سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
ابزارهای بازاریابی
تعاریف و روشها
بازاریابی را میتوان آمیزهای از علم و تجربه دانست. با داشتن علم و طریقهی اجرای بازاریابی تجربهای بهدست میآید که منجر به راهی برای بهدست آوردن مشتری است. بازاریابها از تکنیکهای گوناگون کیفی و علمی برای بهدست آوردن و برآورد کردن استراتژیهای خود استفاده میکنند. هر بازاریابی سعی بر بهوجود آوردن و بهکارگیری یک برنامهی بازاریابی موفق است. آگاه باشید که تعداد بیشماری امکانات و راهها برای بهدست آوردن این برنامهی موفق وجود دارد.
استراتژی بازاریابی (Marketing Strategies)
فرآیند بازاریابی حالت دایرهای دارد. برنامههای بازاریابی در معرض تغییرات زیادی قرار میگیرند تا تمامی قسمتهای آنها یکدست و پشتیبان همدیگر شوند. تمامی موارد یک برنامه باید با هم هماهنگ عمل کند تا کار منطقی صورت گیرد. ممکن است که یک قسمت آن درست باشد ولی دستیابی به یک برنامهی بازاریابی هماهنگ و یکدست موفقیت بسیار بزرگی است.
یک برنامهی بازاریابی شامل قسمتهای زیر است:
۱. تجزیه و تحلیل مصرف کننده (Consumer Analysis)
۲. تجزیه و تحلیل بازار (Market Analysis)
۳. نگاهی بهخود و رقبا (Competition and Self)
۴. کانالهای توزیع (Distribution Channels)
۵. آمیزهی اولیهی بازاریابی (Preliminary Marketing Mix)
۶. اصلاح و ادامهی تغییرات برنامه تا بهدست آمدن یک استراتژی هماهنگ
ترتیب موارد بالا را میتوان براساس نیاز و تجربه تغییر داد. این نظم را خواستههای شخصی و یا عوامل موجود تعیین میکند.
توسعهی استراتژی بازاریابی (Marketing Strategies Development)
تجزیه و تحلیل مصرفکننده (Consumer Analysis)
تمامی برنامههای بازاریابی باید با نگاهی به مصرفکننده و نیازهای او آغاز شود. انسانها نیازها و خواستههای یکسان ندارند. هدف تجزیه و تحلیل کردن مصرفکننده شناختن بخشها یا گروههای سطح جامعه است که نیازهای همسان دارند. فعالیتهای بازاریابی سپس بر این گروهها و بخشها متمرکز میشود. شروع کار از سمتی دیگر افکار شما را محدود کرده و تمامی برآوردهای بعدی را تغییر میدهد. چندین پرسش مهم باید پرسیده شود تا نیازهای مهم مصرفکنندگان آشکار شود.
الف- رده یا گروه نیاز چیست؟ (The Need Category)
ب- چه کسی محصول را میخرد و چه کسی از آن استفاده میکند؟
پ- فرآیند (طریقهی) خرید محصول چیست؟ (The Buying Process)
ت- آیا محصول مصرفکننده را زیاد یا کم درگیر خود میکند؟
ث- بازار را چگونه میتوان بخشبندی یا قسمتبندی کرد؟
رده یا گروه نیاز چیست؟ (چه کسی آن را نیاز دارد و چرا؟)
محصول به درد کدام گروه میخورد؟ بهنظر میآید در مرحلهی اول نباید این پرسش مطرح شود ولی در جواب دادن به آن ممکن است شما بازاری را کشف کنید که قبلاً به آن فکر نکرده بودید. حتماً این سؤال را با فکر باز جواب دهید. چه کسی محصول را میخرد و چه کسی از آن استفاده میکند؟ در بیشتر مواقع خریداران یک محصول با مصرفکنندگان آن فرق میکنند. برای مثال پودر شیر را والدین خریده و بچهها مصرف میکنند. شناسائی خریدار و مصرفکننده، اطلاعات و دیدگاههای اولیه مناسبی را در جهت بهوجود آوردن یک برنامهی بازاریابی فراهم میآورد.
فرآیند یا طریقهی خرید محصول چیست؟
پس از بررسی نیاز محصول و اینکه چه کسی آن را خریداری میکند قدم بعدی بررسی این است که محصول شما را چگونه خریداری میکنند. تحقیقات بازاریابی یکی از منابع دریافت اینگونه اطلاعات است ولی بررسیها، تحقیقات و حس شما نیز در این مورد دخیل و موجه است. درک کردن فرآیند خرید بسیار مهم است زیرا شما میتوانید تمامی راههای ممکن برای رسیدن به خریداران را پیدا و بررسی کیند. فرآیند خرید شامل تمامی مراحل و اقداماتی است که یک فرد برای خرید محصولی از آن استفاده میکند. این فرآیند بهعنوان راهحل مشکل (Adoption or Problem Solving process) شناخته میشود. برخی نیز آن را روش یادگیری، حس کردن، انجام دادن نیز مینامند. اسم دیگری برای فرآیند توجه کردن، علاقه پیدا کردن، خواستن و اقدام کردن است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست