دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۴۰۳ / 1 July, 2024
نگاه ها به بازار برق دوخته شده است
![نگاه ها به بازار برق دوخته شده است](/web/imgs/16/128/cth6z1.jpeg)
●نقش بخش خصوصی در بازار برق
بخش خصوصی به معنی تولیدكنندهای است كه با سرمایه مردمی اقدام به احداث نیروگاه میكند و زمینهساز رشد بازار برق است. در ایران بخش خصوصی به این معنا وجود ندارد، مگر آن كه سهام نیروگاهها به بورس عرضه شود. این بخش با سرمایهگذاری در بازار و برای ربودن گوی سبقت از سایران، به ناچار سعی میكند كه برای به دست آوردن سود بیشتر، تولیدات خود را بهینه كند؛ چرا كه نهاد نظارتی دیگری در بازار صاحب نیروگاه نیست و با توجه به تاثیر تلفات روی قیمتها، به نفع تولیدكننده است كه با بهرهبرداری بهینه، میزان تلفات را به حداقل رساند. به دلیل سیستم دولتی حاكم بر صنعت برق ایران، تشكیل بازار برق بسیار مشكل خواهد بود، ولی با روندی كه در حال حاضر پیگیری میشود و بودجه شركتها بر اساس عملكردشان در بازار تعیین میشود، امید برای خصوصی شدن و افزایش بهرهوری افزایش مییابد.
مهندس بدری یك كارشناس برق در این باره با اشاره به تولید و مصرف یكسان برق در ایران تاكید میكند: روند خصوصیسازی در صنعت برق ایران به صورت پلكانی خواهد بود؛ به طوری كه در مرحله اول نیروگاهها به روش BOT توسط بخش خصوصی با نظارت دولت احداث و رفته رفته این نظارت كمرنگ میشود.
خجسته نیز ایجاد زمینه برای حضور واقعی بخش غیردولتی در صنعت برق، امكان معامله دوجانبه بین خریدار و فروشنده از طریق شبكههای توزیع و قرار دادن ایران به عنوان شاهراه اصلی ارتباط الكتریكی را از اهداف آینده بازار عنوان میكند و میافزاید: هماكنون ایران با هفت كشور همسایه (تركیه، عراق، تركمنستان، ارمنستان، پاكستان، افغانستان و آذربایجان) كه مرز زمینی دارد، تبادل برق انجام میدهد و اگر بتوانیم مقوله ترانزیت را بیش از پیش اجرایی كنیم، امكان این كه ایران به عنوان یك شاهراه اصلی ارتباط الكتریكی بین كشورهای منطقه قرار گیرد، فراهم خواهد شد.
●مصرف نیروگاهها در بازار برق
نبود بازار رقابتی موجب شده كه در حال حاضر نیروگاههایی در كشور داشته باشیم كه راندمان آنها زیر ۲۰ درصد باشد، در حالی كه اگر قیمت سوخت در كشور واقعی باشد، به طور قطع این واحدها تعطیل میشدند.
در حال حاضر سالانه به ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مگاوات برق نیاز داریم و این به معنی سرمایهگذاری هزار میلیارد تومانی در سال است. در حال حاضر هر نیروگاه به صورت استاندارد شش تا هشت درصد برق تولیدیاش را مصرف میكند، ولی در ایران این میزان به ۱۲ درصد میرسد كه در صورت كاهش مصرف تولید ناخالص نیروگاهها، صرفهجویی زیادی صورت خواهد گرفت.
دولت در امر سوخترسانی تا جایی دخالت میكند كه مطمئن باشد در صورت عدم حضورش، نیروگاه قادر به تامین سوخت موردنیازش نخواهد بود كه البته در قبال آن، نیروگاه را متعهد میكند كه هر ساله استانداردهای كمی و كیفیاش را افزایش دهد. ضمن این كه باید توجه داشت در صورت عدم افزایش راندمان و كارایی نیروگاهها، یارانه سوخت آنها قطع خواهد شد، بنابراین آنها باید به حدی از بازده و راندمان برسند كه در صورت دریافت سوخت به صورت آزاد نیز بتوانند هزینه آن را پرداخت كنند و قادر باشند كه به رقابت بپردازند.
در این باره، جدید با اشاره به بازار برق انگلستان اظهار میكند: در این بازار علاوه بر برق، تجدید ساختار در گاز نیز اتفاق افتاده و خرید و فروش آن در یك محیط رقابتی انجام میشود و در نتیجه این رقابت، قیمت سوخت هم كاهش پیدا میكند.
●راندمان نیروگاهها در بازار برق
یكی از مهمترین تاثیرات شكلگیری بازار برق در ایران را شاید بتوان افزایش راندمان نیروگاهها و كاهش تلفات آنها دانست و این كه برقراری سیاستهای تشویقی و سیاستهای در نظر گرفته شده برای جریمه نیروگاهها موجب میشود شركتهایی كه به صورت خصوصی اداره میشوند در بحث مدیریت انرژی و برق تولیدی فعال شوند. از سوی دیگر بهبود راندمان نیروگاهها در بازار مربوط به سیگنالهای دریافتی تولیدكنندگان از بازار است و در صورتی كه صنعت برق خصوصی شود و در این روند بازیگران بازار، رضایتی از سیگنالهای دریافتی نداشته باشند، سعی در افزایش سود خود از طریق ایجاد رقابت بالا، كاهش هزینهها و استفاده از تكنولوژیهای جدید میكنند. باید در نظر داشت كه اعمال مدیریت بار در بازار برق بیش از هر بخش دیگری متوجه صنایع است و صنایع بیش از سایر بخشها قابلیت تطبیق با بازار را دارند و میتوانند مصارف غیرضروریشان را به ساعت غیرپیك منتقل كنند. ضمن این كه با افزایش راندمان نیروگاهها مصرف سوخت آنها نیز بهینه خواهد شد.
در این زمینه، ملاكی با اشاره به برنامه رشد راندمان دو درصدی كشورهای صنعتی در بهرهوری میافزاید: كشورهایی مثل ایران باید سالانه سه درصد رشد بهرهوری داشته باشند تا طی ۲۰ سال آینده دچار مشكلات جدی نشوند و این در حالی است كه ایران از لحاظ فروش برق دارای جایگاه مناسبی است.
بدری نیز با جداسازی نیروگاههای دارای هزینه تولید بالا و نیروگاههای دارای هزینه تولید پایین، خاطرنشان میكند: در بازار فقط نیروگاههایی كه راندمان بالا و هزینه تولید پایین دارند، میتوانند حضور داشته باشند و در نهایت نیز این امر موجب میشود كه بازار توسط آنها اداره و قیمتها نیز توسط آنها تعیین شود.
●مدیریت مصرف در بخشهای تولید و توزیع
فلسفه وجودی بازار برق را میتوان سیستم كنترل و مدیریت مصرف در بخشهای تولید و توزیع دانست و هدف نهایی بازار نیز استفاده بهینه از این سیستم است؛ ضمن این كه این امر میتواند راندمان كلی شبكه برق را نیز افزایش دهد.
مهندس طاهری كارشناس برق در این باره با اشاره به استفاده از كنتورهای چندتعرفهای در كشور خاطرنشان میكند: این كنتورها به دلیل مشخص كردن تعرفههای مصرف در ساعات مختلف شبانهروز، مصرفكنندگان را مجاب میكنند كه مصارف غیرضروریشان را به ساعات غیرپیك منتقل كنند. در نتیجه استفاده از كنتورهای چندتعرفهای، مصرف انرژی توسط مشتركان را كاهش خواهد داد.
بدری نیز رشد فزاینده مصرف برق در كشور را مربوط به بخش خانگی دانسته و میافزاید: مدیریت مصرف در بخش خانگی نیاز به یك فرهنگسازی وسیع دارد؛ به خصوص در كشور ما كه روند كنترل مصرف بسیار ضروری است.
●●نگاه آخر
بازار برق به عنوان ابزاری مناسب برای مقایسه واحدهای تولیدی، ایجاد انگیزه، افزایش كارایی، شفاف شدن هزینهها و رفتن به سمت قیمتهای واقعی شناخته شده است.
در حال حاضر مجموع رقم درآمد نیروگاههای كشور بابت سرویس غیر از انرژی، همان رقمی است كه به عنوان پایه برای خدمات جانبی پرداخت میشود كه یك نقطه ضعف محسوب میشود. بورس برق نیز به عنوان یك كالای اقتصادی، حد وسط بازار روزانه برق و بازار بلندمدت بوده و دورهای سه یا شش ماهه و حداكثر یك ساله دارد. در این شرایط نیروگاهها امكان تولید قطعات A مگاواتی برای دورههای زمانی معین مثلا ساعات پیك را دارا میباشند. باید در نظر داشت كه بازار برق منحصر به یك بازار نیست؛ بلكه این بازار دارای یك محور اصلی و یك سری بازارهای خدمات جانبی مانند بازار كنترل فركانس، بازار ظرفیت و بازار راكتیو است كه گفته میشود احتمال راهاندازی آنها در سال آینده وجود دارد.
لازم به یادآوری است كه تجدید ساختار اقتصادی صنعت برق در دنیا به نقطه شروع مختصات فرهنگی، اجتماعی و تكنولوژیكی كشورها بستگی دارد؛ ولی نمیتوان الگوی واحدی را برای تشكیل بازار برق در تمام كشورها در نظر گرفت، چرا كه روند ایجاد این بازار در هر كشور مختص همان جا خواهد بود. شاید بتوان گفت كه مهمترین نكات قابل توجه در بازار برق، فرآیند بلندمدت در شكلگیری آن و عدم حصول نتایج لازم در كوتاه مدت، لزوم یافتن نقاط مشترك و همگرایی با بازارهای برق در سایر نقاط دنیا و ضرورت توجه نهاد تنظیم بازار به تدوین قوانین در جهت افزایش رقابت و كاهش قدرت در بازار و تشویق بخش خصوصی برای سرمایهگذاری است.
حسین غلامی
انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران پزشکیان جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی
هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران خانواده اقتصاد آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی پلیس محیط زیست آتش سوزی
قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم خودرو قیمت خودرو بازار سرمایه بازار خودرو دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان بورس بانک مرکزی
سینما تلویزیون علیرضا قربانی تخت جمشید کنسرت سینمای ایران دفاع مقدس شهید روز مباهله رسانه ملی کتاب موسیقی
دانشگاه تهران مغز دانش بنیان ماهواره دانشگاه آزاد اسلامی باتری وزیر علوم
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین فرانسه روسیه آمریکا جو بایدن ترکیه جنگ غزه دونالد ترامپ لبنان چین
پرسپولیس استقلال فوتبال یورو 2024 باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نقل و انتقالات علیرضا بیرانوند بازی لیگ برتر ایران آلمان
هوش مصنوعی زمین سامسونگ اپل گوگل نمایشگاه الکامپ ربات ایرانسل سرعت اینترنت وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
سرطان دیابت عینک آفتابی طب سنتی ورزش ویتامین آلزایمر قند خون بارداری سکته