دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا

نـیـازمـنـد والـدیـن خـوبـیـم


نـیـازمـنـد والـدیـن خـوبـیـم

آموزش و پرورش مناسب فقط با درس و مدرسه حاصل نمی شود

در سال‌های گذشته مطالب زیادی درباره اینکه به معلمان بهتری نیاز داریم منتشر شده و اینکه اگر معلمان بهتری تربیت کنیم، شاگردان آمریکایی هم مثل سنگاپوری‌ها می‌توانند در مسابقات بین‌المللی رتبه بیاورند. تردیدی نیست معلم خوب می‌تواند تغییرات بزرگی در تربیت شاگردانش ایجاد کند و باید به تربیت و تشویق چنین معلمانی توجه جدی داشت ولی مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند فقط معلم خوب عامل موفقیت شاگردان نیست. آنچه ما بیش از هر زمان نیاز داریم والدین خوب است؛ والدینی که توجه درستی به آموزش کودکانشان داشته?باشند، خود از عوامل مهم پیشرفت دانش‌آموزند...

هر ۳ سال یک بار سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، آزمون?هایی در چارچوب طرح «برنامه بین‌المللی برای ارزیابی دانش‌آموزان» برگزار می‌کند که طی آن توانایی دانش‌آموزان ۱۵ ساله را در درک مطالب و به کار بستن دانسته‌هایشان در ریاضی و علوم برای حل مسایل واقعی پیش رو می‌سنجند. تا به حال دانش‌آموزان آمریکایی نسبت به سنگاپوری‌ها، فنلاندی‌ها یا چینی‌ها نتوانسته‌اند به رتبه درخورتوجهی برسند.

برای درک بهتر موضوع سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی کارشناسان خود را تشویق کرده تا نگاهی عمیق‌تر به دلایل این اختلاف?ها بین دانش‌آموزان بیندازند. برای شروع کار ابتدا در سال ۲۰۰۶ از ۴ کشور و پس از آن در سال ۲۰۰۹، ۱۴ کشور دیگر عضو سازمان در طرح تحقیق قرار گرفتند و از والدین ۵ هزار دانش‌آموز خواسته شد، توضیح دهند چگونه فرزندانشان را بزرگ کرده‌اند و پس از آن محیط و تربیت خانوادگی با نمرات دانش‌آموزان نخبه مقایسه شد. ماه قبل تیم تحقیق پس از ۵ سال نتایج کار خود را منتشر کرد:

بررسی امتحانات سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد نمرات دانش‌آموزان ۱۵ ساله‌ای که والدینشان در سال‌های دبستان هر روز یا چند روز در هفته برایشان کتاب خوانده‌اند به صورت چشمگیری از سایر همکلاسانشان بهتر بود که پدر و مادرشان یا هرگز کتابی برایشان نخوانده یا در ماه یک تا دو بار این کار را انجام داده بودند.

بله، کودکانی در امتحان نمرات بهتری آورده بودند که والدینشان کاملا به آنها توجه کرده بودند، حتی در بررسی بچه‌ها با زمینه‌های یکسان اقتصادی، اجتماعی، کارشناسان به این نتیجه رسیدند بچه‌هایی که در کودکی برایشان کتاب خوانده می‌شده، بسیار بهتر از کودکانی که از آن محروم بوده‌‌اند از عهده امتحانات برمی‌آیند. البته نوع توجه والدین هم موضوع مهمی است. محققان طرح به این نتیجه رسیدند که دانش‌آموزانی بهترین نمرات را نسبت به سایرین به دست آورده‌اند که والدین آنها علاوه بر خواندن کتاب درباره کارهای کودک خود طی روز با او صحبت کرده و در برابر، آنچه را که خود در روز انجام داده بودند با کودکان خود در میان گذاشته‌اند.

این طرح که در نهایت «نگاهی دوباره به مدرسه» (چگونه توجه والدین می‌تواند بر موفقیت‌های دانش‌آموزان اثر بگذارد) نام گرفت بسیاری را شگفت‌زده کرد. به صورت خلاصه توجه والدین به کودکانشان از راه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد ولی فقط چند تایی از آنها به ارائه بهتر دانش‌آموز کمک معنی‌داری می‌کند. از همه آنها مهم‌تر این است که کمک والدین به ایجاد محیطی برای درس خواندن کودکانشان در خانه می‌تواند کمک بزرگی به موفقیت‌های علمی آنها کند. «نظارت بر انجام تکالیف مدرسه، کنترل آمد و رفت بچه‌ها به مدرسه، در نظر گرفتن پاداش برای تلاش‌هایشان و ارائه راه‌هایی به آنان برای رفتن به دانشگاه از جمله این توجه‌هاست. این کار نقش بسیار مهم پدر و مادرهاست برای کمک به فرزندانشان در گرفتن نمرات بهتر، حضور موثرتر در کلاس‌های درس و ورود به دانشگاه.

مطالعه‌ها نشان می‌دهند کودکان والدینی که توجه بیشتری به انجام تکالیف فرزندانشان در منزل نشان می‌دهند، بیش از پدر و مادرهایی که سرگرم امور خارج از خانه هستند، پیشرفت می‌کنند.

بی‌تردید، معلم خوب جزء بسیار مهم آموزش است و هیچ‌چیز باارزش‌تر از یک مدرسه و کلاس مناسب نیست ولی نگذارید همه‌چیز روی دوش معلمان سنگینی کند. علاوه بر معلم خوب، ما پدر و مادرهای خوب هم می‌خواهیم. پدر و مادر خوب کارایی یک معلم خوب را بیشتر می‌کند.

ترجمه: مرجان یشایایی

منبع: نیویورک تایمز