سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

منطق تحول در اندیشه سیاسی آیة الله محمدباقر صدر ره


منطق تحول در اندیشه سیاسی آیة الله محمدباقر صدر ره

اندیشه سیاسی امام محمدباقر صدر ره چیست آیا عمل سیاسی وی مبتنی بر اندیشه سیاسی ایشان , قابل تغییر و توضیح است آیا اندیشه سیاسی وی از آغاز تا پایان , دچار تحول یا تحولاتی شده است در صورت تحول و دگرگونی , این تحول متوجه چه بخش هایی از اندیشه سیاسی ایشان شده است مبانی و کلید فهم تحولات مذکور چیست اساسا اندیشه سیاسی چیست آیا در اندیشه سیاسی شهید صدر, شکل خاصی برای حکومت اسلامی پیشنهاد شده است

● مقدمه

اندیشه سیاسی امام محمدباقر صدر(ره ) چیست ؟ آیا عمل سیاسی وی مبتنی بر اندیشه سیاسی ایشان ، قابل تغییر و توضیح است ؟ آیا اندیشه سیاسی وی از آغاز تا پایان ، دچار تحول یا تحولاتی شده است ؟ در صورت تحول و دگرگونی ، این تحول متوجه چه بخش هایی از اندیشه سیاسی ایشان شده است ؟ مبانی و کلید فهم تحولات مذکور چیست ؟ اساسا اندیشه سیاسی چیست ؟ آیا در اندیشه سیاسی شهید صدر، شکل خاصی برای حکومت اسلامی پیشنهاد شده است ؟

سوالات و پرسش های مذکور، راهنمای مباحث این مقاله خواهد بود. فرضیه اساسی نگارنده ، این است که اندیشه سیاسی شهید صدر باتوجه به مقتضیات زمان و مکان و مفاهیمی چون ((مصلحت و تکلیف )) و مکانیزمی چون اجتهاد، دچار تحول شده است . این تحول ، نه تنها نقطه ضعف اندیشه سیاسی ایشان نیست ; بلکه یکی از مهم ترین نقاط قوت آن و نیز عامل موثر هدایت عمل سیاسی وی در طول دوره حیات پربرکت ایشان بوده است . بخشی از اندیشه سیاسی شهید صدر، ذیل اندیشه های ((اصلاحی )) و بخشی دیگر، ذیل اندیشه های ((انقلابی )) قرار می گیرد.

باتوجه به آنچه گفته شد، لازم است مباحث زیر دنبال شود:

۱) مفهوم اندیشه سیاسی ;

۲) اندیشه سیاسی شهید صدر;

۳) نقد و بررسی پاسخ های ارائه شده به پرسش از منطق تحول اندیشه ;

۴) پاسخ نگارنده به پرسش اصلی این مقاله که مبتنی بر تعیین گفتمان های اندیشه سیاسی اسلامی ، جایگاه اندیشه سیاسی شهید صدر در این گفتمان ها و اصول ثابت اندیشه سیاسی ایشان خواهد بود.

۱) مفهوم اندیشه سیاسی : در تعریف و بررسی مفاهیمی ; چون : اندیشه سیاسی ، فلسفه سیاسی ، فقه سیاسی ، ایدئولوژی سیاسی و نظریه سیاسی اختلاف زیادی وجود دارد. به طور اجمال ، مرادمان از اندیشه سیاسی را به معنایی که در این پژوهش در نظر داریم ، بیان می کنیم . ریمون آرون گفته است : ((اندیشه سیاسی ، عبارت است از کوشش برای تعیین اهدافی که به اندازه معقولی احتمال تحقق دارد و نیز تعیین ابزارهایی که در حد معقولی ، می توان انتظار داشت موجب دست یابی به آن اهداف بشود.))(۱) دکتر بشیریه مطلبی دارد که برای تکمیل تعریف فوق ، از آن استفاده می کنیم .

به نظر وی :

((در تکمیل این تعریف ، باید گفت که اندیشمند سیاسی ، کسی نیست که صرفا دارای مجموعه ای از آرا و اهداف باشد و ابزارهای رسیدن به آن هدف ها را به دست دهد; بلکه باید بتواند در باره آرا و عقاید خود به شیوه ای عقلانی و منطقی استدلال کند، تا حدی که اندیشه های او دیگر صرفا آرا و ترجیحات شخصی به شمار نرود.))(۲) در پیوند دیدگاه فوق با تاریخ اندیشه سیاسی اسلامی و به ویژه اندیشه سیاسی امام سیدمحمدباقر صدر(ره ) باید گفت که منظور از ((اندیشه سیاسی ))، هم عطف توجه به منظومه ای فلسفی است که کلیت و شمولیت داشته باشد (نظریه )، و هم عقاید و آرای سیاسی را به مثابه فعل سیاسی در برگیرد. چه بسا کسانی بدون عنایت به یک منظومه فکری ، به ((امر سیاسی )) بپردازند که در این صورت ، موضع گیری این افراد، مستقل از آن منظومه (نظریه ) است . چنین کسانی در عالم اسلام بیش تر سیاست پیشه بوده اند تا متفکر اسلامی .

شهید صدر جامع این ویژگی هاست . در تکمیل بحث مذکور، این نکته را هم باید یادآوری کرد که در تاریخ اندیشه سیاسی اسلامی به دلیل وجود یک کلیت فراگیر و در برگیرنده که بر تمامی ابعاد اجتماع و زندگی اجتماعی و فردی حاکم است ، یعنی اسلام به مثابه یک دین ، الزاما تفکر سیاسی نیز صبغه دینی و مذهبی خواهد داشت .(۳) اندیشه سیاسی شهید صدر نیز یک تفکر سیاسی دینی است .

۲) گزارشی از اندیشه سیاسی شهید صدر: از آن جایی که هدف این مقاله ، بررسی منطق تحول اندیشه سیاسی شهید صدر است ، لذا وارد بحث تفصیلی از اندیشه سیاسی ایشان نمی شود. تنها آن مقدار از اندیشه سیاسی وی که برای بیان مقصود لازم است ، در این جا گزارش می شود. طبیعی است که ترتیب تاریخی مطالعه تفکر سیاسی ایشان را برای هدف این مقاله مرجح است . منابع اصلی اندیشه سیاسی آیت الله العظمی صدر از این قرار است :

۱) الاسس الاسلامیه . که در تاریخ ۱۳۷۸ ه۰۳۹; .ق برابر با ۱۹۵۸ م . و ۱۳۳۷ ش . یعنی در اوایل تشکیل حزب الدعوه الاسلامیه از سوی ایشان ، منتشر شده است .

۲) الفتاوی الواضحه . ۳ـ حاشیه بر ((منهاج الصالحین )) آیت الله سیدمحسن حکیم . (دو اثر اخیر در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۵ ه۰۳۹; .ق منتشر شده اند.) ۴ـ مجموعه ((الاسلام یقود الحیاه )) که در سال ۱۳۹۹ ه۰۳۹; ق . تاءلیف شده است .

الف ) الاسس الاسلامیه ; در این کتاب ، نظریه حکومت شورایی ارائه شده است .(۴) اهم نکات این کتاب به این شرح است :

۱) اسلام ، مجموعه عقیده و شریعتی است که حضرت محمد(ص ) از جانب خداوند متعال به ارمغان آورده است . دین اسلام تمامی عرصه های حیات بشری را سامان می دهد.

۲) تمامی ساکنین کره زمین باید مطیع دولت اسلامی باشند. دولت اسلامی سه گونه است ; الف ـ دولت معصوم که اطاعت مطلق از آن واجب است ; ب ـ دولت غیرمعصوم که سعی در اجرای احکام اسلام دارد; ولی ممکن است مرتکب اشتباه هم بشود; ج ـ دولت غیرمعصوم که عمدا از احکام اسلام تخطی می کند. چنین دولتی چون از عدالت ساقط است ، عزل آن بر مسلمانان واجب است .

۳) چون شکل حکومت در زمان غیبت از طریق نص مشخص نشده است ، لازم است که براساس آیه شریفه ((امرهم شورا بینهم ))(۵) شورایی باشد.

۴) در این حکومت شورایی یا حکومت امت ، امر قضا و افتا بر عهده مجتهدان جامع الشرائط است .(۶) ب ) الفتاوی الواضحه ; نظریه ولایت مرجع صالح و رشید و یا به تعبیر دیگر، نظریه ولایت انتصابی عامه فقیهان ، در این کتاب و نیز در حواشی آیت الله صدر بر منهاج الصالحین مورد تاءکید قرار گرفته است . طبیعی است که در این نظریه نسبت به نظریه قبلی ، اختیارات فقیه جامع الشرائط وسیع تر شده است .(۷) ج ) خلافه الانسان و شهاده الانبیا; در این حلقه از مجموعه ((الاسلام یقود الحیاه ))، نظریه خلافت مردم با نظارت مرجعیت یا به تعبیر دیگر نظریه حکومت ترکیبی ; یعنی حکومت شورایی ، نظارت و گواهی مرجع صالح مطرح شده است . اهم نکات این نظریه ، چنین است :

۱) خداوند منشاء همه قدرت هاست . سیادت الهی در جامعه بشری از دو طریق تواءم خلافت و شهادت اعمال می شود.

۲) امت ، خلافت خود را براساس دو قاعده قرآنی اعمال می کند; اول ، قاعده شورایی در حوزه موارد غیرمنصوص است . دوم ، ولایت مومنین و مومنات بر یکدیگر به طور مساوی .

۳) خداوند برای حفظ خلافت الهی انسان از انحراف و هدایت آن به سوی اهداف عالیه ، شاهدانی را برانگیخته است . شاهدان الهی عبارتند از: انبیا، امامان و علمای دین . معصومان هم خلیفه بوده اند و هم شاهد.

۴) نایب امام عصر(عج ) در امور شرعیه ، مرجع صالح است .(۸) شهید صدر در هر مورد به آیاتی از قرآن استناد کرده است . از جمله در مورد خلافت به آیه ((و اذ قال ربک للملائکه این جاعل فی الارض خلیفه ))(۹) و در باب شهادت (نظارت و اشراف ) به آیه کریمه : ((و کذلک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهدا علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا))(۱۰) استناد کرده است .

۳) دیدگاههای گوناگون در پاسخ به چرایی تحول در اندیشه سیاسی شهید صدر; باید اذعان کرد که مع الاسف در این باره کندوکاوهای پژوهشی به میزان لازم صورت نگرفته است . همان مقداری هم که صورت گرفته با یک نوع پیش داوری همراه شده است . عده ای ، تحول در اندیشه را منفی دیده اند و اساسا زیر بار پذیرش این مطلب که اندیشه سیاسی شهید صدر دچار تحول شده است ، نرفته اند و از همین رو، دست به توجیه نظرات وی زده اند. و گروه دیگری خواسته اند تحول را ثابت کنند; اما به این صورت که ضمن نسخ دو نظریه ، خواسته اند نظریه سومی را ثابت نمایند. اما به نظر می رسد که می توان تحول در نظریه صدر را پذیرفت و به هیچ یک از دو مشکل مذکور نیز گرفتار نشد. یکی از مولفان در جمع بندی سه نظریه فوق از شهید صدر، ضمن نفی سه نظریه ، آنها را به یک نظریه برگردانده است و کسانی را که اعتقاد به تغایر نظریات دارند، متهم به خطا کرده است . وی می نویسد; نظریه ایشان چندان دستخوش تغییر ـ آن گونه که برخی پنداشته اند- نگشته است . و این که برخی گفته اند ((بعد از مدتی شهید صدر به وثاقت توقیع امام عصر(عج ) (و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه احدایثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله ) دست یافت و از آن برای استدلال بر ولایت فقیه استفاده کرد...))، چندان صحیح به نظر نمی رسد.(۱۱) همین نویسنده ضمن این که نظریه اول شهید صدر را به نظریه سوم ارجاع داده است و در واقع بخشی از آن را گرفته است ، نظریه دوم را نیز به نظریه سوم ارجاع داده است ; با این تعبیر که مفهوم ولایت در تعبیر شهید صدر به معنای گواهی و شهادت (نظارت ) است .

بنگرید: ((در اندیشه صدر، اگر واژه ولایت در مورد مرجع عام به کار می رود; اولا، به مفهوم گواهی و شهادت (نظارت ) است و به معنای حکومت نمی باشد. چه ، خود صریحا این موضوع را مطرح کرده است . ثانیا، از نظر او، برقراری حکومت از وظایف و مسوولیت های مردم (امت ) است . ثالثا، مردم مرجع ناظر را نیز انتخاب می کنند، مگر این که در یک زمان ، بیش از یک مرجع صالحه رشیده وجود داشته باشد.(۱۲) ملاحظه فرمایید که چگونه تلاش شده است تا تمامی سخنان شهید صدر به یک نظریه ارجاع شود. آیت الله سیدمحمدباقر حکیم ، آیت الله سیدکاظم حسینی حائری ، محمد الحسینی و دیگر شاگردان شهید صدر نیز در توضیح نظرات وی هم داستان نیستند. آقای سید محمدباقر حکیم در مقاله ای کوشیده است تا نظریه دوم و سوم را ذیل نظریه واحدی به نام ولایت مطلقه فقیه جمع کند;(۱۳) چنان که محمد الحسینی نیز بر همین سیر مشی کرده است ;(۱۴) در حالی که سیدکاظم حائری سیر دیگری را رفته است .(۱۵) نویسنده دیگری نیز بر استقلال سه نظریه و جدایی آنها از یکدیگر تاءکید کرده است .(۱۶) ۴ـ پاسخ نگارنده : برای این که منطق تحول در اندیشه سیاسی آیت الله صدر را به عنوان یک متفکر بزرگ و نیز یک مصلح موثر مسلمان درک کنیم ، لازم است بحث در مراحل زیر دنبال شود:

▪ گفتمان های اندیشه سیاسی اسلامی ;

▪ جایگاه اندیشه سیاسی شهید صدر در این گفتمان ها;

▪ اصول ثابت اندیشه سیاسی شهید بزرگوار صدر.

۱) گفتمان های اندیشه سیاسی اسلامی ; به نظر می رسد در یک گفتمان سازی معطوف به هدف و غایت که نوعا مد نظر متفکران مسلمان نیز هست ، بتوانیم میراث سیاسی اسلامی را به هر مذهب و فرقه ای که تعلق داشته باشد، اعم از شیعه و سنی ، در قالب سه گفتمان طبقه بندی کنیم :

الف ) اندیشه های سیاسی انقلابی ;

ب ) اندیشه های سیاسی اصلاحی ;

ج ) اندیشه های سیاسی تغلبی .

اندیشه های سیاسی انقلابی ، اندیشه هایی هستند که در صدد تغییر صددرصد اوضاع هستند. مبانی این اندیشه صددرصد برخاسته از دین است و هدف آن ، انجام تکلیف الهی است . این سنخ از اندیشه ها، هم در دوران معاصر یافت می شود و هم در صدر اسلام . اندیشه های سیاسی اصلاحی ، اندیشه هایی هستند که با توجه به شرایط زمان و مکان و نیز امکانات و سایر شرایط، که از آنها در کل به واقعیات تعبیر می کنیم ، ضمن این که از اصول خود عقب نشینی نمی کنند، در پوشش تقیه گونه ، پیشنهاداتی در جهت اصلاح و بهبود نسبی امور ارائه می کنند و اگر شرایط مساعدتر شد، آنها هم سعی می کنند بر شرایط خود بیافزایند.

اندیشه های سیاسی تغلبی ، در صدد حفظ وضع موجود بوده ، از تز ((الحق لمن غلب )) دفاع می کنند.

بنگرید به نظریه عالم بزرگ اهل سنت ، فضل الله ابن روزبهان خنجی که در این باب سخن گفته است . این سنخ اندیشه ها، که تعدادشان هم کم نبوده است ، پیوسته در خدمت حفظ خود و حفظ تاج و تختها بوده اند; اما اندیشمندانی که اندیشه های اصلاحی را ارائه کرده اند، پیوسته دارای اصول برخاسته از دین مبین اسلام و در صدد حفظ آرمان های اسلامی بوده اند. سیدجمال الدین اسدآبادی ، آیت الله نائینی ، امام خمینی (ره )، آیت الله مطهری و آیت الله صدر، از این دسته هستند.

دوم : اصول ثابت اندیشه سیاسی آیت الله صدر; به نظر نگارنده ، اندیشه سیاسی موفق ، اندیشه ای است که ضمن دارا بودن اصول ثابت ، از انعطاف لازم هم برخوردار باشد. اندیشه سیاسی دارای ارکان زیر است :

۱) تعیین اهداف معقول ;

۲) تعیین و انتخاب ابزارهای لازم برای رسیدن به اهداف ;

۳) منطقی بودن . بر همین اساس ، ادعای نگارنده این است که اندیشه ها و نظریات آیت الله صدر، باتوجه به این که در شرایط زمانی مختلف ایراد شده است ، باید متفاوت باشد; چنان که متفاوت هم هست . نظریه اول ایشان ; یعنی نظریه حکومت شورایی ، باتوجه به این که در شرایط تاءسیس ((حزب الدعوه )) ارائه شده است ، جنبه اصلاح گرایانه دارد; چون این امکان نبوده است که دست به تغییر رژیم بزنند و اصولا حتی زمینه برای طرح چنینی سخنی فراهم نبوده است (۱۳۳۷ ش ); چنان که مشابهش در ایران ، در همان مقطع ، توسط امام خمینی اندیشه ای اصلاحی دنبال می شد. ولی بعدها که وضع بهتر شده و شرایط تغییر می کند و کشور عراق در واقع به شرایط انقلابی نزدیک می شود و در ایران نیز انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره ) اتفاق می افتد، شهید صدر وارد گفتمان انقلاب می شود. بنابراین ، تحول اندیشه سیاسی شهید صدر در بستر اوضاع زمان و شرایط سیاسی اجتماعی مختلف قابل فهم است . بخش اول اندیشه وی ، در گفتمان اصلاح قرار می گیرد و بخش اخیر اندیشه ایشان در گفتمان انقلاب . مع ذلک اندیشه شهید صدر، چه در بخش اصلاحی و چه در بخش انقلابی ، از اصول ثابتی تبعیت می کند. برخی از مهم ترین اصول ثابت اندیشه سیاسی وی از این قرار است :

۱ـ) اصل تکلیف ;

۲) اصل مصلحت اسلام ;

۳) اصل مصلحت مسلمانان ;

۴) اصل رعایت احکام ثابت شرعی ;

۵ ) اصل دعوت و گسترش اسلام ;

۶) اصل نفی سبیل ;

۷) اصل اهم و مهم ;

۸) اصل عمل به قدر مقدور;

۹) اصل عدالت ;

۱۰) اصل ضرورت حکومت ;

۱۱) اصل ولایت الهی و ... شهید صدر خود بارها و بارها و در آثار مختلفش به این بحث که دین اسلام از اصول ثابت و متغیر تشکیل شده است ، توجه داده است .(۱۷) شهید صدر، هم به اصلاح توجه داشته است و هم به انقلاب .

وی در بیان مفهوم دعوت اصلاحی ، چنین گفته است :

((دعوت اصلاحی که هدفش اصلاح و مرمت قسمت معینی از جامعه بوده ، در چارچوب فعالیت های عملی خود از سایر جنبه های فاسد واقعیت اجتماعی و نیز از پایه های اساسی که شالوده و زیربنای وضعیت فعلی است ، چشم پوشی می کند.))(۱۸) و در تعریف نهضت انقلابی می گوید: ((اما نهضت انقلابی در حالی که از واقعیتی که امت دست به گریبان آن است ، درک عمیق و برداشت عمیق دارد، مطلقا تسلیم وضع موجود و شرایط جاری نمی گردد و چون این جو را نسبت به اصول مکتبی و فکری خویش در تضاد می یابد، سرسختانه به دگرگونی عمیق و تحول بنیادین آن همت می گمارد.))(۱۹) شهید صدر به مساءله تفاوت شرایط زمانی توجه اکید دارد و حتی معتقد است که حضرت ختمی مرتبت محمدمصطفی (ص ) نیز اگر در شرایط امروز بود از روش های متناسب با امروز استفاده می کرد: ((مسلما در صورتی که پیامبر(ص ) در زمان ما می زیست ، به اقتضای حکمت خویش ، روش های تبلیغی ، اطلاع رسانی و تشکیلاتی مناسب دوران معاصر را به کار می گرفت . ))(۲۰) وی ، بزرگ ترین مشکل دنیای امروز را مشکل نظام اجتماعی می دانست و لذا محور اندیشه سیاسی وی در همه شرایط زمانی ، پیشنهاد نوعی نظام اجتماعی مبتنی بر واقعیات بود: ((بزرگ ترین مشکل دنیای امروز که فکر انسان را به خود مشغول داشته و بر جوهر هستی انسانی تاءثیر می گذارد، مشکل نظام اجتماعی است ....، زیرا نوع سیستم اجتماعی ، نقش تعیین کننده ای در حیات بشری و در اصل موجودیت اجتماعی وی دارد.(۲۱) شهید صدر در یک جمع بندی معتقد است که تنظیم راه بشر به سوی ایده آل مطلق که عبارت از تقرب الی الله و کسب رضایت الهی است ، متوقف بر چهار امر است و این در واقع ، بنیاد تفکر سیاسی و اصل ثابت در اندیشه وی است که دیگر اجزای اندیشه او بر آن مبتنی است . این امور عبارتند از:

۱) دید فکری و ایدئولوژیکی روشن نسبت به ایده آل برتر; به نظر وی ، داشتن این دید در طول تاریخ متوقف بر عقیده به توحید بوده است .

۲) وجود یک نیروی روانی حاصل از این ایده آل تا این نیروی روانی بتواند به منزله سرمایه دائم و سوخت پیوسته ای برای اراده بشر در طول تاریخ باشد.

۳) لازم است پیوند اصیلی بین انسان و ایده آل مطلق وجود داشته باشد. این پیوند اصیل در نقش پیامبری ظاهر می شود و در واقع نقش پیامبران ، برقراری همین ارتباط و پیوند است .

۴) پس از آن که بشریت وارد مرحله ای شد که قرآن آن را مرحله اختلاف می نامد، کار به جایی می رسد که تنها آمدن بشیر و تدبیر کافی نیست ; بلکه لازم است بشریت متدین وارد میدان نبرد علیه خدایان ساختگی بشود و طاغوت ها و ایده آل های پست را سر جای خود بنشاند. در این جنگ ها باید رهبری وجود داشته باشد که این مهم را رهبری کند. این رهبر، امام است . این چهارمین شرط تنظیم راه بشر به سوی ایده آل مطلق است .(۲۲) بنابراین ، گرچه اشکال حکومت در دوره های مختلف ممکن است متفاوت باشد; اما رهبری الهی در همه آنها شرط لازم است .

● خاتمه : توجه به این نکته که اندیشه سیاسی هر متفکر، پاسخی است به بحران ها و معضلات عصر خودش و نیز توجه به اصول ثابت در اندیشه سیاسی متفکران قویم اسلامی همچون شهید صدر و نیز معیارهای انعطاف و تغییر، به ما کمک کرد تا تحول در اندیشه سیاسی آیت الله صدر را تبیین نماییم . به نظر می رسد که اندک تلاش هایی که تاکنون در تبیین تحولات اندیشه وی صورت گرفته است ، با غفلت از پیش فرض های نگارنده بوده است . به هر حال توجه به شم فقاهتی ایجاب می کند که پیوسته اصل عمل به قدر مقدور در نظر باشد و بدانیم که فقها پیوسته به شرایط و امکانات واقعی نظر دارند.

دکتر نجف لک­زایی

پی نوشت ها

۱- حسین بشریه ، تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم ، (تهران : نشر نی ، ۱۳۷۶)، ص ۱۶.

۲- همان ، ص ۱۶.

۳- نجف لک زایی ، اندیشه سیاسی محقق سبزواری ، (قم : موسسه آموزش عالی باقر العلوم (ع )، ۱۳۷۷)، قسمت اول ، صص ۴ ـ ۵، همچنین ر.ک . به : حاتم قادری ، اندیشه سیاسی عزالی ، (تهران : دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ، ۱۳۷۰)، صص ۷۱ ـ ۷۲.

۴- جزوه الاسس الاسلامیه در کتاب زیر منتشر شده است . محمد الحسینی ، الامام الشهید السید محمدباقر الصدر دارسته فی سیرته و منهجه ، (بیروت : دارالفرات ، ۱۹۸۹ م ـ ۱۴۱۰ ه۰۳۹; .ق )، اللحق الاول ، صص ۳۳۶ ـ ۳۵۹.

۵- الشوری / ۳۸.

۶- آنچه آمد، خلاصه ای از نظر به حکومت شورایی بود که از منبع ذیل ارائه شد: محسن کدیور، نظریه های دولت در فقه شیعه ، (تهران : نشر نی ، ۱۳۶۰)، صص ۱۶۰ ـ ۱۶۷.

۷- محمدباقر الصدر، الفتاوی الواضحه ، الجزء الاول ، (بیروت : دارالتعارف المطبوعات ، ۱۴۱۰ ه۰۳۹; .ق ، ۱۹۸۱ م .)، صص ۱۱۵ و ۱۳۴.

۸- آنچه آمد، خلاصه ای از نظریه صدر بود که از منبع ذیل ارائه شد: کدیور، پیشین ، صص ۱۴۰ ـ ۱۲۷ .

۹- البقره / ۳۰، آیات دیگر مورد استناد عبارتند از: اعراف / ۶۹، فاطر / ۳۹، ص / ۲۶ و احزاب / ۷۲.

۱۰- البقره / ۱۴۳ و آیات دیگر مورد استناد عبارتند از: نساء / ۴۱، مائده / ۱۱۷، نحل / ۲۹، حج / ۷۸، آل عمران / ۱۴۰ و زمر / ۶۹.

۱۱- محمدحسن جمشیدی ، اندیشه سیاسی شهید رابع به امام سیدمحمدباقر صدر(ره )، (تهران : موسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه ، ۱۳۷۷)، ص ۲۸۴.

۱۲- همان ، ۲۸۷.

۱۳- کدیور، پیشین ، ص ۱۲۸.

۱۴- همان ، ص ۱۲۸.

۱۵- سیدکاظم حسینی حائری ، ولایه الامر فی عصر الغیبه ، (قم : مجمع الفکر الاسلامی ، ۱۴۱۴ ه۰۳۹; .ق )، ص ۱۲۸ و ۱۶۰ ; و نیز کدیور، پیشین ، ص ۱۲۸.

۱۶- کدیور، پیشین .

۱۷- سیدمحمدباقر صدر، صوره عن اقتصاد المجتمع الاسلامی (حلقه دوم از مجموعه الاسلام یقود الحیاه )، (بیروت : دارالتعارف للمطبوعات ، ۱۹۷۹ م . ۱۳۹۹ ه۰۳۹;.ق )، صص ۲۲ ـ ۲۴.

۱۸- سیدمحمدباقر صدر، از مبانی فکری حزب دعوت اسلامی ، ترجمه حزب دعوت اسلامی ، تهران ، بی تا، ص ۲۷، به نقل از: جمشیدی ، پیشین ، ص ۱۱۹.

۱۹- همان ، ص ۱۲۰.

۲۰- همان ، ص ۱۱۹.

۲۱- سیدمحمدباقر صدر، تئوری شناخت و جهان بینی در فلسفه ما، ترجمه حسین حسینی ، (تهران : بدر، ۱۳۶۲)، ص ۱۷۱ به نقل از جمشیدی ، پیشین ، ص ۷.

۲۲- سیدمحمدباقر صدر، سنت های تاریخ در قرآن ، ترجمه دکتر سیدجمال موسوی اصفهانی ، (قم : انتشارات جامعه مدرسین قم ، بی تا)، صص ۲۴۰ ـ ۲۴۳.