چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
بدهی
به عنوان یک فیلم دلهره "بدهی" نسبتاً، اگر نگوییم به طور کامل، از عهده ی کار برآمده است. دلهره را به خوبی القا می کند، پیچ و تاب ها غافلگیر کننده است و شخصیت های اصلی به اندازه ی کافی سرزنده اند. زمانی فیلم های ساخته ی جان مَدِن دچار دردسر می شوند که می خواهد داستانی از هولوکاست را روایت کند، بی آن که تمام بار فیلم را بر روی موضوع تاریخی آن بگذارد. تقریبا نصف داستان در سال ۱۹۹۷ اتفاق می افتد، اما با کمی محاسبه، متوجه می شوید که دکتر مِنجِل هم مانند آن نازی جنایت کار از عهد عتیق آمده است. در واقع، سکانس سرنوشت ساز باید در یک آسایشگاه روانی اتفاق می افتاد، که این چیزی نیست که از پایان فیلم ژانر دلهره انتظار می رود.
چقدر دشوار است تا همه چیز را به اواخر دهه ی ۷۰ برگردانیم؛ آن زمان که منجل در فیلم هایی چون "مرد ماراتون" و "پسرانی از برزیل" بازی می کرد؟
اگر از قصور گیج کننده ی فیلم بگذریم، "بدهی" برداشت جدیدی از فیلم های زیر مجموعه ی جستجوی نازی هاست. به دلیل حضور هلن میرِن در نقش اول داستان، کمپانی فیلم میرامَکس می توانست درآمد اندکی از اجرا برای بزرگسالان داشته باشد. با توجه به این که فیلم در ۲۹ دسامبر درست در زمان افتتاح جشنواره هایی نظیر دو ویل و تورنتو اکران می شود.
کمی با نگاه به خارج از آن کشور نوشته شده Ha-Hoy فیلم نامه نوشته ی متیو وان، جِین گودمَن و پیتر استراگِن، بر اساس فیلم اسرائیلی است. با نگاهی به خلاصه ی فیلمنامه ی اصلی میتوان نتیجه گرفت که طرح داستان این فیلم اصلاح شده تا بتواند کاراکترها را در میانسالگی رقت انگیزتر، اگر نگوییم فاجعه ی محض، بنمایاند.
در ابتدا سخت است که بتوانید خود را با عقب جلو کردن های فیلم به برلین سال ۱۹۶۶ و تلاویو ۱۹۹۷ وفق دهید. اما به زودی متوجه می شوید که توجه فیلم بر روی سه مامور موساد است، که در زمان جنگ سرد، یک جنایتکار زمان جنگ (جَسپر کریستن سن)، پزشکی که آزمایش های هولناکی را در اردوگاه ها انجام می داد، دستگیر می کنند. مشکل اینجاست که او در برلین شرقی زندگی می کند، پس مامورها مجبورند تا خودشان را همراه پزشک، در یک عملیات مشقت بار در زمانی بسیار دقیق قاچاقی به برلین غربی برسانند.
ریچِل (جسیکا چاستین)، در اولین مأموریت عملیاتیش، همراه دیوید (سم ورثینگتن) برای به دام انداختن پزشک، که متخصص زنان و زایمان است، وانمود می کنند که زوجی نازا هستند. استفن (مارتن ساکِس) عملیات را از بالای ساختمان نمور در یک منطقه ی ویران شهر، هدایت می کند.
در دقایق پایانی یک مثلث از گرایش جنسی بین این گروه سه نفره ایجاد می شود. دیوید که عاشق ریچِل شده اما نمی تواند احساساتش را بیان کند و استفن که بیش از اندازه راغب است. هر کدام از آنها عمیقاً آسیب دیده اند، هر سه از بازماندگان هولوکاست هستند که هر کدام سرگذشت محنت باری از مصیبت های خانواده شان در زمان آلمان های نازی دارند.
سی و یک سال بعد، هر سه قهرمان اسرائیل شده اند. ریچِل(میرن) با استفن (تام ویلکینسن) ازدواج کرده، و دخترشان به تازگی کتابی از ماجرای افسانه ایی والدینش نوشته است. دیوید (سایرِن هیندز) سالها پیش رفته بود تا دنیا را سیاحت کند. اما بازگشت دوباره اش که مصادف است با انتشار کتاب، هر سه ی آنها را پریشان می کند. آن طور که به نظر می رسد هر سه ی آنها بخش های خاصی از عملیات قهرمانانه شان را پنهان می کنند.
فیلم به سرعت پیش می رود اما نه آنچنان که نتوان چهار کاراکتر اصلی را شناخت: سه مأمور موساد و اسیرشان. سه مأمور در دنیای ارواح خانواده ی مرحومشان زندگی می کنند. مأموریتشان نه برای کشور و نه حتی برای کسب افتخار است، بلکه برای سوگندی خانوادگی بسیار مهمی است. پس آنجا که همه چیز خراب می شود، دیگر فقط مأموریت یک جاسوسی سرسری نیست، بلکه بدهی ای است که باید پرداخته شود.
جنایتکار جنگ نیز جلوه ی فریبنده ایی از پلیدی را به نمایش می گذارد. آنجا که نقاب ِ رفتار بالینی اش کنار می رود، سخت یک دنده و محتاط می شود، می داند چه کار کند تا اسیرانش را تحریک کند. نوعی بازی موش و گربه راه می اندازد که موش و گربه جایشان را عوض کرده اند.
لوکیشن در تلاویو و بوداپست و استودیویی در لندن توانسته به خوبی در هم آمیخته شود. تمام وجوه کار با فیلمبرداری بن دیویس در تطابق کامل با دکور جیم کلِی و موزیک متن توماس نیومِن می درخشد و به تمام لحظه های پر التهاب فیلم پرو بال می دهد.
▪ اجرا: جشنواره ی فیلم دو ویل (دیزنی)
▪ تولید: Miramax presents a Marv Films production
▪ بازیگران: هلن میرِن، سم ورثینگتن، مارتن ساکِس، جسیکا چاستین، جَسپر کریستن سن، سایرن هیندز، تام ویلکینسن
▪ کارگردان: جان مَدِن
▪ فیلم نامه: متیو وان، جِین گودمَن، پیتر استراگن
▪ تهیه کنندگان: متیو وان، اِدوآرده روسوف، ایتِن ایوان، کریس تایکر
▪ کارگردان هنری: بن دیویس
▪ دکوراتور: جیم کلی
▪ موسیقی: توماس نیومَن
▪ طراح لباس: ناتالی وارد
▪ تدوین: الکساندر برنر
▪ زمان: ۱۱۲ دقیقه
مترجم: مونا قنبریان
منبع: هالییوود ریپورتر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست