چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
بچه های مدرسه غرب
مقر بسیاری از سازمانهای بینالمللی در کشورهای غربی قرار دارد.
این واقعیت سبب میشود که این سازمانها برای تأمین نیروی انسانی در سطوح مختلف بهخصوص مدیریت اجرایی به شمار مشخصی از دانشگاههایی که در اروپای غربی و آمریکا قرار دارند، متکی باشند.
همان گونه که این مقاله نشان میدهد چنین امری ضرورتاً به معنای برتری تام این دانشگاهها نیست، بلکه نزدیکی مکانی، این امکان را به شمار محدودی از دانشگاهها میدهد تا فارغالتحصیلان خود را در سمتهای اصلی این سازمانها مستقر کنند. یک پیامد چنین وضعیتی طبعاً گرایش بدنه مدیریت اجرایی این سازمانها به نوعی نگرش یکسان نسبت به مسائل مبتلابه جهان است.
در چنین حالتی، نیروی انسانی سایر کشورها که در دانشگاههای دیگری فارغالتحصیل شدهاند، به راحتی نمیتوانند در فرایند تصمیمگیری و عرضه راه حل برای مشکلات جهان مشارکت کنند.
تأثیر جهانی فزاینده سازمانهای بینالمللی باعث کنجکاوی درباره زمینه تحصیلی مقامات ارشد این سازمانها میشود. این مقاله به بررسی این امر میپردازد که سازمانهای بزرگ بینالمللی کدام نهادهای آموزش عالی را دانشگاههای طراز اول جهانی میدانند. اطلاعات مربوط از کتاب سالنامه سازمانهای بینالمللی و کتاب راهنمای مشخصات مدیران سازمانهای بینالمللی استخراج شده است.
در کتاب اخیر مشخصات ۱۵۳۵۴ سازمان بینالمللی از سازمانهای وابسته به سازمان ملل تا هر سازمان بینالمللی دیگر ذکر شده است. به این وسیله زمینه تحصیلی ۲۵۶۳ مقام بلندپایه شامل دبیرکل، مدیرکل، معاون و دستیار مدیرکل و رؤسای ادارات شناسایی شد. در این نمونه، مقامات ارشدی که دارای مدرک دانشگاهی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) بودند، گنجانده شدند.
● تحصیلات رهبران جهان
اکثر رهبران جهان در دانشگاههای غربی درس خواندهاند. از میان ۲۵۶۳ مقام بلندپایه، ۵/۸۸ درصد آنان دستکم یک مدرک از دانشگاههای غربی کسب کرده بوند. تقریباً نیمی از دانشگاههای محل فارغالتحصیلی این مقامات در دو کشور انگلیسیزبان بودند، یعنی ایالات متحده ۴/۲۷ درصد و انگلیس ۸/۱۸ درصد.
این ارقام تا حدی بازتاب نسبت دانشگاههای طراز اولی است که در این کشورها قرار دارد. مثلاً رتبهبندی ضمیمه آموزش عالی روزنامه تایمز نشان میدهد که ۵/۲۶ درصد از ۲۰۰ دانشگاه معتبر جهان در ایالات متحده هستند.
به همین شکل، ۴/۲۷ درصد مقامات ارشد این سازمانها در آمریکا درس خواندهاند. آمار دیگر نشان میدهد ۱۶ درصد از ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان در انگلیس است. ۱۸درصد مقامات ارشد بینالمللی نیز در انگلیس درس خواندهاند. دانشگاههای معتبر این دو کشور محل تحصیل گروه بزرگی از این مقامات هستند. ۷/۱۱درصد این مقامات در چهار دانشگاه هاروارد (۴درصد)، آکسفورد (۴/۳درصد)، کمبریج (۵/۲درصد) و ییل (۸/۱درصد) تحصیل کردهاند.
ویژگی دیگری که معلوم شد، این بود که ۴۱درصد این مقامات ارشد در دانشگاههای اروپای غربی به جز انگلیس درس خواندهاند. ۵/۲۹درصد از آنان در ۴کشور تحصیل کردهاند، شامل فرانسه (۵/۱۱ درصد)، بلژیک (۸/۸ درصد)، آلمان (۹/۴ درصد) و هلند (۳/۴ درصد).
موقعیت دانشگاههای غربی در تأمین مقامات این سازمانهای بینالمللی سبب میشود که بسیاری از دانشگاههای غیرغربی از نظر شکلدهی ساختار عضوگیری این سازمانها در حاشیه قرار گیرند. فقط ۵/۱۱ درصد این مقامات در دانشگاههای منطقه آسیا اقیانوس آرام (۳/۶درصد)، آمریکای لاتین (۱/۲ درصد)، اروپای شرقی (۸/۱ درصد) و آفریقا (۳/۱ درصد) تحصیل کردهاند. این در حالی است که ۵۱ دانشگاه از ۲۰۰ دانشگاه معتبر جهان در منطقه آسیا اقیانوس آرام قرار دارند.
همچنین با وجود اینکه ۱۷ دانشگاه در استرالیا در زمره این ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند، فقط ۷ دهم درصد مقامات ارشد بینالمللی در این کشور تحصیل کردهاند.
● امتیاز مکان جغرافیایی
مطالعات نشان میدهد این نابرابری در بهکارگیری نیروهای انسانی را نمیتوان بر اساس رتبهبندی دانشگاه توضیح داد. دانشگاههای ۴کشور اروپایی که بسیاری از رهبران جهان را تربیت میکنند، بهطور کلی پایینتر از برخی دانشگاههای معروف در منطقه آسیا اقیانوس آرام و حتی آمریکای شمالی هستند (مانند دانشگاههای توکیو، پکن، ملبورن، دانشگاه ملی استرالیا، میشیگان و تورنتو). مثلاً ۸/۸درصد مقامات ارشد در بلژیک درس خواندهاند، اما فقط ۴دانشگاه بلژیک در زمره ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبهبندی شدهاند.
هرچند که بین ۸ تا ۱۲ دانشگاه در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند، فقط ۳/۱درصد از این مقامات در دانشگاههای کانادا تحصیل کردهاند.
بهنظر میرسد امتیازی که این دانشگاههای اروپای غربی از آن برخوردارند، مربوط به جغرافیاست.
شمار قابل توجهی از دبیرخانههای سازمانهای بینالمللی در اروپای غربی قرار دارند. مشخصاً مقر ۲/۶۰ درصد از ۲۱۶۱۲ دبیرخانه اصلی در اروپای غربی است. ۲/۳۲ درصد این دبیرخانهها در چهار کشور اروپای غربی قرار دارند، شامل فرانسه (۴/۱۱ درصد)، بلژیک (۱۴ درصد)، آلمان (۵/۳ درصد) و هلند (۴/۳ درصد). در عوض فقط ۹ دهم درصد و ۲/۲ درصد دبیرخانهها در استرالیا و کانادا قرار دارد.
از اینرو بهنظر میرسد دانشگاههای فرانسه، بلژیک، آلمان و هلند بیشترین استفاده را از نزدیکی جغرافیایی به مقر سازمانهای بینالمللی از نظر تأمین نیروی انسانی میکنند.
● پیامدهای احتمالی
خاستگاه آموزش عالی مشترک باعث میشود مقامات بلندپایه سازمانهای بینالمللی نگاه علمی یکسانی برای تعریف کردن و پرداختن به مشکلات جهانی داشته باشند. از اینرو میتوان پیشبینی کرد که صداها یا ذهنیتهای غیرغربی به هنگام مواجهه سازمانهای بینالمللی با مشکلات جهانی مغفول بماند. استخدام بدنه اصلی کارکنان از تعداد مشخصی از دانشگاهها باعث میشود هنجارهای فرهنگی و معرفتی خاصی نهادینه شود.
مترجم- وحیدرضا نعیمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست