شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
نقش تصویرسازی ذهنی در طراحی چشم انداز کسب و کار
فرایند ایجاد تصویری روشن از آینده ، مرحله ای مهم در خلق آینده ای است که بهتر از امروز می باشد . یک تصویر شفاف و برانگیزاننده می تواند برای رسیدن به سطوح بالاتر و غلبه بر مشکلات ، الهام بخش ما باشد . یک چشم انداز تعریف شده ، می تواند امروزمان را به عنوان شالوده تصمیمات جدید ، تحت تاثیر قرار دهد . تدوین چشم اندازی معنی دار از آینده در حالی که باشکوه به نظر می رسد ، همواره به آن سادگی نیست . اگر تمایل شما به فرار کردن از چشم انداز و پرداختن مستقیم به کسب و کار می باشد ، خواندن این مقاله را به شما توصیه می نمایم . هر کسی می تواند یک تصویر ساز خلاق باشد .
شگفت انگیز نیست که تفکر بصری نقش مهمی را در فرایند خلاقانه ایفاء می نماید ؛ چیزیکه بسیاری از افراد به آن پی نبرده اند ، نقشی است که تفکر خلاقانه در تفکر استراتژیک و فرایند برنامه ریزی دارد . هنری مینتزبرگ در کتاب ظهور و افول برنامه ریزی استراتژیک تمایز روشنی را بین مهارت های مورد نیاز برای تفکر استراتژیک و مهارت های لازم برای برنامه ریزی قائل می شود . وی تشریح می نماید که برنامه ریزی در بخش چپ مغز با نیاز به منطق ، استدلال ، تفکر خطی و عقلایی شکل می گیرد . تفکر استراتژیک ، به بیان دیگر ، نیازمند توانایی آزمودن گزینه های جدید می باشد که در قسمت راست مغز اتفاق می افتد . تفکر استراتژیک شامل اموری است مانند تعامل با مقادیر بزرگ و قابل توجهی از اطلاعات و توانایی متصل کردن قطعات به یکدیگر درون یک تصویر بزرگ . برنامه ریزی شامل واژه ها و اعداد می باشد در حالی که تفکر استراتژیک نیازمند الگوها و تصاویر بصری است .
● پیوندها
تی آیرن سندرز درمقاله " تفکر استراتژیک و علم جدید " ، به ما می گوید که " تفکر استراتژیک دو جزء اصلی دارد : بینش درباره زمان حاضر و دوراندیشی درباره آینده " . تفکر بصری می تواند ما را یاری کند تا بین برداشت اولیه خود از وقایع جهان با شناخت عقلی خویش ارتباط برقرار نماییم .
هرچند نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد ، اکثر پژوهشهای علمی معاصر بیانگر آن است ، در حالیکه هیچ کسی کاملا چپ مغز یا راست مغز نمی باشد ، در بیشتر افراد تسلط مشخص یکی از دو طرف مغز وجود دارد و مهم است که بتوانیم راهی جهت بهره برداری از هردو توانایی تصویری و تحلیلی مان بیابیم . تکنیک های مبتنی بر تصویر سازی می تواند به ما در برقراری ارتباط بین اندیشیدن ، درک شهودی و واقعیت های جاری ، یاری رساند .
● تصویر سازی
یک چشم انداز می تواند تصویری ذهنی از یک سازمان یا ارتباط یا زندگی آرمانی باشد . مطالعات بیانگر آن است که ما با احتمال بیشتربه یک هدف نائل می شویم اگر بتوانیم آن را ببینیم و مراحل نیل به آن را تصور نماییم . تصویر سازی یک استراتژی عمومی در عرصه ورزش می باشد . اسکیت بازان قبل از شرکت در مسابقه ، پیش خودشان تصور می نمایند در حال حرکت در میان مراحل مختلف مسابقه هستند و پرشهای خوبی را انجام می دهند .
تصویر سازان ، تصاویر یا الگوهای یک مسئله را در ذهنشان خلق می نمایند ، آن را به صورت بصری به نمایش می گذارند ، در پیرامون به حرکت درمی آورند ، پالایش می نمایند و از آن جهت طرح سئوالات بیشتر استفاده می نمایند . یک تصویر یا الگو به پیشرفت اندیشیدن کمک می نماید . آلبرت انیشتین تصور نمود که بصورت " مردی درون یک جعبه " در راستای شعاعی از نور در حال سفر بین کائنات می باشد . این تصور به وی کمک نمود تا نظریه نسبیت عمومی را پرورش دهد .
● ابزار و تکنیک ها
در یک فرایند برنامه ریزی استراتژیک ، چهار پرسش اساسی وجود دارد : " شما اکنون کجایید ؟ " به کجا می روید ؟ " می خواهید کجا باشید ؟ " و " چگونه می روید تا به آنجا برسید ؟
روش های تصویری جهت معطوف شدن به این نوع از سئوالات به ذهن کمک می نماید تا بتواند مشاهده نماید. مشاهده نمودن می تواند به شناسایی موضوعات و فرصت ها ، سازمان دهی اطلاعات ، اولویت بندی ، شفاف سازی اندیشیدن و برقراری اهداف در سطح فردی یا سازمانی کمک نماید .
یکی از تمرین های ذیر را انجام دهید :
- مقاله ای را تصور کنید که در آینده درباره شما یا شرکتتان به نگارش درآمده است .
- آینده مطلوب خود را در یک نمودار ، خلاصه طرح ، الگو ، یا در یک مونتاژ تصویری ثبت نمایید . یک هنرپیشه سینما به دیگران توصیه نمودکه مجلاتی را طراحی نمایند تا به پروراندن ایده هایشان کمک کند .
- خودتان را در موقعیتی تصور نمایید که پاداشی را برای تحقق یک کار بزرگ دریافت نموده اید . آن پاداش بابت چه چیزی است ؟ آن کار چه کاری بوده است ؟
تکنیک های تصویری پیچیده تر می توانند الگوها و روابط و وابستگی های متقابل را آشکار نمایند ، تفکر خلاقانه را تحریک نموده و ایده ها و نوآوری های جدید را ایجاد کنند . در زمان همکاری با گروههایی از مردم ، ابزار بصری می تواند به پروراندن گفتگوهای خلاقانه کمک نموده ، دورنمایی از ابتکارات را خلق و به ثبت ایده ها کمک نماید .
● نقشه برداری ذهنی
نقشه برداری ذهنی تکنیکی قوی است برای پروراندن یک استراتژی یا توسعه اندیشیدن در مورد یک موضوع . دریک طرح ، جهت ترسیم همکاری و تحریک اندیشیدن ، واژگان ، خطوط ، منطق ، رنگ ها ، تصاویر و ارتباطات به کار می رود .
در حالی که نظامهای بسیار متفاوتی جهت ترسیم ذهنی وجود دارد ، فرایند اصلی شامل توسعه بر مبنای ایده ها از طریق استفاده از کلیدواژه ها و ارتباطات می باشد . هدف ، خلق ترکیبی است جهت درک ، جستجو و یادآوری آسانتر .
● خلق یک نقشه ذهنی ساده
۱) دایره ای را در میان صفحه سفید کاغذ ترسیم نمایید و یک طرح ، هدف ، آرزو یا ایده را در مرکز دایره بنویسید .
۲) خطوطی را از محیط دایره مرکزی به سمت بیرون رسم کنید .
۳) افکار/ ایده هایی را که در ارتباط با دایره مرکزی قرار دارند در انتهای هر کدام از خطوط بنویسید و آنها راداخل یک دایره قرار دهید .
۴) در مورد هر یک از دایره های جدید مراحل ۱ تا ۳ را تکرار نمایید ، این کار را تا جایی که لازم می دانید ادامه دهید .
سپس هر یک از ایده ها را در قالب یک طرح یا برنامه تعریف نموده و سعی کنید چند مرحله عملیاتی را برای تحقق این برنامه ها تدوین نمایید .
● طرح ریزی سناریو / ترسیم آینده
ابزار طرح ریزی سناریو برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته است و در راستای کمک به پیش بینی تغییرات ، پیش بینی عناصر سناریو های مختلف و پروراندن استراتژی هایی که توانایی شکل دادن به هر آینده محتملی را داشته باشند ، مفید می باشد .
امروزه الگوهای مختلفی برای ارتباط برقرار کردن بین طرح ریزی سناریو و سطوح بعدی مورد استفاده قرار می گیرند . ابزار " ترسیم آینده" دکتر کانتون بین پیش بینی ( کسب اطلاعات بهتر درباره آینده بر مبنای تحلیل شرایط و روندهای موجود ) و آینده نگری ( توانایی مشاهده چیزی که در حال ظاهر شدن می باشد ) تماییز قائل شده است . این ابزار سناریو ها را بر مبنای محرک های کلیدی تغییر ، روندها و نیروهایی که می توانند آینده یک کسب و کار ، بازار ، صنعت ، جامعه یا تمدن را شکل دهند ، تدوین می نماید .
● پشتیبانی
ابزار و تکنیک های بصری ، اگر در چهارچوب مناسبی قرار گیرند بسیار کارآمد خواهند بود . یک روش برای حمایت و پشتیبانی از خوب مشاهده کردن ، طرح سئوالات مناسب می باشد . ترکیب پرسشگری و تکنیک های تصویری می تواند منجر به تربیت " اندیشه ورزان خلاق " حتی در میان افراد بسیار کار محور گردد .
نوشته : هلن میزور
ترجمه : رضا نیک سیرت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست