سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

تحلیلی تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران


تحلیلی تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران

این کتاب محصول رویارویی مستقیم با مسئله‌ای به نام روابط دختر و پسر در جامعه ایران است و باید اذعان داشت که اولین گام در این راه به شمار می‌رود. مطالب موجود در این کتاب شامل پنج …

این کتاب محصول رویارویی مستقیم با مسئله‌ای به نام روابط دختر و پسر در جامعه ایران است و باید اذعان داشت که اولین گام در این راه به شمار می‌رود. مطالب موجود در این کتاب شامل پنج فصل می‌باشد که ضرورتها، واقعیتها و شکلهای مطلوب در برخورد و رودررویی دو جنس مخالف را مورد بحث قرار می‌دهد. در اینجا به اختصار در مورد مطالب هر فصل توضیحاتی ارائه می‌شود و امید است مطالعه دقیق و کاربرد مطالب این کتاب مفید واقع گردد.

فصل اول:

ضرورتهای بحث در خصوص روابط دختر و پسر

نویسنده در این فصل چهار ضرورت مهم را برای بحث در خصوص روابط دختر و پسر بیان می‌دارد که عبارتند از:

۱) وظیفه تعلیم و تربیت در هویت‌یابی جنسی نوجوانان،

۲) اصالت خانواده در جامعه ایرانی،

۳) هماهنگی در شیوه‌های تربیتی و

۴) اتخاذ روشهایی جهت تحقق عملی کرامت زن در جامعه ایران.

فصل دوم:

انواع برخوردهای اجتماعی بین دختر و پسر در جامعه امروز

در این فصل هشت برخورد اجتماعی شامل:

۱) برخورد مبتنی بر شناخت و احترام متقابل،

۲) برخورد مبتنی بر شرم افراطی،

۳) برخورد دستپاچه و هیجان‌زده،

۴) برخورد خشک و محدود،

۵) برخورد مبتنی بر پرخاشگری،

۶) روابط پنهانی،

۷) برخوردهای غیرعادی و ناپخته و ۸- افراط در معاشرت را توصیف کرده و شیوه‌های برخورد بین دو جنس را در میان نوجوانان و جوانان ایرانی، دسته‌بندی کرده است.

فصل سوم:

عوامل بوجود آورنده برخوردهای نامطلوب میان دختران و پسران

این فصل علل و عوامل گوناگونی را که در بروز رفتارهای نادرست در روابط دختران و پسران نقش دارند بیان می‌کند که به سه دسته تقسیم شده:

۱) نوجوان و افکار غیرواقعی او،

۲) خانواده و شیوه‌های برخورد آن با نوجوان،

۳) شیوه‌های برخورد جامعه با نوجوان.

فصل چهارم:

وضعیت مطلوب در روابط دختر و پسر

در این فصل مروری فشرده بر برخوردهای مورد پذیرش، بین دو جنس مذکر و مونث و یا به عبارت دقیق‌تر بین دختران و پسران، می‌شود. این برخوردهای مطلوب دارای هشت ویژگی هستند که عبارتند از:

۱) شناخت واقعیتهای جنس مخالف،

۲) اجتناب از خیال‌پردازی و تصور رویایی در مورد جنس مخالف،

۳) از بین بردن ترسها، دلهره‌ها، هیجانها، احساس خصومت و خشونت نسبت به جنس مخالف،

۴) کنترل خونسردی و صلابت شخصیت به هنگام برخورد با جنس مخالف،

۵) برخورد مبتنی بر احترام،

۶) فقدان روابط پنهانی با جنس مخالف و مشورت با والدین در این گونه موارد،

۷) اجتناب از برقراری روابط صمیمانه با جنس مخالف قبل از عقد،

۸) نداشتن رفتار سبک، خودنمایی و جلب توجه جنس مخالف در مجامع مختلف.

فصل پنجم:

دوستیهای دختران و پسران

در این فصل نویسنده تعریفی از دوستی دختران و پسران ارائه داده و سپس ویژگیها و تبعات آن را مورد شناسایی و تحلیل قرار داده است. او این دوستیها را در جامعه ما، یک آسیب روانی، اجتماعی و تربیتی به شمار آورده است که افرادی که در این رابطه آسیب خورده‌اند، افرادی خواهند شد که عهده‌دار ساختن کشور و نسل آینده نیستند.