شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مخارج مسجد
● موقوفات
۱) اگر چیزی را بر مسجد وقف كنند و مصرفیبرای آن مشخص نكرده باشند،منافع آن در تعمیر،نور،فرش و اجرت خادم مصرف میشود و اگر چیزیاضافه آمد به امام جماعت مسجد داده میشود (۱) .
۲) س:زمینی است وقف مسجد كه متصل به آناست،آیا با نظر متولی شرعی میتوانیم مقداری اززمین موقوفه را به همان مسجد اضافه و جزو آن قراردهیم؟
ج-اگر وقف مسجد است كه باید عوائد آنصرف مسجد شود،اضافه كردن آن بهمسجد جایز نیست (۲) .
بر فرض عدم جواز آیا با نظر متولی جایز استمقداری از همان زمین برای دستشویی و یا كتابخانهاستفاده شود.
ج-حكم مساله قبل را دارد (۳) .
۳) س:در كنار یك مسجد كوچك،به فاصله ۸متری زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر برای مسجد وقفگردیده است،آیا میشود در این زمین سالن سخنرانیو منزل خادم و وضوخانه و حجراتی برای تحصیل وچند مغازه برای هزینه مسجد درست كرد یا نه؟
ج-تابع نحوه وقف است.اگر زمین،وقفشده كه از عوائد آن صرف احتیاجاتمسجد شود، تصرفات مزبوره جایز نیست،مگر آنكه زمین را با صلاحدید وقف از متولی شرعی برای تصرفات مزبوره اجارهكنند (۴) .
۴) س:مسجدی است كه دارای موقوفاتیمیباشد،اما نمیدانیم و روشن نیست كه این موقوفاتبرای شخص امام جماعت مسجد استیا این كه برایمخارج مسجد؟در صورتی كه مردم مخارج مسجد راتامین كنند و مسجد از این نظر كمبودی نداشته باشد،آیا امام جماعت میتواند از این موقوفه استفاده كرده ومصرف نماید؟
ج-اگر معلوم نیست كه وقف بر خصوصامام جماعتشده یا وقف بر چیزی شده كهشامل امام جماعت هم باشد،نمیتواندبگیرد (۵) .
۵) س:منزلی را وقف كرده برای مسجد،درضمن وقف شرط كرده كه مادام العمر خود در آن سكونت كند،آیا صحیح است؟
ج-اگر مدت معین ذكر كند تا از جهلخارج شود مانعی ندارد و عدم ترتباحكام مسجد در مدت مذكور مانع ندارد،چون احكام مربوط به مسجدی است كهمسلوب المنفعه(از بین رفتن منفعت)نباشد (۶) .
آیتالله اراكی قدسسره
۶) س:مسجدی بوده در خیابان واقع شده وموقوفات برای مسجد هست كه منافعش صرف مسجدبشود آیا متعذر المصرف است و منافع موقوفه را درجای اقرب فالاقرب باید مصرف شود؟
ج-با فرض عدم امكان اعاده مسجد حكممتعذر المصرف را دارد كه باید در مسجدنزدیكتر،از باب«الاقرب فالاقرب»صرفشود (۷) .
آیتالله اراكی قدسسره
۷) س:مسجدی در اثر زلزله خراب شده و اهالی آن به دو كیلومتری نقل مكان كردهاند و مسجدجدیدی ساختهاند.مسجد اول موقوفاتی دارد كه بایدصرف تعمیراتش شود،آیا در مسجد دیگر میتواناستفاده كرد؟
ج-لازم است كه همان مسجد مخروبه راتعمیر و مرمت كنند و در بعض مواقعمناسب جلسات عزاداری و اقامه جماعترا در آن مسجد برپا كنند تا مسجد متروكنشود (۸) .
▪ اجاره موقوفات مسجد
۸) س:زمین موقوفه مخروبهای،قبلا مستراحبوده سالهای متمادی مخروبه مانده و از انتفاع خارجشده،شخصی از متولی شرعی شفاها اجازه میگیرد وطبقه پایین آن را مستراح و وضوخانه ساخته و فوقانیآن را به خرج خود چند مغازه میسازد و متولی آن شفاها تشویق و ترغیب بر آن نموده؟آیا كسی دیگرحق اعتراض دارد؟و آیا متولی میتواند بگوید:اعیانرا طبق نظر من وقف نمایید؟یا اعیان ملك سازندهاست و فقط كرایه زمین مخروبه موقوفه را باید بدهد؟
اگر كسی پیدا شود مخارج اعیانی آن را بپردازد كهسازنده واگذار به وقف نماید نسبتبه وجه سرقفلی كهسازنده گرفته چه صورت دارد؟
ج-اگر متولی شرعی با مراعات صلاحوقف اجاره داده كه شخص برای خودشساختمان كند و اجاره زمین را بپردازد،صاحب ساختمان،اجاره زمین را ضامن استو زمین در حالی كه ساختمان روی آن استملاحظه میشود،نه مخروبه (۹) .
۹) س:مدتی است كه در یكی از مساجد امامجماعت هستم و اطلاعی از كیفیت وقف این مسجدندارم.با توجه به اینكه مسجد مذكور از حیث تامین مخارج خود مشكلات فراوانی دارد، آیا جایز است زیرزمین مسجد را برای كاری كه در شان مسجد باشداجاره داد؟
ج-اگر زیر زمین عنوان مسجد نداشتهباشد و جزئی از متعلقات مورد نیاز مسجدنباشد، اشكال ندارد (۱۰) .
آیتالله خامنهای دامتبركاته
▪ صرف زكات در مسجد
۱۰) یكی از مصارف زكات«سبیل الله»است،یعنی كاری كه منفعت عمومی دینی دارد یا نفعش بهعموم مسلمانان میرسد،یا برای اسلام مفید است،كهاز جمله آنها ساخت و تعمیر و سایر مخارج ضروریمسجد است،پس زكات اموال را میتوان در مسجدخرج كرد (۱۱) .
۱۱) س:در قسمتی از صحن یك مسجد،با پولزكات،اتاقی به عنوان كتابخانه مسجد ساخته شده،آیا این عمل جایز استیا خیر؟و در صورت عدم جواز آیالازم است آن را خراب نموده و به صحن مبدل سازند؟
و در هر صورت تصرف در زكات چه صورتی دارد؟آیامجزی استیا موجب ضمان بر متلف و بر ذمه«منتجب علیه»است و ملزم به اداء میباشد؟
ج-محل ساختن كتابخانه اگر مسجد نبودهو تغییر وقف محسوب نشده است،اشكالندارد و ضامن نیست،در غیر این صورتعمل مزبور جایز نبوده است و كسی كهمتصدی عمل مزبور شده باید محل را ازآن ساختمان تفریغ نماید و پول زكات را كهدر آن ساختمان صرف كرده ضامن است (۱۲) .
۱۲) س:مسجدی است كه نیاز مبرم بهتعمیرات كلی دارد،آیا از زكات فطره میشود صرف آنكرد؟
ج-بهتر است فطره را به مصرف فقرای محل رسانند ولی در مسجد و مانند آن نیز مانعی ندارد (۱۳) .
آیتالله فاضللنكرانی دامتبركاته
۱۳) س:در صورت وجود فقراء زكات تا چهمقدار زكات مال خود را بدون رعایت اصنافمستحقین میتواند صرف در ساختمان مسجد،درمحل نماید؟
ج-با بودن فقراء،تمام زكات را هممیتواند صرف مسجد كند،لاكن بهتر آناست كه مقداری به فقراء بدهد و مقداریصرف مسجد نماید (۱۴) .
آیتالله گلپایگانی قدسسره
▪ صرف خمس در مسجد
۱۴) چون نصف خمس اموال باید به سادات فقیردارای شرایط(شرایط سیدی كه به او خمس داده میشود در توضیح المسائلبحث مصرف خمس آمده است.) داده شود و نصف دیگر آن كه سهم امامزمان(عج)است،در زمان غیبتباید به مجتهد جامع الشرایط داده شود،بنابر این خمس مال را بدون اجازهمجتهد جامع الشرایط نمیتوان در مسجد خرج كرد واگر كسی بدون اجازه خرج كند،كفایت از پرداختخمس نمیكند (۱۵) .
▪ كمكهای مردمی
۱۵) س:آیا در بناء مسجدهای سنیهامیتوانیم كمك بكنیم یا خیر؟
ج-بلی در بناء مسجد میتوانید كمككنید (۱۶) .
آیتالله گلپایگانی قدسسره
۱۶) س:اگر كسی برای مسجدی نذر كرده باشدكه هرگاه پولی داشتم مثلا مسجد را سفید كنم و قبل ازشروع آن شخص،شخص دیگری آمد و مسجد راسفید كرد،آیا میشود آن پول را به مصرف دیگریدر همان مسجد جهت زیلو و غیره برساند یا خیر؟
ج-در فرض مذكور موضوع نذر منتفیشده چیزی بر او واجب نیست و اگربخواهد تبرعا مبلغی را كه نذر كرده صرفزیلو و جهات دیگر مسجد نماید مختار وماجور است (۱۷) .
آیتالله گلپایگانی قدسسره
۱۷) س:كسی كه متصدی و مسئول صندوقجمع اعانات برای ساختمان حرم امام یا حسینیه یامسجدی میباشد آیا میتواند با وجوهی كه مؤمنین درصندوق ریختهاند با اطمینان ربح صد در صد خرید وفروش كند و همچنین كسی كه وجوه سهم مباركامام علیه السلام نزد او جمع شده با اطمینان به سود و حفظاصل مال میتواند با پول تجارت كند یا نه؟
ج-اگر وكالت مؤمنین به مسئول صندوقشامل این نحو معاملات باشد،مانعیندارد،ولی اگر علم به رضا به تنهایی كافینیست.و در مورد سهم مبارك امام علیه السلام اگر مجتهد صلاح بداند و اجازه بدهد و بهمصلحتباشد مانعی ندارد (۱۸) .
آیتالله اراكی قدسسره
۱۸) س:خادم مسجدی میان دو نماز،پول بهعنوان كمك برای مسجد جمع میكند،آیا میشود آنرا به امام جماعتیا سخنران داد و یا در جهات دیگرمصرف كرد؟
ج-اگر مقصود پول دهندگان كمك بهمخارج مربوط به مسجد باشد مانعیندارد (۱۹) .
آیتالله فاضللنكرانی دامتبركاته
پینوشتها:
۱) تحریر الوسیله،ج ۲،كتاب الوقف،ص ۷۴،م ۵۶.
۳- و ۲) همان،ص ۳۵۹،س ۶۱.
۴) استفتاآت،ج ۲،ص ۳۵۸،س ۵۸.
۵) استفتاآت،ج ۲،ص ۳۵۰ س ۳۹.
۶) استفتاآت،ص ۱۴۷،س ۱۹.
۷) همان،ص ۱۴۹،س ۲۵.
۸) جامع المسائل،ج ۱،ص ۸۷،س ۲۷۳.
۹) استفتاآت،ج ۲،ص ۳۷۶،س ۱۰۳.
۱۰) اجوبهٔ الاستفتائات،ج ۱،ص ۱۲۸،س ۴۲۷.
۱۱) توضیح المسائل،م ۱۹۲۵،هفتم.
۱۲) استفتاآت،ج ۱،ص ۳۴۴،س ۱۵.
۱۳) جامع المسائل،ج ۱،ص ۸۸،س ۲۸۰.
۱۴) مجمع المسائل،ج ۱،ص ۱۴۷،س ۷۷.
۱۵) توضیح المسائل،م ۱۸۳۴.
۱۶) مجمع المسائل،ج ۱،ص ۱۵۷،س ۱۱۷.
۱۷) مجمع المسائل،ج ۲،ص ۳۲۶،س ۹۲۷.
۱۸) استفتاآت،ص ۵۲۷،س ۲۱.
۱۹) جامع المسائل،ج ۱،ص ۹۱،س ۲۹۲.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست