پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا

درسی که مرحوم عسگراولادی داد


درسی که مرحوم عسگراولادی داد

درباره این رجل بزرگ کشور باید گفت یکی از کسانی که کل عمر پربرکت و تمام لحظات و ثانیه‌های زندگی‌اش براساس نظم و سازماندهی و فعالیت و مبارزه شکل گرفته بود مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی است.

خبر درگذشت حبیب‌الله عسگراولادی گرچه از این نظر غم‌انگیز است که جامعه ما یک انسان والا، مسلمان، سیاستمدار مبارز و الگویی از راستی و درستی را از دست داد، ولی از سوی دیگر باید بر خود ببالیم که چنین انسانی مجموعه‌یی از کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی را به جا گذاشته است که به اندازه یک دوره درس کارشناسی ارشد و تربیت مدیران اجرایی کشور برای سالیان طولانی درعلوم سیاسی باارزش است و می‌تواند سرمشق بسیاری از کنشگران سیاسی این کشور باشد.

درباره این رجل بزرگ کشور باید گفت یکی از کسانی که کل عمر پربرکت و تمام لحظات و ثانیه‌های زندگی‌اش براساس نظم و سازماندهی و فعالیت و مبارزه شکل گرفته بود مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی است. وی از دوران نوجوانی و جوانی در فعالیت سیاسی و اجتماعی خود همیشه به دنبال ایجاد تشکل بود و این امر را مقدمه‌یی بر انجام دقیق و قوی تکلیف یک مسلمان می‌دانست.

اینکه یک مسلمان نسبت به حوادث، رخدادها و مصایب زمانه خود نباید بی‌تفاوت باشد و در مقابل منکرات و در جهت زمینه‌سازی برای اجرای معروفات تمامی تلاش خود را مبذول کند و این کار به یک مبارزه جدی و مستمر نیاز دارد و قطعا به صورت فردی امکان فائق آمدن بر آن مشکلات و پیروز شدن در این میدان مبارزه میسور نیست و باید کار جمعی و تشکیلاتی کرد، یکی از مشخصه‌های عمل مرحوم عسگراولادی بود. برای دوام و پایداری در مقابل شیطان درون و غلبه بر هواهای نفسانی و تنظیم روابط با انسان‌های دیگر براساس اصل انسانیت عسگراولادی معتقد به حاکم شدن معنویت با توسل به عبادت و حاکم شدن اخلاق اسلامی در روابط اجتماعی و مناسبات تشکیلاتی بود و لذا او را یک شخصیت کامل اخلاق‌گرا می‌توان معرفی کرد.

او همچنین معتقد به حاکمیت دین الهی و احکام نورانی خداوندی در روی زمین برای رسیدن به سعادت دنیوی به عنوان مقدمه‌یی بر سعادت اخروی بود و تجلی اجرای حاکمیت دینی و عملیاتی کردن احکام الهی را در چهره نورانی شخصیت‌های ارزشمند شیعه مثل آیت‌الله بروجردی و برخی از مراجع دیگر دیده و قله نورانی این شخصیت‌ها را در امام خمینی درک کرده بود. لذا تمام زندگی او با اعتقاد راسخ به جمله «سیاست ما عین دیانت ما است و دیانت‌ ما عین سیاست ما است» بود و اعتقاد داشت همه‌ ما مکلف به ایجاد زمینه و تلاش برای پیاده و اجرایی کردن حکومت اسلامی و به شکل کامل‌تر جمهوری اسلامی هستیم. او مبارزی خستگی‌ناپذیر نیز بود. از ابتدای نهضت حضرت امام(ره) تمامی زندگی خود را چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب وقف مبارزه مقدس کرد و در این مسیر مرارت‌ها و رنج‌ها و شکنجه‌ها و زندان‌ها کشید و بعد از انقلاب نیز در همه صحنه‌ها حضوری قوی داشت. عسگراولادی شخصیتی تکلیف‌گرا بود.

آنچه را تکلیف دینی و الهی و انقلابی خود تشخیص می‌داد، باتمام توان در جهت رسیدن به آن تلاش می‌کرد و از هیچ تهمت و انگ سیاسی نمی‌هراسید و در این میان مثل شهید بهشتی و بقیه یاران امام تهمت‌ها و نارواها شنید ولی هیچگاه از آنچه تشخیص داده بود، ذره‌یی عقب‌نشینی نکرد. بر این اساس جسارت و شجاعت و صراحت و صداقت بیان او زبانزد عام و خاص و دوست و دشمن بود. آنجا که حقی را تشخیص می‌داد و احساس تکلیف می‌کرد از غوغاسالاری افراط‌گرایان چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌هراسید.

آخرین مباحثی که او طرح کرد نمونه‌یی از بحث‌هایی بود که در طول انقلاب همیشه مطرح کرد. او با صراحت درباره دو شخصیت در حصر قرار گرفته، آقایان کروبی و موسوی اظهارنظر بدیعی در نوع خود کرد و با وجود فشار و جوسازی بسیاری از اطرافیانش محکم و استوار پای حرف خود ایستاد. زندگی او سراسر درس است برای نسل ما و نسل جوان ما. شیوه حرکت و عکس‌العمل یک مبارز نستوه و خستگی‌ناپذیر در طول ۶۰ سال مبارزه در یک مسیر ثابت و درست است. ان‌شاءالله روحش شاد باشد و با یاران آقا اباعبدالله حسین(ع) و شهدای کربلا و شهدای انقلاب اسلامی محشور شود.

الیاس حضــرتی