پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

تعلیم و تربیت در نهج البلاغه


تعلیم و تربیت در نهج البلاغه

موضوع تعلیم و تربیت «انسان‏» است و طراحی نظام صحیح و جامعه برای تعلیم وتربیت انسان، تنها از ناحیه وحی ممکن خواهد بود. قرآن کتاب انسان سازی و‏
علی علیه السلام‏ مفسّر وحی و مبین …

موضوع تعلیم و تربیت «انسان‏» است و طراحی نظام صحیح و جامعه برای تعلیم وتربیت انسان، تنها از ناحیه وحی ممکن خواهد بود. قرآن کتاب انسان سازی و‏

علی علیه السلام‏ مفسّر وحی و مبین سنّت است و نهج‏البلاغه که تبلور شناخت آن حضرت از خدا و هستی است، چشمه جوشانی از معرفت است که هرکس به فراخور خویش از آن سیراب می‏شود. ‏

کتاب «تعلیم و تربیت در نهج البلاغه» تالیف عبدالمجید زهادت با شیوه‌ای روان به تبیین تعلیم و تربیت از دیدگاه نهج‏البلاغه پرداخته است. این کتاب در دو بخش کلی با عناوین «تعلیم و تعلم» و «تربیت» سامان یافته است. بخش اول در دو فصل مجزا به بررسی ارزش علم و آداب تعلیم و تعلم می‌پردازد. مولف محترم در بخش دوم کتاب پس از بررسی مفهوم تربیت به توضیح و تبیین نامه ۳۱ نهج‏البلاغه (وصایای امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن مجتبی(ع)) پرداخته است. برخی از موضوعات مطرح شده در فصول این کتاب عبارتند از: «فضیلت علم ارزش علم»، «ترغیب و تشویق به فراگیرس دانش»، «همنشینس با دانشمندان»، «نکوهش جهل و نادانس»، « سستس در فراگیری علوم دینی»، «علم باید با عمل همراه باشد»، «سرانجام شوم عالم غیر عامل»، «برترین دانش‏ها»، «دانش بی‏ثمر»، «نهی از گفتار و کردار بدون علم و آگاهی»، «نهی از گفتار بدون علم»، «مسئولیت انسان در برابر سخنانش»، «نهی از کردار بدون علم»،

«چه دانشی سزاوار فراگیری است؟»، «علم مطبوع»، «وظایف علما»، «تواضع در مقابل عظمت‏خدای تعالی»، «حلم و بردباری»، «دانش توام با شکیبایی»، «متصدی امر تربیت»، «چه کسی مس‏تواند مربی باشد؟»، «وظیفه مهم حاکم اسلامی در «تعلیم و تربیت‏»، «وقت‏شناسی در کسب دانش»، «انبیا و اولیا طبیبان الهی‏اند»، «مسئولیت پدر و مادر در تربیت فرزند»، «تاثیر «اسم‏» در شخصیت افراد: «ان یحسن اسمه‏»، «نقش والدین در ادب کردن فرزند: یحسن ادبه»، «مسئولیت پدر در تعلیم فرزند: ویعلمه القرآن» و ...

جواد پوریا