سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

برج تهران


پروژه برج تهران با هدف استفاده از ایجاد تراکم عمودی به منظور جلوگیری از گسترش افقی در منطقه ای مسکونی طراحی و به مرحله اجراء گذاشته شده و این سیاست با توجه به گسترش بی رویه افقی شهر تهران به عنوان سیاست اصولی طراحی برج اتخاد شده است

پروژه برج تهران با هدف استفاده از ایجاد تراکم عمودی به منظور جلوگیری از گسترش افقی در منطقه‌ای مسکونی طراحی و به مرحله اجراء گذاشته شده و این سیاست با توجه به گسترش بی‌رویه افقی شهر تهران به‌عنوان سیاست اصولی طراحی برج اتخاد شده است. موقعیت برج در تلاقی بزرگ راه‌های اصلی و مهم شهر تهران، دسترسی مناسبی برای ساکنین به نقاط مختلف را فراهم کرده است. به لحاظ تأمین حداکثر نما و نور با توجه به محدودیت زمین انتخاب طرحی شکسته که در قالب حجمی پایدار هم از نظر استیک (زیبائی‌شناسی) و هم از نظر پایداری سازه‌ای مناسب باشد، معماری را به سمت انتخاب سطح مقطع ستاره سه‌پر رهنمون نمود. ایجاد وحدت بصری لازم در نما و در نظر گرفتن مسائلی نظیر فشار باد و شرایط اقلیمی از نظر تابش آفتاب و همچنین سرعت در اجراء استفاده از مدول‌های تیپ شده و پیش‌ساخته را در طراحی نما مطرح نمود. به لحاظ ایجاد جذابیت بصری تنها در پایه برج در ارتفاعی که بیشتر برای ناظر مستقر در پائین‌دست قابل دید است، با ایجاد یک رواق (کلوناد) دایره‌ای شکل که ارتباط دهنده بخش‌های مختلف ورودی و محوطه و تأسیسات رفاهی و خدماتی است، جذابیت و تنوع‌بخشی لازم معماری در نظر گرفته شده است.

طراحی آپارتمان‌ها براساس تنوع در سطوح زیربنا برای توانائی‌های مالی و نیازهای مختلف انجام گردیده این در حالی است که از نظر استفاده از امکانات و تأسیسات مساوی هستند، مهمترین نکته در نظر گرفته شده در معماری دسترسی به نور و دید برای تمامی فضاهای یک آپارتمان می‌باشد و از این نظر تمامی آپارتمان‌ها در بال‌های سه‌گانه از شرایط مطلوب نور و دید برخوردارند. البته جهت نیازهای خاص در طبقات ۴۸ و ۴۹ آپارتمان‌های خاصی با سطوح زیربنائی بالاتر نسبت به طبقات زیرین طراحی شده است.

جهت رفاه ساکنین و استفاده از سیستم‌های بهینه مدیریتی، سیستم تأسیساتی ساختمان مجهز به کنترل‌های هوشمند می‌باشد.

مشخصات ساختمان

۱. اسکلت

۱.۱. شالوده:

▪ شالوده برج: پی گسترده به پهنای ۳۱ متر و به عمق ۳ و ۶/۴ متر

▪ شالوده پارکینگ: پی‌های نواری و منفرد

۱.۲. سازه:

▪ سیستم سازه برج: دیوارهای باربر بتن آرمه مشتمل بر سه دیوار اصلی به شکل ستاره سه‌پر با زوایای ۱۲۰ درجه و دیوارهای فرعی عمود بر دیوارهای اصلی فوق، مقاوم در برابر نیروهای قائم و جانبی با سقف دال ساده

▪ سیستم سازه پارکینگ: تیر و ستون، دیوار حائل بتنی با سقف دال ساده

▪ طراحی و بازنگری سازه اصلی و قطعات الحاقی در برابر زلزله براساس استانداردهیا معتبر جهانی

۱.۳. کیفیت مصالح:

ـ بتن با مقاومت طراحی ۲۸ روزه ۳۵۰ کیلوگرم متر بر سانتیمتر مربع (نمونه سیلندری)

▪ آرماتور آجدار با مقاومت طراحی ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع (تنش تسلیم) از نوع A۳

۱.۴. بارگذاری قائم:

▪ بار مرده اسکلت: متناسب با حجم مصالح

▪ بار مرده کف‌سازی: ۲۲۰ کیلوگرم بر مترمربع

▪ بار مرده تجهیزات: ۱۲۰ کیلوگرم بر مترمربع

▪ بار مرده نما (به‌ازاء هر طبقه): ۳۵۰ تن

▪ بار مرده بام: ۱.۰۰۰ کیلوگرم بر مترمربع

▪ بار زندهٔ فضاهای مسکونی: ۲۰۰ کیلوگرم بر مترمربع

▪ بار زندهٔ طبقهٔ همکف و فضاهای عمومی: ۳۰۰ کیلوگرم بر مترمربع

▪ بار زندهٔ پارکینگ‌ها: ۵۰۰ کیلوگرم بر مترمربع

▪ وزن کل ساختمان: ۳۰۰.۰۰۰ تن

۱.۵. اثرات زلزله:

▪ انجام مطالعات لرزه‌ای ویژهٔ ساختگاه و تهیهٔ طیف‌های مناسب طراحی و شتاب نگاشت‌های قابل پیش‌بینی در محل برای احتمالات وقوع زلزله با دوران بازگشت ۴۷۵ ساله و ۲۴۷۵ ساله.

۱.۶. اثرات باد:

▪ در نظر گرفتن اثرات باد بر روی ساختمان به‌صورت عمودی و بر روی اجزاء الحاقی شامل پنجره و نماها به‌صورت ویژه و آزمایشگاهی.

۱.۷. حجم عملیات اجرائی:

▪ حجم کل خاکبرداری: حدود ۲۶۰.۰۰۰ مترمکعب

▪ حجم کل بتن‌ریزی: حدود ۱۲۵.۰۰۰ مترمکعب

▪ وزن کل میلگرد مصرفی: حدود ۲۶.۰۰۰ تن


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 4 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.