چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نگاهی به بازار خودروهای داخلی
نگاهی به وضعیت فعلی بازار خودرو حاکی از آن است که هنوز بوی ارزانی به آن نرسیده و این بازار همچنان روزهای داغ و گرانی را میگذراند.
این در حالی است که خودروسازان داخلی نیز قیمت کارخانهای برخی محصولاتشان را افزایش داده و هدف خود از این اقدام را تعیین بهای خودروها براساس حاشیه بازار و در نتیجه کنترل قیمتها عنوان میکنند ولی در عمل تغییر خاصی در کاهش قیمتها مشاهده نمیشود. به طور مثال سایپا بهای زانتیا را در نمایندگیهای خود حدود ۲۰۰هزار تومان افزایش داد تا بدین وسیله سیر صعودی قیمت این خودرو را کاهش دهد هر چند که در عوض درست همین رقم به بهای زانتیا اضافه شد. نکته حائز اهمیت دیگر این که معمولا با افزایش تقاضا و کم شدن عرضه قیمت کالاهایی از جمله خودرو بالا میرود حالا سوال اینجا است، هماکنون که مشتریان با توجه به گرانیهای اخیر چندان تمایلی به خرید خودرو ندارند و طبیعتا تعادل عرضه و تقاضا به هم نخورده است، چرا باز هم بازار خودرو در اوج گرانی به سر میبرد؟
قیمتها
هماکنون پراید به عنوان پرفروشترین خودروی تولید داخل در نوع بنزینسوز خود قیمتی معادل ۷میلیون و ۶۵۰هزار تومان دارد.
در حالی که بهای نوع دوگانه سوز آن باز هم سیر صعودی به خود گرفته به رقم ۸میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسیده است. زانتیا هم که کماکان منحنی رشد قیمتش ادامه دارد به ۳۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان صعود کرده و ظاهرا بهرغم وعدههای مسوولان سایپا مبنی بر کنترل قیمت آن خیال ارزان شدن را ندارد.
در این میان ماکسیما که خودرویی بیحاشیه و کمتیراژ به حساب می آید حدود ۵۰۰هزار تومان ارزان شده و با بهای ۴۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش میشود.
البته این قیمت مربوط به مدل اتوماتیک ماکسیما بوده و بهای نوع دندهای آن ۳۷میلیون تومان است.
افزایش بهای ۴۰۵ دوگانه سوز
در میان محصولات ایرانخودرو پژو ۴۰۵ که محصولی محبوب نیز به شمار میآید. در نوع بنزینسوز خود حدود ۱۵۰هزار تومان ارزان شده و قیمت آن به ۱۳میلیون و ۹۵۰هزار تومان نزول کرده است، در حالی که مدل دوگانهسوز آن دقیقا به همین میزان گرانتر و با بهای ۱۴میلیون و ۲۵۰هزار تومان در بازار داخل معامله میشود.
پژوپارس بنزینسوز هم بهایی معادل ۱۸میلیون تومان دارد. پژو ۲۰۶ که هماکنون تنها تیپهای ۲ و ۶ آن در بازار داخل موجود است دچار نوسان قیمت شده، به طوری که قیمت تیپ ۲ آن با افزایش ۱۰۰هزار تومانی به ۱۴میلیون تومان رسید و در حالی که تیپ ۶ این خودرو حدود ۴۰۰هزار تومان ارزان شده با قیمت ۱۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار معامله میشود. مدلهای صندوقدار ۲۰۶ نیز هماکنون دستخوش تغییرات قرار گرفته است، به نحوی که مدلهای V۱ و V۸ به ترتیب با کاهش ۳۰۰ و ۲۰۰هزار تومانی بهایی معادل ۱۵میلیون و ۲۰۰هزار و ۱۷میلیون تومان در بازار داخل دارند مدل V۲ این خودرو نیز همچنان نایاب است. سمند که از محصولات پرفروش ایرانخودرو به حساب میآید نوع بنزینسوز معمولی آن تغییر قیمت نداشته و این مدل آن ۱۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان در بازار خرید و فروش میشود.
ولی مدل دوگانهسوز سمند معمولی ۱۵۰هزار تومان گران شده و بهایش به ۱۴میلیون تومان رسیده است.
در حالی که سورن روی همان ۱۷میلیون و ۴۰۰هزار تومان قفل کرده و پایین نمیآید. سمند LX بنزینی هم قیمتی معادل ۱۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان داشته و مدل دوگانهسوزش با بهای ۱۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان معامله میشود.
قیمتها تندری
هماکنون مدل E۰ تندر-۹۰، ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت داشته و مدل E۱ آن بهایی معادل ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان دارد. این در حالی است که تندر-۹۰، E۲ فول با بهای ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست