناراحت و متأثر شدند و لذا به مهاجران وانصاری که در جنگ بدر حاضر نبودند رو کرده و یک به یک آنها را به تعداد مجاهدان تازه وارد، از جای خود حرکت داده و این واردان پرارج را، در مکان آنان جای داد. این کار پیامبر(ص) بر کسانی که حرکت داده شدند گران آمد و در رخسارشان علامت نارضایتی ظاهر شد.
منافقان که به دنبال بهانه بودند تا چهره
▪ حکومت در جامعه اسلامی همچنان که عهدهدار وضعیت معیشتی مردم است، مسؤول هدایت معنوی و نگهبان ارزشهای اخلاقی آنان نیز هست.
ی امام خمینی: اینجا کشور اسلام است. اینجا نه کرملین قابل این است که ذکری ازش بشود و نه کاخ سیاه؛ اینجا کشور رسول خدا(ص) است. اینجا کشور امام صادق(ع) است. اینجا پاسدارهای ما شرافت دارند بر کاخنشینها! اینجا بسیجیهای ما و امت ما شرافت دارند بر تمام کاخنشینهای عالم و همه کسانی که ادعای پوچ خودشان را میکنند و گمان میکنند که باید عالم پیش آنها خاضع باشند.
پیامبر(ص) را در بین مسلمانها مخدوش کنند، از این جریان سود جسته و از باب طعنه به مسلمانان میگفتند: شما که میگویید پیامبرتان بین مردم به عدالت رفتار میکند، این عمل ناعادلانه بوده است که کسانی را که از پیش، برای خود جا گرفته بودند تا در کنار پیامبرشان باشند، از مکان خود حرکت داده و دیگران را که پس از آن رسیدهاند، در محل آنان بنشاند.(۱۱)
این حرکت مقدس و معنادار حضرت رسول اکرم صلیاللّه علیه و آله گرچه در چشم ظاهربینان و منافقان، خلاف عدالت به حساب آمد و موجب اعتراض آنان گشت ولی در نظر واقعنگران ژرفاندیش، چنین عملی عدالت محض و مغز آن شمرده میشود. و در حقیقت این کار، خود نوعی تثبیت ارزشها و ارج گذاشتن به مقام مبارزان و تقدیر از تلاشها و مجاهدتهای کسانی است که با جهاد خود، زندگی و حیات را، برای اجتماع و حتی همان قاعدان، به ارمغان آوردند و در واقع این عمل، حق را به حقدار دادن است و این عین عدالت است.
● امام راحل(ره) و اهتمام به ارزشها
حضرت امام خمینی(قده) که خود تربیتیافته مکتب نبوی(ص) و تجسم ارزشهای اسلامی و انسانی بود، با اصرار و پافشاری و با زیباترین و بلندترین توصیف و تمجیدها به تحکیم این گونه ارزشهای پایدار و رفیع میپرداخت، که چند نمونه از آن ذکر میشود.
ایشان در مقام تثبیت برتری مؤمنان و بسیجیان مخلص بر کاخنشینان میفرماید: «آنی که ادعا میکند اگر من به شوروی رفته بودم، رئیس شوروی سه مرتبه دیدن من میآمد، گمان میکند اینجا هم شوروی است! (خنده حضار) اینجا کشور اسلام است. اینجا نه کرملین قابل این است که ذکری ازش بشود و نه کاخ سیاه؛ اینجا کشور رسول خدا(ص) است. اینجا کشور امام صادق(ع) است. اینجا پاسدارهای ما شرافت دارند بر کاخنشینها! اینجا بسیجیهای ما و امت ما شرافت دارند بر تمام کاخنشینهای عالم و همه کسانی که ادعای پوچ خودشان را میکنند و گمان میکنند که باید عالم پیش آنها خاضع باشند ...»(۱۲)
باز آن بزرگوار در پیامی، ضمن اعلام جنگ ارزشها و ضد ارزشها، خود را رسما در صف مدافعان ارزشها قرار داده و چنین مینویسد: «امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استکبار و استضعاف، جنگ پابرهنهها و مرفهین بیدرد، شروع شده است و من دست و بازوی همه عزیزانی که در برابر جهان، کولهبار مبارزه را بر دوش گرفتهاند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نمودهاند میبوسم و سلام و درودهای خالصانه خود را به همه غنچههای آزادی و کمال نثار میکنم.»(۱۳)
▪ امام خمینی: عظمت انسان به اخلاق و رفتار و کردار اوست نه به اینکه اتومبیلش سیستم کذا باشد، نه به اینکه گارد داشته باشد، نه اینکه خدمه داشته باشد. اینها عظمت انسان نیست. اینها انسان را منحط میکند از آن مقامی که دارد.
▪ جامعه مدنی مورد قبول ما همچنان که رئیسجمهور محترم گفتند، همان چیزی است که ریشه در «مدینةالنّبی» داشته و بر پایه آموزههای آن اداره میگردد.
و همچنین میفرماید: «عظمت انسان به اخلاق و رفتار و کردار اوست نه به اینکه اتومبیلش سیستم کذا باشد، نه به اینکه گارد داشته باشد، نه اینکه خدمه داشته باشد. اینها عظمت انسان نیست. اینها انسان را منحط میکند از آن مقامی که دارد.»(۱۴)
● جامعه غربی و جامعه اسلامی
اساسا تفاوت بین جامعه غربی با جامعه اسلامی در همین امر است، زیرا در جامعه غربی، حکومت و مسؤولان جامعه ارزشگذار نبوده، بلکه مهیاگر بستر مناسب برای زندگی دلخواه مردمند و فیالمثل اگر آنها روزی خواهان آزادی جنسی و همجنسبازی و آزادی مسکرات و فحشا و غیر آن نیز باشند دولت باید با وضع قوانین لازم، زمینه این امور را هموار ساخته و با آنان همسو شود، در حالی که حکومت در جامعه اسلامی همچنان که عهدهدار وضعیت معیشتی مردم است، مسؤول هدایت معنوی و نگهبان ارزشهای اخلاقی
آنان نیز هست. علی علیهالسلام در نامه جاودانه خود به مالک اشتر میفرماید:
«و لا یکون المحسن و المسیئی عندک بمنزلة سواء فانّ فی ذلک تزهیدا لاهل الإحسان فی الاحسان و تدریبا لاهل الاسأتة فی الاسأتُ»
شخص نیکوکار با فرد بدکار، نزد تو یکسان نباشند، زیرا چنین رفتاری موجب میشود تا
نیکروشان نسبت به طریقه خود بیمیل، و گناهکاران نسبت به شیوه و عمل خود پایدارتر و جسورتر گردند.(۱۵)
همین دستور امیرالمؤمنین علیهالسلام که به عنوان آئیننامه حکومتی به مالک اشتر صادر گردیده است، خود مهر ابطالی است بر سخن همه کسانی که دم از جامعه مدنی به شکل غربی آن میزنند و فکر میکنند این شیوه با اصول اسلامی سازگاری دارد. در حالی که جامعه مدنی مورد قبول ما همچنان که رئیسجمهور محترم گفتند، همان چیزی است که ریشه در «مدینةالنّبی» داشته و بر پایه آموزههای آن اداره میگردد. و در آن شعایر و ارزشهای بلند دینی و انسانی تعظیم و پاسداری میشود.
۱۳ـ همان، ص۲۳۴.
۱ـ سوره بقره، آیه ۲۱۲.
۱۱ـ مجمعالبیان، ج۹، چاپ بیروت، دار احیاء التراث العربی، ص۳۷۸.
۱۴ـ همان، ج۱۳، ص۲۶۳.
۱۰ـ سیره ابنهشام، ج۴، ص۵۴.
۱۵ـ نهجالبلاغة، تحقیق صبحی الصالح، ص۴۳۰.
۱۲ـ صحیفه نور، ج۲۰، ص۴۹ ـ ۵۰.
۲ـ سوره فاطر، آیه ۸.
۳ـ سوره حجر، آیه ۳۹.
۴ـ سوره ابراهیم، آیه ۲۲.
۵ـ سوره حجرات، آیه ۱۳.
۶ـ سوره زمر، آیه ۹.
۷ـ سوره نساء، آیه ۹۵.
۸ـ سوره حدید، آیه ۱۰.
۹ـ نگاه به آیات، ۱۰۰ مائده و ۵۰ انعام. و ۲۰ حشر. و ۲۲ فاطر و ۷۶ نحل.
منابع:
سیره ابنهشام,jeld=۴,safhe=۵۴
مجمعالبیان,دار احیاء التراث العربی,mahal=بیروت,jeld=۹,safhe=۳۷۸
صحیفه نور,jeld=۲۰,safhe=۵۰-۴۹
صحیفه نور,jeld=۲۰,safhe=۲۳۴
صحیفه نور,jeld=۱۳,safhe=۲۶۳
نهجالبلاغة,تحقیق صبحی الصالح,safhe=۴۳۰
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست