جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
اسپارتاكوس, از رمان تا فیلم
آنچه را در ادامه می خوانید یادداشتی با عنوان « قهرمانی فراملی بهنام "اسپارتاكوس " بهروایت نویسندهای فراملی بهنام "هوارد فاست" و كارگردانی فراملی بهنام"استانلی كوبریك"» نوشته "فتح الله بی نیاز" نویسنده و منتقد ایرانی است.
هوارد فاست، نویسنده نوعدوست آمریكایی كه هم در زندگی روزمره و هم در نوشتههایش همراه و كنار مردم و بهطور مشخص مردم ستمدیده جهان و وطنش، قرار داشت، در ماه مارس سال ۲۰۰۳ در هشتاد و دو سالگی از دنیا رفت. او نویسنده فرهیختهای بود كه در بسیاری از رشتهها، از فلسفه جهان باستان گرفته تا مسائل سیاسی روز، مطالعه میكرد و از جمله كمونیستهایی بود كه فهمید حكومت شوروی واصولاً احزاب كمونیست، چه به لحاظ مقّدرات تاریخی و چه از نظر مناسبات روزمره، نمیتوانند بیانگر آمال و مدافع تودههای وسیع میلیونی زحمتكش باشند.
متأسف و متاثر بود از اینكه چنین افرادی، به « سوسیالیسم طبیعی انسانها و میل بشر به سعادت همگانی» لطمه وارد میآورند و عملكرد حكومتهای چنین احزابی، به رویگردانی و حتی انزجار مردم از سوسیالیسم میانجامد. این جملهاش معروف بود كه: « حزب كمونیست، آنچه را پاك است، پلید میكند و با آن كه خود را تابع منطق میداند، در فرجام كار به دشمنی با منطق برمیخیزد و با وجود آنكه مدعی پیشرفت است، همواره خود و اعمالش به ركود و سكون منتهی میشوند.»
او نیز مانند آرتور كوستلر و اینیا تسیو سیلونه و مانس اشپربر، ضمن انزجار از شیوههای ریاكارانه و سركوبگرانه احزاب كمونیست و حكومتهای سرمایهداری دولتی، دلبستگی و وابستگی «درونیاش» را به مردم عادی و بیادعا نشان داد و تا پایان عمر یك «انسانگرا» باقی ماند. متقابلاً جهانیان نیز استقبال ارزندهای از آثار او كردند: اسپارتاكوس،تام پین، راه آزادی،سایلاس تیجرمن،ماجرای لولا گِرك،مزدور،میراث،نسل دوم، صبح آوریل،شكستناپذیر و دیگر آثارش به بیش از هشتاد زبان دنیا ترجمه شدند و جمع تیراژ آنها از هشتاد میلیون جلد تجاوز كرد.
رماناسپارتاكوس، معروفترین اثرش كه در سال ۱۹۵۱ انتشار یافت، یك رمان تاریخی «واقعی»است. طبق اسناد و مدارك تاریخی، همه شخصیتهای اصلیاش، واقعی بودهاند، اما «داستانی كردن»این شخصیتها و تنیدن كُنشها، تجربهها و واقعههای مختلف در متن، حاصل كار فاست بوده است.او در پایان كتابش حتی از اشاره به زندگی «وارینیا» همسر اسپارتاكوس، و ازدواجش با یك روستایی و هشت بار دیگر وضع حمل، خودداری نمیكند.
رمان به لحاظ ساخت بهگونهای نوشته شده است كه اگر كسی كمترین اطلاعی از قیام بردگان به رهبری اسپارتاكوس در هفتاد و سه سال پیش از میلاد نداشته باشد و اسمی از كراسوس فرمانده، و گراچوس، سناتور روم نشنیده باشد، آن را همچون اثری پركشش میخواند.
با این كه رمان "اسپارتاكوس" به لحاظ ساختاری اثری است بسیار قوی، اما فیلم آن، محصولی كه برای كمپانی یونیورسال افتخار آفرید، جدا از موضوع روانشناختیِ جهانشمول تأثیر قویتر «دیدن و شنیدن» نسبت به « خواندن »، به اعتقاد اكثر صاحبنظران در مجموع خوشساختتر از رمان از كار درآمد.
ابتدا قرار بود آنتونی مان - كارگردان كهنهكاری كه بعدها با ساختن «السید» توانمندیاش را در ساختن فیلمهای تاریخی بهاثبات رساند - فیلم اسپارتاكوس را كارگردانی كند، اما كرك داگلاس و تا حدی ادوارد لوییس، تهیهكننده فیلم، پس از شروع فیلمبرداری، كارگردانی فیلم را به استانلی كوبریك میسپارند كه سی و دو ساله و حدود بیست و دو سال جوانتر از مان بود و در مقایسه با تجربه هجده ساله مان، فقط هفت سال تجربه كارگردانی داشت (البته حدود سه سال هم عملاً بیكار بود.)
آینده نشان داد كه یكی از نخبهترین كارگردانهای جهان گزینش شده است. اما متأسفانه دالتون ترامبو، فیلمنامه قوی و خوشساختی، خصوصاً در عرصه دیالوگها، برای این رمان ننوشت؛ با این وصف هنرپیشهها، موسیقی و فیلمبرداری استادانه راسل متی و كلیفورد استین، فیلم را در اوج نگه داشتند. الكس نورث، یكی از بهترین موسیقیهای دوران فعالیت هنریاش را برای این فیلم تنظیم كرد و بهخاطر آن جایزه اسكار را نصیب خود كرد.
شكوه و نرمش این موسیقی فقط در یك فیلم دیگر از نورث شنیده میشود: كلئوپاترا. گرچه عظمت آهنگ فیلم اسپارتاكوس در حد و اندازههای آهنگ فیلم بِنهور ساخته میكوس روژا نیست، اما در هماهنگی ملودیها با كنشهای شخصیتها كم و كسر نداشت؛ ضمن آن كه هماهنگی و خوشآوایی موسیقی فیلم با فیلمبرداری، هم از نمای دور و هم از نمای نزدیك، بیانگر تلاش جدی راسل متی و همكارش بوده است. جایزه اسكار بهخاطر این فیلمبرداری، خصوصاً صحنه قیام بردهها در مدرسه گلادیاتوری كاپوا و نبرد نهایی در تاریخ سینما بهیاد ماندنی است.
كِرك داگلاس در نقش اسپارتاكوس، بیتردید بهترین بازی عمرش را ارائه میدهد. جین سیمونز، با آن چهره معصوم و نگاه هراسیده - در نقش وارینیا كنیزی كه شبها در اختیار گلادیاتورها گذاشته میشود، انتخابی مناسب بوده است.بازی چارلز لافتون در نقش گراچوس، بازی كل بازیگران حاضر در عمارت كاپیتول را تحت تأثیر قرار میدهد؛ هر چند كه بازی لارنس اولیویر در نقش ماركوس كراسوس، دشمن سرسخت گراچوس، تماشاگر را مجذوب میكند. دیالوگهای رد و بدل شده بین این دو دشمن در سنای روم، از بهترین بخشهای كار دالتون ترامبو است، هر چند به عقیده بعضی از منتقدان، میتوانست بهتر از این هم باشد.
پیتر یوستینُف در نقش فلاویوس، صاحب مدرسه گلادیاتوری كاپوا، مردی سودجو و فرصتطلب، چنان بازی روانی ارائه میدهد كه تماشاگر نمیتواند دوستش نداشته باشد. حتی وودی استراد، در نقش یك گلادیاتور سیاهپوست، بازی اعجابانگیزی از خود نشان میدهد. لبخند محو و ناپیدای او، درست قبل از نبردش با اسپارتاكوس، هرگز از یاد تماشاگر نمیرود: گویی با آن لبخند ژوكوندوارش میخواست به اسپارتاكوس - و حتی تماشاگر بفهماند: «گیرم مرا در نبرد تن به تن كُشتی، بعدش چی؟» بازی مقتدرانهای كه كوبریك از این هنرپیشه میگیرد خیلی قویتر از بازی درخشان او در فیلم « مردی كه لیبرتی والانس را كشت » به كارگردانی جان فورد است.
حتی تونی كرتیس - كه اساساً یك ستاره محبوب بود تا هنرپیشهای قدرتمند - و جان گاوین كه در بیشتر فیلمهایش تسلط چندانی بر بازی ندارد، اینجا در نقش كوتاه سزار خوب ظاهر میشود و جان ایرلند در نقش دیوید یا داوود، یار نزدیك اسپارتاكوس، در حد و اندازههای «كلمانتاین عزیزم» و « جدال در او. كی. كورال» حضوری بهیاد ماندنی دارد.
صحنههایی از فیلم، مانند جواب بردههای شكستخورده در پاسخ به پرسش «اسپارتاكوس كیه؟» در انتهای فیلم، خشم اسپارتاكوس در لحظه پیش از قیام و گلاویز شدن با فرمانده مدرسه، خداحافظی وارینیا و گراچوس پیش از خودكشی گراچوس، شعرخوانی آنتونیو (تونی كریتس) برای بردهها، در شبی آرام و بیدغدغه، نشان از قابلیتهای كوبریك جوان دارند كه از صحنهآراییهای الكساندر لولیتس، اریك اربام، راسل گاسمن و جولیا هرون، بیشترین استفاده را برده است.
استانلی كوبریك در مورد "لباس" بازیگران هم حساسیت بیش از حدی نشان داد، طوریكه والز و بیل تامس، یكی از بهترین كارهای خود را ارائه دادند و جایزه اسكار را بردند.
یكی از نقاط ضعف فیلمنامه كه اگر برطرف میشد، میتوانست توانایی بیشتری از كوبریك به نمایش بگذارد، حذف بعضی از شخصیتهای رمان و دیالوگهای مرتبط با آنهاست از سوی فیلمنامهنویس است. این امر خصوصاً در مورد سیسرون، خطیب كمنظیر و اندیشمند نكتهسنج است كه هیچ از شخصیتهای فیلم نمیتوانند جای خالی او را خصوصاً در عرصه دیالوگ پر كنند - هر چند كه فیلمنامهنویس كسی را جایگزین او نكرده و دیالوگنویسان فیلم، حرفهای سیسرون را بهكلی حذف كردند. با توجه به این كه در فیلم ژولیوس سزار ساخته جوزف.ال. مانكیهویتس در ۱۹۵۴، سیسرون فقط در یك صحنه آمده بود، جا داشت كه مردم جهان نظریههای برداری را در اسپارتاكوس از زبان یك رومی فرهیخته و درستكار بشنوند تا این حقیقت مسلمتر شود كه مّقدرات تاریخی حاكم بر اراده، دانش، طینت و سلامتنفس افراد است.
با تمام این ضعفها كه ارتباطی به كوبریك نداشت، یكی از معتبرترین فیلمهای تاریخ سینما ساخته شد. مردم جهان استقبال خوبی از این فیلم كردند. البته چون نام هوارد فاست به این فیلم گره میخورد، طبق معمول محافل هنری دولتی وابسته به حكومت شوروی و كشورهای تحت سلطه آن، و نیز روشنفكران هوادار این حكومت یا سكوت اختیار كردند یا به عیبجویی از آن پرداختند، و با عناوینی مانند«رمانتیك كردن شورش تودهای» یا « تأكید بیش از حد بر فردیت » و.... به آن تاختند، اما نتوانستند با اقبال عامه مردم - اعم از روشنفكر و غیرروشنفكر - مقابله كنند؛ به همان قسم كه تمام نویسندگان هوادار سرمایهداری دولتی شوروی، نتوانسته بودند رمانی در حد یكی از آثار فاكنر در تصویر آلام سیاهپوستان بنویسند، و نیز نتوانسته بودند یك رمان در حد كارهای امیل زولا از زندگی محنتبار كارگران بنویسند (صرفنظر از اینكه با ناتورالیسم زولا موافق باشیم یا نباشیم)، هنرمندان حكومتی هم نتوانستند كاری در حد و اندازههای كوبریك ارائه دهند.
فروش چند میلیونی كتاب اسپارتاكوس و چند صد میلیونی فیلم اسپارتاكوس و تحسین این دو اثر از سوی مردم عادی و روشنفكران جهان، نه تنها یك نویسنده مردمی و یك كارگردان خوشآتیه را به جهانیان شناساند، بلكه ثابت كرد كه ارزشهای هنر، مستقل از سیاست و ایدئولوژی است و یكی از جنبههای آرمانگرایی نوع بشر در همین استقلالجویی او از منابع قدرت است.
فتحالله بی نیاز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست