چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
عاشورا در نگاه دیگران

«ایام سوگواری در تهران»، عنوان فصلی از کتاب «قبله- سیر و سیاحت در جهان اسلام» نوشتهی خووان گویتیسولو (Juan Goytisolo)نویسنده و گزارشگر اسپانیایی است که در آن به وصف مراسم عزاداری شیعیان ایران در ایام ماه محرم پرداخته است.
گویتسیولو در این كتاب که دربرگیرندهی چند جُستار و گزارش طولانی است، پارهای از پدیدههای اجتماعی و فرهنگی در سرزمینهای اسلامی را از منظری به تماشا نشسته است كه تاكنون كمتر مورد توجه نویسندگان اروپایی قرار داشته است. مطالب كتاب، حاصل تأملات نویسنده است در سیر و سیاحتهایش بهگوشه و كنار جهان پهناور اسلام؛ از بندر طنجه تا شهر سمرقند؛ از صنعا با خانههای هشت طبقهاش كه چند سده قدمت دارند تا تكایا و خانقاههای فرقهی بكتاشی؛ از زورخانههای تهران تا سینماهای مراكش؛ از قبرستانهای استامبول تا جای پای ابنبطوطه در غرناطه و از چگونگی مراسم حج تا خلسهی آوازخوانان رباط.
او در سفرهایش به كشورهایی چون تركیه، ایران، یمن، عربستان، مراكش، سنگال، مالی، نیجریه و نیز به برخی جمهوریهای آسیای مركزی مثل ازبكستان، تركمنستان و تاجیكستان كوشیده است تا با كنار زدن پوستهای كه نگاه عمیق بهپدیدههای اجتماعی و فرهنگی این سرزمینها را مانع میشود، تصویری نزدیك بهواقعیت از جهان اسلام بهدست دهد. این در حالی است که اصولاً اغلب گزارشگران غربی در موقعیتی قرار ندارند كه بتوانند بهژرفای مسایل و امور جاری در این جوامع راه یابند.
از اینرو گزارشهایشان بیشتر بازتابدهنده رویدادهای سیاسی زودگذر و حوادث جنجالبرانگیز و ظواهر زندگی مردمان این جوامع است كه البته برای جلب خریداران و خوانندگان بیشتر، با سادهنگری و صحنههای ساختگی همراه است و بهلحاظ روانشناختی بهگونهای تنظیم شده است كه بهتوهمات ذهنی دامن میزند و پیشداوریهای قدیمی مخاطبانشان را تأیید و تقویت می كند.
خووان گویتیسولو اما مسافری است كه همواره میان شرق و غرب در گشت و گذار بوده است. اسپانیایی است و زادهی شهر بارسلون (برشلونه)، ولی خانهای در شهر پاریس دارد و منزلی در شهر مراكش. نگاهی از غرب بهشرق مسلمان دارد؛ اما نگاهش عمیق است و خالی از پیشداوریهای معمول.
نگاه گزارشگری است كه از پیشینهی تاریخی و فرهنگی سرزمینهای اسلامی شناخت كافی دارد؛ زیرا پیشینهی تمدنی اسلام، بخشی از هویت فرهنگی او را نیز تشكیل میدهد و از این منظر، سفرش بهسرزمینهای اسلامی، سفری است برای یافتن جای پای نیاكانش و بازشناسی آنچه بهواقع میراث مشترك بشریت است. او در این سفرها میبیند كه نیكانش نهتنها به اسلام بهمثابهی قدرتی سیاسی نظر داشتند، بلكه در نگاه آنان، اسلام بهمنزلهی هماوردی پرقدرت در عرصههای فلسفه و فرهنگ و هنر نیز بوده است. چنانکه هنوز بعد از گذشت قرنها، آثار تمدن اندلس - از مسجد قرطبه گرفته تا مدرسهی طلیطله - در گوشه و كنار سرزمین اسپانیا اعجاب مسافران دور و نزدیك را برمیانگیزد.
"ایام سوگواری در تهران"، گزارشی است از روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی و ایام عزاداری در ماه محرم. نویسنده مقاله را با نقل جملاتی از نامه علیبن ابیطالب بهفرزندش، حسن ابنعلی (در كتاب اشتباهاً حسین ابنعلی آمده است) آغاز میكند؛ بهاین مضمون: «پسَرَكَم! مبادا فریفته شوی كه بینی دنیاداران بهدنیا دل مینهند، و بر سر دنیا بر یكدیگر میجهند. همانا دنیا پرستان سگانند عوعوكنان، و درندگانند در پی صید روان. برخی را برخی بد آید، و نیرومندانشان ناتوان را طعمه خویش نماید، و بزرگانشان بر خُرددست چیرگی گشاید. دنیا را پروردگار خود گرفتهاند و دنیا با آنان بهبازی پرداخته و آنان سرگرم بازی دنیا و آنچه را پس از آن است فراموش ساخته».
گویتیسولو که بارها بهایران سفر کرده است، مینویسد که در ایام عزاداری ماه محرم، چهره شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای دور و نزدیک ایران بهگونهای چشمگیر دگرگون میشود. همه چیز و همه جا سیاه پوشیده است. علمهای سیاه و گاه سبزرنگ بر در و بام خانهها و معابر و مؤسسات افراشته میشود. زن و مرد و پیر و جوان سیاه میپوشند و برخی چهرهها و موهایشان را گِلآلود میکنند.
مردان و بهخصوص جوانان در مساجد و معابر و تکایا جمع میشوند و بهسر و سینهی خود میکوبند تا از این طریق با کشتهشدگان نبرد نابرابری ابراز همدردی کنند که در چهارده قرن پیش از این در صحرای کربلا بهوقوع پیوست. برای نویسنده بیش از همه این نکته جالب است که عزاداران در این ایام بههیچوجه بهلعن و نفرین مسببین واقعهی کربلا نمیپردازند، بلکه تنها با سوگواری و سینهزنی و نوحهخوانی و گریه و زاریهای خود، از شهیدان این واقعه یاد میکنند. با آنکه شهر ظاهری پُرآشوب دارد و مملو از مردانی است که با زنجیر و دست بهسر و سینهی خود میکوبند، اما شگفتا که مردمان در این دو سه روز با یکدیگر از زمانهای دیگر مهربانترند و همدلتر.
نویسنده سپس بهتفصیل بهشرح وقایعی میپردازد كه پس از رحلت پیامبر اسلام برای تعیین جانشین وی بهوقوع پیوست و سرانجام واقعه كربلا و شهادت امام حسین و یارانش را موجب شد. جالب آنكه او در شرح این وقایع تاریخی همهجا بهروایات شیعیان استناد میكند. برای مثال از کتاب "آثارالباقیهٔ عنالقرونالخالیهٔ" ابوریحان بیرونی، دانشمند ایرانی و مسلمانی که مذهبش مایل بهتشیع بود، سخنان نقل میکند که در شرح مصائب واقعهی کربلا و روز عاشورا آمده است. بیرونی در این کتاب بهذکر تفصیلی واقعه عاشورا و مراسم غدیر خم پرداخته است.
گویتیسولو در ضمن متذكر میشود كه سوگواری شیعیان ایران در ماه محرم همواره بهصورت خودجوش بوده است و حكومتها دخالتی در راهاندازی دستههای عزادار و برپایی مجالس سوگواری نداشتهاند. نویسنده كه بهطور محسوسی متأثر از مراسم عزاداری ماه محرم و بهخصوص علم و كتل و دستههای سینهزنی و زنجیرزنی قرار گرفته است، میگوید كه كمتر مسافر غربی میتواند این مراسم را ببیند و تحت تأثیر قرار نگیرد.
جالب آن که گویتیسولو در یكی از سفرهایش به ایران كه مصادف با ماه محرم بوده است، چند بار نیز بهتماشای یكی از مجالس تعزیهخوانی در تهران كه هر سال در چادری در تقاطع خیابان امام خمینی - ولیعصر پرپا میشود، میرود و بهطرز بسیار جالبی مشاهدات خود را شرح میدهد. او اشاره میكند كه در سفرهایش بهكشورهایی چون ایران، معمولاً قیافه شرقیاش باعث میشود كه كمتر توجه افراد بومی رابهخود جلب كند، ولی در ایام ماه محرم و بهخصوص در دفعاتی كه در مجلس تعزیهخوانی در تهران شركت داشته است، نگاههای تماشاچیان، بهویژه نگاه زنان كنجكاو را متوجه خود میبیند و بعد از مدتی در مییابد كه نپوشیدن لباس سیاه كه نشانه عزاداری است و همچنین اصلاح هر روزه صورت علت آن نگاههای كنجكاوانه بوده است.
این نکته نیز ناگفته نماند که در روزگاران پیش نیز اغلب سیاحان و جهانگردان اروپایی که بهایران سفر میکردند، اگر زمان توقف ایشان با ایام عزاداری ماه محرم مصادف بوده است، چنان تحت تأثیر قرار میگرفتند که بخشی از سفرنامهی خود را بهشرح مشاهداتشان از این ایام اختصاص میدادند.
برای نمونه میتوان از "پیترو دلاواله" سیاح ایتالیایی نام بُرد که در دورهی حکومت شاه عباس بهایران سفر میکند و در محرم سال ۱۰۲۷ هجری قمری (ژانویه ۱۶۱۸ میلادی) شاهد برگزاری مراسم عزادری شیعیان در اصفهان- پایتخت ایران در زمان شاه عباس- بوده است. او در سفرنامه خود دربارهی این ایام از جمله مینویسد: «ایرانیان تمام این مدت را بهطور مداوم عزاداری میکنند و ضمن تظاهرات عمومی عظیم از پایان غمانگیز زندگی حسین بنعلی، فرزند فاطمهی زهرا، یگانه دختر پیامبر اسلام که در نظر همهی مسلمانان مقدس ولی در نظر ایرانیان امام بر حق نیز هست، عزاداری میکنند».
دلاواله اضافه میکند که در این روزها «همه غمگین و مغموم بهنظر میرسند و لباس عزاداری بهرنگ سیاه، یعنی رنگی که در مواقع دیگر هیچوقت مورد استفاده قرار نمیگیرد، بهتن میکنند. هیچ کس سر و ریش خود را نمیتراشد و بهحمام نمیرود و بهعلاوه نه تنها از ارتکاب هرگونه گناه پرهیز میکند، بلکه خود را از هرگونه خوشی و تفریح محروم میسازد. جمعی در میدانها و کوچههای مختلف و جلوی خانههای مردم، برهنه و عریان، در حالی که فقط با پارچهی سیاه یا کیسهی تیرهرنگی ستر عورت کرده و سرتا پای خود را با مادهای سیاه رنگ زدهاند، حرکت میکنند. تمام این تظاهرات برای نشان دان مراتب سوگواری و غم و اندوه آنان در عزای حسین است».
"پهلوانان علی" عنوان یكی از مقالههای كتاب "قبله- سیر و سیاحت در جهان اسلام" است كه نویسنده در آن گزارشی جالب از زورخانههای تهران بهدست داده و در بررسی كوتاهی كوشیده است منشاء سنت پهلوانی و چگونگی پیدایش زورخانهها را در ایران شرح دهد. اصطلاحات مرسوم در زورخانه چون "گود"، "سَر دَم"، "نوچه"، "نوخاسته"، "میاندار" و "مرشد" و نیز لباسهای مخصوص پهلوانان و تمرینهای بدنی ورزش باستانی مثل تخته شنو، میل گرفتن، چرخیدن، كباده كشیدن و سنگ گرفتن را از ورود ورزشكاران بهگود تا خروج آنان از گود، یكبهیك برشمرده و بهتفصیل تشریح كرده است.
نویسنده فضای حاكم بر مراسم و سنتهای دیرپای ورزش باستانی و سلسله مراتب در زورخانهها را از نزدیك دیده و بهمنظور آشنایی بهتر و شناخت بیشتر از ریزهكاریهای این ورزش سنتی، پای صحبت مرشد یكی از قدیمیترین زورخانههای تهران كه در میدان بهارستان قرار دارد، نشسته است. از میان پهلوانان قدیمی به پوریای ولی و از میان پهلوانان معاصر به جهانپهلوان تختی اشاره میكند و از نقش و جایگاه اجتماعی و محبوبت آنان در میان مردم سخن میگوید و از بخل و حسد حاكمان وقت نسبت بهایشان.
از دیگر مقالههای جالب و جذاب كتاب، "سینما فردوس" است كه گویتیسولو در آن حال و هوای سینماها را در چند شهر و از آنجمله در عدن و مراكش و بندر طنجه بهتصویر كشیده است. "فضای شهر اسلامی"، "مسلمانان آسیای مركزی"، "قبرستانهای مسلمانان"، "یمن، سرزمین خانههای هشت طبقه"، "آرتور رمبو، در آنسوی عدن"، "زیارت خانهی خدا"، "اسلام در قارهی سیاه" و "میراث شفاهی بشریت" از جمله مقالههای دیگر این كتاب است.
خسرو ناقد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست