سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
گذر از تعریف دین به شمول گرایی
در این نوشتار، ضمن اشاره به معانی لغوی دین، با توجه به اقبال دوباره به دین و مباحث گوناگون دینپژوهی در عصر حاضر، مسأله ضرورت تعریف دین تبیین شده است.مشكلات تعریف دین به شكلی جامع و مانع و زوایای نگاه به دین از منظر درون و بیرون و خصوصیات هر كدام در بحث بعدی آمده است و تعاریف دانشمندان اسلامی و غربی گونهشناسی گردید.
در بخش بعدی سعی بر آن است تا با معرفی دین به وسیله «سِلم» و «انقیاد»، تعریف جامعی ارائه گردد كه هم دین حق و هم ادیان باطل را در برگیرد. با این تعریف خیلیها كه قاصرانه از معارف دین اسلام بهدوراند؛ اما در برابر خداوند تسلیم و منقادند، در محدوده دین وارد میشوند و میتوانند از این طریق به نجات و سعادت امیدوار باشند و اینگونه است كه پل ارتباطی بین دو مسأله از مسائل جدید كلامی؛ یعنی تعریف دین و شمولگرایی، ایجاد میشود. در این نظریه از آیه «ان الدین عندالله الاسلام» و روایت «الاسلام هو التسلیم» و تعریف شهید مطهری از دین، الهام گرفته شده است.
●دین در لغت
«دین»، كلمهای عربی است كه در زبانهای سامی مانند عبری و آرامی نیز به كار رفته و به معنای قضاوت و جزا است.
واژه «مدینه» كه در زبانهای سامی به معنای قریه و شهر آمده است، در اصل به محلی اطلاق میشد كه دارای یك یا چند قاضی است. كلمه «دیان» در عربی نیز از همین ریشه است و به معنای قاضی به كار میرود. دین در زبان اوستایی و در كتاب زردشت، به صورت «دئنا» Deana و به معنای وجدان و ضمیر پاك است.(۲)
در قرآن، دین به معنای جزا نیز به كار رفته است؛ مانند: «مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ»(۳).
معنای دیگر دین اطاعت و انقیاد است. در متون دینی نیز این كاربرد را میتوان یافت؛ مثل: «وَ لا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ»(۴). علاوه بر دو معنای گفته شده، كتب لغت معانی دیگری همچون روز قیامت، راستی سیاست و سیرت و عادت نیز برای آن بیان كردهاند.(۵)
●نیاز به تعریف دین
قرنها مبارزه با دین برای ریشه كن كردن آن و عدم توفیق در رسیدن به این هدف، انسان امروز را بر آن داشته است تا به آن رو كند و نگاهی نو به آن بیفكند.
در گذشته، بسیاری از اندیشمندان بر این باور بودند كه پیشرفت علوم و ارتقای سطح آگاهی مردم باعث میشود كه دین حضور خود را در میان انسانها از دست بدهد. در این باره میتوان به رابطه دین و روانشناسی اشاره كرد. اریك فروم (متولد ۱۹۰۰ میلادی) میگوید: روانكاوان و نمایندگان كلیسا هر دو طرفدار این نظر هستند كه روانكاو میكوشد تا قلمرو كشیش را اشغال كند.
فروید و شین هم بر اختلاف و تضاد بین آن دو، رأی دادهاند.(۶)
همچنین ماركسیسم، دین و ایمان را انعكاس وضع اجتماعی خاص در یك زمان معیّن میداند و بر این باور است كه اگر مناسبات مادی تغییر كنند، دین به خودی خود از بین میرود.(۷)
اما به تدریج، این نكته بر اندیشمندان روشن میشود كه دستاوردهای علمی و فنی انسان، با همه پیچیدگی و زرق و برقش، نمیتوانند جایگزین دین شوند. افزایش آمار كسانی كه به دین روی میآورند و كسانی كه در معابد و اجتماعات دینی شركت میكنند، گواهی صادق بر این ادعاست. این سخن به عنوان دلیل بر حقانیت دین نیست؛ بلكه گواهیست بر اقبال دوباره مردم به دین.
كارل یونگ (۱۸۷۵ـ۱۹۶۱) روانكاو سوئیسی میگوید:
«در میان تمام بیماران میانسال من... یك نفر هم نبود كه مسألهاش، مسأله یافتن یك نگرش دینی به حیات نباشد. یقینا دلیل بیماری همه آنها این بود كه فاقد آن چیزی بودند كه ادیان زنده در هر عصری برای پیروان خود به ارمغان میآورند و هیچ یك از آنها نتوانست بدون باز یافت نگرش دینی خود واقعا بهبود یابد.»(۸)
در یك نظرخواهی از گروهی مردم آمریكا در سال ۱۹۶۸، ۵۲% آنان اظهار داشتهاند كه احساس تنهایی و افسردگی میكنند(۹). چنین آماری انسان را به اندیشه وا میدارد كه چگونه در عصر ارتباطات، انسانها احساس تنهایی و افسردگی میكنند. این از آن روست كه انسان امروز دین را جزء لاینفك زندگی نمیبیند. و حال آن كه این دین همراه انسان بوده است و خواهد بود؛ پس باید آن را شناخت و رابطه آن را با فرهنگ، اخلاق، سیاست و دیگر ابعاد زندگی تبیین كرد. آنچه كه از كارل یونگ نقل شد مؤید این ادعاست.
همه این مباحث موقوف به تعریفی واضح و روشن از دین است؛ زیرا بسیاری از اختلاف نظرها از اختلاف نگرشها به دین نشأت میگیرند. بحثهایی از دین پژوهی نیز مانند انتظار بشر از دین، منشأ گرایش به دین، قلمرو دین و كثرتگرایی دینی، از لحاظ موضوعشناسی نیازمند تعریف و تبیین دین هستند.
●مشكلات تعریف دین
مروری بر تعاریف ارائه شده بر دین نشانگر این نكتهاند كه تعریف دین به آسانی صورت نمیگیرد و معمولاً هر تعریفی از یك یا چند جهت مورد خدشه قرار میگیرد؛ زیرا تعریف دین با مشكلاتی همراه بوده است كه در ذیل، به برخی از آنها اشاره میشود:
۱ـ به دلیل روشن نبودن مصادیق دین، برخی اندیشمندان، تمام مكاتب فكری، فلسفی و اجتماعی را از مصادیق دین به حساب میآورند. در این دیدگاه، مكتبی همچون ماركسیسم نیز، كه خدا باور نیست، جزو ادیان شمرده میشود.
۲ـ در بعضی تعریفها، اعمال متدیّنان به عنوان دین در نظر گرفته میشود و یا دینی كه «هست» با دینی كه «باید باشد»، مشتبه میشود؛ مثلاً، در بعضی تعریفهای متفكران غربی، عملكرد كلیسا به نام «دین» شناخته شده است.
۳ـ به دلیل تلقیهای متفاوت، طبق فكری كه از مغرب زمین نشأت گرفته است، دین ماهیتی متمایز از سایر شؤون انسانی دارد؛ در حالی كه در برخی ادیان، دین در همه ابعاد زندگی انسان ساری و جاری است؛ مثلاً، در بعضی از فرقههای آیین هندو، همه چیز محتوای دینی دارد و به معنای حقیقی، هر چیز كه هست، الوهی است؛ وجود، فی نفسه مقدس است و این واقعیت، خود را به شیوههای گوناگون جلوهگر میسازد.(۱۰)
۴ـ یكی دیگر از مشكلات تعریف دین، اهداف مختلف و زاویههای دید متفاوت تعریفكنندگان است كه باعث میشود تا جستجوگر دین در میان صدها تعریف همگون و ناهمگون، سردرگم بماند. هر انسان اندیشمندی ـ چه متدین و چه غیرمتدین ـ میتواند تعریفی از بیرون بر دین داشته باشد و از این منظر، دین را به عنوان پدیدهای در تاریخ بشر، كه همراه و همگام با وی زیسته است، بررسی كند.
نگاه بیرون معمولاً پدیداری است؛ یعنی ادیان آن گونه كه ظاهر گشتهاند، مورد نظراند؛ اما در نگاه درونی، هم میتوان به آنچه از دین به ظهور پیوسته است نگاه كرد و هم به آنچه از منابع و متونِ آن بر میآید و چه بسا تحقق خارجی نیافته است، نظر داشت. در نگاه درونی، دین به دو قسم «حق» و «باطل» تقسیم میشود؛ اما در نگرش بیرونی، هدف، تعیین دین حق و قضاوت میان ادیان نیست؛ بلكه همه ادیان به عنوان واقعیتی موجود به رسمیت شناخته میشوند و فعل و انفعالات میان آنها و حوزههای دیگر مورد بررسی قرار میگیرد. علاوه بر مشكلات ذكر شده، تعریفهای بیرونی گرههای ناگشوده دیگری نیز دارند؛ از جمله این كه:
الف) معضل «دور» بر آن سایه افكنده است؛ زیرا شخص بیروننگر باید با توجه به مصادیق ادیان، تعریف ارائه دهد؛ در حالی كه شناسایی مصادیق، خود متوقف بر داشتن تعریف روشن از دین است.
ب) برخی از این تعریف كنندگان، برای این كه تعریفی جامع ارائه دهند، سعی كردهاند جوهری مشترك برای ادیان بیابند و یا منشأ دین را به عنوان تعریف اعلام كنند؛ در حالی كه چنین تعریفی در بسیاری از مباحث دینپژوهی كارساز نیست؛ مثلاً: در بحث «ارتباط علم و دین» به صِرف مشخص شدن جوهر یا منشأ دین، چگونگی رابطه دین با علم روشن نخواهد شد.
مشكلات گفته شده، برخی را به این باور رسانده است كه دسترسی به یك تعریف، كه ماهیت دین را مشخص كند و نزد همگان رضایتبخش باشد، ناممكن است. اینان معتقدند دین نیز مانند پدیدههای دیگر عالمِ خلقت، ابعاد و اسرار بسیاری دارد كه احاطه یك فرد بر همه آنها امكانپذیر نیست و همانگونه كه تعریف گیاهشناس، هنرمند، باغبان، متخصص محیط زیست و فرد عادی از درخت متفاوت است، دین نیز چنین حالتی دارد.(۱۱)
●تعریف اندیشمندان غربی از دین
تعریفها از یك نظر، در سه گروه جای میگیرند:
۱ـ تعریفهایی كه دین را نوعی شناخت و معرفت قلمداد میكنند؛ مثلاً: فرهنگ مختصر آكسفورد، دین را اینگونه تعریف میكند: «شناخت یك موجود فوق بشری كه دارای قدرت مطلقه است و خصوصا باور داشتن به خدایان متشخّص كه شایسته اطاعت و پرستشاند.»(۱۲)
۲ـ تعریفهایی كه دین را در مجموعهای از اعمال و رسوم خلاصه میكنند؛ مانند تعریف اس. رایناخ(۱۳) «مجموعهای از اوامر و نواهی كه مانع عملكرد آزاد استعدادها میگردند.»(۱۴)
و نیز مانند تعریفی از لردراگلان(۱۵): «دین جستجوی زندگی است به وسیله یك سلسله اعمال.»(۱۶)
۳ـ تعریفهایی كه دین را امری درونی، احساسی و عاطفی میدانند؛ مثلاً ماتیو آرنولد(۱۷) میگوید:
«دین همان اخلاق است كه احساس و عاطفه به آن تعالی، گرما و روشنی بخشیده است.»(۱۸)
شاید مهمترین تعریفی كه در این گروه قرار گرفته است، مربوط به شلایر ماخر (۱۷۶۸ـ۱۸۳۴)(۱۹) باشد. در نظر شلایر، دین، احساس وابستگی مطلق به چیزی است.(۲۰)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رافائل گروسی نیچروان بارزانی اسماعیل هنیه رهبر انقلاب حج کردستان عراق مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
شهرداری تهران تهران حجاب هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش قتل فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی شهرداری پلیس
خودرو مالیات مسکن ایران خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان قیمت
سریال افعی تهران سریال افعی تهران تئاتر مسعود اسکویی محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل حماس رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس استقلال فوتبال لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره ناسا
رژیم غذایی بیمه بیماران خاص زیبایی چای کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون سبزیجات