یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا

مگاسیتی سبک, مقاوم و بدون آلایندگی


مگاسیتی سبک, مقاوم و بدون آلایندگی

نوآوری های چشمگیر در فرزند جدید BMW

کمپانی بی‌ام‌و همواره در نوآوری و طراحی اتومبیل‌های جدید پیشتاز بوده است. خودروساز باواریایی اخیرا طرحی از خودروی الکتریکی جدید خود را رونمایی کرده که به زودی روانه بازار می‌شود. این طرح که شامل یک شبه کوپه دو در و چهار در می‌شود بسیار جذاب به نظر می‌آید. نام این خودرو «مگاسیتی» است و در واقع یک نوع MCV (خودروی چند منظوره) است که پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی در مرکز تحقیق و توسعه خودروساز آلمانی در مونیخ شکل گرفته است. مگاسیتی حاصل برنامه‌ای به نام «پروژه آبی» است که در سال ۲۰۱۳ به عنوان زیرشاخه BMW روانه بازار خواهد شد. این در حالی است که به علت بهره‌گیری از فن‌آوری جدید وزن اندکی دارد و هیچ آلاینده‌ای تولید نمی‌کند.

قیمت این اتومبیل در حد قابل قبولی است به‌طوری که انتظار می‌رود تا اواسط دهه جاری سالانه حدود ۵۰ هزار دستگاه از آن به فروش برسد. مارتین آرلت، یکی از مسئولان ‌بی‌‌ام‌و در این مورد گفت: «در آینده کمپانی‌هایی می‌توانند پیشتاز باشند که محصولات‌شان کارآمد و کم‌مصرف باشند تا بتوانند به مشتریان وسیله‌ای اقتصادی و مقرون به صرفه ارائه دهند.»

پایه و اساس MCV شاسی سبک و فیبرکربنی آن است که به Life drive مجهز است.

با توجه به اینکه باواریایی‌های تولید این خودرو را انقلابی در زمینه ساخت و قیمت می‌دانند، اتومبیل برقی، در پروسه‌ای تمام خودکار و با همکاری شرکت SGL ساخته می‌شود تا به این وسیله هزینه‌های تولید شاسی کربنی کاهش یابد.

یکی از مسئولان ارشد «پروژه آبی» گفت: «بزرگ‌ترین مشکل تولید شاسی‌های فیبرکربنی هزینه آنها بود. اما با پروسه جدیدی که ابداع کردیم مطمئن هستیم تولید MCV برای ما سودآور است.»

ساختار Life Drive به اندازه فولاد مقاوم اما ۵۰ درصد از آلومینیوم سبک‌تر است. در ضمن مقاومت آن از سازه‌های مونوکوک فولادی فعلی بیشتر است و طراحی آن باعث می‌شود در هنگام برخورد و تصادف انرژی بهتر جذب شده و در کل سازه پخش شود. به دلیل اینکه این شاسی کاملا یک تکه ساخته می‌شود زمان تولید را برای خودروهای کوچک به خوبی کاهش می‌دهد.

مسئولان بی‌ام‌و هنوز در مورد قیمت این خودرو اظهار نظر نکرده‌اند اما انتظار می‌رود با وجود تولید ۵۰ هزار دستگاه در سال قیمت آن حدود ۲۰ هزار یورو باشد که از خودرویی همچون فورد فیستا ارزان‌تر است.

در کنار مدل چهار در این خودرو که در طرح‌های ارائه شده کاملا مشخص است اقداماتی در مورد توسعه و گسترش مدل دو در (کوپه) آن نیز در دست بررسی است تا رقیبی جدی برای smart و تویوتا IQ شکل گیرد. قرار است هر دو مدل این خودرو تقریبا به یک میزان تولید شوند.

مدل نهایی MCV در نمایشگاه خودروی بریتانیا که اواخر سال ۲۰۱۳ برگزار می‌شود رونمایی خواهد شد. این همان اتفاقی است که اوایل سال جاری برای بی‌‌‌ام‌‌و سری یک Active-E نمایشگاه دیترویت رخ داد. این خودرو مجهز به یک موتور برقی با قدرت ۱۰۰ کیلو وات است که توسط یک جعبه دنده یک سرعت، نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

منبع انرژی آن باتری‌های لیتیوم یونی هستند که ظرفیت‌شان هنوز معلوم نیست. این باتری‌ها که محصول شرکت آلمانی SB ،Limotive هستند در کف خودرو و در قسمت عقب نصب می‌شوند تا وزن لازم روی چرخ‌های محرک را تامین کنند. در کنار قابلیت وصل شدن به برق توسط دو شاخه، سیستم محرک الکتریکی از تکنولوژی ذخیره انرژی ترمز استفاده می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد موقع ترمز کردن انرژی هدر رفته را دوباره ذخیره کند. البته، بی‌ام‌و در حال حاضر روی طراحی و توسعه یک موتور ترکیبی بنزینی برای خودروی جدید خود کار می‌کند.

قرار است در طرح اخیر از ورسیون جدید موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر بی‌ام‌و همراه با یک موتور برقی کوچک استفاده شود تا موتور بنزینی هم به عنوان پیشرانه مورد استفاده قرار گیرد و هم در موقع لزوم باتری‌ها را شارژ کند.

اگر چه در شاسی این خودرو از فیبرکربن و زیربندهای آلومینیومی استفاده می‌شود اما هنوز از جزئیات آن اطلاعات زیادی در دست نیست. با توجه به اینکه شرکت قطعه‌ساز ZF از فیبرکربن در تولید سیستم تعلیق استفاده کرده است، امکان دارد از این روش در MCV استفاده شود تا هزینه‌ها کاهش یابد.

در هر حال تولید این خودرو می‌تواند فصلی جدید را در کمپانی ‌بی‌ام‌و آغاز کند. با توجه به کمبود سوخت فسیلی به زودی تمام کمپانی‌های اتومبیل‌سازی مجبور خواهند بود به استفاده از نیروی الکتریسیته روی بیاورند.

آریا صارمی