پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
بررسی آثار گازسوز كردن خودروها
یكی از مشكلات موجود در كشور، مصرف زیاد سوختهای بنزین و گازوئیل است كه علاوه بر آلوده كردن هوای شهرها، سالانه هزینههای ارزی بسیاری بر اقتصاد ما تحمیل میكند. در صورتی كه خودروها با همین كیفیت ساخته شوند و هیچ گونه بهینهسازی در موتورها و در مصرف سوخت صورت نگیرد، تا چند سال آینده تعداد خودروها به چند برابر افزایش خواهد یافت، هزینههای ارزی برای تامین انرژی موردنیاز خودروها و میزان آلودگی هوای شهرها رشد سرسامآوری خواهد كرد. اگر بتوان گاز طبیعی را جایگزین سوختهایی مانند بنزین و گازوئیل در خودروها-به خصوص خودروهای عمومی-كرد، سالانه صرفهجویی ارزی قابل ملاحظهای به عمل خواهد آمد.
براساس آخرین آمار منتشره، ذخایر تثبیت شده گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۰۱ با ۳/۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۵۵ تریلیون متر مكعب بالغ شد و كشورهای روسیه و ایران به ترتیب با داشتن ۷/۳۰ و ۷/۱۶ درصد از این میزان، بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند.
میزان ذخایر گاز قابل استحصال كشور در پایان سال ۱۳۸۰ بالغ بر ۵/۲۶ تریلیون مترمكعب بوده است.
این ارقام به خوبی نشان از اهمیت راهبرد توسعه بهرهبرداری از گاز طبیعی چه در زیربخشهای اقتصاد ملی و چه در بخش صادرات-دارد.
به علاوه از آنجا كه در یك دهه گذشته، رویكرد جهانی به كاهش آلایندههای محیط زیست وارد مرحله نوینی شده، گسترش استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوختی پاك، در دستور كار بیشتر كشورهای جهان قرار گرفته است. به این ترتیب و براساس پیشبینیها، نرخ رشد مصرف گاز طبیعی در قرن ۲۱ بالاترین نرخ رشد را در مقایسه با نرخ رشد مصرف سایر حاملهای انرژی خواهد داشت تا آنجا كه قرن ۲۱، قرن گاز نامیده شده است.
در حال حاضر مهمترین محور گسترش مصرف گاز طبیعی در داخل كشور، توسعه انتقال گاز به شهرها و روستاهاست. به موازات آن، اتفاق مهم دیگر ایجاد زیرساخت و ساختارهای لازم برای استفاده از سوخت گاز طبیعی در بخش حمل و نقل است، به این ترتیب كه سوختی نسبتاً ارزان به نام CNG در اختیار مصرفكنندگان قرار گیرد كه در كاهش سطح آلودگی هوا نیز نقش مهمی خواهد داشت.
سابقه استفاده از موتورهای گازسوز به چند دهه قبل برمیگردد. اولین فعالیت مهم برای گازسوز كردن موتورهای درو نسوز در سال ۱۹۳۰ در امریكا انجام شد.
تمایل به گازسوز كردن موتورها در اوایل دهه ۵۰ میلادی افزایش یافت؛ تا این كه مرتفع شدن مسائلی از قبیل سوخت نامناسب، تجهیزات ناقص و نیز گرانی گاز، استفاده از گاز در موتورهای درونسوز را جدی كرد.
از آن زمان تاكنون طرحهای متنوعی برای گازسوز كردن موتورهای احتراق داخلی ارائه شده است. مهمترین مزایای استفاده از سوختهای گازی در موتورهای احتراقی عبارتند از:
صرفهجویی در سوخت و روغن موتور
كاهش آلودگی محیط زیست
كاهش هزینههای نگهداری موتور
در كشور ما نیز CNG جایگزین بسیار مناسبی است زیرا:
در بیشتر مناطق كشور در دسترس است.
بسیار پاك میسوزد و كمترین آلایندگی را دارد.
بسیار ارزان و باصرفه است.
هزینه مصرفی كمتری بر اقتصاد تحمیل میكند.
در طول چهار دهه گذشته به علت افزایش جمعیت و مصرف روزافزون انرژی، آلودگی هوای شهرهای بزرگ، اتكای بیش از حد به نفت و كاهش ذخایر نفتی، تلاشهای بسیاری برای تنوع بخشیدن به انرژی و سوختهای جایگزین در جهان صورت گرفته است.
گاز طبیعی یكی از انواع انرژی بود كه به دلیل داشتن كیفیت مناسب و ویژگیهای خاص به عنوان یكی از سوختهای جایگزین شناخته شد. در طول ۲۰ سال گذشته فعالیتهای بسیاری برای دستیابی به مخازن گاز طبیعی صورت گرفت و با كشف مخازن عظیم گاز طبیعی، سهم گاز طبیعی در تامین انرژی موردنیاز كشور روز به روز افزایش یافت؛ به طوری كه در سال ۱۳۷۲ سهم گاز طبیعی به ۸/۳۲ درصد رسید و سهم نفت خام در تامین انرژی در این سال كاهش یافت و در سال ۱۳۷۳ نیز سهم گاز طبیعی برای مصرف داخلی روزانه به ۹۶ میلیون مترمكعب رسید. این میزان مصرف گاز طبیعی معادل ۸۵۰ هزار بشكه نفت خام برای پالایش است. در سالهای بعد میزان مصرف گاز طبیعی در كشور سیر صعودی پیدا كرد.
همان گونه كه ذكر شد، میزان ذخایر گاز قابل استحصال كشور در پایان سال ۱۳۸۰ بالغ بر ۵/۲۶ تریلیون مترمكعب بوده است. مصرف داخلی گاز طبیعی در این سال معادل ۶۸ میلیارد مترمكعب بود كه ۶/۳۲ درصد آن به بخش خانگی-تجاری و عمومی، ۹/۱۳ درصد به بخش صنعت، ۱/۳۶ درصد به نیروگاهها، ۳/۴ درصد به پالایشگاهها، ۸/۸ درصد به پتروشیمی و ۲/۴ درصد به حمل و نقل، سوخت شركتی، گازهای اسیدی و تخلیه اختصاص داشت.
براساس آمار تا سال ۲۰۰۱، یك میلیون و ۸۵۰ هزار خودرو در جهان گازسوز شدهاند و در مجموع چهار هزار ایستگاه سوختگیری در جهان وجود دارد.
هم اكنون در ۱۴ كشور بیش از ۱۰ هزار خودرو تبدیل به گازسوز شدهاند. خودروهایی كه موتور آنها فقط با گاز CNG كار میكند، مواد آلاینده كمتری نسبت به خودروهای تبدیل شده به وجود میآورند اما هزینه آنها بیشتر است.
یكی از مشكلات اساسی كشورهای در حال توسعه، تبدیل و CNGسوزكردن نادرست خودروها و استفاده از كیت و سیلندر نامرغوب است.
حجم ذخایر اثبات شده و قابل استحصال گاز طبیعی در جهان بالغ بر ۵۴۵۰ تریلیون فوت مكعب است كه ایران ۹۲۹ تریلیون فوت مكعب یعنی ۱۷ درصد از این ذخایر اثبات شده را در اختیار دارد. با درنظر گرفتن ارقام كنونی ذخایر قابل استحصال این سوخت هیدروكربوری، منابع كشف شده گاز طبیعی پاسخگوی حدود ۶۳ سال مصرف گاز در جهان و افزون بر ۴۰۰ سال مصرف گاز در سطح كنونی در ایران است.
سوخت گازی كه در خودروها استفاده میشود، از تنوع بسیاری برخوردار است. در صنعت از دو نوع سوخت گازی CNG، LPG استفاده میشود كه هر یك از آنها با توجه به شرایط موجود برای خودرو انتخاب میشوند.
سوخت CNG (Compressed natural gas) با فشردن گاز طبیعی (معمولاً متان) در فشارهای بالا به دست میآید این گاز، سوخت ایدهآل خودروست اما تهیه و استفاده مناسب از آن به تكنولوژی و تجهیزات پیچیدهای نیاز دارد.
سوخت LPG (Liquefied petroleum gas) تركیبی از پروپان و بوتان است كه میتواند در فشارهای پایین به مایع تبدیل شود. به كارگیری آسان این سوخت، آن را به عنوان بهترین سوخت گازی خودروها مطرح كرده است.
از جمله مزایای دیگر گاز مایع، بالا بودن عدد اكتان آن است. گاز مایع مخلوطی از گازهای مختلف است و از این رو نمیتوان برای آن عدد اكتان دقیقی را بیان كرد اما اندازهگیریهای عدد اكتان برای گازهای تشكیلدهنده گاز مایع نمایانگر بالاتر بودن این عدد نسبت به بنزین است.
ویژگی دیگر گاز مایع به عنوان سوخت خودرو، بالا بودن ارزش حرارتی آن در مقایسه با بنزین است.
در طرح قبلی گازسوز كردن خودروها، از گاز مایع به عنوان سوخت خودروها استفاده میشد كه این سوخت به لحاظ آلایندگی زیست محیطی و همچنین هزینه حمل و انتقال آن از بنادر به نقاط مصرف، شرایطی همانند بنزین داشت بنابراین اجرای این طرح متوقف شد. در طرح جدید، از گاز طبیعی CNG به جای بنزین در خودروها استفاده میشود كه این روش دارای تكنولوژی ۲۵ ساله است.
استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت خودروها دارای مزیتهای بسیاری است. قیمت گاز طبیعی در مقایسه با بنزین بسیار پایین بوده و به لحاظ ایجاد آلایندههای زیست محیطی، سوختی استاندارد است و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمیكند. دولت سالانه بیش از یك میلیارد دلار بنزین وارد میكند كه اگر این میزان سرمایهگذاری در بخش گاز طبیعی صورت گیرد، از یك سو به دلیل وفور آن در كشور و مزایای فراوان این طرح و از سوی دیگر به دلیل شرایط دشوار صادرات گاز كشور، میتواند كمك بزرگی به اقتصاد مملكت باشد.
گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوختهای فسیلی متداول، پایینترین ارزش حرارتی را دارد و برخلاف سایر هیدروكربورها قابل تبدیل به مواد با ارزش افزوده بالا نیست.
گاز طبیعی به صورت مستقل و یا همراه با نفت خام یا مایعات گازی از چاهها استحصال میشود و به طور عمده از متان تشكیل شده و حاوی مقادیر ناچیزی اتان، پروپان، بوتان و پنتان است. در حال حاضر عمدهترین مصرف آن در شبكه گازرسانی شهری است و برای استفاده در بخش حمل و نقل بسیار به صرفه است. علاوه بر این با استفاده از گاز طبیعی به جای سوختهای فسیلی، انتشار آلودگیهای ناشی از مصرف سوختهای فسیلی قطع میشود و در هزینهها نیز صرفهجویی خواهد شد.
سوخت CNG در ایران
ایران به لحاظ ویژگیهای زیر، یكی از گزینههای مناسب برای به كارگیری CNG به عنوان سوخت مورد استفاده در خودروهاست:
دارای دومین ذخایر گاز جهان است.
جزء تولیدكنندگان عمده گاز جهان است.
دارای شبكه گسترده خط لوله گاز است كه نصب جایگاه سوخت رسانی در سرتاسر كشور را میسر میكند.
به علت طراحی قدیمی و عمر بالای خودرو، مصرف سرانه سوخت خودروهای ایران (در ازای هر خودرو) در مقایسه با معیار متوسط جهانی بسیار زیاد است.
نرخ داخلی گاز طبیعی ایران بسیار ارزان است.
بالاترین نسبت مصرف گاز به كل سوختها را در جهان دارد.
در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۵۶ طرح استفاده از گاز طبیعی در خودروها به صورت آزمایشی در شهرستان شیراز با تبدیل ۱۲۰۰ دستگاه سواری به مرحله اجرا درآمد. به همین منظور دو ایستگاه سوختگیری CNG برای سرویسدهی به این خودروها ایجاد شد. هم اكنون نیز یك ایستگاه سوختگیری و ۵۰۰ خودرو در شیراز فعال هستند و قیمت فروش گاز طبیعی برای هر بار شارژ معادل ۱۰ مترمكعب گاز ۵۵۰ ریال است. در مشهد نیز دو ایستگاه سوختگیری گاز طبیعی در سال ۱۳۶۷ و ۱۳۷۴ ایجاد شد. كل خودروهای گازسوز شده از ابتدای طرح تاكنون حدود ۱۲۰۰ خودروست كه ۴۷۵ دستگاه آن در مشهد فعال هستند. قیمت گاز طبیعی برای هر بار شارژ معادل ۱۰ مترمكعب گاز حدود ۷۰۰ ریال است.
در تهران نیز شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در سال ۱۳۷۱ تحقیقاتی را برای گازسوز كردن اتوبوسهای درون شهری آغاز كرد. این طرح در سال ۱۳۷۵ به بهرهبرداری رسید. در حال حاضر ۱۱۶ دستگاه اتوبوس با سوخت CNG در حال تردد هستند و یك ایستگاه سوختگیری گاز طبیعی وجود دارد.
●خودروهایی با سوخت گاز طبیعی NGV (Natural Gas Vehicles)
تفاوت اصلی میان خودروهای گازسوز و خودروهای معمولی، در سیستم سوخت رسانی آنهاست. گاز طبیعی در ایستگاههای سوختگیری به میزان مناسب متراكم و در مخزن ذخیره سوخت خودرو ذخیره میشود.
سیستم سوخت رسانی در خودروهای گازسوز به این گونه است كه ابتدا گاز با عبور از شیر ایمنی مخزن وارد سیستم سوخترسانی میشود، پس از ورود به رگولاتور و كاهش فشار برای اختلاط با درصد مناسبی از هوا، به میكسر انتقال مییابد و بعد از اختلاط، به درون محفظه احتراق هدایت میشود. استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت در خودروهای گازسوز به صورت دوگانهسوز (CNG و بنزین) تك سوخته (CNGسوز) و دوسوخته (CNG و گازوئیل) است.
●خودروهای دوگانهسوز
این خودروها دارای دو سیستم جداگانه سوخترسانی بنزین و گاز طبیعیاند كه به صورت اختیاری امكان استفاده از یك سوخت را دارند.
طخودروهای تك سوخته
این خودروها صرفاً توانایی استفاده از یك سوخت را دارند و به دلیل عملكرد بهتر موتور به لحاظ بازده، شتاب و صدای آرام موتور در مقایسه با نوع دوگانهسوز، بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
●خودروهای دوسوخته
موتورهای دیزل فاقد سیستم جرقهزنیاند و در صورتی قابلیت استفاده از گاز طبیعی را خواهند داشت كه سیستم جرقهزنی روی موتور تعبیه شود یا مخلوط گاز طبیعی و گازوئیل به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد.
مسعود عابدی
كارشناس مركز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا
منابع
ترازنامه انرژی سال ۱۳۸۰.
كتاب سوخت و انرژی نوشته دكتر سید خطیبالاسلام صدرنژاد و دكتر احمد كرمانپور، موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، سال ۱۳۸۰
مجموعه مقالات همایش مصرف سوخت در خودرو، دفتر بهینهسازی مصرف انرژی وزارت نیرو، تهران، اسفند ۸۱
بروشورهای سازمان بهینهسازی مصرف سوخت كشور
www.ieeo.org
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست