دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
رقعه, بهترین روش استخاره
از آنجا مساله استخاره و گونه های آن، همواره جز سوالات و دغدغه های ذهنی کثیری از کاربران عزیز بوده لذا در نوشتار حاضر بر آن شدیم تا یکبار برای همیشه روایات مربوط به هر یک از روشهای استخاره را آورده و کیفیت انجام هر یک را شرح دهیم:
۱) استخاره مطلق
استخاره مطلق، استخارهای است که در آن، هیچ شک و شبههای نیست و در اخبار و روایات ما از آن بیشتر نام برده شده و اهل دل و عرفان، دائما با چنین استخارهای در تمامی مراحل کارها - حتی جزئیترین آنها - سر و کار دارند.این استخاره، در واقع نوعی دعا و طلب خیر کردن است.و دیگر فقط مربوط به مواقع شک و دو دلی و تردید نیست.از همین روست که امام صادق علیه السلام فرمود که خدا میفرماید:
«من شقاء عبدی ان یعمل الاعمال و لا یستخیرنی; از بدبختی بنده من آن است که کاری از کارهایش را بدون استخاره (طلب خیر) از من انجام دهد. (۱)
پیشوایان معصوم ما علیهم السلام کیفیت این استخاره را چنینتعلیم دادهاند:
امام باقر علیه السلام فرمود: «پدرم امام سجاد علیه السلام هر گاه میخواست کاری انجام دهد، وضو میکرد و دو رکعت نماز میخواند، بعد از نماز، دویستبار از درگاه خدا، طلب خیر میکرد، سپس دعا میکرد و بعد، آن کار را انجام میداد. (۲)
سید ابن طاووس و اکثر متاخرین علما، استخاره با کاغذ(ذات الرقاع)را بهترین نوع استخاره میدانند و نیز روایتشده است که امیر مؤمنان علی علیه السلام در کیفیت این استخاره فرمود:
«ابتدا دو رکعت نماز بخوان، بعد صد بار بگو: استخیر الله، یعنی از خدا طلب خیر میکنم» آن گاه دعا کن و سپس کار خود را انجام بده. (۳)
ابو یعفور میگوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که در کیفیت این استخاره چنین فرمود:
«نخست، خدا را تمجید کن و حمد و ثنای الهی را به جا آور و بعد بر محمد صلی الله علیه و آله و آلش صلوات بفرست، آن گاه بگو:
«اللهم انی اسالک بانک عالم الغیب و الشهادة، الرحمن الرحیم، و انت علام الغیوب، استخیر الله برحمته» .
«خدایا از درگاه تو مسالت مینمایم، ای خدایی که به آشکار وپنهان آگاه هستی، بخشنده و مهربانی و بر همه نهانها آگاهی کامل داری، بر اساس رحمتت از درگاهات، طلب خیر و صلاح میکنم» .
آن گاه امام صادق علیه السلام فرمود: «اگر کار، مهم و مشکل بود، دعای فوق را صد بار بخوان و اگر آسان بود، سه بار بخوان» . (۴)
پس مطابق اکثر روایات، این نوع استخاره فقط برای رفع حیرت و سرگردانی نیستبلکه در همه مراحل یک کار، خوب و پسندیده و راهگشاست.و اگر این کار بعد از نماز و دعا و با طهارت و حضور قلب باشد، قطعا بهتر است چون امام صادق علیه السلام در مورد همین استخاره مطلق فرمود:
صل رکعتین و استخر الله فو الله ما استخار الله تعالی مسلم الا خار الله له البتة; دو رکعت نماز بخوان و از خدا طلب خیر کن، سوگند به خدا هیچ مسلمانی از درگاه خدا طلب خیر نکرد، مگر این که قطعا خداوند، خیر او را فراهم سازد. (۵)
۲) استخاره مشورتی
یکی از انواع استخاره «استخاره مشورتی» است، آن هم مشورت با مؤمنان.روش این نوع استخاره را عالمان دینی این گونه گفتهاند:
در کتابهای محاسن، معانی الاخبار و فتح الابواب بهسندهای معتبر از حضرت صادق علیه السلام آمده است که هر گاه یکی از شما کاری را اراده کند، با کسی مشورت نکند تا آن که پیش از آن با خداوند خود مشورت کند.راوی پرسید: چگونه با خدا مشورت کند؟ فرمود: اول از حق تعالی، خیر خود را طلب کند، بعد از آن با مؤمنان مشورت کند تا خدا آن چه خیر او در آن استبه زبان ایشان جاری گرداند. (۶)
و در کتاب مکارم الاخلاق از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که هر گاه امری را اراده کنی، پس با کسی مشورت مکن تا با خدا مشورت کنی، پرسیدند: چگونه با پروردگار خود مشورت کند؟ فرمود: صد مرتبه بگوید: «استخیر الله» پس با مردم مشورت کند تا خدا خیر او را بر زبان هر که خواهد جاری کند. (۷)
سید ابن طاووس به سند معتبر از حضرت امام صادق علیه السلام روایت کرده است که چون یکی از شما شیعیان، اراده کند که چیزی بخرد یا بفروشد، یا کاری را انجام دهد، پس اول خیر خود را از خدای عز و جل بخواهد، آن گاه در آن کاری که اراده کرده استبا ده نفر از مؤمنان مشورت کند، و اگر ده نفر پیدا نکرد با پنج نفر مشورت کند (با هر یک از این پنج نفر، دو بار مشورت کند) و اگر پنج نفر را همنیافتبا دو نفر از مؤمنان مشورت کند (با هر کدام پنجبار) و اگر دو نفر را هم نیافتبا یک نفر مشورت کند ولی در ده نوبت. (۸)
به سند معتبر از «حسن بن الجهم» منقول است که حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: عقل پدرم به مرتبهای بود که کسی نمیتوانست عقلهای دیگران را با آن بسنجد، ولی با این وجود، غلام سیاهی داشت که در کارها با او مشورت میکرد.میگفتند: با چنین کسی مشورت میکنی؟ جواب میفرمود: ای بسا که خداوند متعال، خیر مرا بر زبان او جاری گرداند.پس آن چه آن غلام در مورد مصالح باغ و مزرعه میگفت آن حضرت به آن عمل مینمود. (۹)
در کتاب مکارم الاخلاق از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مشورت کردن با عاقل ناصح خیر خواه، موجب میمنت و مبارکی و رشد و صلاح و توفیق حق تعالی است، پس هرگاه خیر خواه دانای عاقل، رایی برای تو اختیار کند، با او مخالفت مکن که باعث هلاک تو میگردد. (۱۰)
خلاصه این که: یکی از انواع استخاره، استخاره مشورتی است.بدین معنا که انسان با مؤمنان آگاه مشورت کند تا به وسیله این مشورت، خداوند متعال، خیر انسان را به زبان یکی از طرفهای مشورت، جاری نماید.البته باید توجه داشت کسانی را که با آنهامشورت میکنیم باید صلاحیت مشورت را داشته باشند; یعنی نسبتبه موضوع مشورت، آگاهی داشته باشند و هم چنین نسبتبه انسان، خیر خواه باشند.انسانهای حسود، حریص به دنیا، ترسو، سست ایمان، عجول و بخیل، صلاحیت مشورت را ندارند.
۳) استخاره قلبی
شیخ طوسی - قدس الله روحه - در کتاب اقتصاد فرموده است:
«کسی که اراده انجام کاری را کرده است، سنت است که غسل کند و دو رکعت نماز به جا آورد، بعد از آن به سجده رود و صد مرتبه بگوید: «استخیر الله تعالی فی جمیع اموری کلها خیرة فی عافیة» .
پس از آن، آن چه به دل و قلبش افتاد، عمل کند. (۱۱)
کلینی و شیخ طوسی و سید ابن طاووس و طبرسی - رحمة الله علیهم - به سند صحیح، روایت کردهاند که:
«ابن اسباط، تصمیم داشت که به مصر، سفر کند، اما مردد بود که از راه دریا سفر کند یا صحرا، حضرت امام رضا - صلوات الله علیه - به او فرمود: دو رکعت نماز بگزار، و بعد از آن به سجده برو و صد مرتبه خیر خود را از خدا بطلب و آن چه به دلت میافتد به آن عمل کن. (۱۲)
سید ابن طاووس به سندهای صحیح و معتبر، روایت کرده است که مردی میخواست ملک خود را بفروشد.برای این کار به حضرت امام جواد علیه السلام نامه نوشت.آن حضرت در جواب به او نوشتند: دو رکعت نماز به جا آور، و بعد از آن صد مرتبه، خیر خود را از خدا طلب کن، و در موقع این کار با کسی حرف نزن تا صد مرتبه تمام شود، پس اگر فروش آن ملک، به دلت افتاد، آن را بفروش. (۱۳)
سید ابن طاووس به سند صحیح از امام باقر علیه السلام امام محمد باقر علیه السلام روایت نموده است که هر بندهای که صد مرتبه، طلب خیر از حق تعالی بکند، البته آن چه خیر اوست در دلش میافتد. (۱۴)
هم چنین «دیلمی» در کتاب فردوس الاخبار روایت کرده است که: حضرت رسول صلی الله علیه و آله به انس گفت: هر گاه، امری را اراده کنی، هفت مرتبه، از خداوند متعال، طلب خیر کن، پس آن چه به دل تو افتاد انجام بده که خیر تو در آن است. (۱۵)
۴) استخاره با قرآن
شیخ بزرگوار کلینی - رحمة الله علیه - از حضرت امام صادق علیه السلام روایت کرده است که: «به قرآن، تفال مکن» (۱۶)
علامه مجلسی میفرماید: «مشایخ ما - رحمة الله علیهم - این حدیث را تاویل میکردند که مراد، نهی از فال گشودن از قرآن است که احوال آینده را از آیات، استنباط کنند، چنان چه بعضی از جاهلان، این را وسیله روزی خود کرده به این نحو، مردم را فریب میدهند.و به خاطر قاصر فقیر میرسد که ممکن است مراد، نهی از تفال و تطیری باشد که اکثر خلق از دیدن و شنیدن بعضی امور میکنند، و بعضی را بر خود مبارک و بعضی را شوم میگیرند; مانند صدای کلاغ و جغد و دیدن بعضی از حیوانات و غیر آن در آغاز سفر و احوال دیگر; یعنی از شنیدن بعضی از آیات کریمه، فال نیک و فال بد میگیرند.و شاید یک حکمتش این باشد که باعث کم اعتقادی مردم به قرآن کریم نگردد اگر موافق نیفتاد» (۱۷)
اما روش استخاره به قرآن این گونه است که:
بعد از طلب خیر از خداوند متعال، قرآن را بگشا و آیه اول صفحه دست راست را ملاحظه نما، اگر آیه رحمتی یا امر به خیری باشد خوب است، و اگر آیه غضب یا نهی از شری یا امر به شری یا عقوبتی باشد بد است، و اگر دو پهلو باشد میانه است.
روایتشده است که: یسع بن عبد الله قمی به امام صادق علیه السلام عرض کرد: گاهی میخواهم کاری انجام دهم، ولی متحیر هستم که آیا انجام دهم یا نه؟
امام صادق علیه السلام به او فرمود: هنگام نماز - که شیطان از هر وقت دیگر از انسان دورتر است - قرآن را بگشا، اولین آیهای که در آغاز صفحه دست راست میبینی، عمل کن. (۱۸)
● آداب استخاره با قرآن
از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود: هنگام استخاره با قرآن، ابتدا سه بار سوره توحید را بخوان، سپس سه بار صلوات بر محمد و آلش بفرست، سپس بگو: «اللهم تفالتبکتابک و توکلت علیک، فارنی من کتابک ما هو مکتوم من سرک المکنون فی غیبک» .
یعنی: «خدایا به کتاب تو تفال میزنم، و بر تو توکل میکنم و از کتابت آن چه را که در نهان غیب تو، پوشیده شده به من بنمایان» .
پس از این دعا، قرآن را بگشا و از سطر اول، صفحه سمت راست، مقصود خود را به دست آور. (۱۹)
البته سفارش شده است قرآنی که با آن، استخاره میکنید، قرآن کامل باشد نه قرآنی که یک جزء یا چند جزء دارد و امروزه معمولا در مجالس فاتحه میآورند.تعبیری که در همین روایت پیامبر صلی الله علیه و آله در این باره آمده این است: «ثم افتح الجامع» یعنی سپس قرآن جامع را که همه قرآن در آن استبگشا.
۵) استخاره با تسبیح
علامه مجلسی میفرماید: پدرم از شیخ بهایی، نقل میفرمود که: ما دستبه دست از مشایخ خود شنیدهایم که حضرت صاحب الامر - صلوات الله علیه - در مورد استخاره با تسبیح روایت میکردند که: سه مرتبه بر محمد و آل محمد، صلوات بفرست، سپس میانه تسبیح را بگیر و دو تا دو تا رد کن، اگر آخری جفت آمد، بد است و اگر طاق آمد خوب است. (۲۰)
علامه مجلسی (ره) میفرماید: پدرم ملا محمد تقی مجلسی، اکثر اوقات در اموری که عجله داشتند، این گونه استخاره میکردند.
۶) استخاره با کاغذ (ذات الرقاع): رقاع، جمع رقعه به معنی کاغذ است
سید ابن طاووس و اکثر متاخرین علما، این نوع را بهترین استخاره میدانند در کتاب احتجاج آمده است که «حمیری» ، عریضهای به خدمتحضرت صاحب علیه السلام نوشت و پرسید که: اگر کسی در انجام یا ترک کاری مردد شود، و دو انگشتر بگیرد بر یکی بنویسد «بکن» و بر دیگری «مکن» پس هر دو را پنهان کند و چندین مرتبه، خیر خود را از خداوند، طلب کند، آن گاه یکی از آنها رابیرون آورد و به آن عمل کند، آیا حکم استخاره دارد؟
حضرت در جواب نوشتند: آن چه عالم اهل بیت علیهم السلام در باب استخاره مقرر فرموده نماز کردن و رقعهها (کاغذ) نوشتن است، یعنی چنان باید کرد. (۲۱)
هارون بن خارجه میگوید: امام صادق فرمود: هر گاه اراده کاری نمودی، شش عدد کاغذ بردار، در سه تا از آن کاغذها بنویس:
«بسم الله الرحمن الرحیم.خیرة من الله العزیز الحکیم لفلان بن فلانة (مثلا لاحمد بن خدیجة) افعله» .
و در سه تای دیگر بنویس:
«بسم الله الرحمن الرحیم.خیرة من الله العزیز الحکیم لفلان بن فلانة (مثلا لاحمد بن خدیجة) لا تفعل» .
آن گاه این شش کاغذ را زیر سجاده خود بگذار، سپس برخیز و دو رکعت نماز بخوان، پس از نماز به سجده برو و در سجده، صد بار بگو: «استخیر الله برحمته فی عافیة» سپس سر از سجده بردار و راستبنشین و بگو:
«اللهم خر لی و اختر لی فی جمیع اموری فی یسر منک و عافیة» یعنی: «خدایا برای من خیر گردان و انتخاب کن در همه امورم در مورد آسایش و عافیت از جانبت» .
سپس با دستخود، آن شش کاغذ را از زیر سجاده بیرون بیاور و مخلوط کن، آن گاه یکی از آنها را بردار، و سپس یکی دیگر را بردار، و سپس سومی را بردار، اگر در هر سه، پشتسر هم نوشته بود: «لا تفعل: انجام مده» پس تو انجام نده.و اگر در هر سه نوشته بود: «افعل: انجام بده» پس تو انجام بده.
و اگر مخلوط بود یعنی به این صورت که: در اولی نوشته بود افعل (انجام بده) و در دومی نوشته بود لا تفعل (انجام نده)، در این صورت تا پنج عدد کاغذ را بیرون بیاور، و در میان آن پنج عدد هر گاه در اکثر آنها (یعنی سه عدد از آنها) هر چه نوشته بود، همان را انجام بده و ششمین کاغذ را ترک کن که نیازی به آن نداری. (۲۲)
فقیه بزرگوار، سید ابن طاووس، صاحب کتاب فتح الابواب به استخاره با کاغذ، اهمیت میداد.در قسمتهای پیشین این کتاب، که مواردی از استخارههای عجیب را ذکر کردیم، دو سه نمونه هم از سید ابن طاووس آوردیم که ایشان با کاغذ، استخاره کرده بود.
علامه مجلسی ره - (۲۳) هم میفرماید:
«سید ابن طاووس (ره) در مورد استخاره، به روایت استخاره با رقاع (کاغذها) اعتماد داشت و برای چنین استخارهای آثار عجیب و غریبی ذکر نموده که خداوند به بندهاش عطا کند، و میفرماید: هر گاه در استخاره با کاغذ، چند بار (سه بار) پشتسر هم، افعل (انجام بده) آمد، «خیر محض» است و اگر پشتسر هم، لا تفعل (انجام مده) آمد، شر محض است... (۲۴)
فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان
پینوشتها:
۱.بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۲۲.
۲.علامه محمد باقر مجلسی، مفاتح الغیب، تحقیق سید مهدی رجائی (چاپ دوم: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۳۶۹) ص ۱۶- ۱۷.به نقل از: مکارم الاخلاق، ص ۳۲۲.
۳.مفاتح الغیب، ص ۱۷.
۴.بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۵۶.
۵.مکارم الاخلاق، ص ۳۷۳.
۶.علامه مجلسی، مفاتح الغیب، ص ۴۱، به نقل از: محاسن برقی; ص ۵۹۸، معانی الاخبار، ص ۱۴۴- ۱۴۵; بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۵۲; به نقل از فتح الابواب.
۷.مکارم الاخلاق، ص ۳۱۸.
۸.بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۵۲- ۲۵۳، به نقل از فتح الابواب سید ابن طاووس.
۹.بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۵۴.
۱۰.مکارم الاخلاق، ص ۳۱۹.
۱۱.علامه مجلسی، مفاتح الغیب، ص ۳۴.
۱۲.همان، ص ۳۴ به نقل از: فروع کافی، ج ۳، ص ۴۷۱; تهذیب الاحکام، ج ۳، ص ۱۸۰; بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۶۴ و مکارم الاخلاق، ص ۳۲۱.
۱۳.بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۶۴، به نقل از فتح الابواب سید ابن طاووس.
۱۴.بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۷۸.
۱۵.همان، ص ۲۶۵.
۱۶.اصول کافی، ج ۲، ص ۶۲۹.
۱۷.علامه مجلسی، مفاتح الغیب، ص ۴۲- ۴۳.
۱۸.بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۶۵; مسائل الفاضل المقداد سیوری و اجوبة الشهید الاول، مجله تراثنا، شمارههای ۷ و ۸، ص ۳۷۵.
۱۹.بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۴۱; مفاتح الغیب، ص ۴۴- ۴۵.
۲۰.مفاتح الغیب، ص ۵۲; بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۵۰.
۲۱.مفاتح الغیب، ص ۵۳ به نقل از: احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۳۱۴.
۲۲.محمد تقی عبدوس و محمد محمدی اشتهاردی، فرازهای برجسته از سیره امامان شیعه علیهم السلام، (چاپ اول: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، قم، ۱۳۷۲) ج ۲، ص ۱۳۷ به نقل از: فروع کافی، ج ۳، ص ۴۷۰- ۴۷۱.
۲۳.بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۸۸; الالفیه و النفلیه، شهید اول (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، بیتا) ص ۱۴۶.
۲۴. ابوالفضل طریقهدار، کندو کاوی درباره استخاره و تفال، ص ۱۰۱
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست