چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مخاطب اصلی مناظره ها کیست
این روزها در بسیاری از محافل؛ چه شبکه های اجتماعی مجازی و چه مواجهه های زنده مردمی، مرافعه بر سر نامزدها بین هوادارانشان فراوان است. بحث و جدل و استناد به این عکس و آن جمله و فلان سند و بهمان رفتار و سابقه، مفاد اصلی این بگومگوهاست. در پی هر مناظره و کلیپ و مصاحبه هم، جدل ها افزون می شود و هرکسی یا هر گروهی، می خواهد اثبات کند نامزد گروه مقابل، چقدر ضعیف و غیراخلاقی و بد ظاهر شده است، اما واقعیت آن است که نتیجه این همه کری خوانی، به تغییر رأی و دیدگاه کسی منجر نمی شود. همه از قبل تصمیم خود را گرفته اند و این مناظره ها، فقط هیجان ها را برای حمله به طرف حریف و افتخار به طرف خود افزون می کند.
ولی همه جا از همین قرار است؟ این فضای هیجانی عمدتا در بین اقشار تحصیل کرده تر و مستقر در قطب های مرکزی تر که براساس دیدگاه معیشتی، فرهنگی، اجتماعی، طبقاتی یا منفعتی شان و برحسب بینششان از قبل نسبت به نامزدها شناخت داشته اند جاری است. در فضاهای پیرامونی که انگیزه یا دسترسی به منابع اطلاعاتی، دانش، تحصیلات و... کمتر مهیاست، اتفاقا نوع تبلیغات نامزدها یا هواداران ایشان است که تعیین کننده می نماید و شاید با استناد به همین موضوع بتوان مدعی شد که مخاطبان اصلی مناظره ها و تبلیغات، نه مرکزنشینان، که از قضا حاشیه نشینان و اهالی پیرامون هستند. فارغ از اینکه حق از آن کیست و باطل به همراه کی، دروغ که می گوید و صداقت که دارد، بیشترین توجه از آن کسی خواهد بود که این هدف و مقصد را درک کرده باشد و بتواند عمده رفتار و گفتار خود را مبتنی بر سطح توقعات و احساسات ایشان کند.
اهالی پیرامون، به دلیل محدودیت دسترسی به بسیاری از امکانات مرکزنشینان، در بسیاری اوقات حس تبعیض، محرومیت، شهروند درجه دو و... دارند و برخی جلوه گران قافله سیاست، سوار بر این حس، وعده «پول دادن» می دهند، به جای آنکه با آن پول (اگر وجود داشته باشد) اندیشه بهبود زیرساخت ها و همسان سازی موقعیت های اجتماعی و فرهنگی را بپرورانند. اینجاست که باید برای نیل به مقصد صحیح باید هم بتوان مقابل موج سواری بر احساسات پیرامون نشینان ایستاد و موج سواران را رسوا کرد و هم بیان خود را متناسب با درک و انتظارات مخاطبان واقعی مناظره ها تنظیم کرد و صرفا محدود به خطاب برای کسانی که از قبل هم ماهیتا و مصداقا تصمیم گرفته اند رأی دهند، نشد. این واقعیتی است که بی توجهی به آن در سال ١٣٨٤، منجر به آنچه نباید، شد. مقصد اصلی تبلیغات، جایی فراتر از شبکه های مجازی و گردوغبارهای درون آن است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست