دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
بررسی اختلاف روایات اصحاب اعراف
در آیاتی از قرآن کریم که از بهشتیان و دوزخیان سخن میگوید و صحنههایی از حالات آنها را بیان میکند، از جای خاصی نام میبرد که میان بهشت و جهنم و مشرف بر آنهاست و آن «اعراف» است که افراد خاصی در آن قرار دارند.
● مسیر یابی از روایات
«وَ بَیْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کلاًّ بِسیماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَیْکمْ لَمْ یَدْخُلُوها وَ هُمْ یَطْمَعُونَ وَ اِذا صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ تِلْقآءَ أَصْحابِ النّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمینَ وَ نادیآ أَصْحابُ الْأَعْرافِ رِجالاً یَعْرِفُونَهُمْ بِسیماهُمْ قالُوا مآ أَغْنی عَنْکمْ جَمْعُکمْ وَ ما کنْتُمْ تَسْتَکبِرُونَ أَهؤُلاءآِ الَّذینَ أَقْسَمْتُمْ لا یَنالُهُمُ اللّهُ بِرَحْمَةٍ اُدْخُلُوا الْجَنَّةِ لا خَوْفٌ عَلَیْکمْ وَ لا آأَنْتُمْ تَحْزَنُونَ » (سوره اعراف آیات ۴۶-۴۹) ؛
و میان آن دو گروه(بهشتیان و دوزخیان)، حجابی است و بر اعراف مردانی هستند که همه را (بهشتیان و دوزخیان) با سیمایشان میشناسند و به بهشتیان ندا میدهند که سلام بر شما. آنان وارد بهشت نشدهاند ولی امید آن را دارند.و هنگامی که دیدگان آنها به سوی دوزخیان برگردانیده میشود، گویند: پروردگارا ما را همراه گروه ستمکاران قرار مده. و اهل اعراف مردانی را که به سیمایشان میشناسند ندا میدهند، میگویند: جمعیت شما و آن گردنکشی که میکردید، شما را سودی نداشت آیا اینان همان کسانی هستند که سوگند میخوردید که خدا رحمت خود را به آنان نمیرساند؟ (و خطاب به بهشتیان گویند) وارد بهشت شوید؛ نه ترسی بر شماست و نه شما اندوهگین میشوید.
● منظور از اهل اعراف چه کسانی هستند؟
در اقوال علما و مفسران احتمالات گوناگونی داده شده و در روایات نیز تفسیرهای متفاوتی در این باره آمده است. قرطبی در این باره ده قول(۱)و آلوسی چهارده قول(۲) نقل کردهاند و ما در اینجا بعضی از آنها را که تا اندازهای قوّت دارند به نقل از تفاسیر مختلف در زیر می آوریم:
۱) منظور از اهل اعراف گروهی هستند که گناهانشان آنها را از رفتن به بهشت و اعمال نیکشان آنها را از رفتن به جهنم باز داشته است.
۲) منظور از آنها پیامبران و اولیا و امامان هستند که به خاطر برتری مقامشان در جای بالایی نشستهاند و بر اوضاع قیامت اشراف دارند. این مطلب مضمون چندین روایت است.
۳) آنها عباس، حمزه، علی و جعفر طیار هستند. این سخن در روایتی آمده است.
۴) آنها عدول مؤمنان هستند که شاهد اعمال مردم خواهند بود.
۵) آنها کسانی هستند که در راه خدا شهید شدهاند ولی به پدران خود نافرمانی کردهاند.
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: اعراف، ما هستیم که یاران خود را میشناسیم. اعراف ما هستیم که خداوند جز از طریق شناخت ما شناخته نمیشود اعراف ما هستیم که روز قیامت میان بهشت وجهنم میایستیم؛ پس وارد بهشت نمیشود مگر کسی که ما را بشناسد و ما او را بشناسیم و وارد آتش نمیشود مگر کسی که ما را انکار کند و ما او را انکار کنیم.
۶) آنها اولاد زنا هستند (که ایمان و عمل صالح دارند).
۷) آنها فرشتگان هستند. این احتمال از کسی به نام ابومجلز نقل شده است.
۸) منظور از آنها مؤمنینی از جنّ هستند.
در میان این وجوه و اقوال، آنچه از همه مهمتر است و قایل بیشتری دارد و روایات هم آن را تایید میکند دو قول است:
نخست اینکه منظور از آنها انبیا و اولیا و معصومین(ع) هستند که مشرف بر اهل بهشت و اهل جهنم و اوضاع قیامت هستند و این سخنان را که قرآن نقل میکند آنها به بهشتیان و دوزخیان خواهند گفت.
دوم اینکه منظور از آنها آن گروه از مؤمنان هستند که اعمال نیکشان با گناهانشان یکسان است و آنها نه لایق بهشت و نه مستحق جهنم هستند.
روایات از اهل سنت درباره تعیین اهل اعراف بسیار اندک است و در صحاح سته آنها حدیثی در این باره نیافتیم . البته طبری روایاتی هم از صحابه نقل میکند که سند آن به پیامبر نمیرسد.(۳)
این در حالی است که روایات از طریق شیعه و ائمه معصومین(ع) فراوان رسیده و ما بعضی از آنها را نقل میکنیم و در آخر به جمعبندی آنها و اظهار نظر نهایی خواهیم پرداخت.
روایاتی که در این باره نقل شده سه دستهاند:
● دسته اول از روایات
دسته اول روایاتی که اهل اعراف را به ائمه معصومین(ع) و صلحا تفسیر کردهاند و ما چند نمونه از آنها را در زیر می آوریم:
عن امیر المؤمنین (ع) قال: نحن الاعراف نعرف انصارنا باسمائهم و نحن الاعراف الذین لایعرف اللّه الا عن سبیل معرفتنا و نحن الاعراف نوقف یوم القیامة بین الجنّة و النار فلایدخل الجنة الا من عرفنا و عرفناه و لایدخل النار الا من انکرنا و انکرناه(۴)
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: اعراف، ما هستیم که یاران خود را میشناسیم. اعراف ما هستیم که خداوند جز از طریق شناخت ما شناخته نمیشود اعراف ما هستیم که روز قیامت میان بهشت وجهنم میایستیم؛ پس وارد بهشت نمیشود مگر کسی که ما را بشناسد و ما او را بشناسیم و وارد آتش نمیشود مگر کسی که ما را انکار کند و ما او را انکار کنیم.
عن ابی جعفر(ع) فی قول اللّه، عزّوجل: «وعلی الاعراف رجال یعرفون کلابسیماهم» قال: الأئمة منا اهل البیت فی باب من یاقوت احمر علی سورالجّنة یعرف کلّ امام منا مایلیه.(۵)
امام باقر (ع) درباره این سخن خداوند: «و بر اعراف، مردانی هستند که همه را از قیافهشان میشناسند» فرمود: منظور از اعراف، امامان از ما خاندان است که در دروازهای از یاقوت سرخ بر حصار بهشت قرار میگیرند و هر امامی امام بعدی را میشناسد.
عن امیر المؤمنین (ع) قال: ونحن اصحاب الاعراف انا و عمّی و اخی و ابن عمّی(۶)...
امیرالمؤمنین (ع) فرمود: ما اصحاب اعراف هستیم، من و عمویم و برادرم و پسر عمویم.
● دسته دوم از روایات
دسته دوم از روایات دلالت دارند بر این که منظور از اهل اعراف کسانی هستند که گناهانشان با ثوابشان مساوی است که نه اهل بهشت و نه اهل جهنم هستند. در این باره نیز چندین روایت نقل شده است که نمونههایی را میآوریم:
عن الصادق (ع) انه سئل عنهم فقال: قوم استوت حسناتهم و سیئاتهم فان ادخلهم النار فبذنوبهم و ان ادخله الجنة فبرحمته.(۳)از امام صادق(ع) درباره اهل اعراف پرسیدند، فرمود: قومی هستند که حسنات آنها با سیئاتشان برابر است؛ پس اگر خدا آنها را به جهنم وارد کند به سبب گناهانشان است و اگر به بهشت ببرد با رحمت اوست.
عن ابی عبداللّه(ع) قال قلت له: ایّ شیء اصحاب الاعراف؟ قال استوت الحسنات و السیئات فان ادخلهم اللّه الجنة فبرحته و ان عذّبهم لم یظلمهم.(۷)
از امام صادق (ع) پرسیدم: اصحاب اعراف چه کسانی هستند؟ فرمود: حسنات و سیّئات آنها برابر است؛ پس اگر خداوند آنها را به بهشت ببرد از رحمت اوست و اگر عذاب کند به آنها ستم نکرده است.
اعراف جایگاه ویژهای میان بهشت و جهنم است که مؤمنین گنهکار که نه لایق بهشت و نه مستحق جهنم هستند، در آنجا خواهند بود و در انتظار سرنوشت به سر خواهند برد و در عین حال انبیا و ائمّه هم که در فکر نجات چنین افرادی هستند در همین موقف در کنار آنان خواهند بود تا نزد خدا شفاعت آنها را بکنند و آنها وارد بهشـت شونـد
● دسته سوم روایات
دسته سوم از روایات بر این دلالت دارند که در اعراف، هم اولیا و صلحا و ائمه خواهند بود و هم کسانی که ایمان ضعیفی دارند و مرتکب گناهانی شدهاند؛ ولی در آن حد نیستند که به جهنم بروند و اولیا و ائمه شفاعت این گروه را خواهند کرد و آنها نیز به بهشت خواهند رفت. نمونههایی از این احادیث را در زیر ملاحظه فرمایید:
امام صادق (ع) فرمود: اعراف، تپهای است میان بهشت و جهنم و منظور از مردان (که در آیه شریفه آمده) امامان هستند که با شیعیان خود بر اعراف میایستند در حالی که مؤمنان بدون حساب به بهشت رفتهاند. پس امامان به آن گروه از شیعیان خود که گناه کردهاند میگویند: به برادران خود در بهشت نگاه کنید که بدون حساب وارد بهشت شدهاند و این همان سخن خداست که «سلام بر شما؛ آنان هنوز به بهشت وارد نشدهاند ولی امید آن را دارند» سپس به آنها گفته میشود به دشمنان خود در جهنم نگاه کنید و این همان سخن خداست که «وقتی چشمانشان به سوی اهل آتش برمیگردد میگویند: پروردگارا ما را با قوم ستمگر قرار مده»... آنگاه امامان به شیعیان خود میگویند: «وارد بهشت شوید؛ نه ترسی بر شماست و نه اندوهگین میشوید».(۸)
عن برید العجلی قال سئلت اباجعفر (ع) عن قول اللّه: «وعلی الاعراف رجال یعرفون کلاّ بسیماهم» قال: انزلت فی هذه الاّمة و الرجال هم الأئمّة من آل محمد قلت: فما الاعراف؟ قال: صراط بین الجنة و النار فمن شفع له الأئمّة منّا من المؤمنین المذنبین نجا و من لم یشفعوا له هوی.(۹)
برید عجلی میگوید: از امام باقر (ع) درباره قول خداوند: «و بر اعراف مردانی هستند که همه (بهشتیان و دوزخیان) را از چهرههایشان میشناسند» پرسیدم. امام فرمود: این آیه درباره این امّت نازل شده و منظور از مردان، امامان از آل محمد(ص) هستند. گفتم: پس اعراف چیست؟ فرمود: راهی میان بهشت و جهنم. پس هرکس از مؤمنان گنهکار را که امامان ما شفاعت کنند، نجات مییابد و هرکس را که شفاعت نکنند هلاک میشود.
بهشت
● تحلیل روایات مختلف
این بود مجموعهای از روایاتی که درباره معرفی اهل اعراف از طریق اهل بیت وارد شده است. بعضیها با توجه به روایات دسته اول گفتهاند که اعراف جایگاه انبیا و اولیا و ائمه است که مقامی بالاتر از اهل بهشت دارند. علامه طباطبائی ضمن تایید این سخن، از آیه هم آن را استظهار کرده است.(۱۰) بعضیها هم با توجه به دسته دوم از روایات گفتهاند که اهل اعراف همان افراد ضعیف الایمان هستند که ثواب و گناه آنها مساوی است.
آنچه از بررسی آیات و مجموع روایات به نظر میرسد این است که اعراف جایگاه ویژهای میان بهشت و جهنم است که مؤمنین گنهکار که نه لایق بهشت و نه مستحق جهنم هستند، در آنجا خواهند بود و در انتظار سرنوشت به سر خواهند برد و در عین حال انبیا و ائمّه هم که در فکر نجات چنین افرادی هستند در همین موقف در کنار آنان خواهند بود تا نزد خدا شفاعت آنها را بکنند و آنها وارد بهشـت شونـد.
این مطلب علاوه بر اینکه در دسته سوم از روایات به روشنی بیان شده میتواند وجه جمع خوبی میان دسته اول و دوم از روایات باشد. در آیات مربوط به اعراف نیز شواهدی بر حضور این دو گروه وجود دارد. آنجا که میفرماید: بر اعراف رجالی هستند که همه اهل بهشت و اهل جهنم را میشناسند. این جمله در خور انبیاء و امامان است. علاوه بر اینکه کلمه «رجال» دلالت بر عظمت شأن آنها میکند، شناختن همه بهشتیان و دوزخیان نیز معرفت بزرگی است که تنها آنان میتوانند آن را داشته باشند. همچنین در پایان آیات مربوط به اعراف آمده که گفته میشود وارد بهشت شوید، ظاهر این است که این سخن را همان «رجال» به مؤمنان گنهکار میگویند اگرچه احتمال دارد این سخن از سوی خداوند باشد. اما نسبت دادن گناه به اولیاء صحیح نیست.
از دانشمندان پیشین، شیخ صدوق و شیخ مفید هم همین نظریه را دارند. شیخ صدوق میگوید:
اعتقاد ما در اعراف این است که آن، حایلی میان بهشت و جهنم است که در آن مردانی قرار دارند که بهشتیان و دوزخیان را میشناسند و آنان پیامبران و اوصیای او هستند. داخل بهشت نمیشود مگر کسی که آنها را بشناسد و آنها او را بشناسند، و داخل آتش نمیشود مگر کسی که آنها را انکار کند و آنها او را انکار نمایند، و در اعراف کسانی هم هستند که در انتظار امر خدا به سر میبرند که یا آنها را عذاب کند و یا ببخشد.»(۱۱)
در اعراف، هم پیامبر و ائمه و هم گنهکاران از مؤمنان جای دارند تا وقتی که پیامبر و ائمه شفاعت آنها را بکنند و به آنها خطاب رسد که: ادخلو الجنة لاخوف علیکم و لا انتم تحزنون وارد بهشت شوید که نه ترسی بر شماست و نه اندوهگین خواهید شد»
شیخ مفید در شرح این فقره از سخنان صدوق پس از آوردن مقدماتی چنین اظهار میدارد:
«آنچه اجمالاً میتوان به آن یقین حاصل کرد این است که اعراف مکانی میان بهشت و جهنم است و در آن حجتهای خدا بر مردم، که نام بردیم، قرار دارند و نیز گروهی از کسانی قرار دارند که در انتظار امر خدا هستند. بیشتر از این را خدا میداند.»(۱۲)
شیخ مفید این گروه را که در انتظار امر خدا هستند چنین معرفی میکند که آنان طائفهای از مردم هستند که به خاطر اعمالشان مستحقّ بهشت نشدهاند و مستحقّ خلود در جهنم هم نشدهاند و آنها انتظار فرمان خدا را میکشند و شفاعت برای آنهاست و آنان همچنان در اعراف خواهند بود تا وقتی که با شفاعت پیامبر و امیرالمؤمنین و ائمه به آنها اجازه ورود در بهشت داده شود.(۱۳)
● نتیجه
به هر حال به نظر میرسد که مطلب واضح و روشن است و در اعراف، هم پیامبر و ائمه و هم گنهکاران از مؤمنان جای دارند تا وقتی که پیامبر و ائمه شفاعت آنها را بکنند و به آنها خطاب رسد که: ادخلو الجنة لاخوف علیکم و لا انتم تحزنون وارد بهشت شوید که نه ترسی بر شماست و نه اندوهگین خواهید شد».
پی نوشت ها :
۱ - قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج ۷، ص ۲۱۱.
۲ - آلوسی، روح المعانی، ج ۸، ص ۱۲۴.
۳ - طبری، جامع البیان، ج ۵، ص ۱۹۴.
۴ - تفسیر فرات کوفی، ص ۱۴۳.
۴ - بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۳۵.
۵ - معانی الاخبار، ص ۲۲.
۶ - کافی، ج ۲، ص ۳۸۱.
۷ - تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۱۸.
۸ - تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۳۱.
۹ - بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۳۵.
۱۰ - طباطبائی، المیزان ، ج ۸، ص ۱۲۵.
۱۱ - صدوق، الاعتقادات، ص ۷۰.
۱۲- شیخ مفید، تصحیح الاعتقاد، ص ۱۰۷.
۱۳ - همان.
منبع : سایت آیت الله یعقوب جعفری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست