دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مسئولیت مدنی رسانه های همگانی
یکی از مهمترین نهادهای حقوقی در همه ی دنیا، مسئولیت مدنی است. در حقیقت مبنای بسیاری از دعاوی و جبران خسارتها، همین عبارت به ظاهر ساده است! در حالی که بعضی ابعاد آن همچون مسئولیت رسانه ها، هنوز در کشور به خوبی جا نیافتاده است.
به طور کلی مسئولیت مدنی به این معناست که وقتی بر اثر عمل شخصی خسارتی به دیگری وارد می آید، عامل در خصوص جبران خسارت مسئولیت دارد و باید جبران خسارت نماید، حال چه خسارت وارده مادی باشد و چه معنوی. به طور خلاصه در خصوص مبنای مسئولیت، دو نظر وجود دارد، یکی نظریه تقصیر و دیگری خطر. نظریه تقصیر به این معناست که اگر عامل در انجام عمل مرتکب تقصیر شده باشد و در نتیجه ی آن خسارتی به دیگری وارد آید، وی مسئول جبران خسارت است و نظریه خطر به این معناست که همین که بر اثر فعالیت فردی به دیگری خسارتی وارد آید، وی مسئول جبران خسارت است، چراکه همانطور که از سود ناشی از فعالیت خود منتفع میشود، باید مسئولیت خسارات ناشی از آن به دیگری را نیز بپذیرد. در ایران با توجه به قانون مسئولیت مدنی، باید گفت نظریه ی تقصیر پذیرفته شده است و انواع تقصیر در این قانون برشمرده شده است. رسانه ها نیز از این مسئولیت مبرا نیستند، برای مثال در خصوص تبلیغات، در آیین نامه ی تاسیس و نظارت بر نحوه ی کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی، مصوب شورای انقلاب گفته شده است که در آگهی های تبلیغاتی نمیتوان از ادعاهایی علمی به عمل آورد که از طرف منابع موثق علمی تایید نشده باشد .
حال اگر کالایی در یک رسانه تبلیغ و دارای آثار مطلوبی بر یک عضو بدن معرفی شود و مردم در اثر مصرف آن کالا به بیماری ای مبتلا شوند، یا فاقد آن خاصیتی که برای آن بیان شده باشد، علاوه بر تولید کننده که مسئول خسارات وارده بر اثر مصرف کالای تولیدی اش است؛ باید رسانه را نیز مسئول دانست، امری که چندان در کشور ما جا نیافتاده است! رسانه را به این سبب باید مسئول دانست که اگر آن رسانه اقدام به تبلیغ آن محصول نمی نمود، مسلما بسیاری از مردم از وجود آن مطلع نمی شدند و فریب نمیخوردند.
همچنین بعضا افراد از طریق آگهی های مطبوعاتی با شرکتی مانند شرکتهای سرمایه گذاری و غیره آشنا میشوند و با این باور که چون در نشریه ای معتبر تبلیغ شده است، قابل اعتماد می باشد، به سرمایه گذاری در آن شرکت اقدام مینمایند و هدف کلاهبرداری واقع میشوند. از آنجایی که بخشی از اعتماد این فرد، به اعتبار نشریه بوده است، نمی توان نشریه را مبری از مسئولیت مدنی دانست. شناخت این مسئولیت برای رسانه ها، علاوه بر اینکه موجب می شود خسارت زیاندیده تا حدود زیادی جبران شود، سبب دقت بیشتر رسانه ها در انتشار آگهی ها و در نتیجه کاهش بزهکاری هایی از این دست میشود.
نویسنده: خدایار سعیدوزیری ـ روزنامه آفرینش
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست