جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
معصومین و فرهنگ شهادت
فرهنگ شهادت، که امام حسین(ع) الگوی تمام نمای آن است، تنها کشته شدن در معرکة جنگ با دشمنان دین و قرآن نیست؛ بلکه فرهنگ شهادت؛ یعنی خودسازی، خداترسی، گناهگریزی، تقوا، اطاعت امر خدا، امر به معروف و نهی از منکر، اقامة نماز، جود و کرامت، عزّت نفس و گریز از ذلّت و زبونی.
● شهادت
فداکاری و از جان گذشتگی در راه خدا و دین، نهایت رستگاری انسان مؤمن است و آنان که جان خویش را بر سر دین الهی مینهند، هم به کامیابی ابدی میرسند و هم شهادتشان سرچشمة الهام و الگوی فداکاری برای دیگران است. رسول خدا( َص ) میفرماید:
فَوقَ کُلِّّ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ فی سَبیلِ الله، فإذا قُتِلَ فی سَبیلِ اللّه، فَلَیْسَ فَوْقَهَ بِرٌّ۱؛ بالاتر از هر نیکی، نیکی است، تا آن که انسان در راه خدا کشته شود. پس چون در راه خدا کشته شد، بالاتر از آن، نیکی نیست.
و در سخن دیگر میفرماید:
أَشْرَفُ الْمَوتِ قَتْلُ الشَّهادَةِ۲؛ برترین مرگ، شهادت است.
شهید مطهری با استفاده از روایات اهلبیت: درباره شهید چنین مینویسد:
«مَثَل شهید، مَثَل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن و پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده، بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند، آری، شهدا شمع محفل بشریتند؛ سوختند و محفل بشریت را روشن کردند.»۳
امیرمؤمنانعلیه السلام میفرماید: إنّ أَفْضَلَ الْمَوتِ، القَتْلُ وَالّذی نَفْسُ عَلیٍّ بِیَدِهِ لَأَلْفُ ضَربَةٍ بِالسَّیفِ أَهْوَنُ مِنْ مَوتَةٍ واحِدَةٍ عَلَی الْفِراشِ۴؛ برترین مرگ، کشته شدن (در راه خدا) است. سوگند به به آن (خدائی) که جان علی به دست اوست! فرود آمدن هزار ضربة شمشیر (بر من در راه خدا) آسانتر است تا یک بار در بستر مردن!»
در احادیث آمده است که: قطرة خون شهید نزد خداوند از بهترین قطرات است. شهادت، موجب آمرزش گناهان میشود. شهید از سؤال قبر مصون است، فشار قبر ندارد و در بهشت با حوریان همآغوش است. شهید، حقّ شفاعت دارد و شهدا، اوّلین کسانی هستند که وارد بهشت میشوند و همه بهشتیان به مقام شهید غبطه میخورند.۵
این، شمّهای از عظمت شهید و کشته شدن در راه خداست؛ امّا «فرهنگ شهادت» چیز دیگری است که شهادت نیز در سایه این فرهنگ، حاصل میشود.
● فرهنگ شهادت
فرهنگ شهادت، که امام حسینعلیه السلام الگوی تمام نمای آن است، تنها کشته شدن در معرکة جنگ با دشمنان دین و قرآن نیست؛ بلکه فرهنگ شهادت؛ یعنی خودسازی، خداترسی، گناهگریزی، تقوا، اطاعت امر خدا، امر به معروف و نهی از منکر، اقامة نماز، جود و کرامت، عزّت نفس و گریز از ذلّت و زبونی.
فرهنگ شهادت؛ یعنی سازش نکردن با طاغوتها و حکومتهای ستم، مبارزه با باطل، ایثار، قاطعیّت و صلابت در راه عقیده، جهاد و از خود بیرونآمدن و دیگران را بر خود مقدم داشتن. شهادت؛ یعنی از دنیاگرایی و رفاهطلبی فاصله گرفتن و آخرت را مدّ نظر داشتن، در راه اصلاح جامعه و حاکمیت دین و عدالت جانفشانی کردن و در راه رضای حق و پیاده کردن احکام الهی سر از پا نشناختن.
این فرهنگ، حقیقتی است که در هر زمان، ظهور و تجلّی خاصّی دارد؛ در ایام جنگ و رو در رویی با دشمن، به صورت حضور در جبهههای نبرد، و پایداری و استقامت تا کشته شدن و شهید گردیدن و در ایّام صلح، در راه خودسازی و مبارزه با مفاسد و رذائل و اجرای احکام الهی تا مرز شهادت پیش رفتن است.
پیامبر خدا( َص )میفرماید:
«وَ مَنْ خَرَجَ فی سَبیلِ اللهِ مُجاهِداً فَلَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ سَبْعَمِأَةَ أَلْف حَسَنَةٍ وَ یُمْحی عَنْهُ سَبْعَمِأة أَلْفَ سَیِّئةٍ وَ یُرْفَعُ لَهُ سَبْعَمِأة أَلْف دَرجةٍ، وَ کانَ فی ضِمانِ اللهِ بِأیِّ حَتْفٍ ماتَ کانَ شَهیداً، وَ إنْ رَجَعَ رَجَعَ مَغْفُوراً لَهُ مُسْتَجاباً دُعاؤهُ۶؛ کسی که با انگیزة جهاد در راه خدا (از خانه) خارج شود، هر قدمی که بر میدارد، هفتصد هزار حسنه برای او ثبت میشود و هفتصد هزار گناه از او محو میگردد و هفتصد هزار درجه بالا میرود و در ضمان خداوند متعال است و به هر نوع که از دنیا برود، شهید محسوب میگردد. و اگر زنده بر گردد، از گناه پاک گردیده و دعای او مستجاب است.»
این، همان فرهنگ شهادت و از جان گذشتگی در راه خداست که وی را در زمرة شهدا قرار میدهد، اگرچه در معرکة جنگ قرار نگیرد. در قرآن آمده است:
وَ مِنَ النّاس مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَؤُفُ الرّحیم(؛ بعضی از مردماند که در راه خدا و برای خشنودی او، جان خود را میفروشند و خدا به بندگانش رؤف و مهربان است.»
در تفسیر این آیه در منهج الصادقین و مجمع البیان آمده است:
مقصود، مردمانی هستند که جان خود را در راه جهاد و امر به معروف و نهی از منکر برای خشنودی پروردگار، بذل مینمایند.
از غزّالی نقل شده که این آیه در شأن حضرت علیعلیه السلام نازل شده؛ زمانی که در آن شب در بستر پیامبر( َص )خوابید تا آن حضرت جان به سلامت بَرد، و این جان فشانی حضرت علیعلیه السلام برای سلامت رسول اکرم( َص )، مورد ستایش خداوند قرار گرفت.
نیز از ثعلبی، که از رؤسای اهل سنّت است، نقل شده است که پیامبر گرامی اسلام( َص ) فرمود:
ای علی! قریش اتّفاق نمودهاند که امشب مرا هلاک کنند. حکم خداست که تو در بستر من بخوابی و گلیم مرا برخود بپیچی تا آنها خیال کنند من در بستر خود خوابیدهام و من بیرون روم و خود را به جایی برسانم که از شرّ ایشان در امان باشم. علیعلیه السلام چون این سخن را از سیّد انبیا شنید، گفت: اگر چنین کنم، صدمهای به شما نمیرسد؟ پیغمبر( َص ) فرمود: آری، یا علی! من از شرّ ایشان در امان حقّ ـ سبحانه ـ خواهم بود. حضرت علیعلیه السلام وقتی این بشارت را شنید، گفت: أَلآن طابَ الْمَوتُ؛ الآن مردن برای من خوشحال کننده است؛ چون شما به سلامت میروید.
جان شیرین گر قبول چون تو سلطانی بود
کی به جانی باز ماند هرکه را جانی بودعلیه السلام
این است جان بر کف بودن در تمام اوقات و پیاده کردن فرهنگ شهادت.
پیامبر گرامی( َص )میفرماید:
مَنْ سَأَلَ اللهَ الشَّهادَةَ بِصِدْقٍ بَلَّغَهُ اللهُ مَنازِلَ الشُّهَداءِ وَ اِنْ ماتَ عَلی فِراشِهِ۸؛ هرکسی صادقانه از خداوند متعال درخواست شهادت نماید، خداوند او را به مقام و منزلت شهدا میرساند، گرچه در بستر بمیرد.
در مقابل «فرهنگ شهادت»، دنیاگرایی، رفاهطلبی، خود محوری و بیتوجّهی به احکام الهی قرار دارد که اگر این فرهنگ غالب باشد، نتیجهای جز شکست و نابودی در عرصههای مختلف ندارد. مقابلة این دو فرهنگ در آیات زیادی از قرآن، مورد بحث قرار گرفته که یک نمونه آن در اینجا بیان میشود:
«ای کسانی که ایمان آوردهاید! چرا هنگامی که به شما گفته میشود به سوی جهاد در راه خدا حرکت کنید، به زمین میچسبید (و سستی به خرج میدهید)؟ آیا به زندگی دنیا به جای آخرت راضی شدهاید، با اینکه متاع زندگی دنیا در برابر آخرت چیز کمی بیش نیست؟!»۹
این آیه و آیات بعد از آن، ناظر به جنگ «تبوک» است. این حادثه در سال نهم هجری؛ یعنی یک سال پس از «فتح مکّه» رخ داد. از آنجا که درگیری و مقابله در این میدان با یکی از ابرقدرتهای جهان آن روز (روم) بود، جمعی از مسلمانان از حضور در این میدان، وحشت داشتند. فصل چیدن میوهها و برداشت محصول نیز فرا رسیده بود و برای مردمی که یک زندگی محدود کشاورزی و دامداری داشتند، این روزها، ایّام سرنوشت ساز محسوب میشد؛ چرا که رفاه یک سال آنها بدان وابسته بود. هوا نیز بسیار گرم بود که این، خود عامل بازدارندهای بود. در این فضا، این آیات نازل شد که: اینها، سدّ راه مبارزه و جان فشانی شما در راه خدا نشود! هرگز متاع فوق العاده گرانبها (بهشت و خشنودی خدا) را به خاطر دستیابی به یک متاع ناچیز و کم ارزش دنیا از دست ندهید!۱۰
از صدر اسلام تاکنون، نمونههای تاریخی زیادی وجود دارد که نشان میدهد هرگاه «فرهنگ شهادت» بر مسلمانان حاکم بود، به پیروزی رسیدند و دشمنان را به زانو درآوردند و الاّ متحمّل شکستهای جبرانناپذیری شدند.
در غزوة «بدر»، تعداد لشکریان دشمن سه برابر مسلمانان بود؛ اما مسلمانان پیروز شدند. یکی از مهمترین علتهای این پیروزی، از جان گذشتن و شهادتطلبی مسلمانان بود که موجب نصرت الهی گردید و دشمنان شکست خوردند.
وقتی پیامبر( َص )برای رویارویی مشرکان مکه با اصحاب خود مشورت نمود، آنها در جواب پیامبر سخنانی اظهار کردند که حاکی از روحیه همکاری و فداکاری و جانبازی آنها بود. مقداد بن عمر میگوید: یا رسول اللّه! برای انجام فرمان الهی حرکت کن! ما همراه تو هستیم. ما همانند بنیاسرائیل به تو نمیگوییم تو و خدایت بروید بجنگید، ما همین جا نشستهایم۱۱؛ بلکه میگوییم تو و خدایت بروید جنگ کنید، ما نیز همراه شما هستیم... پیامبر( َص )برای او دعای خیر کرد.۱۲
پیامبر(ص) رو به انصار کرد و نظر آنها را خواستار گردید.
سعد بن معاذ گفت: من از سوی انصار پاسخ میدهم: ما به تو ایمان آورده و تصدیقت کردهایم و به درستی آیات قرآنی، گواهی دادهایم. با تو پیمان بستهایم که از تو اطاعت و فرمانبری کنیم. ای رسول خدا! حرکت کن! اگر از این دریا (احمر) بگذری و در آن فرو روی، ما همراه تو خواهیم بود...
سعد در سخنان خود، حمایت جانی و مالی کامل انصار را یادآور شده، گفت: دیگرانی که در مدینه ماندهاند، تصوّر نمیکردند جنگی پیش آید؛ و الاّ حتماً در آن شرکت میکردند.۱۳
روحیّة شهادتطلبی و از جان گذشتگی چنان در چهرة سپاهیان اسلام مشهود بود که دشمن با اوّلین برخورد، آن را به وضوح مشاهده کرد. عمیر بن وهب، که مردی دلاور و در برآورد جمعیت ماهر بود، از طرف قریش مأموریت یافت تا تعداد سربازان اسلام را تخمین زند. او در اطراف اردوگاه سربازان اسلام گردش کرد و بازگشت و چنین گزارش داد: شمارة مسلمانان در حدود سیصد نفر است؛ ولی لازم است یک گشت دیگر بزنم تا ببینم آیا در پشت سر، کمینگاه یا نیروی امدادی دارند یا نه؟
او سرتاسر بیابان را گردش کرد. بالا و پایین را زیر پا نهاد و برگشت و گفت: مسلمانان کمین و پناهگاهی ندارند؛ ولی شترانی را دیدم که برای شما از مدینه مرگ سوغات آوردهاند. وی سپس افزود:
قَومُ لَیْسَ مَعَهُمْ مَنْعَةٌ وَ لا مَلْجَأٌ الاَّ سُیُوفَهُم وَاللّهِ ما أَریَ أَنْ یُقْتَلَ رَجُلٌ مِنْهُمْ حَتَّی یَقْتُلَ رَجُلاً مِنْکُمْ فَاِذا أَصَابُوا مِنْکُمْ أَعْدادَهُمْ فَمَا خَیْرَ الْعَیْشِ بَعْدَ ذلِکَ فََرَأَوا رَأْیَکُم۱۴؛ گروهی را دیدم که جز شمشیرهای خود پناهگاهی ندارند تا هریک از آنها یک نفر از شما را نکشد، کشته نخواهد شد! هرگاه به تعداد خودشان از شما کشتند، دیگر زندگی چه سودی خواهد داشت، تصمیم نهایی با خود شماست!
این روحیّة شهادتطلبی است که نصرت الهی را نازل میکند و پیروزی بر دشمن را فراهم میسازد، با اینکه سپاه دشمن سه برابر مسلمانان است.
پیامبر خدا( َص )هنگام حملة عمومی در غزوه بدر، برای تشویق سپاهیانش چنین میفرماید:
وَالّذی نَفْسُ مُحمّدٍ بِیَدِهِ لا یُقاتِلُهُمُ الْیَومَ رَجُلٌ فَیُقْتَلُ صابِراً مُحْتَسِباً مُقْبِلاً غَیْرَ مُدْبِرٍ الاَّ أَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ۱۵؛ سوگند به آن (خدایی) که جان محمد در دست اوست! هرکس امروز با بردباری نبرد کند و نبرد او برای خدا باشد و در این راه کشته شود، خداوند او را وارد بهشت میکند!
با این سخنان، روحیّة جانفشانی چنان در اصحاب آن حضرت هویدا گردید که عمیر حمام چند خرمایی که در دست داشت، به دور ریخت و برای نبرد با دشمن و جانفشانی در راه خدا به میدان تاخت. سپس دستور حملة عمومی صادر شد و چیزی نگذشت که سپاه اسلام با ۱۴ شهید بر دشمن پیروز شد در حالی که از دشمن ۷۰ کشته و ۷۰ اسیر گرفته و بقیه فرار نمودند.
همین روحیّه در غزوة «اُحد» نیز حاکم بود و سبب پیروزی مسلمانان گردید؛ امّا پس از پیروزیِ اوّلیه، جمعی از اصحاب که به دستور پیامبر بالای «کوه عینین» مراقب راه نفوذ دشمن بودند، دنیاطلبی و غنیمت خواهیشان باعث شد موقعیت حساس خود را رها نموده و از دستور فرماندة کلّ قوا، رسول خدا، سرپیچی کنند و مشغول جمع کردن غنیمت شوند که از همین نقطه، دشمن نفوذ کرد و بر سپاه اسلام تاخت. در نتیجه، مسلمانان در این غزوه با تحمّل صدمات زیاد و تقدیم شهدای فراوان، چون: حمزه سیّدالشّهدا، مصعب بن عمیر و... طعم تلخ شکست را چشیدند.
میباش چو خار حربه بر دوش
تا خرمن گل کشی در آغوش
در تاریخ اسلام از این گونه شواهد بسیار است. در نهضت امام حسینعلیه السلام و عاشورای حسینی، «فرهنگ شهادت» به طور کامل ظهور یافت و اباعبداللّه الحسینعلیه السلام لقب «سیّدالشّهدا» و اصحابش لقب «بهترین اصحاب» را گرفتند.
در روز عاشورا، اصحاب برای مبارزه و کشتن و کشته شدن از یکدیگر سبقت میگرفتند؛ زیرا شهادت و جانفشانی در این راه را، سعادت همیشگی خود میدانستند و سخنان رهبرشان امام حسینعلیه السلام را به جان و دل باور کرده بودند:
فَمَا الْمَوتُ الاّ قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِکُمْ عَنِ الْبُؤسِ وَالضَّرَّاءِ اِلَی الْجِنانِ الْواسِعَةِ وَالنِّعَمِ الدَّائِمَةِ۱۶؛ مرگ، چیزی جز یک پل نیست که شما را از سختی و رنج عبور داده، به بهشت پهناور و نعمتهای همیشگی آن میرساند!
نیز حضرت در اشعاری فرمود:
وَ اِنْ یَکُنِ الأَبدانُ لِلْمَوتِ اُنْشِأَتْ
فَقَتْلُ امْرِءٍ بِالسَّیْفِ فِیاللّهِ أَفْضَلُ۱۷
اگر بدنها برای مردن خلق شده است، پس کشته شدن در راه خدا برترین مردن است!
امام حسینعلیه السلام و اصحابش با نهضت خونین خود، «فرهنگ شهادت» را جاودانه ساختند و برتری مرگ سرخ بر پذیرش عار و ذلّت را به منصّة ظهور رساندند. چه اینکه امام حسینعلیه السلام این گونه رجز میخواند: الموت اولی من رکوب العار...۱۸
در طول تاریخ هرگاه در جامعة اسلامی این فرهنگ رنگ بیشتری داشت، پیروزیهای بزرگ نصیب مسلمانان شد. و امروز انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) یکی از بارزترین نمونههای این فرهنگ است. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با جاری ساختن فرهنگ شهادتطلبی و مبارزه با ظلم و ستم، و دینخواهی تا مرز شهادت در ملّت ایران، توانست نهضتی را پایه ریزی کند که در سال ۱۳۵۷ش. به اوج خود رسید. مردم با این باور که «مرگ سرخ» به مراتب از «زندگی ذلّت بار» برتر است، یک پارچه به صحنه آمدند و از کشته شدن، به زندان رفتن، و ... در این راه نه تنها هراسی به خود راه ندادند که به استقبال گلولههای آتشین طاغوت شتافتند. آنان با توکّل به خدا و اهدای خون خود، دشمن را به زانو درآوردند و بر وی پیروز گشتند.
همین فرهنگ در هشت سال دفاع مقدّس، با همه کمبودها و تحریم اقتصادی و نظامی از سوی ابرقدرتها، موجب پیروزی ایران در مقابل دشمن متجاوز و تا دندان مسلّح (صدّام) گردید.
قابل توجه و دقّت این است که: امروز نیز دشمنانِ سیلی خوردة اسلام، دست از توطئه و دشمنی برنداشته و با روشی دیگر به نام «جنگ سرد و تهاجم فرهنگی»؛ بلکه به فرمودة رهبر معظّم انقلاب «شبیخون فرهنگی» با تمام امکانات رسانهای و ماهوارهای، فریفتن بعضی از عوامل داخلی و خارجی و صرف بودجههای کلان برای از بین بردن اسلام و مسلمانان؛ به ویژه انقلاب اسلامی ایران، به پا خاستهاند. و در پی براندازی نظام اسلامی ما و نابود ساختن مسلمانان جهان هستند. تنها راه پیروزی بر این دشمنان، فداکاری و جان فشانی و پایداری و استقامت و تقویت «فرهنگ شهادت» در جامعه است.
با روشن شدن این مطلب که فرهنگ شهادت غیر از شهید شدن است، به خوبی معلوم میشود که ترغیب و تشویق معصومان: به شهادت، نوعی زمینهسازی برای به وجود آوردن این فرهنگ است، نه صرف شهید شدن. لذا نوع سخنان آنان به صراحت یا کنایه، این مطلب را میرساند. پیامبر گرامی( َص ) میفرماید:
کَمْ مِمَّنْ أَصابَهُ السِّلاح لَیْسَ بِشَهیدٍ وَ لا حَمیدٍ، وَ کَمْ مِمَّنْ قَدْ ماتَ عَلی فِراشِهِ حَتْفَ أَنْفِهِ عِنْدَ اللهِ صدّیقٌ شَهیدٌ۱۹؛ چه بسا افرادی که در جبهة نبرد، با اسلحه کشته میشوند؛ اما شهید محسوب نمیگردند و مورد ستایش نیستند و چه بسا افرادی که به مرگ طبیعی در بستر بمیرند؛ امّا نزد خداوند، صدّیق و شهید محسوب گردند!
و نیز حضرت میفرماید:
«کسی که بمیرد و محبّ آل پیغمبر باشد، شهید محسوب میشود.»۲۰
عن ابیبصیر قال: قال لی الصّادقعلیه السلام : یا أبا محمّد اِنّ الْمَیِّتَ عَلی هذَا الأمْر شَهیدٌ. قُلْتُ: جُعِلْتُ فِداکَ وَ اِنْ ماتَ عَلی فِراشِهِ؟ قال: وَ اِنْ ماتَ عَلی فِراشِهِ، فإنَّهُ حَیٌّ یُرْزَقُ۲۱؛ ابا بصیر میگوید: امام صادقعلیه السلام به من فرمود: ای ابا محمد! کسی که بر این امر (محبّت اهلبیت پیامبر( َص )) بمیرد، شهید است. عرض کردم: فدایت شوم! اگرچه به طور طبیعی و در بستر بمیرد؟ حضرت فرمود: (آری) اگرچه در بستر بمیرد، پس او زنده است و (نزد خدا) روزی میخورد.
امام زین العابدینعلیه السلام فرمود:
مَنْ ماتَ علی موالاتنا فی غیبة قائمنا أعطاهُ اللهُ أجْرَ ألْفَ شَهیدٍ مِثلَ شُهَداءِ بَدْرٍ وَ اُحُد۲۲؛ کسی که در زمان غیبت حضرت بقیةاللّهعلیه السلام بر دوستی و پذیرش ولایت ما باقی باشد تا بمیرد، خداوند اجر هزار شهید مانند شهدای بدر و اُحد به او عطا میکند.
در روایت دیگر آمده است: امام صادقعلیه السلام فرمود:
هرکس بر ولایت و دوستی اهلبیت: بمیرد، به منزلة کسی است که در راه خدا با اسلحه جنگیده تا شهید شده است.۲۳
و عَنْ امیرالمؤمنینعلیه السلام : مَنْ ماتَ مِنْکُمْ عَلی فِراشِهِ وَ هُوَ عَلی مَعْرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ وَ حَقِّ رَسُولِهِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ ماتَ شَهیداً وَ وَقَعَ أجْرُهُ عَلَی اللّهِ وَاسْتَوْجِبَ ثَوابَ ما نَوی مِنْ صالِحِ عَمَلِهِ...۲۴؛ کسی که در بستر، به طور طبیعی بمیرد؛ ولی عارف به حقّ پروردگار و رسول خدا و اهلبیت: باشد، شهید از دنیا رفته و اجر وی بر خداوند متعال است و به تمام آنچه از اعمال صالح در نیّت داشته تا به جای آورد، ثواب تعلّق میگیرد.
از امام باقر، امام زین العابدین و امام حسین: نقل شده که فرمودند:
هیچ کدام از شیعیان و پیروان ما نیستند؛ مگر اینکه شهید و صدّیق محسوب میشوند! راوی میگوید: عرض کردم: چگونه همه شهید هستند و حال آنکه خیلی از آنها در بستر به طور طبیعی میمیرند؟ فرمودند: آیا کتاب خداوند، قرآن را تلاوت نکردهای؟ آنجا که میفرماید: )الّذین آمنُوا باللّهِ وَ رُسُلِهِ اوُلئِکَ هُمُ الصّدّیقُونَ والشُّهداء عِنْد رَبِّهِم(۲۵؛ «کسانی که به خدا و پیامبرش ایمان آوردند، آنها همان صدّیقین و شهدا نزد پروردگارشان هستند.» سپس افزود:
«اگر غیر از کسانی که با اسلحه در معرکة نبرد کشته میشوند، شهید نباشد، آمار شهدا کم خواهد بود.»۲۶
پس، شناخت حقّ خدا و پیامبر و ائمّه معصوم: و پذیرش ولایت و محبّت آنها و حرکت در این مسیر و پایداری بر این عقیده - که به معنی پیاده کردن کلّ اسلام و قرآن در زندگی است - انسان را به سر منزل «شهادت» میرساند؛ گرچه در معرکة جنگ کشته نشود. و این؛ یعنی پیاده کردن «فرهنگ شهادت» در زندگی!
«فرهنگ شهادت»، حقیقتی است که به اشکال مختلف در تمام عرصههای زندگی ظهور و بروز مییابد؛ لذا در ارزشگذاریِ بسیاری از فعالیّتهای مؤمن، مقام و منزلت شهید میزان قرار میگیرد و بعضی اعمال، اجر صد شهید و بالاتر را مییابد.
● مبارزه با نفس
یکی از مجاهدتهای مؤمن که با شهید سنجیده شده و اجر آن کمتر از شهید معرّفی نشده، مبارزه با نفس است. امیرمؤمنانعلیه السلام میفرماید:
مَاالْمُجاهِدُ الشَّهیدُ فی سَبِیلِ اللّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکادَ الْعَفیفُ أنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الملائِکَة۲۷؛ پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بزرگتر از پاداش عفیف و پاکدامنی نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمیگردد. همانا عفیف و پاکدامن، نزدیک است فرشتهای از فرشتگان باشد.
● مبارزه با ظلم
روایات متعددی وجود دارد که اگر کسی برای دفع ظلمی که به خودش یا خانوادهاش وارد شده، مبارزه کند تا کشته شود، شهید محسوب میشود. یا کسی که برای کسب مال حلال و حفظ مالش یا گرفتن حقّش ایستادگی کند و جانفشانی نماید، شهید شمرده میشود. پیامبر( َص ) میفرماید:
مَنْ اُریدَ مالُهُ بغیر حَقٍّ فَقاتَلَ فَقُتِلَ فَهُوَ شَهیدٌ۲۸؛ کسی که بخواهند مالش را به ناحق بگیرند و او مبارزه کند تا کشته شود، شهید محسوب میگردد!
نیز فرمود:
مَنْ قُتِلَ دُونَ أَهْلِهِ ظُلْماً فَهُوَ شَهیدٌ، مَنْ قُتِلَ دُونَ مالِهِ ظُلْماً فَهُوَ شَهیدٌ، و مَنْ قُتِلَ دُونَ جارِهِ ظُلْماً فَهُوَ شَهیدٌ، وَ مَنْ قُتِلَ فی ذاتِ اللّهِ عزّوجلّ فَهُوَ شَهیدٌ۲۹؛ کسی که برای دفاع از خانوادهاش از روی ظلم کشته شود، شهید است. کسی که در راه کسب و نگهداری اموالش از روی ظلم کشته شود، و کسی که برای دفاع از همسایه و در راه پروردگار کشته شود، شهید است.
● ارزش تحصیل علم
رسول اللّه( َص ) میفرماید:
... وَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ یَلْتَمِسُ باباً مِنَ الْعِلْمِ کَتَبَ اللّهُ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ ثَوابَ شهیدٍ مِنْ شُهَداءِ بَدْرٍ...۳۰؛ ... و کسی که برای کسب بابی از ابواب علم از خانه حرکت کند، خداوند متعال برای هر قدمی که او بر میدارد، ثواب شهیدی از شهدای بدر عطا میکند!...
● رفع اختلاف امّت
رسول خدا( َص ) میفرماید:
مَنْ تَمَسَّکَ بِسُنَّتی فی اخْتِلافِ أُمَّتی کانَ لَهُ أَجْرَ مِأَ?ِ شَهید۳۱؛ کسی که در رفع اختلاف امّت من به سنّت من تمسّک نماید، اجر صد شهید دارد.
● خدمت به خانواده
پیامبر خدا ( َص ) میفرماید:
... یا عَلِیّ مَنْ کانَ فی خِدْمَةِ الْعِیالِ فیالْبَیْتِ وَ لَمْ یَأنَفْ کَتَبَ اللَّهُ اسْمَهَ فی دیوانِ الشُّهَداءِ وَ کَتَبَ لَهُ بِکُلِّ یَومٍ وَ لَیْلَةٍ ثَوابَ أَلْفَ شَهیدٍ وَ کَتَبَ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ ثَوابَ حَجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ وَ أعْطاهُ اللّهُ بِکُلِّ عَرَقٍ فیجَسَدِهِ مَدینَةً فیالجَنَّةِ... یا عَلِیّ لا یَخْدِمُ الْعِیالَ إلاّ صِدّیقٌ شَهیدٌ اَوْ رَجُلٌ یُریدُ اللّهُ بِهِ خَیرَ الدُّنیا وَ الآخِرَةِ۳۲؛ یا علی! کسی که در خانه به خانوادهاش کمک کند و اکراهی نداشته باشد، خداوند متعال نام او را در دیوان شهدا ثبت میکند، و برای هر روز و شبی که در خدمت خانواده است، ثواب هزار شهید مینویسد، و برای هر قدمی که در این راه برمیدارد، اجر یک حج و عمره منظور میدارد، و به هر مقدار عرقی که در جسم او پیدا میشود، خداوند شهری در بهشت به او عطا میکند... یا علی! کسی به خانواده کمک نمیکند جز صدّیق شهید و یا شخصی که خداوند متعال میخواهد خیر دنیا و آخرت به او عطا کند!
این همه توجه به مقام شهید، بیانگر آن است که حیات طیّبة جامعة اسلامی در گرو این است که «فرهنگ شهادت» در تمام عرصههای زندگی جاری باشد، تا جامعه اسلامی به کمال شایستة خود برسد. انشاءالله
● عاشق شهادت
جریان فرهنگ شهادت در تمام عرصههای: فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به آن معنایی که بیان شد، چنان ارزشمند است که تمام سعادت دنیا و آخرت در تقویت آن نهفته است. بدین جهت اولیای دین، همواره برای خود و دوستان خاص خود، آرزوی «شهادت در راه خدا» داشتند و در این راه تلاش میکردند.
پیامبرگرامی( َص ) میفرماید:
وَالَّذی نَفْسی بِیَدِهِ لَوَدَدْتُ أَنّی أُقْتَلُ فی سَبیلِ اللّهِ، ثُمَّ اُحْیا، ثُمَّ اُقْتَلُ: ثُمَّ اُحْیا، ثُمَّ اُقْتَلُ۳۳؛ سوگند به آن (خدایی) که جانم به دست اوست! دوست داشتم که در راه خدا کشته شوم و دوباره زنده شوم، سپس کشته شوم و باز زنده گردم، سپس کشته شوم!
امیرمؤمنانعلیه السلام در پایان نامهاش به مالک اشتر، برای او و خودش آرزوی شهادت میکند:
وَ أَنَا أَسْأَلُ اللّهَ بِسَعَةِ رَحْمَتِهِ وَ عَظیمِ قُدْرَتِهِ عَلی إعْطاءِ کُلِّ رَغْبَةٍ... أنْ یَخْتِمَ لی وَ لَکَ بِالسَّعادَةِ وَ الشَّهادَةِ۳۴؛ از خداوند بزرگ، با رحمت گسترده و قدرت برترش در انجام تمام خواستهها، درخواست میکنم که به آنچه خشنودی اوست، ما و تو را موفق فرماید... و اینکه پایان عمر من و تو را به شهادت و رستگاری ختم فرماید!
آن حضرت برای هاشم بن عتبه۳۵ این گونه دعا کرد:
أللّهُمَّ ارْزُقْهُ الشَّهادَةَ فی سَبیلِکَ وَ الْمُرافَقَةَِ لِنَبِیِّکَ۳۶؛ خدایا! شهادت در راهت و همراهی با پیغمبرت را نصیب او بگردان!
امام علیعلیه السلام زمانی که برای مبارزه به سوی صفّین عازم گردید، چنین دعا کرد:
اللّهمَّ رَبّ السّقْفِ المَرفُوع ... اِن أظْهَرْتَنا عَلی عَدُوِّنا فَجَنِّبْنا الْبَغْیَ وَ سَدَّدْنا لِلْحَقِّ، و اِنْ أَظْهَرْتَهُمْ عَلَینا فَارْزُقْنا الشَّهادَةَ وَاعْصِمْنا مِنَ الْفِتْنَةِ۳۷؛ ای خدای آسمان برافراشته... اگر بر دشمن پیروزمان ساختی، ما را از تجاوز بر کنار دار، و بر راه حق استوار فرما، و چنانچه آنها را بر ما پیروز گرداندی، شهادت را نصیب ما فرموده و از فتنهها، ما را نگهدار!
نویسنده: احمد محیطی اردکانی
پینوشتها:
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، (آخوندی، تهران) ج ۱۰۰، ص ۱۰.
۲. همان، ص ۸.
۳. قیام و انقلاب مهدی به ضمیمة شهید، استاد شهید مطهری، ص ۷۶.
۴. شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۱، ص۳۰۶، بیروت.
۵. ر.ک: بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۸ - ۱۲ و میزان الحکمه، ری شهری، ج ۵، ص۱۹۰ - ۱۹۲.
۶. وسایل الشیعه، ج ۱۱، ص ۱۲، ب ۱، من ابواب جهاد العدوّ، ح ۲۷.
۷. ر.ک: تفسیر منهج الصادقین، ج ۱، ص ۴۷۴ و ترجمه مجمع البیان، ج ۲، ص ۲۶۸.
۸. کنزالعمّال، هندی، ج ۴، ص ۴۰۱.
۹. توبه / ۴۰ و ۴۱.
۱۰. ر.ک: تفسیر نمونه، ج ۷، ص ۴۱۳.
۱۱. مائده / ۲۴.
۱۲. سیرة ابن هشام، ج ۲، ص ۲۶۶.
۱۳. همان، ص ۲۶۷.
۱۴و ۱۵. همان، ص ۲۷۴.
۱۶. سخنان حسین بن علی(ع)، از مدینه تا کربلا، محمدصادق نجمی، ص ۲۱۴؛ کامل الزّیارات، ص ۳۷.
۱۷. فرهنگ عاشورا، جواد محدّثی، ص ۲۶۲.
۱۸. کشف الغمه، ج ۲، ص ۳۳.
۱۹. کنز العمّال، ح ۱۱۲۰۰.
۲۰. بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۱۳۷.
۲۱. همان، ص ۱۴۲.
۲۲. همان، ج ۸۲، ص ۱۷۳.
۲۳. همان، ج ۶۸، ص ۶۸.
۲۴. شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۱۳، ص ۱۱۱، خ ۲۳۶ و شرح محمد عبده، ج ۲، ص ۱۳۳.
۲۵. حدید / ۱۹.
۲۶. بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۱۷۳.
۲۷. نهج البلاغه، حکمت ۴۷۴.
۲۸. کنزالعمّال، حدیث ۱۱۲۰۳.
۲۹. همان، ح ۱۱۲۰۵؛ وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۹۲ .
۳۰. بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۷۸.
۳۱. همان، ج ۲، ص ۲۶۲.
۳۲. جامع السعادات، نراقی، ج ۲، ص ۱۰۹.
۳۳. کنزالعمّال، ج ۴، ح ۱۰۵۶۴.
۳۴. نهج البلاغه، ن۳۵، محمد دشتی، ص ۴۲۰.
۳۵. هاشم بن عتبه، از اصحاب برجستة امیرمؤمنان(ع) است که در جنگ جمل و صفّین شرکت کرد و در سال ۳۷ در جنگ صفّین شهید شد. (مجمع الرجال، قهپایی، ج ۶، ص ۲۱۱).
۳۶. شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۳، ص ۱۸۴؛ وقعةالصفین، ابن مزاحم، ص ۱۱۲.
۳۷. نهج البلاغه، ص ۲۳۰، خ ۱۷۱.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست