پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

نقش بازی در خلاقیت رشد كودكان


نقش بازی در خلاقیت رشد كودكان

بازی ها می توانند به خلاقیت كودكان, كشف علایق آنها, رشد مهارت ها برای حل مشكلات, ارتباط با دیگران و سازگاری آنان با محیط مدرسه كمك كند

آیا تاكنون به شیوه بازی كودكان و نقش آن در رشد و تكامل آنها اندیشیده اید؟ والدینی كه به اندیشه برتری دادن به كودكانشان زمان بازی آنها را به حداقل رسانده و اوقات كودكانشان را با آموزش های گوناگون پر می كنند، سخت در اشتباهند.

یك متخصص روانپزشكی می گوید: گاهی اوقات فشار زیاد والدین به كودكان برای انتقال معلومات به آنها جلوی رشد خلاقیتشان را می گیرد.

دبیر انجمن روانپزشكی كودك و نوجوان گفت: بازی جزیی از رشد كودكان است. بازی نحوه ارتباط برقرار كردن كودك با محیط خارج و با محیط انسانی است.

وی ادامه داد: خلاقیت فكری كودكان، توانایی حركتی، بینایی، شنیداری آنها با بازی رشد می كند. اگر زمان بازی را از كودكان بگیریم این قسمت از رشد آنها با مشكل مواجه می شود.

وی افزود: كودكان باید ساعاتی از روز را به بازی های مختلف و با اشكال مختلف بپردازند. اما از طرف دیگر امروزه سواد رایانه بطور روزافزون یك مهارت ضروری برای كودكان تلقی می شود. بهترین سن برای معرفی رایانه به كودكان چه زمانی است و آیا دانش رایانه، در شروع تحصیل برتری به آنها می دهد یا خیر؟ به گزارش منابع اینترنتی، برخی تحقیقات نشان داده است كودكان رایانه را به تلویزیون ترجیح می دهند و سن استفاده از این وسیله كاهش یافته است. مطالعات دیگر نیز بازیهای خشن رایانه ای را با افزایش پرخاشگری در كودكان مرتبط دانسته اند.

درحال حاضر در بازار شمار زیادی رایانه های كودكان موجود است.

بیشتر این رایانه ها بازی های آموزشی و امكان تعامل را برای كودكان فراهم می كنند، اما ارتباط اینترنتی ایجاد نمی كنند. فایده این رایانه ها آشنایی كودكان با صفحه كلید است. كودكان احساس می كنند بر محیط خود نفوذ مستقیم دارند.

تحقیقات جهانی در مورد كودكان كم سن و سال و استفاده آنها از فناوری اطلاعات ITمحدود است. با این حال خواندن گزارش اخیر دانشگاه شفیلد در انگلیس به نام تازه دیجیتال جالب است.

بطور مثال در چهار سالگی ۴۵درصد از كودكان تجربه استفاده از ماوس برای كلیك كردن را پشت سرگذاشته اند و ۲۷درصد از رایانه های خانگی خود استفاده كرده اند. این میزان در شش سالگی به ۵۳درصد افزایش می یابد. همچنین ۳۰درصد كودكان در خانه وب سایت های ویژه كودكان را مشاهده كرده اند.

جانت رید از گروه ChiCIمعتقد است هجده ماهگی سن مناسبی برای كار با رایانه نیست. وی گفت: تصور نشستن یك كودك ۱۸ماهه در پشت یك رایانه سنتی كمی خنده دار است.

جانت در پاسخ به این سوال كه اگر كودكی در سن دو یا سه سالگی استفاده از رایانه را آغاز كند آیا به این معنی است كه عملكرد بهتری در مدرسه خواهد داشت می گوید كودكانی كه از رایانه استفاده می كنند شروع بهتری خواهند داشت.

از سوی دیگر آكادمی طب اطفال آمریكا اعلام می كند آنچه كودكان برای رشد سالم واقعا به آن نیاز دارند، بازی بهتر و بیشتر به سبك قدیم است.

در گزارش جدید این آكادمی آمده است، بازی های خودانگیخته آزاد مانند دویدن به دنبال پروانه، بازی با اسباب بازی های حقیقی مانند قالب و عروسك و یا حتی ورجه و ورجه كردن معمولی همراه با پدر و مادر اغلب در این روزها قربانی تلاشهای بزرگترها برای تقویت توانایی های فرزندانشان می شود. مطالعات بی شماری نشان داده اند كه بازی هایی سازمان نیافته و معمولی كودكانه فواید زیادی دارند.

این بازی ها می توانند به خلاقیت كودكان، كشف علایق آنها، رشد مهارت ها برای حل مشكلات، ارتباط با دیگران و سازگاری آنان با محیط مدرسه كمك كند.

بر اساس این گزارش، لوازم تقویت فكر و فعالیت های سازمان دهی شده می توانند مفید باشند، اما نباید به عنوان یك شرط لازم برای پرورش كودكان موفق تلقی شوند.