یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

آمـوزش مـهارت های تلفنی به کـودکان


آمـوزش مـهارت های تلفنی به کـودکان

حتما تا امروز برایتان پیش آمده تلفنی با کسی صحبت کرده باشید که پاسخگویی اش بسیار بد و مبهم بوده باشد

حتما تا امروز برایتان پیش‌آمده تلفنی با کسی صحبت کرده باشید که پاسخگویی‌اش بسیار بد و مبهم بوده باشد...

شاید هم خود شما از این افراد باشید! اگر کمی فکر کنید چنین مکالمه‌هایی را به یاد می‌آورید:

- شما: سلام. می‌توانم با .... صحبت کنم؟

- فردپشت‌خط: اووووم (مکث‌ کوتاه) نیستند.

- شما: بله. کی می‌توانم با ایشان صحبت کنم؟

- فردپشت‌خط: نمی‌دانم [سکوت طولانی]

- شما: می‌توانم برایشان پیغام بگذارم؟

- فردپشت‌خط: بله

- شما: لطف کنید به ایشان بگویید با... به شماره...

- فردپشت‌خط: صبر کنید تا من مداد و کاغذ حاضر کنم. [گوشی پرت می‌شود و بعد از چند دقیقه...] خب؟

- شما: لطفا به ایشان بگویید با... به شماره... تماس بگیرند. [پاسخی نمی‌شنوید] الو؟ پیغام من را یادداشت کردید؟

- فردپشت‌خط: بله

- شما: ممنون [و بدون پاسخ تلفن قطع می‌شود]

می‌توانید حس کنید چنین گفت‌وگویی چقدر گیج‌کننده و بد است. داشتن مهارت پاسخگویی به تلفن بسیار اهمیت دارد و یادگیری آن واقعا کار سختی نیست و نیازی به سی‌دی یا کتاب آموزشی یا گذراندن دوره‌های تخصصی ندارد فقط لازم است در خلوت تمرین کنید و مهارتتان را بالا ببرید. برای تمرین می‌توانید مکالمه‌ای طراحی یا از جمله‌های پیشنهادی ما استفاده کنید. می‌توانید این مهارت مهم را در عصر ارتباطات به کودکتان هم آموزش دهید. جمله‌ها را با او مرور و بعد تلفنی با او تمرین کنید. مثلا گوشی تلفن همراهتان را به یکی از اتاق‌ها ببرید و از آنجا با تلفن منزل تماس بگیرید و جدی با فرزندتان صحبت کنید. در این تماس می‌توانید به جای یک دوست یا آشنا یا حتی به عنوان یک غریبه یا هر شخصیت خیالی‌ای که در ذهن دارید با او حرف بزنید. مهم این است که به فرزندتان فرصت تمرین بدهید و او را هول نکنید.

● چگونه مکالمه را شروع کند؟

از فرزندتان بخواهید بعد از برداشتن گوشی، این‌گونه پاسخ بگوید: «سلام» یا «سلام. بفرمایید؟» یا «سلام با منزل... تماس گرفته‌اید.» هنگام یاد دادن این جمله‌ها به او آموزش دهید چگونه می‌تواند لفظی مودبانه داشته باشد. وقتی کسی که تماس‌گیرنده با او کار دارد در خانه نیست به او بیاموزید در این مواقع از عبارت‌هایی مثل «الان در دسترس نیستند»، «من می‌توانم پیغام شما را به او برسانم» یا جمله‌‌های مشابه استفاده کند. به او آموزش دهید به کسی نگوید تنهاست و اجازه ندهد کسی با سوال‌هایی که از او می‌پرسد، از تنها بودنش در منزل مطلع شود.

● چگونه پیغام دریافت کند؟

به او یاد دهید هنگام پیغام دریافت‌کردن، علاوه بر اسم و شماره تلفن، علت تماس را هم یادداشت کند یا بپرسد. برای او دفترچه‌ای کنار تلفن با خودکار بگذارید تا پیغام را جایی یادداشت کند که گم نشود.

● چگونه اسم تماس‌گیرنده را بپرسد؟

به فرزندتان بیاموزید قبل از جواب دادن به هر سوالی، از طرف مقابل بپرسد: «می‌توانم بپرسم با چه کسی صحبت می‌کنم؟» وقتی شخص موردنظر در دسترس است به فرزندتان بگویید در این صورت بگوید: «بله هستند، لطفا چند لحظه صبر کنید تا او را صدا کنم.» اگر چند دقیقه طول می‌کشد تا پاسخ تلفن را بدهید، به تماس‌گیرنده بگوید: «چند دقیقه اجازه بدهید» و همچنین از او بخواهید قبل از دادن گوشی به شما به تماس‌گیرنده بگوید: «گوشی خدمتتان» یا «از من خداحافظ».

● چگونه به تلفن‌های تبلیغاتی جواب بدهد؟

به فرزندتان بفهمانید اینکه بفهمد شخص تماس‌گیرنده بازاریاب است، کمی مشکل است و به او بیاموزید چگونه می‌تواند آنها را تشخیص دهد. بگویید در جواب بازاریاب بگوید: «ممنون، ولی ما علاقه‌ای نداریم» و تلفن را قطع کند. به این طریق هم شما از شر یک گفت‌وگوی ناخواسته و طولانی‌ راحت می‌شوید و هم به بازاریاب این فرصت را می‌دهید تا با شخص دیگری تماس بگیرد و احتمالا کالای خود را بفروشد.

● چگونه تماس بگیرد؟

علاوه بر مهارت پاسخگویی، به فرزندتان یاد دهید چگونه می‌تواند تماس بگیرد و در ابتدای تماس خودش را معرفی کند. مثلا بگوید: «سلام من فلانی هستم می‌توانم با... صحبت کنم؟» به خاطر داشته باشید تنها گفتن و مرور این جمله‌ها باعث آموزش این مهارت به فرزندتان نمی‌شود و حتما باید با او تمرین داشته باشید و طی زمان از او بخواهید که این مهارت را یاد بگیرد. با یک بار تمرین هم نمی‌توانید از فرزندتان انتظار داشته باشید همه‌چیز را یاد بگیرد.

منبع:‌ Rodale

ترجمه:بهروز میرزایی