دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
دغدغه های متوسط

«مسائل زنان ایران» ازجمله محورهایی است كه بخش فرهنگ و اندیشه در شمارههای پیشین مجله و در قالب مقاله، مصاحبه یا میزگرد بدان پرداخته است. اما پرداختن دوباره به این موضوع، به جهاتی، ضروری مینماید: از سویی، آنچه سالیانی پیش با نام «مسائل زنان» مطرح بوده ضرورتاً مسائل امروز زنان ایران نخواهد بود و ممكن است با تغییر شرایط جای خود را به مسائلی دیگر سپرده باشد. از سوی دیگر، شاید بجا باشد اصلِ تلاش برای دستیابی به فهرست مشخصی از «مسائل زنان ایران» از نو كاویده شود؛ یعنی بررسی شود كه ارائهٔ این فهرست یا اولویتبندی در حوزهٔ مسائل زنان تا چه حد ضروری است.
این گفتوگو بر محور نكات فوق شكل گرفته است. نوشین احمدی، با تأكید بر اینكه بهدلیل جایگاه خود صرفاً خواستها و مسائل زنان طبقهٔ متوسط جامعه را در نظر دارد و بر آن نیست كه نمایندهٔ گروهها و طبقات دیگر نیز باشد، از منظر یك فعال اجتماعی، به «مسائل زنان طبقهٔ متوسط ایران امروز» میپردازد.
●طبقات مختلف اجتماعی، گروهها و گرایشهای گوناگون، هریك، مسائل خاص خود را دارند. با وجود این، چگونه میتوانیم از «مسائل زنان ایران» سخن بگوییم؟
▪گروههای مختلف زنان در جامعهٔ ما خواستها و مشكلات متنوعی دارند. ولی در مقاطع تاریخی و در جغرافیاهای گوناگون بعضی از خواستها پررنگتر میشود و این بستگی به توان آن گروههایی دارد كه امكاناتشان را بهكار بردهاند و تلاش كردهاند تا بتوانند برای خود صدایی در جامعه ایجاد كنند و مسئلهٔ خودشان را مطرح كنند. درحالحاضر، صداهای كمی از زنان میشنویم. البته گروههایی از زنان توانستهاند مسائل خود را مطرح كنند كه با توجه به این مسائل میتوان فهرستی از آنها بهدست آورد ولی این خواستها مسلماً مجموعهٔ كاملی از خواستهای همهٔ زنان نیست؛ چرا كه اصولا ً چارچوب ازپیشتعیینشدهای برای درخواستهای زنان وجود ندارد و بیان این خواستها به زمان و مكان و میزان توان نیروها و گروههای زنان بستگی دارد كه معمولا ًدر جریان حركتشان گسترش پیدا میكند و به گروههای دیگر تسرّی مییابد و، به تبع آن، مسائل و خواستهای جدیدتری هم مطرح میشود.
در ایران، طبقهٔ متوسط، بهدلیل امكاناتی كه در اختیار دارد، توانسته برخی از مسائل خود را مطرح كند. برای زنان طبقهٔ متوسط، در مقایسه با دیگر گروههای فرودستتر زنان، همواره فرصت و امكان دسترسی به اطلاعات بیشتر فراهم بوده است. به همین دلیل این گروه توانسته برای خود صدایی ایجاد كند و، افزون بر این، توانسته به خواستهایش عمومیت بیشتری بدهد.
در واقع، آنچه اكنون در ایران به نام خواستهای زنان مطرح میشود بیشتر خواستهای طبقهٔ متوسط زنان است كه البته این خواستها لزوماً برای دیگر گروههای زنان كماهمیت نیست، چرا كه خواستهایی ابتدایی و بهنوعی فراطبقاتی است، هرچند شاید برخی از آنها خواستهای مبرم و بیواسطهٔ زنان فرودست نباشد.
●فكر میكنید میتوان به فهرستی از مسائل مشترك میان همهٔ گروهها و طبقات دست یافت و در تهیهٔ این فهرست اولویتبندی خاصی را در نظر داشت؟
▪ باید بگویم كه من اصولا ً زیاد با اولویتبندی موافق نیستم، چون همیشه در تاریخ معاصر اینطور بوده كه احزاب یا گروهها مینشستند اولویت تعیین میكردند و بقیه را با این اولویتبندیها سركوب میكردند. بنابراین، اگر الان هم بخواهیم در حوزهٔ زنان همین كار را بكنیم، دوباره همان تجربههای گذشته را تكرار خواهیم كرد. البته اولویتبندی همیشه بهنوعی وجود دارد، یعنی گروههای زنان در مسیر حركتشان بههرحال ناچار به انتخاب مسائلی میشوند، چون نمیتوان همزمان به همهچیز پرداخت. در هر مقطعی هم، بسته به شرایط مكانی و زمانی، ضرورتاً از چند گزینه یكی انتخاب میشود. در برابر هر حركت یا هر گروه یا سازمانی گزینههایی وجود دارد كه آنها براساس ظرفیت و توان خود دست به انتخاب خواهند زد.
پس، در نتیجهٔ اولویتبندی گروههای مختلف، مجموعهٔ متنوع و هماهنگی بهوجود میآید و از آن میان نیز در یك مقطع خاص، بحرانی ممكن است با توجه به شرایط باز هم انتخاب صورت گیرد. ولی من با تعیین اولویتهای صوری و تهیهٔ فهرستی از آنها، برای اینكه مثلا ً بگوییم جنبش زنان باید این اولویتها را در نظر داشته باشد، مخالفم؛ به این دلیل كه در آن نوعی اقتدارگرایی و سركوبگری وجود دارد. بهنظرم، نیازی به این كار نیست، چون در برخی شرایط خاص، شكاف جنسیتی فعال میشود و گروههای مختلف و فعال را به هم نزدیك میكند و آنها بهعنوان گروههای اجتماعی مجبور به انتخاب از میان گزینههای موجود میشوند. این انتخاب، هم بهنوعی تحت تأثیر عوامل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه صورت میگیرد و هم به میزان تلاشی بستگی دارد كه گروههای فعال، از پیش، انجام دادهاند.
●بدین ترتیب، چارچوب گفتوگوی ما نیز مشخصتر شده است. در واقع، شما وقتی از «مسائل امروز زنان ایران» سخن میگویید به مسائل زنان طبقهٔ متوسط اشاره میكنید. درست است؟
▪بله، مسلماً، چون من یك زن از طبقهٔ متوسط هستم و خواستهایی هم كه مطرح میكنم خیلی از جایگاه اجتماعیام دور نیست. ما زنان باید یاد بگیریم كه نمایندگی كردن را كنار بگذاریم. البته، بهنظرم، ما طوری بار آمدهایم كه بهراحتی نمیتوانیم این را لحاظ كنیم اما حداقل میتوانیم آن را محدود كنیم. بهنظرم، اگر بتوانیم موقعیت خودمان را خوب بشناسیم و مسائل زنان را با توجه به جایگاه و توان و ظرفیت محدود خودمان مطرح كنیم، احتمالا موفقیتها و دستاوردهای ما بهطور غیرمستقیم به بقیهٔ گروههای زنان كمك میكند، البته اگر حركتمان را با روشهایی تنظیم كنیم كه بتواند به جامعهٔ زنان قدرت بیشتری بدهد.
با فعال شدن شكاف جنسیتی در جامعه، این شكاف به گروههای مختلف زنان تعمیم پیدا میكند و آنها میتوانند خواستهای خودشان را مطرح كنند. اینكه ما بهعنوان یك زن طبقهٔ متوسط مثلا ً بیاییم نمایندهٔ همهٔ گروههای مختلف قومی، مذهبی و طبقاتی باشیم، درست نیست. شاید تنها كمكی كه میتوانیم بكنیم این است كه صداهای ضعیف را سركوب نكنیم و اگر امكاناتی داریم آن را تقسیم كنیم تا فضایی برای دیگران ایجاد شود، یعنی فكر نكنیم خواستهای ما خواستهای همهٔ زنان است. اما اینكه خواست ما خواست همهٔ زنان نیست، لزوماً به معنی ندیدن خواستهای آنان و تلاش نكردن برای تحقق این خواستها نیست.
●جامعهٔ امروز ما دوران گذار را طی میكند و در این دوران طبقهٔ متوسط البته جایگاه ویژهای دارد و دغدغهها و خواستهایی را میتوان بهعنوان مطالبات این طبقه در هر مقطع زمانی مشخص كرد. نسبت خواستهای زنان طبقهٔ متوسط با كل خواستهای این طبقه، فارغ از دستهبندی جنسیتی، چیست؟
▪اصولا ً، تغییر در هر جامعهای از طریق درخواستهای كلی و انتزاعی صورت نمیگیرد. برای طبقهٔ متوسط، دموكراسی مهم است، آزادی بیان مهم است، ولی اینها بدون حضور نیروهای فعال و مستقل اجتماعی مقولاتی انتزاعی هستند. وقتی این خواستهای كلی به خواستهای انضمامی و موقعیتی بدل میشوند واقعیت و مفهومشان آشكار میشود و میتوانند به تحول بینجامند. همه میتوانند بیایند و از دموكراسی بهصورت كلی حرف بزنند؛ اما تحقق دموكراسی به نیروهای مختلف اجتماعی بستگی دارد. دموكراسی از درون نیازهای آنان مفهوم پیدا میكند؛ یعنی در جریان حركتهای آنان است كه تغییر برای دموكراسی شروع میشود. دموكراسی در زندگی روزمره و در مسیر تجربههای اجتماعی ملموس میشود. گروههای مختلفی كه در درون طبقهٔ متوسط جای میگیرند در بسیاری از دغدغهها و خواستها، فارغ از تفكیك جنسیتی، اشتراكاتی دارند، البته بهصورت كلی و انتزاعی. این انتزاعیها نمیتواند جامعه را متحول كند. فرق فمینیسم و اندیشههای سنتی و مردانه این است كه معمولا ً اندیشههای مردانه میخواهند خواستهای نیروهای اجتماعی مختلف را در دغدغههای انتزاعی و كلی حل كنند ولی با این كار روند دموكراسیخواهی را از نیروهای اجتماعی آن تهی میكنند و تحولی هم نمیتوانند ایجاد كنند.
در واقع، بحث بر سر چگونگی تحقق دموكراسی است. دموكراسی، نه تنها برای طبقهٔ متوسط، بلكه برای طبقات دیگر هم مهم است، اما مفهوم آن برای هر گروهی ممكن است متفاوت باشد. توافق بر سر آنچه دموكراسی نامیده میشود، اگر از دل این نیروهای اجتماعی بیرون نیاید، مشكلساز میشود. مفهوم دموكراسی در هر جامعهای و در هر مقطع زمانی باید از برایند خواستههای نیروهای مختلف اجتماعی حاصل شود؛ یعنی باید گروههای اجتماعی فعال شوند تا بتوان بر سر آن به توافق رسید و مفهوم آن عینیتی اجتماعی پیدا كند و محقق شود. تجربهٔ صدساله نشان داده است كه باید گروههای اجتماعی گوناگون مانند زنان بهطور مستقل فعال شوند تا بتوان به توافقی در مورد دموكراسی و تحقق آن رسید. بههرحال، بحث ما زنان این است كه اگر این روند را طی نكنیم و تجربهٔ گروههای گوناگون زنان معنادهندهٔ خواست مشترك ما نباشد، تحول ماندگاری صورت نمیگیرد؛ یعنی اگر قرار نباشد دموكراسی در خانهٔ من بهعنوان یك زن حاكم شود، در جامعه اتفاق چندانی نخواهد افتاد. پس تفاوت در روش اتخاذشده برای تغییر است.
ببینید، مردها دارند از یكسری مشكلات رنج میبرند، زنان هم یكجور رنج میبرند، اما تجربههایشان متفاوت است. در نهایت، ممكن است همه یك چیز بخواهند ولی تجربههایشان از موضوعی مثل دموكراسی یكی نباشد. گروههای مختلف زنان میتوانند براساس منافع و تجربههای گوناگون خواستههایشان را، كه در مواردی با مردان مشترك است، پیگیری كنند. در واقع، وقتی دموكراسی با در نظر گرفتن خواست گروههای مختلف متبلور میشود، آن موقع است كه واقعاً معنا مییابد.
●اگر موافق باشید، برویم سراغ مسائل زنان طبقهٔ متوسط ایران امروز.
▪ بله، اینطور بهتر است، چون فكر میكنم ما باید یاد بگیریم كه در جای خودمان بایستیم و نمایندهٔ خودمان باشیم. اگر ظرفیت و توان و منافع خودمان را بشناسیم و كار خود را خوب انجام دهیم و بتوانیم در حد توان فضا را باز كنیم، مسلماً جای بیشتری برای گروههای دیگر زنان از طبقات دیگر فراهم میشود. البته هزینهٔ تحولات را معمولا ً طبقهٔ متوسط میپردازد. با وجود این، همیشه این طبقه مورد طعن بوده، شاید بهدلیل رمانتیسیسم حاكم بر مبارزات اجتماعی در ایران.
جامعهٔ ما معمولا ً به قیمسالاری عادت دارد. ما هیچوقت یاد نگرفتهایم و نمیتوانیم قیم خودمان باشیم و برای سرپوش گذاشتن بر این ناتوانی هم به دنبال قیمومت دیگرانیم. دولتهای ما هم معمولا ً همینطور هستند. اینكه گروهی بخواهند مشكلات دیگران را حل كنند، درحالیكه هنوز یاد نگرفتهاند مشكل خودشان را حل كنند، مسئلهساز میشود. طبقهٔ متوسط نمیتواند مشكلات سادهٔ خودش را حل كند، بعد میخواهد برود نمایندگی طبقهٔ كارگر را هم بر عهده بگیرد. این همیشه مشكل ما بوده است.
البته منظورم آن نیست كه خواست گروههای مختلف زنان را نادیده بگیریم بلكه معتقدم این خواستها وقتی قابل شناسایی است كه از دل جنبشهای اجتماعی گروههای متفاوت زنان بیرون بیاید. درحالیكه ما میبینیم یك محفل كوچك میآید مثلا ً یك زن ترك، كُرد یا كارگر را به نمایندگی از زنان ترك، كُرد یا كارگر میآورد كنار خود، بعد فكر میكند كه گروهش میتواند نمایندگی همهٔ زنان را بكند و بهاصطلاح گروهی چند قومیتی شده و در نتیجه حقانیتش ثابت شده است! شاید فكر میكنند با حضور یك زن كُرد، ترك یا یك زن كارگر مسئله به همهٔ زنان تعمیم داده میشود و نمایندگیشان كامل میشود و دیگر همهٔ حقیقت را بهدست میآورند؛ درصورتیكه، برای دستیابی به چنین توافقی بر سر خواستهها و چندصدایی شدن جنبش زنان، باید ابتدا گروههای مختلف فعال شده باشند و پس از آن بحث ارتباط بین این جنبشها مطرح میشود. در واقع، این بحث بحثِ ارتباط بین جنبشهای مختلف زنان است نه ارتباط بین افراد و اشخاص از قومها، طبقات و مذاهب گوناگون. با حضور و ورود چند زن ترك، كُرد و... جنبش زنان چندصدایی نمیشود. یك فرد، اگر پشت سرش، گروه فعالی نباشد، طبعاً نمیتواند نمایندهٔ گروه قومی و طبقاتی خود باشد و دعوی آن داشته باشد كه خواستههای آن گروه قومی یا طبقاتی را نمایندگی و شناسایی میكند؛ او میتواند نمایندهٔ خود بهعنوان یك زن از آن طبقه یا قوم باشد.
محمدحسین صبوری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست