جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مقایسه یاریس, مزدا ۲ و i۲۰
با توجه به وضع امروز خیابانهای شهرهای شلوغ و کمبود جای پارک و دهها مشکل دیگر، خریداران زیادی به سمت خودروهای کوچک و جمعوجور رفتهاند و از این رو بازار هاچبکهای کوچک شهری داغ شده است. تا چندی پیش این بخش از بازار خودرو در ایران به چند مدل وطنی و چینی محدود میشد و تنوع مناسبی نداشت. اما مدتی است که هاچبکهای جمعوجور در ایران با استقبال خوبی مواجه شدهاند و از این رو شرکتهای واردکننده بخش قابل توجهی از وارداتشان را به این کوچولوهای دوست داشتنی اختصاص دادهاند. تویوتا یاریس، مزدا۲ و هیوندای i۲۰ در دسته هاچبکهای کوچک شهری جای میگیرند و در مدتی که از وارداتشان میگذرد، علیرغم قیمت بالا، با استقبال خوبی در ایران مواجه شدهاند.
● رتبه اول هیوندای i۲۰
چند سالیست که سدانها و شاسی بلندهای پر زرقوبرق هیوندای بخش مهمی از بازار خودروهای وارداتی را به خود اختصاص دادهاند. در این میان جای هاچبکی جمع و جور و ارزانقیمت (!) میان میهمانان هیوندای در ایران احساس میشد. i۳۰ اولین هاچبک هیوندای بود که به ایران آمد و با استقبال چشمگیری مواجه شد. سپس هیوندای تصمیم به واردات برادر کوچکتر i۳۰ با موتور ضعیفتر و قیمت کمتر، یعنی i۲۰ گرفت.
طراحی ظاهری i۲۰ هماهنگ، ساده و زیباست. از زرقوبرق سایر محصولات هیوندای در این مدل خبری نیست و در سطح یک هاچبک ارزان قیمت طراحی شده است، ولی در ایران با قیمت ۷۰ میلیونی عرضه میشود! طراحی داخل کابین سادگی مزدا ۲ را ندارد و استفاده از قطعات آلومینیومی در کنسول جلو، جلوهای اسپرت به کابین بخشیده است. همچنین کیفیت پوششها و مواد استفاده شده در کابین، در سطح مطلوبی قرار دارد.
چندین موتور مختلف برای i۲۰ قابل سفارش است. نمونههای وارد شده به ایران از موتور ۴ سیلندر ۶/۱ لیتری بهره میبرند که قدرت قابل قبول ۱۲۴ اسب بخار را تولید میکند. از این نظر i۲۰ از هر دو رقیبش پیشی میگیرد. با توجه به اینکه i۲۰ اندکی از مزدا ۲ سنگینتر است، شتاب صفر تا صدش تقریبا با آن برابری میکند و عدد ۴/۱۱ ثانیه را نشان میدهد. سواری i۲۰ خشکی سواری مزدا ۲ را ندارد و سواری نرم آن به یاریس نزدیکتر است. از نظر لیست امکانات نیز، i۲۰ بالاتر از مزدا ۲ و یاریس قرار میگیرد و از امکاناتی مانند سنسور باران، چراغهای اتوماتیک و ایربگهای پردهای بهره میبرد که دو رقیب دیگر از آنها بیبهرهاند.
● رتبه دوم مزدا ۲
برند مزدا در ایران، برند خوش نامی محسوب می شود همه آنرا با محصولات با کیفیتی همچون مزدا ۳۲۳ و مزدا ۳ میشناسند. پس از موفقیت نسل قدیم و جدید مزدا۳، ایجاد تنوع در سبد محصولات این ژاپنی خوشنام در ایران احساس میشد. مزدا ۲ به عنوان کوچکترین هاچبک مزدا وارد ایران شد تا در این بخش بازار هم برای رقبا دردسر ایجاد کرده و موفقیتهای برادر بزرگترش را تکرار کند.
طراحی مزدا۲ همچون اکثر محصولات ژاپنی، زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد و برجستگیهای روی بدنه برای آن ظاهری متفاوت از دیگر هاچبکهای بازار رقم زدهاند. طراحی داخلی ساده و در عین حال زیباست و سعی شده هیچ چیز گیجکننده نباشد. تمام ادوات و دکمههای روی کنسول جلو، در یک مجموعه بیضی شکل و در حالتی متفاوت جمعآوری شدهاند. فرمان مزدا ۲ سادهتر از دو رقیب دیگر است و دکمههای تنظیم سیستم صوتی روی آن قرار گرفتهاند. کیفیت قطعات هم در سطح مطلوبی قرار دارد و سرنشینان را راضی میکند.
مزدا۲ از یک موتور ۶/۱ لیتری با قدرت ۱۰۲ اسب بخار بهره میبرد و گشتاور ۱۳۵ نیوتنمتر را تولید میکند. از این نظر مزدا ۲ بالاتر از یاریس و در پس i۲۰ قرار میگیرد. قدرت موتور توسط جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی به محور جلو منتقل میشود و این هاچ بک تقریبا ۱تنی ظرف ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که برای چنین خودرویی رقم مناسبی است. مصرف ترکیبی مزدا ۲ به ۵/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد که از دو رقیب دیگر بالاتر است.
سواری مزدا ۲ همچون برادر بزرگترش مزدا ۳ کمی خشک و پرتکان است. و از این نظر راحتی i۲۰ و تویوتا یاریس را ندارد. لیست امکانات مزدا ۲ قیمت ۷۰ میلیونیاش را توجیه نمیکند، البته باید در نظر داشت که این هاچبک کوچک در لیست خودروهای ارزان قیمت بازار جهانی قرار میگیرد و از این نظر نسبت به هم ردههایش در سطح مطلوبی قرار دارد.
● رتبه سوم تویوتا یاریس
تویوتا یاریس یکی از محبوبترین و پرفروشترین هاچبکهای تویوتا در سراسر دنیاست. اما در ایران میدان را به دو رقیب خود واگذار کرده است. پس از موفقیت نسل قبل این خودرو در ایران که در نمونه صندوقدار هم عرضه شد، شرکت وارد کننده بلافاصله پس از معرفی نسل جدید، به امید اینکه این مدل هم مانند نسل قبل موفق شود، آن را به ایران وارد کرد، اما اینطور نشد. واردات نسل جدید یاریس مصادف شد با افزایش شدید قیمتها و این هاچبک کوچک هم از گزند افزایش قیمتها در امان نماند و به قیمتی بسیار غیرمنطقی رسید.
اما در مجموع یاریس هاچبک خودرویی با دوام و مناسب برای تردد در شهر است. ظاهر نسل جدید با طراحی خطوط تیز روی بدنه و تغییر فرم چراغها نسبت به قبل جسورتر و زیباتر شده و طراحی فضای کابین هم به کلی دگرگون شده است. کیفیت قطعات کابین نیز ارتقا چشمگیری نسبت به قبل داشتهاند. کیلومترشمار که در مدل قبلی روی قسمت میانی کنسول جلو قرار داشت به پشت فرمان منتقل شده و چیدمان دکمهها و ادوات روی کنسول جلو هم چشم نوازتر از قبل بهنظر میرسند.
موتور استفاده شده در مدل ۲۰۱۲، از مدل قبلی به عاریت گرفته شده و تغییری را تجربه نکرده است. این موتور ۴ سیلندر، یکی از کوچکترین و کمحجمترین موتورهای جهان است و ۳/۱ لیتر حجم دارد. گیرباکس ۴سرعته اتوماتیک یاریس، قدرت ۸۴ اسببخار و گشتاور ۱۲۱ نیوتنمتر را به محور جلو منتقل میکند. مصرف ۶ لیتری یاریس در ۱۰۰ کیلومتر بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است، ولی نمیتوان از این موتور ضعیف انتظار تواناییهای بالای حرکتی را داشت. بهصورتی که یاریس در شتابگیریها و عبور از شیبهای تند دچار مشکل میشود و از این نظر در مقابل دو رقیب ۶/۱ لیتریاش حرفی برای گفتن ندارد. اما سواری یاریس همچون سایر محصولات تویوتا با کیفیت و راحت است و ابعاد کوچک آن در کنار فرمان نرم و با دقت، سواری راحتی را برایش به ارمغان میآورند. یاریس هم مانند اکثر محصولات تویوتا از لیست محدود امکانات رفاهی رنج میبرد و در زمینه امکانات یک پله از دو رقیب دیگر پایینتر است.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان دولت چهاردهم ایران محمدجواد ظریف پزشکیان دولت ظریف انتخابات رئیس جمهور علی باقری رهبر انقلاب علیرضا زاکانی
هواشناسی سازمان هواشناسی سراوان آتش سوزی وزارت بهداشت هواپیما پلیس تهران تب دنگی قتل شهرداری تهران پشه آئدس
واردات خودرو مایکروسافت خودرو قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بازنشستگان دولت سیزدهم قیمت طلا بازار خودرو قیمت دلار اربعین دلار
اوشین فضای مجازی تلویزیون سینمای ایران امام حسین (ع) امام حسین سینما صداوسیما بازیگر سینمای جهان
دانشگاه تهران
یمن رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ اسرائیل آمریکا جو بایدن غزه فلسطین ترامپ روسیه جنگ غزه چین
پرسپولیس فوتبال استقلال علی علیپور لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران سپاهان تراکتور علیرضا بیرانوند مهدی طارمی نقل و انتقالات
ویندوز بیماری ناسا هوش مصنوعی اینترنت عیسی زارع پور گوشی سرعت اینترنت سامسونگ
چاقی رژیم غذایی گرمازدگی کاهش وزن بارداری سکته قلبی گیاهان دارویی صبحانه افسردگی