پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا

ریشه‌های روانی دعوا پس از تصادف


ریشه‌های روانی دعوا پس از تصادف

توی ترافیک عصرگاهی پشت فرمان اتومبیل‌تان نشسته‌اید و خسته از کار روزانه خدا خدا می‌کنید که گره ترافیک باز شود و زودتر برسید و کمی استراحت کنید. اما یکی از این راننده‌های به …

توی ترافیک عصرگاهی پشت فرمان اتومبیل‌تان نشسته‌اید و خسته از کار روزانه خدا خدا می‌کنید که گره ترافیک باز شود و زودتر برسید و کمی استراحت کنید. اما یکی از این راننده‌های به اصطلاح زرنگ که سعی می‌کند خودش را در این ازدحام ولو چند سانتی‌متر جلوتر بکشد، آینه اتومبیل شما را هم با خود می‌برد. چشم‌غره‌ای به او می‌روید و واقعا نمی‌دانید چه‌طور باید این مورد جدید را هم بر اعصاب‌خوردی‌های دیگر اضافه کنید....

در زندگی شهری امروز متاسفانه آن‌قدر با مسایل متعدد مواجه هستیم که حتی وجود یکی از آنها هم کافی است که کاسه صبر و تحمل‌مان را برای آن روز لبریز کند. مشکلات اقتصادی، خانوادگی و... باعث می‌شود جایی برای ناکامی‌های جدید وجود نداشته باشد.

همان‌طور که شاید قبلا هم از من شنیده باشید این روحیه دمغ، خودش را در بخش‌های مختلف زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و صد البته نوع رانندگی‌مان نشان می‌دهد. برای همین است که گاهی شاهدیم بعضی‌ها پس از یک تصادف جزیی از اتومبیل خود پیاده می‌شوند و با هم دعوا می‌کنند. البته مقوله دعوا کردن پس از تصادف یک موضوع چندعلتی است. شاید نداشتن ذخیره روانی و لبریز شدن کاسه صبر افراد تنها یکی از آن علل باشد چون در نقطه مقابل نیز می‌بینیم افراد پس از تصادف، با احترام از اتومبیل پیاده می‌شوند و عذرخواهی کرده و اوراق بیمه را رد و بدل می‌کنند. در واقع می‌گویند علاوه بر خسارت مالی حاضر نیستیم به جسم یکدیگر نیز خسارت بزنیم.

شاید تیپ شخصیتی افراد، توانایی تحمل ناکامی‌ها و از همه مهم‌تر داشتن الگوهای عملی که در چنین موقعیت‌هایی نقش کلیدی را ایفا می‌کند، در نوع واکنش افراد در چنین موقعیت‌هایی دارای اهمیت فراوان باشد. از پسر نوجوانی که می‌بیند پدرش تنها به خاطر پیچیدن یک ماشین جلوی اتومبیل خود، پیاده می‌شود و کتک‌کاری به راه می‌اندازد چه انتظاری می‌توان داشت؟ او پدر را الگوی عملی خود قرار می‌دهد و در موقعیت‌های مشابه مانند پدر رفتار خواهد کرد. از دیگر علل دعوا کردن پس از تصادف فشار روانی و ناراحتی است که به‌خاطر ضرر مالی وارد شده و البته پوشش ناکافی بیمه‌ها برای جبران این خسارت ذهن افراد را مشغول می‌کند. اگر بیمه‌ها برای پرداخت این خسارت‌ها شرایط تسهیل‌شده‌ای داشتند، اگر فرد می‌دانست که مجبور نیست ساعات طولانی را درگیر ادارات مربوطه برای اخذ خسارت و یا تعمیر اتومبیل خود کند، شاید بهتر می‌توانست هیجان آن لحظه را مدیریت کند و خشم خود را کنترل نماید.

دکتر سیدوحید شریعت

روان‌پزشک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران