جمعه, ۲۸ دی, ۱۴۰۳ / 17 January, 2025
افزایش بهره هوشی و استفاده از مغز
مغز انسان دستگاه بسیار پیچیدهای دارد و در همین مغز است که تمام اعمال و افکار و رفتار و خصلتهای انسانی و ... به نمایش داده میشوند و دارای عمل و عکسالعمل میشوند. بسیاری از محققان بر این اعتقاد هستند که انسان روزانه فقط بین ۱ تا ۱۰ درصد از مغز خود استفاده میکند و چیزی بالغ بر ۹۰ درصد مغز انسان بیاستفاده و به نظر دور از دسترس میباشد.
امروزه برای بهره بردن حداکثری از مغز، روشهای عملی و تئوری و تجربی فراوانی بیان میشوند و حتی داروهایی هم برای این کار ساخته شده است. داروهایی که در کوتاه و بلندمدت، دارای عوارضی هم هستند. هر چند روشهای تئوری و عملی و تجربی که بهکاربرده میشوند، تا حدودی عملی هستند و گاهی موفقیت شگفتانگیز را نتیجه میدهند، اما بدون شک، روشهای آسان تری برای افزایش بهره بردن از دستگاه شگفتانگیز مغز هم هست.
شاید شما با افرادی مواجهه شدید که مشغول تنها یک کار و عمل هستند و به مرور زمان احساس میکنند که بهره هوشی کمی دارند و هر کس این حرف را از آنها میشنود، به ایشان پیشنهاد میکند که روزانه به حل جدولهای مختلف بپرداز.
وقتی شخص به این روش پیشنهادی عمل میکند، به مرور متوجه میشود که واقعاً بر بهره هوشی او افزوده میشود. اما علت چیست؟ وقتی شخص مشغول حل جدول میشود، از آنجایی که هر جدولی دارای اطلاعات مختلفی در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی و ... از ریاضی و شیمی و فیزیک و زیست و سایر دروسی است که در طول دوران تحصیلی با آنها مواجه بوده است و یا در طول زندگی با آنها مواجه شد، شخص بعد از مطالعه سؤال، دستگاه مغزش فعال میشود و در این حالت استفاده انسان از مغز افزایش مییابد. جستجو در اطلاعات مغزی برای یافتن جواب سؤال، بر شدت استفاده از مغز میافزاید. همین عامل سبب میشود که انسان بسیاری از علمها و نکتههایی را که آموخته است، دوباره مرور کند و به یادآورد. همین یادآوری قسمتهای ساکت شده از فعالیت در مغز را فعال میکند و سبب میشود با یادآوری آن اطلاعات، بهره هوشی خود را افزایش بدهید.
در اینجا، به یکی از این روشهای بسیار ساده که در طول عمرتان با آن روبه رو هستید، اما شاید متوجه آن نباشید، اشاره میکنم. روشی بسیار آسان و طبیعی و بدون هزینه که هر انسانی میتواند از آن بهرهمند شود و علاوه بر استفاده بیشتر از مغز، سبب افزایش بهره هوشی خود شود.
ابتدا توجه شما را به مدارس جلب میکنم :
تمام مدارس از مقطع متوسطه تا دانشگاهها، خودبهخود در خود شیوهای را نهفتهاند که سبب میشود انسان از مغز خود بیشترین استفاده را داشته باشد. این شیوه بسیار ساده است و هر آدمی با توجه به آن میتواند بهراحتی بهره هوشی خود را افزایش بدهد و تنها نیاز به یک برنامهریزی که پایه و پله اولیهی این موفقیت میباشد، دارد.
همان طور که همه شما میدانید، هر مدرسهای چه مقاطع متوسطه و راهنمایی و چه مقاطع دبیرستان و پیشدانشگاهی و دانشگاهی، هر کدام برای سازمان دادن به دستگاه منظم برای کارایی بهتر و نداشتن تداخل در ساعات کلاسی، از ابزاری بسیار مفید به نام برنامه استفاده میکنند. مطابق همین برنامه درسی است که دانشآموزان میدانند که در کدام کلاس و کدام درس و در چه ساعتی حاضر شوند. همین برنامه نظم بسیار سادهای برای مدارس ایجاد میکند. اما نکته بسیار مهم ما که برای افزایش بهره هوشی و بیشترین استفاده از مغز میباشد، در همین برنامهریزی خلاصه نمیشود. بلکه اصل ماجرا، به تنوع درسهای مدارس منجر میشود.
در هر کلاسی از مدارس روزانه بیش از شش الی هفت درس تدریس میشود و برنامه خاصی برای هر کدام از این درسها در طول هفته وجود دارد. هر دانشآموزی در طول روز در مدارس با دو الی سه و گاهی با چهار درس سر و کار دارد و با این دروس در مدارس مشغول تدریس و یادگیری است. تنوع دروس در طول روز، سبب میشود که انسان بیشترین استفاده از مغز خود را داشته باشد چرا که برای تجزیهوتحلیل و درک و فهم و یادگیری دروس مختلف، بیشترین استفاده از مغز خود را به طور خواسته یا ناخواسته دارد.
ازآنجاکه در طول هفته هر روز با دروس جدیدی سر و کار دارند، این تنوع بسیار درسی در هفته، سبب افزایش فعالیت تجزیهوتحلیل و درک و فهم و یادگیری دانشآموز میشود و همین عامل سبب افزایش استفاده بیشتر از مغز که منجر به افزایش بهره هوشی میشود، میباشد.
اگر با دقت به انسانهایی که در طول روز فقط و فقط با یک موضوع سر و کار دارند، روبه رو شوید، متوجه این نکته میشوید که در زمینههای دیگر، بهره هوش چندانی ندارند و دلیل آن این است که در طول زندگی بعد از تحصیلات، شیوه تنوع آموزی را کنار گذاشتهاند و فقط مشغول یک کار شدهاند. چنین افرادی میزان استفاده از مغزشان محدود است و در نتیجه بهره هوشی کمی دارند و تنها هوش آنها منجر به همان فعالیتی است که دارند و این فعالیت برای آنها هر روز و هفته و ماه و سال تکرار میشود.
شیوه تنوع آموزی که در مدارس بهراحتی اجرا میشود، بدون شک طبیعیترین و بزرگترین و بالاترین شیوهای است که میتوان به کمک آن با بیشترین استفاده از مغز، بیشترین بهره هوشی را کسب کرد. اما این نکته را نباید فراموش کنیم که رسیدن به چنین مقصودی، نیاز به یک برنامهریزی دارد.
نتیجه :
نتیجهگیری این مطلب بسیار ساده است و میتوان گفت برای افزایش استفاده از مغز و همچنین افزایش بهره هوشی خود، باید به نکات زیر توجه شود :
۱- حتماً یک برنامهریزی برای کارهایی که میخواهید انجام دهید، داشته باشید : چرا که برنامهریزی پایه و اساس این شیوه است.
۲- در طول روز تنوع آموزی داشته باشید و تنها به یک موضوع یا یک کار تمرکز نکنید : چرا که تنوع آموزی سبب میشود از مغز بیشترین استفاده را داشته باشید.
۳- در روزهای خاصی از آنچه خود آموختهاید، به کمک دیگران یا بدون کمک دیگران آزمون گیری کنید : آزمون گیری سبب میشود که شما دستگاه مغزتان را برای یافتن اطلاعاتی که میخواهید، فعالتر کند و در نتیجه سبب یادآوری اطلاعات موجود در مغزتان میشود و منجر به بهره هوشی بیشتر شما میشود.
سید احسان راستگو سوق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست